Fotograferen voor nop...
Re: Fotograferen voor nop...
Ik ken een flink aantal vakmensen die voor instellingen en verenigingen van alles doen voor nop, als vrijwilliger, in hun vrije tijd, zonder daar iets anders voor terug te krijgen dan de waardering, een bloemetje en een verjaardagskaart.
Ik ben administratief sterk en ben in die sector werkzaam. Daarnaast verzorg ik voor diverse verenigingen het secretariaat.
Mijn vrouw is controller / financieel expert. Daarnaast is zij voor diverse verenigingen en instellingen penningmeester.
Ik ben administratief sterk en ben in die sector werkzaam. Daarnaast verzorg ik voor diverse verenigingen het secretariaat.
Mijn vrouw is controller / financieel expert. Daarnaast is zij voor diverse verenigingen en instellingen penningmeester.
Mooi,Polling schreef:Ik ken een flink aantal vakmensen .....enz
Maar ik vind het standpunt van CH erg sterk.
Willem.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb in de afgelopen paar weken een paar aanvragen gehad voor huwelijksreportages. Ik vindt het soms prachtig om te zien hoe mensen reageren, en soms snap ik ze werkelijk niet...
Laatste bruidspaar waarmee ik aan tafel zat hadden een behoorlijke vragenlijst, dit, en zus, en zo. Er werd zelfs gepland voor 2 fotografen. Een werkdagje van 16 uur. Dan komen er dingen over tafel van ja, een mooi pak, een mooie trouwjurk ( €€€€ ), een trouwkapsel van bijna 500 euro. Hartstikke leuk en mooi allemaal Alles wilden ze uit de kast trekken.
Nou, prima, ik kon aan hun wensen een invulling geven en toen kwam de grote vraag, wat het ging kosten. toen ik mijn bedrag noemde zag je ze wat betrekken.... Wat.. hoeveel?... tsja... je hoefd alleen maar foto's te maken... is dat zo duur??
Dan leg je uit dat je toch wel wat meer dan die 16 uur bezig bent, zeker met alle nabewerking etc. Dat vreet tijd. Maar ook die tijd moet betaald worden... Nou ben ik echt niet duur denk ik, maar ze moesten er toch heel hard over gaan nadenken wat te doen. Uiteraard gaf ik aan dat het helemaal aan hun is, maar dat ik natuurlijk niet voor 5 euro per uur een foto kom trekken want vrijwilligerswerk doen we niet aan.
Een ander echtpaar recentelijk waren juist helemaal het tegenovergestelde. Wat, hoe en waar besproken. De kosten erbij, mooi, nette prijs Remco voor zo'n volle dag hard werken en alles wat er nog bij komt kijken. Ik had waarschijnlijk nog wel meer kunnen vragen ook, maar zo zijn we niet.
Er zijn mensen die geven sloten geld uit aan de meest vreemde zaken, men heeft geld te besteden als water, maar als je als fotograaf zegt dat een foto €500 kost ben je een idioot, en als ie €5 kost ben je het ook kennelijk.... Ik ben er voortaan makkelijk in. Ik hanteer vaste tarieven, wil iemand een foto betaald men. Wil men dat niet, heel veel succes met iemand zoek die het wel gratis wil doen. Die luxe kan ik me veroorloven omdat het niet mijn hoofdbroodwinning is, anderen zijn natuurlijk minder gelukkig daarin.
En echt vrijwilligerswerk selecteer ik zelf wel wat ik wel of niet wil doen, aan wie ik het gun...
Laatste bruidspaar waarmee ik aan tafel zat hadden een behoorlijke vragenlijst, dit, en zus, en zo. Er werd zelfs gepland voor 2 fotografen. Een werkdagje van 16 uur. Dan komen er dingen over tafel van ja, een mooi pak, een mooie trouwjurk ( €€€€ ), een trouwkapsel van bijna 500 euro. Hartstikke leuk en mooi allemaal Alles wilden ze uit de kast trekken.
