betaling reparatie onmogelijk

Discussies over ons favoriete merk
Dushi
Forumlid
Forumlid

Re: betaling reparatie onmogelijk

Bericht door Dushi » vr sep 14 2012 8:03 pm

CaptainHook schreef:MeesPierson heeft toch de zaken van ABNAMRO overgenomen op Curacao?
Kunnen die je niet helpen?

BTW: als je iets opstuurt naar Nikon, vraag je dan niet VANTEVOREN hoe dat met betaling zit? Het is maar een vraag hoor... :huh:

Dat verhaal van die cc die niet geaccepteerd wordt, komt me bekend voor. CC's vanuit het caribisch gebied staan in de US bijna allemaal op een blacklist.
Voorheen deden wij dat ook met een nederlandse cc, betalen voor iemand uit Curacao, t.b.v. een betaling naar de US. M.a.w. Curacao betaalde ons in NL, en wij betaalden naar de US toe...
Betalen kon via creditcaard, dezelfde kaart waarmee ik probleemloos software heb gekocht bij Nikon software!

george013

Bericht door george013 » vr sep 14 2012 8:16 pm

Je verzoek om te betalen met een money-order komt niet van Nikon af. Geen een (internationaal) bedrijf werkt zo. Zinvol voor je kind in het buitenland dat om geld verlegen zit.
George

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » vr sep 14 2012 8:28 pm

george013 schreef:Je verzoek om te betalen met een money-order komt niet van Nikon af. Geen een (internationaal) bedrijf werkt zo. Zinvol voor je kind in het buitenland dat om geld verlegen zit.
George
uit de mailing:
"Hi,
You just need to go to a Bank and purchase a money order payable in us money made out to Nikon Inc."
Barbara [bvalentino@nikon.net]

george013

Bericht door george013 » vr sep 14 2012 8:58 pm

Het staat haaks op alles wat in het internationale betalingsverkeer norm is.
Je email heeft niet alleen tekst, ook een afzender. Is niet altijd wat jij denkt te zien.
En mocht het zuivere koffie zijn, dan begrijp ik een aantal dingen niet meer. Maar ben gelukkig niet de enige.
George

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » vr sep 14 2012 9:27 pm

CaptainHook schreef:BTW: als je iets opstuurt naar Nikon, vraag je dan niet VANTEVOREN hoe dat met betaling zit? Het is maar een vraag hoor... :huh:
Waarom stuur je spullen naar de VS als ze het hier ook kunnen repareren? Garantie is wereldwijd, Nikon plaagt je een beetje als het een US model is en repareert hem dan gewoon. Volgens mij is er geen enkele noodzaak om een Nikon (ongeacht herkomst) bij een ander punt dan het normale Nikon Service Punt in Nederland in te leveren....

Jaap

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

betaling reparatie onmogelijk

Bericht door John'47 » vr sep 14 2012 9:42 pm

Ik heb wel american express; je zou via iemand met amex (of via mij desnoods) kunnen kijken of dat werkt.

Tapatalk
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » vr sep 14 2012 10:00 pm

george013 schreef:Het staat haaks op alles wat in het internationale betalingsverkeer norm is.
Je email heeft niet alleen tekst, ook een afzender. Is niet altijd wat jij denkt te zien.
En mocht het zuivere koffie zijn, dan begrijp ik een aantal dingen niet meer. Maar ben gelukkig niet de enige.
George
Alle correspondentie komt gewoon van Nikon Inc. Melville, USA, zowel via mail als via hun repair website; ook herhaaldelijk en langdurig telefonisch (1-800-645-6678) contact gehad. Dit is de allerbelabberdste service die ik ooit heb meegemaakt. Iedere normale moderne betalingswijze wordt gewoon genegeerd. Sorry to say, but shame on Nikon service.

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » vr sep 14 2012 10:04 pm

Jaap_van_Ekris schreef:
CaptainHook schreef:BTW: als je iets opstuurt naar Nikon, vraag je dan niet VANTEVOREN hoe dat met betaling zit? Het is maar een vraag hoor... :huh:
Waarom stuur je spullen naar de VS als ze het hier ook kunnen repareren? Garantie is wereldwijd, Nikon plaagt je een beetje als het een US model is en repareert hem dan gewoon. Volgens mij is er geen enkele noodzaak om een Nikon (ongeacht herkomst) bij een ander punt dan het normale Nikon Service Punt in Nederland in te leveren....

