Nieuwe set, wat aan te schaffen en te verkopen?
Wat je denk ik in je beslissing mee moet nemen zijn de volgende zaken:
Wil je gebruik maken van draadloos flitsen, moet de popup flitser bij de D80 meeflitsen, bij de D200 kun je dat uitschakelen. Verder mist de D80 een schakelaar op de body om snel te switchen van AF-C naar AF-S.
Dit zouden voor mij redenen zijn om te kiezen voor de D200, maar dat hangt natuurlijk af wat je onderwerpen zijn. Ik vind het gemis van de AF schakelaar, net als op mijn D70s, voor mij echt groot.
De 80-200 is een topobjectief, maar ..... geen VR en langzamere AF dan de 70-200. Ik heb de 80-200 zelf en ben er zeer tevreden over. Wel moet ik zeggen dat uit de hand schieten op 200 mm, eigenlijk niet te doen is. Zeker niet na een avond stappen. Een knappe monopod heb je al voor € 75,=
Oh en laten we niet vergeten dat de meningen over het gebruik van een teleconverter (alleen niet Nikon) op een 80-200, sterk verdeeld zijn.
Informeer ook even bij HongSien voor de prijs daar. De mijne heb ik een jaar geleden nieuw hier in de winkel gekocht voor €899,=. Wel een grijze import but who cares.
Groet,
Irwan
Wil je gebruik maken van draadloos flitsen, moet de popup flitser bij de D80 meeflitsen, bij de D200 kun je dat uitschakelen. Verder mist de D80 een schakelaar op de body om snel te switchen van AF-C naar AF-S.
Dit zouden voor mij redenen zijn om te kiezen voor de D200, maar dat hangt natuurlijk af wat je onderwerpen zijn. Ik vind het gemis van de AF schakelaar, net als op mijn D70s, voor mij echt groot.
De 80-200 is een topobjectief, maar ..... geen VR en langzamere AF dan de 70-200. Ik heb de 80-200 zelf en ben er zeer tevreden over. Wel moet ik zeggen dat uit de hand schieten op 200 mm, eigenlijk niet te doen is. Zeker niet na een avond stappen. Een knappe monopod heb je al voor € 75,=
Oh en laten we niet vergeten dat de meningen over het gebruik van een teleconverter (alleen niet Nikon) op een 80-200, sterk verdeeld zijn.
Informeer ook even bij HongSien voor de prijs daar. De mijne heb ik een jaar geleden nieuw hier in de winkel gekocht voor €899,=. Wel een grijze import but who cares.
Groet,
Irwan
Laatst gewijzigd door Pancarans op di aug 21 2007 9:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is duidelijk, goede tips om vooraf rekening mee te houden, bedankt.
De laatste zin met de teleconverter is me niet helemaal duidelijk, verklaar je nader :mrgreen:
De laatste zin met de teleconverter is me niet helemaal duidelijk, verklaar je nader :mrgreen:
Bekijk ook mijn foto's een op Flickr http://www.flickr.com/photos/daandegroot/
Daantje,
Over de TC op de 80-200 is al veel geschreven. Doordat dit objectief geen interne scherpstelmotor heeft, kunnen er geen Nikon TC's op geplaatst worden. Deze hebben alleen MF of AF-S. Andere merken zoals Sigma, Kenko en Soligor kan wel, maar dit belast de interne AF motor van de body meer. Zoals gezegd zijn de meningen over het gebruik hiervan verdeeld. Enkele forumleden gebruiken ze wel, anderen beginnen er niet aan. Gebruik de zoekfunctie maar even met 80-200 dan komt er vast wat uit rollen.