Nou, prima, ik kon aan hun wensen een invulling geven en toen kwam de grote vraag, wat het ging kosten. toen ik mijn bedrag noemde zag je ze wat betrekken.... Wat.. hoeveel?... tsja... je hoefd alleen maar foto's te maken... is dat zo duur??
Dan leg je uit dat je toch wel wat meer dan die 16 uur bezig bent, zeker met alle nabewerking etc. Dat vreet tijd. Maar ook die tijd moet betaald worden... Nou ben ik echt niet duur denk ik, maar ze moesten er toch heel hard over gaan nadenken wat te doen. Uiteraard gaf ik aan dat het helemaal aan hun is, maar dat ik natuurlijk niet voor 5 euro per uur een foto kom trekken want vrijwilligerswerk doen we niet aan.
Een ander echtpaar recentelijk waren juist helemaal het tegenovergestelde. Wat, hoe en waar besproken. De kosten erbij, mooi, nette prijs Remco voor zo'n volle dag hard werken en alles wat er nog bij komt kijken. Ik had waarschijnlijk nog wel meer kunnen vragen ook, maar zo zijn we niet.
Er zijn mensen die geven sloten geld uit aan de meest vreemde zaken, men heeft geld te besteden als water, maar als je als fotograaf zegt dat een foto €500 kost ben je een idioot, en als ie €5 kost ben je het ook kennelijk.... Ik ben er voortaan makkelijk in. Ik hanteer vaste tarieven, wil iemand een foto betaald men. Wil men dat niet, heel veel succes met iemand zoek die het wel gratis wil doen. Die luxe kan ik me veroorloven omdat het niet mijn hoofdbroodwinning is, anderen zijn natuurlijk minder gelukkig daarin.
En echt vrijwilligerswerk selecteer ik zelf wel wat ik wel of niet wil doen, aan wie ik het gun...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
Zie hier b.v. weer zo'n discussie:
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/Gezo ... 16661.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze:
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/Foto ... 16130.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En er komen zelfs reacties van: "als ik voor jou fotografeer, treedt jullie band dan op ons feest op? "
Lijkt me een heel normale ruil. Maar daar wordt door de vraagsteller niet op ingegaan... en dat bedoel ik nou juist.
Heb er helemaal geen problemen mee om een keertje voor iemand anders wat te doen, maar dan is het toch heel normaal als er wat teruggedaan wordt?
En ja, als je dik in de slappe was zit en je nergens van afhankelijk bent, kan ik me voorstellen dat je zegt "ach, dat doe ik er wel ff bij" Maar bij menigeen staat geen geldboom in de tuin...
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/Gezo ... 16661.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of deze:
http://www.fotoapparatuur.nl/forum/Foto ... 16130.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En er komen zelfs reacties van: "als ik voor jou fotografeer, treedt jullie band dan op ons feest op? "
Lijkt me een heel normale ruil. Maar daar wordt door de vraagsteller niet op ingegaan... en dat bedoel ik nou juist.
Heb er helemaal geen problemen mee om een keertje voor iemand anders wat te doen, maar dan is het toch heel normaal als er wat teruggedaan wordt?
En ja, als je dik in de slappe was zit en je nergens van afhankelijk bent, kan ik me voorstellen dat je zegt "ach, dat doe ik er wel ff bij" Maar bij menigeen staat geen geldboom in de tuin...

- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Lol. wel leuke reactie.
Uitstekend voorstel!
Desgewenst kan ook het volgende op de agenda van optredens worden geschreven: Mijn echtenote wordt 2 september 70 jaar. Als de muziek richting klassiek wordt aangepast of zich beperkt tot oude rock 'n roll, mogen ze ook bij ons komen spelen. Ik maak er dan zeker een aantal foto's van, die ik op Youtube plaats. Net als u met naamvermelding.
