Merkwaardige prijsverschillen accessoires?!
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Merkwaardige prijsverschillen accessoires?!
Wij zeggen dan:
Statistiek met n=1 is hoogst onbetrouwbaar
Statistiek met n=1 is hoogst onbetrouwbaar
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
"IN A PARALLEL UNIVERSE: Someone buys Nikon lenses to get the FREE Nutella lids."
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Het leegeten van een put nutella hoeft geen probleem te zijn.
Mijn foto-site
Zien er top uit voor dat geld zie niet echt verschil ? 

Kan iemand trouwens zeggen wat volgens hem/haar het origineel is? Zie je kwaliteitsverschillen tussen de linker en de rechter?
Ik heb ze trouwens op een weegschaal gelegd, en zelfs het gewicht is hetzelfde...
Ik heb ze trouwens op een weegschaal gelegd, en zelfs het gewicht is hetzelfde...
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Yup, de "made in Taiwan" is het origineel. Je kan het ook zien aan de nettere manier van ingesmolten (?) letters aan de binnenkant. Het oogt allemaal net iets mooier, en daar heb je dus geen bal aan :mrgreen:CaptainHook schreef:Kan iemand trouwens zeggen wat volgens hem/haar het origineel is? Zie je kwaliteitsverschillen tussen de linker en de rechter?
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Oh, waar is dan die derde versie? 'Made in Tawain'? Ik zie alleen 'Made in Thailand'.Sharkey schreef:[
Yup, de "made in Taiwan" is het origineel.

- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Zucht ....CaptainHook schreef:Oh, waar is dan die derde versie? 'Made in Tawain'? Ik zie alleen 'Made in Thailand'.Sharkey schreef:[
Yup, de "made in Taiwan" is het origineel.![]()
![]()

De ut uit m'n hoof

- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoeveel promille maakt de lensdop uit op ons/jullie arsenaal aan apparatuur?
Wees er gewoon wat zuiniger op en 'neem' het 'gigantische' verlies als je er door eigen slordigheid eentje verspeelt.
Wie wil twee weken risico lopen, wanneer de 'goedkope' lensdop nog uit China/Taiwan/Thailand moet komen? Loop eens met een lens zonder dop langs een bramenstruik...
Maar ieder zijn voorkeuren...
Happy shooting
Rinus
Wees er gewoon wat zuiniger op en 'neem' het 'gigantische' verlies als je er door eigen slordigheid eentje verspeelt.
Wie wil twee weken risico lopen, wanneer de 'goedkope' lensdop nog uit China/Taiwan/Thailand moet komen? Loop eens met een lens zonder dop langs een bramenstruik...

Happy shooting
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Daarom koop ik er ook altijd héél veél tegelijkReest schreef:Hoeveel promille maakt de lensdop uit op ons/jullie arsenaal aan apparatuur?
Wie wil twee weken risico lopen, wanneer de 'goedkope' lensdop nog uit China/Taiwan/Thailand moet komen? Loop eens met een lens zonder dop langs een bramenstruik...![]()
Happy shooting
Rinus

Een stuk of 6 voor de prijs van 1 o zo betrouwbare originele Nikon
Maar inderdaad, ieder zijn meug en voorkeuren, niks mis mee.

PS: al 25 berichten over lensdopjes :mrgreen:

