Wie kent de APS Pronea lijn van Nikon ?

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Wie kent de APS Pronea lijn van Nikon ?

Bericht door a90 » do aug 09 2007 11:28 pm

Wie kent de Pronea APS spiegel reflex camera's van Nikon? Ik zie ze regelmatig voorbijkomen voor lachprijzen op MP.

Zouden daar nu ook DX objectieven op passen of hebben die camera's een andere mount ?

Volgens mij is het APS formaat ongeveer gelijk aan de sensor die gebruikt wordt en dus moeten kunnen werken met DX objectieven (als het past dan). Kan er toch nog op analoog gewerkt worden met DX objectieven

ben beneuwd of iemand het weet :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 10 2007 12:00 am

Nikon APS-objectieven (IX-lijn) kun je alleen op APS-camera's gebruiken, ondanks dat de bajonet wel overeenstemt. Maar omdat de achterste lensdelen van de IX-objectieven in het spiegelhuis steken kun je ze niet gebruiken op een DSLR.
Op de camera's gingen dan weer wel de gewone kleinbeeldobjectieven.

APS was een miljardenverslindende miskleun. Ik weet nog dat ik werd uitgelachen toen ik dat in 1996 ventileerde bij de introductie van dat spul... Want dat moeilijke inleggen van een kleinbeeldfilm, dat was toch wel heel erg... En dat je nu meerdere negatiefformaten kon gebruiken... nee, daar had iedereen op gewacht... Maar goed, het is een zachte dood gestorven.

Heb even gegoogeld:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00EDaC

Groet, E.M. de Klerk

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr aug 10 2007 6:41 am

emdeklerk schreef:Want dat moeilijke inleggen van een kleinbeeldfilm, dat was toch wel heel erg...
Ik denk dat menig pers-, sport en huwelijksfotograaf in die tijd heel blij zou zijn geweest met een snel te wisselen cassette a la APS als ze het kleinbeeldformaat gehandhaafd zouden hebben.
APS is toch voornamelijk mislukt omdat het beeldformaat te klein en daarmee de kwaliteit te laag is?

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 10 2007 8:28 am

Okee, dat was uiteraard de hoofdreden. Maar in '96 had je toch in de meeste SLR's een snellaadsysteem. Ik ben het ook met je eens dat zelfs dat soms toch niet snel genoeg ging. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook de F90 pak in plaats van een F2 als ik denk snel te moeten wisselen!

Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”