Begrijp ik het nu wel of niet ? Ik lees vaak dat je “moet†leren fotograferen via het creatieve programma van je camera om zodoende de camera goed onder de knie te krijgen en om net andere prenten te schieten dan een doorsnee opname apparaat. Daar zit wat in !
Indien je de stand van je camera op Manueel zet wordt er eerst aangeraden om het diafragma en sluitertijd uit te lezen in “P, A of S†en die dan vast te zetten onder deze instelling. Dit betekend dus extra handelingen verrichten die mijn inziens niet nodig zijn.
Je kunt op een D80 (en ongetwijfeld ook andere Nikon types) de AE-L/AF –L knop programmeren dat deze de AE vergrendeld en vasthoud totdat je het knopje wederom indrukt (handleiding pag. 94, menu 2, optie 18: AE-vergrendeling vast).
Indien ik nu de camera op “P, A of S†zet, het licht meet en dan de AE-L knop indruk om de belichting te vergrendelen is dat toch hetzelfde als ik beide waarden onthoud, de instelschijf naar “M†draai en dan de waarden daar invoer. Of maak ik hier nu een gedachte fout ?
Thanks,
ALE
Wat is het verschil....
Wat is het verschil....
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je hebt gelijk, maar het idee is dat wanneer je de camera op M overneemt dat je na het maken van de foto je histogram bekijkt en dan nog gaat corrigeren. Voor dat corrigeren zou jij de camera dan alsnog op hand moeten zetten.
Bovendien kun je de AE-L/AF-L knop in jouw situatie dan niet meer gebruiken voor focus-lock...
Bovendien kun je de AE-L/AF-L knop in jouw situatie dan niet meer gebruiken voor focus-lock...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Wow, dat is snel Roelof. bedankt !
De focus lock realiseer je toch door de ontsapn knop half ingedrukt te houden en dan je composiete bepalen, shoot and go (AF op AF-S instellen). In de "P, A of S" stand kan ik toch ook de histogrammen bekijken en corrigeren indien nodig ?
De focus lock realiseer je toch door de ontsapn knop half ingedrukt te houden en dan je composiete bepalen, shoot and go (AF op AF-S instellen). In de "P, A of S" stand kan ik toch ook de histogrammen bekijken en corrigeren indien nodig ?
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je kunt het histogram altijd bekijken, maar als je niet tevreden bent over de de automatische instellingen dan kun je de boel alleen maar corrigeren (lees de foto opnieuw maken met andere instellingen) op M, want anders doet de automatische belichting je opnieuw in de boot.
Bovendien werkt de M-methode op iedere camera die je op hand over kunt nemen en de AE-L knop is niet niet op iedere camera even programmeerbaar.
Het is ook niet zo dat de ene manier beter is dan de andere, er leiden een boel wegen naar hetzelfde resultaat.
Bovendien werkt de M-methode op iedere camera die je op hand over kunt nemen en de AE-L knop is niet niet op iedere camera even programmeerbaar.
Het is ook niet zo dat de ene manier beter is dan de andere, er leiden een boel wegen naar hetzelfde resultaat.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.