Die nepdop uit "Verweggistan" wijkt niet alleen af waar het gaat om de wijze van aanbrengen van de productcode aan de binnenkant. Wie goed kijkt ziet dat ook het Nikon-logo op de voorkant een mindere kopie is. Het lettertype is iets magerder, kijk ook naar het gaatje in de o, de ruimte tussen de beentjes van de n, en zie de spatiëring tussen de N, de i en de k. Ik zie het hier onmiddellijk. Ook het inklemmechanisme is duidelijk anders. Een kloon of een kopie wijkt uiteindelijk altijd af. Ze kijken wel uit...
Ik heb altijd wat doppen van pindakaas, chocopasta en chipverpakkingen in een laatje.
De doppen van dat chipmerk in ronde dozen (kan even niet op de naam komen) passen, meen ik, op 77mm. Dan is er een witte dop van een of ander chocopastamerk dat uitstekend past op de uitschuifbare zonnekap van mijn 4/105mm Micro. De rode dop van een bepaald mosterdmerk dat in een glas wordt verkocht heeft een binnendiameter waarmee hij volmaakt op ieder 72mm-objectief met filterschroefdraad past...
Maar dat is uiteindelijk leuk voor noodgevallen. Geef mij maar origineel Nikon. Meestal... In Houten heb ik wel eens "Nikon"-doppen in "Nikon"-verpakking gekocht waarvan ik achteraf betwijfel of ze ooit een Nikon-fabriek van binnen hebben gezien...
Ik heb altijd wat doppen van pindakaas, chocopasta en chipverpakkingen in een laatje.
De doppen van dat chipmerk in ronde dozen (kan even niet op de naam komen) passen, meen ik, op 77mm. Dan is er een witte dop van een of ander chocopastamerk dat uitstekend past op de uitschuifbare zonnekap van mijn 4/105mm Micro. De rode dop van een bepaald mosterdmerk dat in een glas wordt verkocht heeft een binnendiameter waarmee hij volmaakt op ieder 72mm-objectief met filterschroefdraad past...
Maar dat is uiteindelijk leuk voor noodgevallen. Geef mij maar origineel Nikon. Meestal... In Houten heb ik wel eens "Nikon"-doppen in "Nikon"-verpakking gekocht waarvan ik achteraf betwijfel of ze ooit een Nikon-fabriek van binnen hebben gezien...
Ja, en?
Het lettertype v.d. productcode is anders? So what? Is het een dan beter dan het ander? Of het nou in een plastic zakkie zit of in een volkomen overbodige en overtollige 3 x omverpakking.
Inklemmechanisme is juist hetzelfde, ik heb de miniscule ribbeltjes geteld en zelfs die zijn gelijk.
Waarom ik het aankaartte was vanwege het feit dat voor een simpel plastic doppie zulke absurde prijsverschillen bestaan.
Je praat niet over een paar procent prijsverschil, maar over een paar HONDERD procent prijsverschil.
Ze voldoen beiden aan hetzelfde doel en zijn kwalitatief zeer aan elkaar gewaagd. Het is ook geen product waar jarenlange R&D aan besteed wordt en/of zeer high-tech productiefaciliteiten voor vereist zijn (vandaar dat het ook zo simpel te fabriceren is).
Geen enkele lensdop heeft ooit een Nikon factory van binnen gezien, zijn allemaal ge-outsourcede OEM producten.
Alle kleine beetjes helpen en wat je in de loop der jaren op klein grut kunt besparen, kun je weer wel besteden aan echt oorspronkelijk Nikon gear, zoals een mooie body of goed glas. Toch?
Het lettertype v.d. productcode is anders? So what? Is het een dan beter dan het ander? Of het nou in een plastic zakkie zit of in een volkomen overbodige en overtollige 3 x omverpakking.
Inklemmechanisme is juist hetzelfde, ik heb de miniscule ribbeltjes geteld en zelfs die zijn gelijk.
Waarom ik het aankaartte was vanwege het feit dat voor een simpel plastic doppie zulke absurde prijsverschillen bestaan.
Je praat niet over een paar procent prijsverschil, maar over een paar HONDERD procent prijsverschil.
Ze voldoen beiden aan hetzelfde doel en zijn kwalitatief zeer aan elkaar gewaagd. Het is ook geen product waar jarenlange R&D aan besteed wordt en/of zeer high-tech productiefaciliteiten voor vereist zijn (vandaar dat het ook zo simpel te fabriceren is).
Geen enkele lensdop heeft ooit een Nikon factory van binnen gezien, zijn allemaal ge-outsourcede OEM producten.
Alle kleine beetjes helpen en wat je in de loop der jaren op klein grut kunt besparen, kun je weer wel besteden aan echt oorspronkelijk Nikon gear, zoals een mooie body of goed glas. Toch?

Ik wil geen ja/nee discussie, maar die binnenwerken zijn niet hetzelfde. Kijk nog maar eens goed.
Maakt verder echt niet uit, als de kwaliteit inderdaad gelijkwaardig is.
Maar ik heb wel op tweedehands objectieven vreemdmerkdoppen aangetroffen die er al af vielen als je er naar keek - omdat de veertjes slapper waren. En dat niet één of twee keer...
Dan zit zo'n Nutella- of mosterd-dop aanzienlijk steviger, als het dan echt om de prijs/prestatieverhouding gaat.
(Jammer dan die Vrekkenkrant niet meer bestaat, daar zou dat doppenverhaal prima in gepast hebben...)
Maakt verder echt niet uit, als de kwaliteit inderdaad gelijkwaardig is.
Maar ik heb wel op tweedehands objectieven vreemdmerkdoppen aangetroffen die er al af vielen als je er naar keek - omdat de veertjes slapper waren. En dat niet één of twee keer...
Dan zit zo'n Nutella- of mosterd-dop aanzienlijk steviger, als het dan echt om de prijs/prestatieverhouding gaat.
(Jammer dan die Vrekkenkrant niet meer bestaat, daar zou dat doppenverhaal prima in gepast hebben...)
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Die prijsverschillen bestaan omdat je met de originele dop niet alleen de kostprijs betaalt van het produceren van een simpel stukje plastic zoals bij de makers van de imitatie dop, maar indirect ook alle kosten van de high-tech fabrieken van Nikon, met zijn onderzoeksafdeling, ontwikkelingsafdeling, uiterst geavanceerde machines, overhead, kosten patenten, juridische afdeling, garantie, internationaal netwerk etc etc.CaptainHook schreef:.......Waarom ik het aankaartte was vanwege het feit dat voor een simpel plastic doppie zulke absurde prijsverschillen bestaan.....
Dat merk heet Pringles. Toevallig heb ik nog een witte doorzichtige dop. Ook zeer geschikt voor custom witbalans in te stellen aldus de verkoper van mijn fotozaak.emdeklerk schreef:Ik heb altijd wat doppen van pindakaas, chocopasta en chipverpakkingen in een laatje.
De doppen van dat chipmerk in ronde dozen (kan even niet op de naam komen) passen, meen ik, op 77mm.
Is dat van Nutella of toch wat anders?emdeklerk schreef:Dan is er een witte dop van een of ander chocopastamerk dat uitstekend past op de uitschuifbare zonnekap van mijn 4/105mm Micro.