En dan nog serieus reageren dat hij grapjes leuk vind maar dat wat hij vraagt een serieuse vraag is...... (Hij snapt nieteens dat het hetzelfde vraagt aan de fotograaf.....zo dom
)
Uitstekend voorstel!
Desgewenst kan ook het volgende op de agenda van optredens worden geschreven: Mijn echtenote wordt 2 september 70 jaar. Als de muziek richting klassiek wordt aangepast of zich beperkt tot oude rock 'n roll, mogen ze ook bij ons komen spelen. Ik maak er dan zeker een aantal foto's van, die ik op Youtube plaats. Net als u met naamvermelding.
En dan nog serieus reageren dat hij grapjes leuk vind maar dat wat hij vraagt een serieuse vraag is...... (Hij snapt nieteens dat het hetzelfde vraagt aan de fotograaf.....zo dom

Laatst gewijzigd door plincky op wo aug 15 2012 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier nog meer leesvoer:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1127547" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... r#p1127547" onclick="window.open(this.href);return false;

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Aparte link...CaptainHook schreef:Hier nog meer leesvoer:

Och mijn zussen deden het vroeger nog wel eens voor een nichtje of kennis. Als hobbyisten natuurlijk. Als er niet veel geld is voor een bruiloft, dan is het geen probleem denk ik dan. Een echte goede bruiloftsfotograaf is natuurlijk wel heel mooi. Moet je wel net die ene hebben met de magische touch zowel op de dag zelf als achter de computer.
Tja,Milo schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Zelf kan ik er niet tegen als zogenaamde professionals zeuren dat ze geen werk meer kunnen krijgen door enthousiaste amateurs die voor 100e een bruiloft verzorgen en er de meest afgrijslijke zwartwit kleur achtige bewerkingen op los laten.plincky schreef:De markt is veranderd, waar vroeger foto's maken nog veelal weggelegd was voor profs met dure spullen, en waar er veel geld voor neergelegd werd om een studio foto te laten maken. Is het nu voor elke consument met een beetje spaargeld te doen om echt goede apperatuur te kopen...
...Je moet uniek zijn in wat je doet, dat moeten die schilders ook zijn anders verkoop je je werk niet.....
Je moet je, net als in elk ander vak, onderscheiden, investeren en iets opbouwen.
Maar goed, je ziet toch wel dat voor het meeste reclame dat er toe doet nagenoeg altijd vakmensen worden ingehuurd. Voor die bedrijven is dat belangrijk.
Als ik als beginnend fotograaf net een nikon starter dslr heb dan ben ik ook dik tevreden met vista print kaartjes met standaard sjabloontjes en is elke 25euro die ik voor een trouwerij ontvang ook hemels.
Probleem is dat de basis wel erg smal wordt, en op een gegeven moment mensen van duurbetaalde professionals verwachten dat je voor 50 euro een dag fotografeert en de afhandeling doet. Zo kan niemand rondkomen. Ik ken een hele hoop professionals die er een vakopleiding voor gevolgd hebben en er van moeten leven. Mensen die krankzinnig goed zijn in wat ze doen, en daar ook behoorlijke prijzen voor in de wacht hebben gesleept. En dan zie je dat de prijzen kelderen en weet je dat mensen gewoon niet meer gaan rondkomen.
Bedenk dat de gemiddelde persfotograaf tegenwoordig met geluk 25 euro voor een foto vangt, want voor een website en gedrukt medium is een foto van een telefoon ook goed genoeg en die krijgt men voor niets van een voorbijganger. Hetzelfde geldt voor veel andere vormen van fotografie: het is makkelijker je over te leveren aan het grote publiek die voor nop (of een tientje) een foto levert, dan een prof te vragen langs te rijden. Dit gebeurt op veel plaatsen, van kranten tot dierentuinen en amusementsparken. En dat kost gewoon professionele fotografen hun baan.