Irwan
Over de TC op de 80-200 is al veel geschreven. Doordat dit objectief geen interne scherpstelmotor heeft, kunnen er geen Nikon TC's op geplaatst worden. Deze hebben alleen MF of AF-S. Andere merken zoals Sigma, Kenko en Soligor kan wel, maar dit belast de interne AF motor van de body meer. Zoals gezegd zijn de meningen over het gebruik hiervan verdeeld. Enkele forumleden gebruiken ze wel, anderen beginnen er niet aan. Gebruik de zoekfunctie maar even met 80-200 dan komt er vast wat uit rollen.
Irwan
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
En de D200 heeft een schakelaar op de body voor iso, witbalans en omschakeling jpeg/raw.Pancaran's schreef:Verder mist de D80 een schakelaar op de body om snel te switchen van AF-C naar AF-S.
Plus permanente iso-aanduiding in de zoeker. En een sterkere af-motor.
Als je het kunt en wilt betalen zou ik ook voor de D200 gaan.
Behalve de iso aanduiding in de zoeker en de sterkere af motor, heeft de D80 dat ook hoor Skippy. Ofschoon er bij de D80 wel een iso aanduiding is, maar je ziet olgens mij waarden en niet het exacte iso getal. Op de D200 moet je ook een knop indrukken en de hoofdinstelschijf draaien om de waarde te veranderen van ISO, WB en Quality. Bij de D80 werkt dat ook zo.
Het verschil wat ik bedoelde is dat je bij de D200 niet het menu in hoeft als je de focus modus wil veranderen. Wat bij de D80 en D70s wel moet.
Irwan
Het verschil wat ik bedoelde is dat je bij de D200 niet het menu in hoeft als je de focus modus wil veranderen. Wat bij de D80 en D70s wel moet.
Irwan
Irwan,Pancaran's schreef:Wat je denk ik in je beslissing mee moet nemen zijn de volgende zaken:
Groet,
Irwan
nu kan ik me vergissen (ik heb de D80 pas vanaf vrijdag), maar volgens mij heeft de D80 ook een knopje om te switchen van AF-S naar AF-C (en AF-A) zelfs. Zie bladzijde 29 van de handleiding van de D80.
Of zit er nu helemaal naast en hebben we het over 2 verschillende dingen?
Yves
Yves je hebt gelijk, had ik niet gezien. Na bestudering van de werking ervan toch een opmerking. Een schakelaar zoals op de D200 of F601 AF werkt volgens mij sneller. Je hoeft niet op het display van de camera te kijken om te schakelen, je haalt de schakelaar om, terwijl je gewoon door de zoeker kan blijven kijken. Toegegeven, het is beter dan op de D70s, maar ik denk dat het voor mij toch onvoldoende is.
Irwan
Irwan
Maakt niet uit. Het ging er mij niet om iemand op de vingers te tikken. Het lijkt me echter voor Daantje wel van belang om de afweging D80-D200 kan maken met de juiste informatie.Pancaran's schreef:Yves je hebt gelijk, had ik niet gezien. Na bestudering van de werking ervan toch een opmerking. Een schakelaar zoals op de D200 of F601 AF werkt volgens mij sneller. Je hoeft niet op het display van de camera te kijken om te schakelen, je haalt de schakelaar om, terwijl je gewoon door de zoeker kan blijven kijken. Toegegeven, het is beter dan op de D70s, maar ik denk dat het voor mij toch onvoldoende is.
Irwan
Dat een schakelaar handiger is dan een knopje, ben ik zelfs met je eens. Voor mij is het knopje t.o.v. het Menu bij de D50 al een hele verbetering. Datzelfde zal voor Daantje gelden met zijn D40.
Maar goed. Zo houden we elkaar wakker!
Yves
Oh ik voelde me niet op de vingers getikt hoor (zie mijn onderschrift). Dit bewijst toch maar dat zelfs ik een mens ben.
Ik las in de handleiding van de D80 dat de AF-A stand uit zichzelf kan schakelen tussen AF-S en AF-C bij bewegende onderwerpen. Werkt dit een beetje?
Want als dat zo is, heb je geen schakelaar meer nodig.
