Fotograferen voor nop...

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotograferen voor nop...

Bericht door Skippy » vr aug 17 2012 7:35 pm

emdeklerk schreef:Men weet de prijs van alles, maar van weinig zaken de waarde.
Mooie tekst.

Dave Verkuijl

Bericht door Dave Verkuijl » vr aug 17 2012 8:18 pm

Begrijp je reactie niet helemaal emdeklerk. Ken het niet ui reintegratie kringen en trok maar een vergelijk. Ben er niet vanaf het begin bij maar volg de fora nu zo jaar of 8. Eigenlijk klaagt men nog steeds over hetzelfde. Zelf geef ik ook liever de voorkeur aan een mooie afdruk en in vergelijk dat mensen de mindere kwaliteit simpel accepteren vraag ik me toch af of dit niet een beetje een drogredenering is? Weinig printers die de kleurruimte en contrasten aan kunnen die een beetje beeldscherm van tegenwoordig heeft. (zichtbaar of niet). Maar of ze de waarde zien en weten of niet doet er niet veel toe als als ze toch accepteren wat voor hun voldoende is. 48MP en een 1024 schermafdruk is wat de mensen op dit moment 'willen' en het is maar de vraag of dat veranderd. tot die tijd is de markt voor kwaliteit klein en bepalen vraag en aanbod de prijs. Dan maar misschien gelijk nog even de opmerking dat nog steeds veel foto's met inhoudelijke kwaliteit van amateurs komeblauw n en of vrij werk van proffesionals (lees ook gewoon veel en zeker niet alles) De term proffesional zeg niets meer dan dat iemand zijn geld verdiend met fotografie. Missichen dat zelfs heel realistisch er een stukje proffesionaliteit (laat ik het zo dan noemen) niet eens meer nodig is. Met die geavanceerde optie's en 11 stops kun je digitaal makkelijk nog een zone verschijven en rekening houden dat geel of blauw net iets anders in z/w is hoeft ook al een stuk minder. Mooi toch ? Denk dat een van de eerste reactie's een goede was "de vraag of dit topic nog iets op gaat leveren". 8 jaar terug was misscihen wel het hoogtepunt van de analoge fotografen die stonden te stampen en schreeuwen, Nou de meeste zijn over danwel gestopt. Je kunt mensen bewust maken maar je gaat het toch niet afdwingen en ik ga ook geen foto's in japan af laten drukken dus accepteer ook een beetje minder.. (nou maak ik geen foto's van niveau maar zo werkt het toch?)

[Edit] Was al aangenaam verrast doordat het nette clubblad in kleur in de bus viel voor het geld van contributie en dat buiten alle andere voordelen.[/edit]

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 17 2012 8:39 pm

Voor zover ik jouw betoog kan lezen en volgen geloof ik dat je iedere essentie van mijn betoog mist.

Als ik even wat strofen pluk uit je proza:

"Zelf geef ik ook liever de voorkeur aan een mooie afdruk en in vergelijk dat mensen de mindere kwaliteit simpel accepteren vraag ik me toch af of dit niet een beetje een drogredenering is?"
Waar gaat dat over? Drogredenering? Ik geef juist aan dat die acceptatie van mindere kwaliteit ten grondslag ligt aan de verpaupering van het begrip kwaliteit.

"Missichen dat zelfs heel realistisch er een stukje professionaliteit (laat ik het zo dan noemen) niet eens meer nodig is."
Echt wel, maar daar gaat het nu net om... Ik refereer even aan het eerder gegeven voorbeeld van trouwfotobeunhazen.

"Met die geavanceerde optie's en 11 stops kun je digitaal makkelijk nog een zone verschijven en rekening houden dat geel of blauw net iets anders in z/w is hoeft ook al een stuk minder."
Ik ben je geheel en al kwijt... Geavanceerde opties? Je bedoelt de toeters en bellen?

"8 jaar terug was misscihen wel het hoogtepunt van de analoge fotografen die stonden te stampen en schreeuwen,"
Ik heb je nog niet teruggevonden.... Maar ik laat het stampen en schreeuwen al jaren over aan de digitale fotografen hoor...

"en ik ga ook geen foto's in japan af laten drukken dus accepteer ook een beetje minder..
Ik had het over hoogwaardig drukwerk. Drukwerk, geen afdrukwerk.... Maar drukwerk is ook iets wat ze in Japan uitstekend beheersen, trouwens...