Punt is dat binnenkort je geen professionele fotografen meer hebt: dat doet dat neefje met die camera wel. De toppers van nu (zeg het Frans Lanting niveau) heeft gewoon geen schijn van kans meer om te groeien, omdat de periode dat je als fotograaf van je werk kunt leven gewoon niet meer bestaat....
Jaap
Het probleem is gewoon dat tegenwoordig alles draait om euro's uit te sparen.
Dat de foto's dan minder zijn is geen argument meer. De wereld draait nu om kwanttiteit en niet meer om kwaliteit.
Fotografie zal verworden tot kunst alleen.
Ik heb het zelfde zien gebeuren bij een mij goed bekende lokale fotograaf met winkel.
Ben er een jaar of 10 niet meer geseest. De man had vroegah doka materialen en alle andere zaken staan.
Kom je 10 jaar later terug staan er enkel nog lijsten.
Een gesprek met hem maakte me veel duidelijk. Iedereen met een DSLR denkt het te kunnen en doet het dan ook voor jan en alleman voor en appel en een ei. Het wordt allemaal betaalbaarder mogelijk gemaakt en als je dat combineert met een maatschappij die opgroeid met wegwerpartikelen is het allen nog maar logisch dat de kwaliteit aan belang verliest t.o.v. kwaliteit.
Nu kun je daar over klagen en van balen maar, ook dan krijg je geen brood op de plank.
Dan is het tijd voor aktie. Neuwe ideeen. Dingen doen die een ander niet doet. Eventueel eer een baantje bij nemen.
Er komt wel weer een omslag naar kwaliteit. Zodra men het wegwerp gedoe zat wordt.
Dat de foto's dan minder zijn is geen argument meer. De wereld draait nu om kwanttiteit en niet meer om kwaliteit.
Fotografie zal verworden tot kunst alleen.
Ik heb het zelfde zien gebeuren bij een mij goed bekende lokale fotograaf met winkel.
Ben er een jaar of 10 niet meer geseest. De man had vroegah doka materialen en alle andere zaken staan.
Kom je 10 jaar later terug staan er enkel nog lijsten.

Een gesprek met hem maakte me veel duidelijk. Iedereen met een DSLR denkt het te kunnen en doet het dan ook voor jan en alleman voor en appel en een ei. Het wordt allemaal betaalbaarder mogelijk gemaakt en als je dat combineert met een maatschappij die opgroeid met wegwerpartikelen is het allen nog maar logisch dat de kwaliteit aan belang verliest t.o.v. kwaliteit.
Nu kun je daar over klagen en van balen maar, ook dan krijg je geen brood op de plank.
Dan is het tijd voor aktie. Neuwe ideeen. Dingen doen die een ander niet doet. Eventueel eer een baantje bij nemen.
Er komt wel weer een omslag naar kwaliteit. Zodra men het wegwerp gedoe zat wordt.
Maar is het erg dat het vak fotograaf uitsterft?
Zelf heb ik iets van.. tja .. jammer dan, ga dan een wat realistischer vak (erbij) leren.. Ik zie een opleiding tot fotograaf ook maar als een opleiding vrijetijdsmanagement etc. Veel mensen vinden het leuk om fotootjes te maken en ik denk als je iets wilt en er toch goed in bent je er heus wel komt, ook in deze wereld waar "iedereen foto's kan maken". Gewoon een combinatie van fotogedoe en daarnaast investeren in (online)marketing en naamsbekendheid opbouwen.
Er zijn zoveel beroepen en zaken verdwenen, beetje logisch nadenken en vooruit kijken en je kon inzien dat de dslr wereld de laatste jaren sterk zou groeien door betaalbaarheid voor de gewone consument.
Er zijn fotografen die hierop inspelen en weer een andere tak qua "professionals" kapen, die van camera man. Weer anderen richten zich weer op cursussen geven over fotografie aangezien er zoveel nieuwe fotograferende mensen bij komen.
