Nikon geeft 5 jaar garantie op de d3100, d5100 en d7000.
Slechts twee jaar op de anderen - ook op de D800 etc...
Als je ze koopt in SA.
Waarom dit verschil?
http://www.nikonmarcoms.co.za/warranty/2year/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nikon.co.za/en_ZA/news_room/news ... mplatedata" onclick="window.open(this.href);return false;\en_ZA\news_article\data\5yearwarranty&sParamValueLbl=New&sParam1ValueLbl=5+year+warranty
Kwaliteit en garantie ???
Kwaliteit en garantie ???
Laatst gewijzigd door nickart op di apr 17 2012 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Kwaliteit en garantie ???
Die worden in SA van beter materiaal gemaakt dan hier. Hier worden ze van materiaal gemaakt dat maar 2 jaar en 1 maand meegaat



Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Kwaliteit en garantie ???
Wat je ver haalt is lekker:

In Nederland heb je te maken met Nederlands recht. (2 jaar garantie en garantie voor de verwachte levensduur)(misschien te kort door de bocht ik ben geen jurist)
In Europa heb je te maken met Europees recht (2 jaar garantie)
En wat let een importeur om iets leuks voor zijn klanten te doen. Als dat zijn manier is om het marktaandeel te vergroten. In andere landen zie je wel eens acties met geld terug (Samsung Nederland heeft dit recent gedaan) En andere landen kennen een andere prijs.
Dus wat je ver haalt is lekker.
Haal je camera gerust in Zuid Afrika, en dan ga je voor garantie ook terug naar de winkel waar je iets gekocht hebt. Dat is gewoon Nederlands recht. Garantie wordt gegeven door de winkel en niet door de importeur.

In Nederland heb je te maken met Nederlands recht. (2 jaar garantie en garantie voor de verwachte levensduur)(misschien te kort door de bocht ik ben geen jurist)
In Europa heb je te maken met Europees recht (2 jaar garantie)
En wat let een importeur om iets leuks voor zijn klanten te doen. Als dat zijn manier is om het marktaandeel te vergroten. In andere landen zie je wel eens acties met geld terug (Samsung Nederland heeft dit recent gedaan) En andere landen kennen een andere prijs.
Dus wat je ver haalt is lekker.
Haal je camera gerust in Zuid Afrika, en dan ga je voor garantie ook terug naar de winkel waar je iets gekocht hebt. Dat is gewoon Nederlands recht. Garantie wordt gegeven door de winkel en niet door de importeur.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Kwaliteit en garantie ???
Een importeur verkoopt geen camera's, die levert aan de tussenhandel. En dan gaat het naar een winkel. Vandaar garantie door de winkel. Je mag het ruimer lezen: garantie hoort gegeven te worden door je leverancier. In Japan heeft Nikon zelf wel winkeltjes en als je daar wat koopt dan is het die winkel die weer garantie geeft.nickart schreef:Is geen garantie van de winkel. Van Nikon SA zelf....
- Gobert
- Clublid
- Berichten: 1619
- Lid geworden op: vr nov 21 2008 9:49 pm
- Locatie: Omgeving Arnhem
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Kwaliteit en garantie ???
Ik heb hier, werkzaam voor een fabrikant/importeur, veelvuldig mee te maken:
Resumé van de Nederlandse garantieregeling:
Nederland:
Garantie wordt ingeval van consumentenkoop verstrekt door de retailer bij wie je de camera hebt gekocht.
Aangezien het consumentenkoop betreft vallen professionele gebruikers hier niet onder. Apparatuur gekocht bij groothandels valt er dus ook niet onder.
De retailer heeft tav garantieclaims een verhaalsrecht, ook genoemd recht van regres, op de producent of importeur, althans degene die het in Nederland op de markt brengt.
Europa kent een minimumregeling van twee jaar (tenzij dit naar de aard van het product niet mogelijk is; denk aan levensmiddelen of slijtagedelen).
De onderscheiden lidstaten mogen hiervan in positieve zin afwijken. Alleen Nederland heeft dat gedaan.
In Nederland hebben we te maken met een garantie gedurende de verwachte technische levensduur die (afgezien van bovengenoemde uitzondering) minimum twee jaar bedraagt. Gedurende jaar 1 geldt een verzwaarde regeling tav de bewijslast.
Fabrieksgarantie, zoals Nikon die geeft, is een bovenwettelijke garantieregeling en behoeft niet te voldoen aan voormelde vereisen.
Nikon dient garantieclaims terug te verwijzen naar de retailer. Nemen ze een claim toch in behandeling dan nemen ze als het ware het stokje over van de retailer en geldt de wettelijke regeling.
Uiteraard zijn er vele nuances. Het voert te ver om die hier te bespreken.
Critische noot: de regeling lijkt een vergaande mate van consumentenbescherming te bieden. Echter door de vele interpretatiemogelijkheden wordt alleen maar onduidelijkheid gecreeerd. Dit komt de consument zeer zeker niet ten goede.
Resumé van de Nederlandse garantieregeling:
Nederland:
Garantie wordt ingeval van consumentenkoop verstrekt door de retailer bij wie je de camera hebt gekocht.
Aangezien het consumentenkoop betreft vallen professionele gebruikers hier niet onder. Apparatuur gekocht bij groothandels valt er dus ook niet onder.
De retailer heeft tav garantieclaims een verhaalsrecht, ook genoemd recht van regres, op de producent of importeur, althans degene die het in Nederland op de markt brengt.
Europa kent een minimumregeling van twee jaar (tenzij dit naar de aard van het product niet mogelijk is; denk aan levensmiddelen of slijtagedelen).
De onderscheiden lidstaten mogen hiervan in positieve zin afwijken. Alleen Nederland heeft dat gedaan.
In Nederland hebben we te maken met een garantie gedurende de verwachte technische levensduur die (afgezien van bovengenoemde uitzondering) minimum twee jaar bedraagt. Gedurende jaar 1 geldt een verzwaarde regeling tav de bewijslast.
Fabrieksgarantie, zoals Nikon die geeft, is een bovenwettelijke garantieregeling en behoeft niet te voldoen aan voormelde vereisen.
Nikon dient garantieclaims terug te verwijzen naar de retailer. Nemen ze een claim toch in behandeling dan nemen ze als het ware het stokje over van de retailer en geldt de wettelijke regeling.
Uiteraard zijn er vele nuances. Het voert te ver om die hier te bespreken.
Critische noot: de regeling lijkt een vergaande mate van consumentenbescherming te bieden. Echter door de vele interpretatiemogelijkheden wordt alleen maar onduidelijkheid gecreeerd. Dit komt de consument zeer zeker niet ten goede.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale