Waarom maakt Nikon objectieven met een AF motor?

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Ocram
Forumlid
Forumlid

Waarom maakt Nikon objectieven met een AF motor?

Bericht door Ocram » zo mei 06 2012 2:11 am

Misschien wel een gekke vraag van een D5100 bezitter. :wink: :mryellow:
Maar ik stel deze vraag puur uit nieuwsgierigheid, naar aanleiding van deze Youtube video van Matt Granger ThatNikonGuy

http://youtu.be/QLbomXOSpgQ?hd=1&t=7m33s" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarin werd een vraag gesteld mbt FX camera's en objectieven met een auto focus motor.
....I noticed that expensive new Nikon lenses for FX bodies come with an auto-focus motor. I mean an FX body has already a motor why would you need another one.
Uiteraard geeft Matt zijn mening. Al lijkt hij er niet helemaal uit te komen waarom dat zo is.
Maar wat denken jullie Nikon fans/experts waarom Nikon stopt auto foucs motors in hun (nieuwste) objectieven. Is dat omdat Nikon rekening wil gaan houden met de D5100 en soortgenoten?
Heeft het nog wel voordelen voor b.v. de D7000, D800, D4 of enkele andere Nikon DSLR's met ingebouwde motor.

P.s. ik besef dat Tamron, Sigma, Tokina e.d. natuurlijk ook objectieven met een ingebouwde auto focus motor hebben.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Waarom maakt Nikon objectieven met een AF motor?

Bericht door Patrick » zo mei 06 2012 2:36 am

Nikon stopte al AFS motoren in objectieven voordat ze autofocusmotoren weglieten uit goedkopere bodies. Dus het feit dat bepaalde objectieven geen AF hebben op bepaalde bodies is iets wat ze zelf veroorzaakt hebben.

De reden om AFS motoren in objectieven te stoppen is dat het stiller en veelal sneller werkt dan de motor die in de camera zit. Die motor werkt namelijk met een schroefje, mechanisch dus.

Nikon is nu wel bezig in nieuwe versies van objectieven een AFS motor in te bouwen. Bijvoorbeeld in de 28, 50 en 85mm primes. Daardoor zijn ze natuurlijk ook gewoon goed te gebruiken op de goedkopere bodies. Dat lijkt mij slim.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » zo mei 06 2012 3:06 am

Dank je Patrick voor je antwoord. :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 06 2012 3:47 am

Patrick schreef: De reden om AFS motoren in objectieven te stoppen is dat het stiller en veelal sneller werkt dan de motor die in de camera zit. Die motor werkt namelijk met een schroefje, mechanisch dus.
Als AF-S worden door Nikon twee types motoren gebruikt. Een "Ring-type" motor en gewoon een mini-motortje met een tandwielenkast voor de vertraging. Met name het laatste type is een behoorlijk mechanische aangelegenheid, als basis in aandrijving weinig anders in werking dan via zo'n stiftje en dan de motor in de camera.
Er lijkt geen logisch verband te bestaan in de keuze welke van de twee types gebruikt wordt bij de goedkope of dure objectieven.
Bijv. de AF-S 24mm/1.4 en 35/1.4 maken intern gebruik van een motortje met een tandwielkastje.

Zie een oud draadje waar verschillende types met zeer gedetailleerde foto's worden aangehaald.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 48&t=29592" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 06 2012 3:58 am

Léon Obers schreef:
Patrick schreef: De reden om AFS motoren in objectieven te stoppen is dat het stiller en veelal sneller werkt dan de motor die in de camera zit. Die motor werkt namelijk met een schroefje, mechanisch dus.
Als AF-S worden door Nikon twee types motoren gebruikt. Een "Ring-type" motor en gewoon een mini-motortje met een tandwielenkast voor de vertraging. Met name het laatste type is een behoorlijk mechanische aangelegenheid, als basis in aandrijving weinig anders in werking dan via zo'n stiftje en dan de motor in de camera.
Vandaar ook mijn voorbehoud. Er zijn genoeg niet-AFS objectieven die sneller scherpstellen dan hun AFS tegenstrevers. En ze zijn ook niet allemaal even stil.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mei 06 2012 9:47 am

Patrick schreef:Vandaar ook mijn voorbehoud. Er zijn genoeg niet-AFS objectieven die sneller scherpstellen dan hun AFS tegenstrevers. En ze zijn ook niet allemaal even stil.
Dat ligt een beetje aan de motor in de body. Ik weet van mijn oude F601 dat het net leek of er een vliegtuig opsteeg als hij scherpstelde. Mijn F90 was bloedsnel, en de D700 is echt trager (wel stiller), ik wel eens de indruk dat het motortje er nog bij geprutst moest worden en ze stiekum uitgaan van AF-S lenzen.

Jaap

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mei 06 2012 10:43 am

Jaap_van_Ekris schreef:
Patrick schreef:Vandaar ook mijn voorbehoud. Er zijn genoeg niet-AFS objectieven die sneller scherpstellen dan hun AFS tegenstrevers. En ze zijn ook niet allemaal even stil.
Dat ligt een beetje aan de motor in de body.
Jaap
En van het gewicht van het lenselement dat verplaatst wordt om te focussen, samen met de verplaatsing die gemaakt moet worden. Die zal bij een macro-objectief groter zijn dan bij een objectief dat pas focust vanaf één meter (denk aan de trage focus van de oudste 80-200's, die daarom ook een focuslimiter hebben).

De keuze van de soort focusmotor in een AF-S objectief is denk ik een combinatie prijs (denk aan de goedkope,de naam SWM onwaardige 18-55) en ruimte die ervoor gebruikt kan worden zonder dat het objectief zeer lomp wordt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 06 2012 12:02 pm

Tom schreef: De keuze van de soort focusmotor in een AF-S objectief is denk ik een combinatie prijs (denk aan de goedkope,de naam SWM onwaardige 18-55) en ruimte die ervoor gebruikt kan worden zonder dat het objectief zeer lomp wordt.
Prijs lijkt daarin ondergeschikt te zijn. In de keus die Nikon maakt voor die focusmotor lijkt geen logisch verband te zitten.
Zoals eerder hierboven aangehaald zijn diverse top-objectieven van Nikon juist uitgerust met een "gewoon" micro-motortje met een tandwiel vertragingskastje.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » zo mei 06 2012 1:54 pm

Er komt van Nikon niets meer bij zonder AFS de laatste tijd.
Zal ook met het oog op de toekomst zijn denk ik.
Nikon 1 DX en Nikon 1 FX bijvoorbeeld :D
Gr H.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”