In mijn ogen moet je je zoals hierboven wordt aangegeven gewoon onderscheiden van de huis tuin en keuken fotograaf met vista kaartjes en een hema print portfolio die ervan profiteren dat mensen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Zelf heb ik iets van.. tja .. jammer dan, ga dan een wat realistischer vak (erbij) leren.. Ik zie een opleiding tot fotograaf ook maar als een opleiding vrijetijdsmanagement etc. Veel mensen vinden het leuk om fotootjes te maken en ik denk als je iets wilt en er toch goed in bent je er heus wel komt, ook in deze wereld waar "iedereen foto's kan maken". Gewoon een combinatie van fotogedoe en daarnaast investeren in (online)marketing en naamsbekendheid opbouwen.
Er zijn zoveel beroepen en zaken verdwenen, beetje logisch nadenken en vooruit kijken en je kon inzien dat de dslr wereld de laatste jaren sterk zou groeien door betaalbaarheid voor de gewone consument.
Er zijn fotografen die hierop inspelen en weer een andere tak qua "professionals" kapen, die van camera man. Weer anderen richten zich weer op cursussen geven over fotografie aangezien er zoveel nieuwe fotograferende mensen bij komen.
In mijn ogen moet je je zoals hierboven wordt aangegeven gewoon onderscheiden van de huis tuin en keuken fotograaf met vista kaartjes en een hema print portfolio die ervan profiteren dat mensen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Voor de vakfotograaf lijkt het mij een verschrikking.
Je hebt een vak geleerd, er tijd moeite en geld in gestoken om het te worden.
Ervaringen opgedaan etc. Dan is het natuurlijk niet grappig.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Maar zoals in heel veel ambachten en creatieve vakken dien je jezelf te onderscheiden, proberen boven het maaiveld uit te steken. Als jij dat extra ding hebt wat jouw klanten zoeken heb je heust wel werk, en wil men daar ook voor betalen.
Helaas is het ook zo dat een heel grote middenmoot zichzelf nooit naar een hoger vlak kunnen tillen om zo hun toekomst zeker te stellen, die zitten liever te klagen over wat er allemaal gebeurt en hoe het "vroeger" wel niet was. Die graven imo hun eigen graf door niet mee te veranderen.
Helaas is het ook zo dat een heel grote middenmoot zichzelf nooit naar een hoger vlak kunnen tillen om zo hun toekomst zeker te stellen, die zitten liever te klagen over wat er allemaal gebeurt en hoe het "vroeger" wel niet was. Die graven imo hun eigen graf door niet mee te veranderen.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Dat is helaas wel de werkelijkheid. Je leerd niet meer een vak voor het leven. (altans de meeste niet)Tuihanti schreef:Voor de vakfotograaf lijkt het mij een verschrikking.
Er zijn zoveel beroepen die niet meer bestaan of verdwijnen.... Ken zoveel mensen die hun werkelijke beroep niet meer kunnen doen omdat het gewoonweg niet meer bestaat.
Ik heb mezelf omgeschoold tot een ander beroep toen ik 25 was (ben nu 31). Ben de afgelopen 6 jaar naar school gegaan. Nu heb ik alle diploma's en cursussen gedaan en ben leermeester..... ik denk alleen dat ik nog max 5 jaar heb in dit beroep voordat het verdijnt in de vorm die we nu kennen. Ik ben dus alweer bezig me te richten op een ander beroep.

Leren houd je (gelukkig) bij de tijd.

Dat specifieke beroepen verdwijnen kan ik inkomen. Voor sommige zaken is voor allerlei redenen geen behoefte meer. Dingen als wapensmeden etc. zijn gewoon niet meer nodig omdat het gemaakte product niet meer gewenst is of machinaal sneller/beter/goedkoper vervaardigd wordt.Milo schreef:Zelf heb ik iets van.. tja .. jammer dan, ga dan een wat realistischer vak (erbij) leren.. Ik zie een opleiding tot fotograaf ook maar als een opleiding vrijetijdsmanagement etc. Veel mensen vinden het leuk om fotootjes te maken en ik denk als je iets wilt en er toch goed in bent je er heus wel komt, ook in deze wereld waar "iedereen foto's kan maken". Gewoon een combinatie van fotogedoe en daarnaast investeren in (online)marketing en naamsbekendheid opbouwen.