"nou maak ik geen foto's van niveau maar zo werkt het toch?"
Ik ook niet! Dus hier zijn we het eens!
Maar godzijdank kan ik wel een foto van niveau herkennen. zeker als die foto subliem is gedrukt in een hoogwaardig fotoboek...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 17 2012 8:43 pm

Wist je trouwens dat dat clubblad wordt gedrukt op Canon-apparatuur?
Geheel "offtopic" en weinig ter zake doende, maar wel mild ironisch...

En laten we eerlijk zijn: het Nikon-clubblad was, in de tijd dat ik nog lid was en het blad ontving, van een heel keurige kwaliteit, gezien de prijs en de doelgroep.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr aug 17 2012 8:49 pm

U slaat wel een beetje door hoor emdeklerk....

Klink nu echt als "vroeger was alles beter" ... toen maakte ze nog echte muziek, en auto's waren beter, toen hadden we nog de goede oude 35mm film, toen was er nog respect enz enz.

En over het drukwerk...... heeft u enig idee wat het allemaal kost?? B.v. een drukpers.... we praten over meerdere miljoenen voor een beetje drukpers.
kwaliteit kan echt wel geleverd worden....maar niemand wil het betalen....
Door de vele milieu en veiligheidwetten zijn veel dingen ook niet (meer) of moeilijk mogelijk te produceren.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 17 2012 9:08 pm

Als jij van mening bent dat alles tegenwoordig beter is, respecteer ik je mening, maar ik deel hem niet.

Ik heb wel enig idee over kosten en moeilijkheden hoor...
Wat een vijfkleuren Heidelberg, zeg een SM74 kost, weet ik ook... Maar ja, het blijft offset....
(Ik weet het, ik weet het: eenzelfde stuk drukwerk kost in offset een fractie van wat het in lichtdruk of koperdiepdruk zou kosten.
Maar als er meer hoogwaardiger technieken gebruikt zouden worden zouden ook die weer goedkoper worden.)

Het gaat erom dat alles geld kost, maar waarom geld weggooien aan slechte kwaliteit?

En ik ben persoonlijk heel blij met onze milieu- en veiligheidswetgeving.
Ik zou ook nooit willen bepleiten iets in het verre oosten te laten drukken omdat het zo goedkoop is maar waar de werknemers creperen.
Ik hoef hopelijk geen voorbeelden te geven.

Wat ik zou willen is dat we in Nederland een stukje kwaliteitsbesef terugkregen en daar wat meer geld voor over zouden hebben.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » vr aug 17 2012 9:27 pm

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het geweldig om meer/hogere kwaliteit te leveren en de tijd voor een order te nemen, hier heb ik tenslotte ook veel voor geleerd. De persen die u opnoemde heb ik helaas nooit mee kunnen werken, dit is voor mijn tijd in de drukkerij maar ken wel de voorbeelden ervan.(overigens werk ik onderandere met zo'n vijfkleuren Heidelberg :wink: ).
Maar feit is dat we zelfs op de offsetpers al geen werk meer krijgen.... er word steeds meer geprint. (in mijn ogen nog een stap omlaag, maar wel weer voor een fractie van de offset prijs)

Laten we weer terug keren "on-topic"

Dave Verkuijl

Bericht door Dave Verkuijl » vr aug 17 2012 9:41 pm

Netjes een punstgewijze reactie geplaatst, is ie foetsie door de andere reactie's. Kom er wellicht later nog op terug. We zijn het namelijk over veel eens. Maar punt blijft dat het niet heel zinvol is omdat ik denk dat het niet veel gaat veranderen.

Wel denk ik dat er nog steeds ruimte is voor mooie dingen, het publiek waar je voor speelt is echter klein.

En over geld en waarde? Sommige reactie's op foto's zijn onbetaalbaar ongeacht de kwaliteit. Zo zijn er mee manieren om plezier uit de fotografie te halen. Technisch goede foto is mooi maar er zijn er genoeg die kwaliteit zonder inhoud leveren. Voor mij iets dat bovenaan staat. Vallen die twee samen ? ophangen in een museum! Heb geen geld voor, maar ook niet over, voor zo'n mooi boek. Wel voor een museumkaartje!

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”