Irwan

Ik las in de handleiding van de D80 dat de AF-A stand uit zichzelf kan schakelen tussen AF-S en AF-C bij bewegende onderwerpen. Werkt dit een beetje?
Irwan
Zoals al gezegd, ik heb hem pas vanaf vrijdag. Ik de AF-A stand nog niet echt uitgeprobeerd, zoals er wel meer op de camera zit wat ik nog niet uitgeprobeerd heb. Dus of dat echt goed werkt weet ik niet. Dre de Man maakt er in zijn boekje 'fotograferen met een spiegelreflex - Nikon' ook al melding van, en is positief. Maar uit eigen ervaring kan ik dus (nog) niet putten.
Yves
Yves
Dat doet de d40 ook. Werkt prima tot nu toe.Pancaran's schreef:Oh ik voelde me niet op de vingers getikt hoor (zie mijn onderschrift). Dit bewijst toch maar dat zelfs ik een mens ben.![]()
Irwan
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik fotografeer graag mijn kinderen, landschappen, luchten,insecten en bloemen/planten. Ik wil ook wat vaker naar bepaalde evenementen gaan zoals een autotentoonstelling, en daar dan ervaring mee op doen, aan de hand van de specifieke problemen die zich dan voordoen.
Eigenlijk van alles wat, vandaar ook de lenzen keuze, ook van alles wat.
Eigenlijk van alles wat, vandaar ook de lenzen keuze, ook van alles wat.
Hallo Danntje,
Als jij graag een D200 wilt ik geef je daarin geen ongelijk, je kan daar zoveel plezier van hebben met hetgeen jij wilt fotograferen. De 50mm 1:8 is een mooi objectief. De Nikkor F4 Af 12-24 heb ik vandaag gehuurd bij Konijnenberg voor 25 euro p/d en breng ik morgen met pijn terug. Prime lenzen, het heeft zijn nadeel toch wil ik eigenlijk niet anders. Morgen komt mijn nieuwe aanwinst. De Nikkor 300mm F4.
Succes met je keuze,
Groet Cat
Als jij graag een D200 wilt ik geef je daarin geen ongelijk, je kan daar zoveel plezier van hebben met hetgeen jij wilt fotograferen. De 50mm 1:8 is een mooi objectief. De Nikkor F4 Af 12-24 heb ik vandaag gehuurd bij Konijnenberg voor 25 euro p/d en breng ik morgen met pijn terug. Prime lenzen, het heeft zijn nadeel toch wil ik eigenlijk niet anders. Morgen komt mijn nieuwe aanwinst. De Nikkor 300mm F4.
Succes met je keuze,
Groet Cat
Ik heb zelf de 17-55 2.8 en ik vind het eigenlijk al belachelijk dat daar geen vr op zit. Echt lange sluitertijden die ik vroeger nog uit de hand schoot (tot 1/30 en soms zelfs 1/20 met de 18-70 kon ik scherp krijgen terwijl ik nu eigenlijk niet meer onder de 1/60 kom)Pancaran's schreef:De 80-200 is een topobjectief, maar ..... geen VR en langzamere AF dan de 70-200. Ik heb de 80-200 zelf en ben er zeer tevreden over. Wel moet ik zeggen dat uit de hand schieten op 200 mm, eigenlijk niet te doen is.
Vandaar zal ik dus ook nooooooit zo'n toeter van 'n zware lens kiezen zonder vr, want bij 80-200 ga je dat dus nog veel harder nodig hebben en wat heb je aan 2.8 als je dat nog geen licht-winst oplevert omdat je dubbel zo lange sluitertijden moet gebruiken om 'm scherp te krijgen? Ik zou dus voor de 70-200 vr kiezen. In feite heb ik dat al gedaan, maar ik moet nog ff kijken wanneer er weer 'n keer iemand naar amerika gaat, want daar is deze lens 1/3 goedkoper dan in NL.