lampen kap of paraplu

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
mffotos

lampen kap of paraplu

Bericht door mffotos » vr sep 14 2012 2:51 pm

Hoi ik ben van plan een lampen set te kopen voor studio fotografie maar nu ben ik alleen aan het twijfelen tussen lampen kappen of paraplu's

Heeft iemand handige tips en wat voor en na delen hiervan

mvgr michel feenstra

mpvk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: lampen kap of paraplu

Bericht door mpvk » vr sep 14 2012 4:48 pm

Ikea heeft een lampenkap die foto heet......... :mrgreen:

OK, nu even serieus..!! Wat wil je ermee...?? Ga je er eens in verdiepen, doe misschien eens een workshop. Start met een SBxxx flitser, of een oude analoge flitser (moet je alles met de hand instellen, vervelend maar zoveel meer leerzaam.....).
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 14 2012 6:30 pm

mpvk schreef:Start met een SBxxx flitser, of een oude analoge flitser (moet je alles met de hand instellen, vervelend maar zoveel meer leerzaam.....).
Verkeerde benadering. Als iemand een studiosetje wil, waarom dat gaan klooien met SB flitsers? Begin dan ook direct met studioflitsers. Die moet je overigens juist met de hand instellen. Voor het leerproces maakt dat niet zoveel uit.

Nu weet ik niet wat met lampenkap bedoeld wordt, maar neem primair softboxen. Het licht ervan is doorgaans mooier, het verspreid het licht minder rondom. Maar ook paraplu's erbij mocht die keuze een keer aan de orde komen in een setup, zo kostbaar zijn die dingen niet. Je heb tegenwoordig ook fraaie softboxen die je vergelijkbaar als een paraplu met baleinen opzet, en dan een half doorzichtige stof ervoor. Dit als je de spullen mee wil nemen naar een andere locatie bij iemand thuis.
Vriendelijke groet, Léon Obers

mffotos

Bericht door mffotos » vr sep 14 2012 7:20 pm

Alvast bedankt voor de tips hier ga ik zeker wat mee doen...

Afbeelding

dit bedoelde ik eigenlijk met lampen kappen

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » vr sep 14 2012 7:57 pm

Dit is een daglicht lampsetje Marcel.

Ik zou hier eens gaan kijken, lekker in de buurt en hij heeft van alles voor een goede prijs.
http://www.qflash.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr. John.

mpvk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door mpvk » vr sep 14 2012 9:04 pm

Gelukkig is er maar eentje die kan bepalen welke benadering de juiste is, Leon.

Ik denk alleen dat het handiger is je eerst te verdiepen in de materie (dit gebaseerd op de woordkeuze), zodat je ook weet waar je het over hebt, en dan te bepalen wat voor jou handig en slim is om mee te experimenteren.

Geld kan hierin ook nog een bepalende factor zijn, zeker als je spreekt over studio-setjes zijn deze een hoop geld.
Marcel

Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 12:37 am

@mffotos
Wat jij een lampenkap noemt, heet in het "officiële" vakjargon gewoon een "reflector". :wink:
Overigens bij gebruik van een paraplu wordt bij studiolampen altijd nog een reflector gebruikt. Kijk in de specs van de apparatuur welke reflector bij gebruik van een paraplu doorgaans wordt gebruikt of aanbevolen. (De reflectoren uit de afbeelding lijken me nogal fors in combinatie met een paraplu). Als je een studioset aanschaft met enkel (daglicht) continuelicht, bedenk dan dat het lichtvermogen relatief vrij weinig is en gebruikte sluitertijden vrij langzaam zullen uitpakken. Doorgaans enkel geschikt voor productfotografie, niet voor bewegende onderwerpen. Wil je mensen fotograferen kies dan beter voor studio flitslicht (bijv. de lampen waar John Hoenen naar verwijst en vergelijkbare setjes van andere merken).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma sep 17 2012 5:57 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 2:26 am

mpvk schreef:Gelukkig is er maar eentje die kan bepalen welke benadering de juiste is, Leon.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Iemand vraag advies welke lichtvormers hij het beste kan gebruiken met betrekking tot een lampenset specifiek voor studiofotografie en jij komt met standaard cameraflitsers aanzetten waar de vraag niet over gaat.
mpvk schreef: Geld kan hierin ook nog een bepalende factor zijn, zeker als je spreekt over studio-setjes zijn deze een hoop geld.
Welnee, een Chinees flits studiosetje met pakweg twee lampen kost minder dan twee Nikon SB-flitsers. Zie de link waar John Hoenen reeds naar heeft verwezen..
Twee daglichtlampen die de TS kennelijk toont kost al helemaal minder. Misschien zou je zelf eens beter kunnen verdiepen in de materie.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma sep 17 2012 4:45 pm

Sterker nog, een setje goedkope studioflitsers inclusief statieven en softboxen kost soms zelfs minder dan 1 Nikon speedlight...
Mijn Falcon Eyes 200W setje was destijds 200 euro en ik heb er altijd (en nog steeds) veel plezier van gehad. Erg leuk en leerzaam om mee te beginnen.

mpvk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door mpvk » ma sep 17 2012 6:55 pm

Tuurlijk helemaal mee eens, als je besluit te gaan voor een studio-setje is dat prima om mee te beginnen en inderdaad niet duur. Of als je met dag-licht lampen uit de voeten kunt, ook helemaal goed.....!!

Wat ik alleen probeerde aan te geven, is dat het wel belangrijk is te bepalen wat je nu precies wilt en te kijken naar de mogelijkheden die er allemaal zijn.
Niet iedereen is even behendig en ervaren met flitsen, terwijl je met beperkte middelen (bijv een speedlight die je misschien toch al hebt........) prima kunt experimenteren. Los van de camera en handmatig ingesteld doet deze niet onder voor de gemiddelde chinese studio flitser.

Probeer anders marktplaats, daar zijn de Jinbei en FalconEyes setjes bij bosjes te vinden van mensen die deze in een opwelling kopen, 1x gebruiken en er vervolgens niets meer mee doen........... :wink:
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”