Er zijn zoveel beroepen en zaken verdwenen,
Maar dit is iets anders. De afnemers laten massaal de eis voor kwaliteit vallen, en daardoor staat de goed opgeleide professional ineens op straat. Ondanks zijn vakkennis, inzet en creativiteit. Gewoon omdat een neefje het gratis doet. Dit is volgens mij het enige beroep ter wereld waar dat mee gebeurt.
Een sukkel met een dure camera is nog geen fotograaf. Je zou verwachten dat voor belangrijke momenten mensen bereid blijven te betalen voor kwaliteit. Ik zie het met bruidsrapportages. Ik heb een behoorlijk bedrag voor onze bruiloft neergelegd, met enorm goede resultaten. Mijn zwager heeft de helft betaald aan zijn fotograaf, en er komt gewoon bagger uit (met gemiste enorm voor de hand liggende momenten die je als fotograaf MOET hebben). Toch nemen steeds meer mensen zo'n beunhaas in de armen. Waarom weet ik niet, maar als je de uurprijs ziet weet je bij voorbaat al dat hij er niet zijn werk van kan maken...Milo schreef:beetje logisch nadenken en vooruit kijken en je kon inzien dat de dslr wereld de laatste jaren sterk zou groeien door betaalbaarheid voor de gewone consument.
Ja, want filmen is iets wat het neefje niet kan met zijn camera? Dat is het ene gat vullen met het andere.Milo schreef:Er zijn fotografen die hierop inspelen en weer een andere tak qua "professionals" kapen, die van camera man.
Dit klinkt goed, maar het levert geen fluit op. Zoveel mensen zijn er niet die een cursus volgen, en zoveel betalen ze niet. Daar kom je als fotograaf niet van rond kan ik je vertellen.Milo schreef:Weer anderen richten zich weer op cursussen geven over fotografie aangezien er zoveel nieuwe fotograferende mensen bij komen.
Elke topfotograaf (en ik ken hele grote jongens in de fotowereld persoonlijk) gaat in het begin van zijn carriere door het leven als onderbetaalde, overwerkte middelmatige broodfotograaf. Zij het als fotograaf voor een lokale krant, zij het als fotograaf in een winkeltje. Het is niet zo dat je vanaf de opleiding kunt solliciteren bij een National Geographic of Magnum. Je moet een enorm bewezen trackrecord hebben in middelmatige klusjes, en daarmee aan dat soort partijen aantonen dat je met kop en schouders uitsteekt boven de rest ondanks de fotografisch saaie onderwerpen die je moet fotograferen. En dan wordt je in praktijk gevraagd om te solliciteren.Milo schreef:In mijn ogen moet je je zoals hierboven wordt aangegeven gewoon onderscheiden van de huis tuin en keuken fotograaf met vista kaartjes en een hema print portfolio die ervan profiteren dat mensen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
Als dan die middelmatige groep uitgeroeid wordt door "neefjes met camera's", dan heb je geen basis meer voor die topgroep om uit te ontstaan. De carriereperspectieven van een professioneel kantklosser zijn nog beter dan die van iemand die ambieert professioneel fotograaf te worden. Meesten zullen er niet aan beginnen, en die er wel aan beginnen zullen het waarschijnlijk niet volhouden.
En met veel respect voor het prachtige werk wat sommige amateurs maken, maar het haalt het vaak niet bij het vrije werk van professionals die 60 uur per week een body in hun handen hebben en full-time bezig zijn met beelden creeren en verbeteren. Ervaring doet er echt toe. In mijn beleving kan het wel eens zijn dat we de laatste generatie echt goede fotografen hebben meegemaakt....
Jaap