Nikon d800 en sdxc kaartje probleem

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
mseuters

Nikon d800 en sdxc kaartje probleem

Bericht door mseuters » do apr 26 2012 9:08 pm

Ik heb een Nikon d800 met een sdxc kaart van 64 gb....Eerst in het Schinkelbos , foto;s gemaakt , en daarna ben ik naar een rijdende schuilhut gegaan, met overzicht over weilanden ...en waar ik dus een mooie serie Grutto, tureluur, boerenzwaluw en eenden heb vastgelegd..Ik heb nog na dat ik de foto's heb gemaakt even op het scherm gekeken of ze scherp zijn, zoals we altijd doen..zag er goed uit, dus ze zitten wel in het toestel.
Kom ik thuis, in de Imac leest die mijn kaart al helemaal niet en herkend die hem niet eens...
Probeer ik het met de camera er rechtstreeks op aan te sluiten...ook noppes...
Probeer het op mijn windows machine, en ja hoor, hij ziet de sd kaart, maar nu het mooie...hij ziet de foto's uit het Schinkelbos wel, maar dan die van het weiland...geeft die aan onbekend bestand, kan het niet openen...
DUs ik weer in de camera kijken..zie ik inderdaad die van het Schinkelbos wel, maar die uit het weiland niet, en staat er een groot rood kruis door de bestanden, en als je hem dan wilt openen, onbekend bestand...Lekker dan..weg middagje fotograferen.
Ik denk dus dat 64 gb te groot is ....voor de camera of zo...maar hij zou het makkelijk moeten kunnen pakken.
Wie kent dit?

Gr,
Mike

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon d800 en sdxc kaartje probleem

Bericht door Léon Obers » do apr 26 2012 9:14 pm

mseuters schreef:Ik heb een Nikon d800 met een sdxc kaart van 64 gb....
Het lijkt me het probleem van het (nieuwe) sdxc formaat. Mogelijk dat cardreaders dit formaat helemaal nog niet herkennen. Daar heb je de nieuwste cardreaders voor nodig die daarmee overweg kunnen. Wellicht dat je met Nikon software "Transfer" de bestanden van je camera kunt overhalen via connectie met een kabeltje. Wat zegt de gebruiksaanwijzing op dit punt?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Steven

Bericht door Steven » do apr 26 2012 9:41 pm

Welkom op het forum,

iMac lust alleen SDHC, denk dat een cardreader dus uitkomst moet bieden of de oplossing die Leon voorstelt.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr apr 27 2012 7:44 am

Als je dit zo leest:
http://www.flickr.com/groups/d800_club/ ... 348575856/" onclick="window.open(this.href);return false;
zijn er meer mensen die hun SDXC 64GB kaartjes hebben teruggestuurd...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr apr 27 2012 9:21 am

Tja, ook een manier om de incompatibiliteit van nieuwe SDXC kaartjes met een verouderde card-reader te omzeilen.
Een nieuwe SDXC compatibele cardreader heb je vanaf € 6,- Lijkt me handiger.
Vroeg of laat heb je dat toch nodig. Vanaf 64Gb is een SD kaartje alleen maar verkrijgbaar volgens de SDXC standaard.

Voor Apple computers heb je mogelijk nog een ander probleem als je met een D800 filmt en een enkel filmbestand is groter dan 2Gb. (Maximum bestand filmlengte bij de D800 is 4Gb). De standaard door Apple gebruikte harddisk indeling laat zover ik weet geen bestanden toe die groter zijn dan 2Gb. (Windows wel indien de harddisk is ingedeeld volgens NTFS -----> tegenwoordig standaard). Hoe ze dat bij Apple oplossen zou je bij Apple support kunnen nakijken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”