De toekomst van DX

Discussies over ons favoriete merk
Agfa
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

De toekomst van DX

Bericht door Agfa » wo apr 11 2012 1:29 pm

Ik overweeg de aanschaf van een Nikkor 17-55 f2.8 DX voor mijn D7000. Een dure lens waar op dit forum al veel geschreven is. Ik heb me uitvoerig verdiept in de verschillen tussen deze lens en met name de tegenhanger van Tamron en heb beide lenzen in handen gehad. Na alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen te hebben is mijn keuze dus op de Nikkor gevallen.

Er is echter nog een punt dat mij ervan weerhoudt om meteen naar de winkel te gaan en de lens aan te schaffen, en dat is de toekomst van het DX formaat. Ik ga er vanuit dat een dergelijke lens een lens is voor de lange termijn en dat er nog vele body’s op mijn huidige D7000 zullen volgen. Maar dan moeten die (DX) body’s in de hogere klasse in de toekomst wel verkrijgbaar zijn. Deze lens zal op een FX camera immers minder presteren dan een lens die voor FX ontworpen is.

Ik heb wat oudere draadjes over dit onderwerp gevonden (ook op andere fora), en de meningen over de toekomst zijn verdeeld. De reden waarom ik deze vraag nu stel is de opkomst van compacte systeemcamera’s (Nikon 1, Olympus Pen, Sony NEX). Allemaal camera’s met APS-C ‘achtige’ sensoren. Gaan deze de plaats innemen van DX camera’s en gaan de D90/D7000 gebruikers van nu over op FX, in de veronderstelling dat deze camera’s in de loop van de tijd in prijs zullen dalen?

Ik realiseer me dat dit geen vraag is waarop een eenduidig antwoord is te geven. Ik ben dan ook vooral geïnteresseerd in jullie verwachtingen t.a.v. de toekomst van DX en waarom. Of dat consequenties heeft voor mijn besluit om de 17-55 2.8 aan te schaffen weet ik nog niet. Ik zal wel zien.
Laatst gewijzigd door Agfa op wo apr 11 2012 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: De toekosmt van DX

Bericht door Léon Obers » wo apr 11 2012 1:43 pm

Agfa schreef:De reden waarom ik deze vraag nu stel is de opkomst van compacte systeemcamera’s (Nikon 1, Olympus Pen, Sony NEX). Allemaal camera’s met APS-C ‘achtige’ sensoren. Gaan deze de plaats innemen van DX camera’s en gaan de D90/D7000 gebruikers van nu over op FX,
APS-C = DX in Nikon termen.

Ik denk dat op termijn (duurt nog wel enkele jaren) het hele concept van "spiegelreflex" gaat verdwijnen, maar niet de verschillende opnameformaten. In de nog nieuw te verschijnen spiegelloze camera's zouden alle bestaande lenzen dan via een adapter op die nog nieuw te verschijnen spiegelloze camera's gebruikt kunnen worden vergelijkbaar zoals nu ook al het geval is bij camera's als Nikon 1, Olympus Pen, Sony NEX.

Waarom verdwijnen van de spiegelreflex?
Camera's als nu de Nikon 1 zitten simpeler in elkaar. Scherpstelling, belichting, alles zit op de sensor geïntegreerd. Nauwelijks bewegende onderdelen. Geen negatieve effecten van front- of back-focus, verkeerd afgesteld matglas, spiegels etc. Het kan allemaal nauwkeuriger met kleinere toleranties gemaakt worden met minder moeite en minder gecompliceerde mechanische techniek bovendien.
Elektronische zoekers worden beter en beter. Komen op een niveau (de techniek is nu al zo ver) dat een matglasbeeld overbodig wordt. Van wat je nu ziet in bijv. een Nikon V1 (met elektronische zoeker), zie je straks ook met DX-formaat en full frame FX formaat. Sensors met geïntegreerde AF- en lichtmeetfuncties worden uiteindelijk net zo snel als de functies via aparte modules zoals deze nu nog in een reflex gebruikt worden. Zo gauw die snelheid gelijk is met de reflex nu, is er geen reden meer een reflex te fabriceren.

Kwaliteiten van nieuwe elektronische zoekers: http://www.dpreview.com/news/2012/01/27 ... comments=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook: http://www.imaging-resource.com/news/20 ... e-numbered" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

mqaa
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door mqaa » wo apr 11 2012 2:32 pm

Heb zelf ook deze lens op een D7000 en ben er zeer blij mee. Is niet goedkoop maar dan heb je ook wel wat. Dus niet over twijfelen en gewoon doen. En dan lekker foto's gaan maken!

DX/FX/... zullen altijd naast elkaar blijven bestaan. Ben het met Leon eens dat wel het type camera zal veranderen in de niet al te verre toekomst.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo apr 11 2012 4:05 pm

Ik denk ook dat DX formaat voorlopig nog wel zal bestaan, in wat voor vorm (met of zonder sluiter) dan ook.

Het is voor een significant deel het sensorformaat wat de prijs bepaald, zolang dat zo is zal er ook altijd een markt zijn voor de kleinere sensoren. En Nikon kennende (en hun beleid met backward-compatibility) blijft die lens dan wel op een of andere wijze bruikbaar. Je kunt hem met een adapter zelfs op een 1-serie schroeven (niet dat ik dat snel zou doen, maar als voorbeeld).

De vele berichten een paar jaar geleden dat je niet meer in een 17-55 moest investeren omdat alles toch FX wordt zijn in ieder geval niet waar gebleken, en de 17-55 is nog steeds redelijk waardevast. Het zal echt wel een keer minder worden (bijv. als er een nieuwe 17-55 uitkomt) maar ik denk niet dat het erger is dan bij andere objectieven.
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: De toekomst van DX

Bericht door Patrick » wo apr 11 2012 4:15 pm

Overweeg ook een tweedehands exemplaar. Die doen al jaren tussen de 700 en 800 Euro. Een enorm waardevast objectief! En terecht.

Een collega van me heeft er onlangs een gekocht voor op z'n D7000. Hij kon bijna niet geloven hoe groot het verschil was met zijn 18-70 DX. Niet alleen wat scherpte betreft, maar ook wat betreft contrast en kleuren. Zaken die je meestal niet direct uit testjes haalt. Het is gewoon een top-objectief, en als hij niet goed zou zijn zou Nikon 'm al lang vervangen hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » vr apr 13 2012 12:57 pm

Dat waardevaste klopt inderdaad wel!!

Ik heb er zo'n 1,5 tot 2 jaar mee gefotografeerd, en hem toen voor hetzelfde bedrag verkocht als waar ik hem voor gekocht had (beide via Marktplaats).
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Agfa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Agfa » ma apr 16 2012 9:47 pm

Ik heb afgelopen zaterdag de stap gezet en de Nikkor 17-55 mm 2.8 gekocht. Ik had een beetje hetzelfde gevoel als bij de overstap van de D60 naar de D7000. Pas als je ermee werkt weet je wat je al die tijd gemist hebt. Ik heb het hele weekend de lens gebruikt, en in een woord 'Heerlijk'!

Ik bedacht me ook nog dat met zoveel DX lenzen in de wereld er voorlopig wel een markt voor bijpassende bodies zal blijven. Voorlopig ben ik echter onder de pannen. Nu nog een lens van deze kwaliteit voor het bereik boven de 55 mm :D

Dank voor alle input.
D7000, Nikkor AF-S 17-55 2.8G, Nikkor 18-200mm VRII, grip MB-D11, SB-800 (+ Agfa Silette, Minolta X-300 en X-700 met wat lenzen).

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 16 2012 9:56 pm

Agfa schreef:Voorlopig ben ik echter onder de pannen. Nu nog een lens van deze kwaliteit voor het bereik boven de 55 mm :D
Nou, je hebt geluk. Die zijn er dus al. Je kan gaan sparen voor de 70-200 f2.8 VR. Liefst de II, maar ook de eerste versie is fantastisch op DX!

Veel plezier met je nieuwe aankoop. Heel herkenbaar dat gevoel! :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » ma apr 16 2012 10:29 pm

In principe ben ik toch echt van plan op DX te blijven:
- De cropfactor is pure winst in tele
- 11mm op DX is voor mij voldoende groothoek
- onvoorstelbaar wat nu al op DX mogelijk is qua ruis en dyn.bereik (D7000)

Ik hoop toch echt dat er nog een tijd vooruitgang in DX wordt geboekt (D7100, D8000, D8100 :roll: ) en zie het in ieder geval nog niet snel gaan verdwijnen...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Agfa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Agfa » wo apr 25 2012 1:03 pm

Een vraagje voor Patrick. Je geeft aan dat de 70-200 2.8 een mooie aanvulling is op de 17-55. Dat lijkt me zeker het geval.
Nu is de 17-55 ook een 'echte' 17-55, en de 70-200 wordt op DX 105-300. Zit ik dan niet met een gat van 50 mm tussen 55 en 105?

Door exposure plot weet ik dat 80 mm (real lens lenght) een door mij veel gebruikte brandpuntsafstand is. Ik vrees daarom het gat tussen 55 en 105 mm. Ik heb wel eens gedacht aan de 24-70 (op DX 36-105), en dan is er sprake van 19 mm overlap (en een volle tas en lege bankrekening :D )

Aan de andere kant, ik heb mijn 18-200 niet meer gebruikt sinds ik de 17-55 heb, dus wellicht pas ik me vanzelf aan aan het glaswerk. Een kijken hoe dat deze zomer gaat.

Terug naar mijn vraag, klopt mijn veronderstelling dat er sprake is van een gat zoals hierboven beschreven?

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo apr 25 2012 1:09 pm

Ook de 17-55 dien je te vermenigvuldigen met de cropfactor.
Groetjes,
Jaap

Agfa
Forumlid
Forumlid

Bericht door Agfa » wo apr 25 2012 1:19 pm

Meen je dat? Ik heb altijd gedacht dat je aan de mm's van een DX lens op de D7000 niet hoefde te rekenen.

Dan is de 17-55 (DX) dus 25,5 - 82,5?

Steven

Bericht door Steven » wo apr 25 2012 1:25 pm

Ja dat klopt :wink2:

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 25 2012 1:26 pm

Agfa schreef:Meen je dat? Ik heb altijd gedacht dat je aan de mm's van een DX lens op de D7000 niet hoefde te rekenen.

Dan is de 17-55 (DX) dus 25,5 - 82,5?
Zeker. Wel zo handig als ze bij alle objectieven de werkelijke brandpuntsafstanden erop zetten. Afhankelijk van j camera moet je die waarde dus ALTIJD vermenigvuldigen met de cropfactor. Bij DX dus met 1.5, bij FX met 1 (makkelijk rekenen! :P ). Bij CX zelfs met 2.7. Vandaar ook dat de standaard lens bij de 1 serie een 10-30 is.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 25 2012 1:27 pm

Net beantwoord in een ander draadje. Je moet ALTIJD die cropfactor meenemen.

Het gat tussen 55mm en 70mm is voor de meesten niet zo van belang, ook niet als je de cropfactor meerekent.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”