Jaap
Had gekund Jaap, maar USA is wat dichterbij, en ik weet dat Europa liever niet te maken heeft met spullen uit de States, maar dit is wel een goede tip voor als het nog eens nodig blijkt en dan blijf ik wat langer aanhouden..

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » vr sep 14 2012 10:05 pm

John'47 schreef:Ik heb wel american express; je zou via iemand met amex (of via mij desnoods) kunnen kijken of dat werkt.
Tapatalk
Dank voor je aanbod, John. Ik probeer nog even een weggetje lokaal. Wie weet later...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 12:11 am

Laat ze de camera gewoon terugsturen zonder voor de reparatie betaald te krijgen. Ze willen ten slotte niet meewerken om geld te willen ontvangen voor die repaqratie. Die camera is wel gewoon je eigendom. Is het mogelijk internationaal aangifte van verduistering te doen? Want dat is wat er feitelijk nu gebeurd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dushi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dushi » za sep 15 2012 12:21 am

Léon Obers schreef:Laat ze de camera gewoon terugsturen zonder voor de reparatie betaald te krijgen. Ze willen ten slotte niet meewerken om geld te willen ontvangen voor die repaqratie. Die camera is wel gewoon je eigendom. Is het mogelijk internationaal aangifte van verduistering te doen? Want dat is wat er feitelijk nu gebeurd.
Terugsturen zullen ze echt niet doen. Op dit moment kan ik niet veel meer doen dan dee schandelijke behandeling aan de kaak stellen. Wellicht kan de lokale dealer nog enig soelaas bieden, maar dan weet ik nog niet.
Het doet me wel goed dat er op deze site zo goed meegedacht wordt door een aantal Nikon-vrienden. Dank voor alle reacties en zoeken naar ondersteuning!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 12:59 am

Ander idee wat mogelijk Nikon onder druk zet om wel mee te werken.
Probeer een redactioneel artikel te krijgen over een dergelijke behandeling op een website als dpreview.com en andere belangrijke internationale foto websites (digglloyd.com). Stel het breder, waarschuw andere camerabezitters dat ze niet dergelijke verzendmethodes naar een ander land gaan gebruiken voor reparatie, omdat dit tot gevolg heeft dat een bedrijf de producten "verduistert" (dat is het namelijk formeel). Als er veel negatieve publicatie rondgaat, trekt men wel bij.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 15 2012 1:36 am

Léon Obers schreef:Laat ze de camera gewoon terugsturen zonder voor de reparatie betaald te krijgen. Ze willen ten slotte niet meewerken om geld te willen ontvangen voor die repaqratie. Die camera is wel gewoon je eigendom. Is het mogelijk internationaal aangifte van verduistering te doen? Want dat is wat er feitelijk nu gebeurd.
Een reparatieservice mag goederen gijzelen. Dit mag om verschillende redenen: omdat rekeningen (nog) niet betaald zijn, of omdat er gerede twijfel is bij het eigendomsrecht, etc..

Van verduistering is zeker geen sprake: ze zijn erg vastberaden om contact op te nemen met de eigenaar om de rekening betaald te krijgen (dat dat niet lukt is buiten dit verhaal).

Juridisch staan ze echt in hun recht. Ik denk dat er gewoon een pragmatische oplossing gevonden moet worden. Desnoods vragen aan Nikon Nederland of ze willen bemiddelen. Nu heet het wel allemaal Nikon, maar volgens mij is het een conglomeraat van onafhankelijke B.V.'s dus intern verrekenen zal niet kunnen. Maar ze kunnen wellicht wel instaan voor bepaalde zaken.

Jaap

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 15 2012 1:57 am

Jaap_van_Ekris schreef: Van verduistering is zeker geen sprake: ze zijn erg vastberaden om contact op te nemen met de eigenaar om de rekening betaald te krijgen (dat dat niet lukt is buiten dit verhaal).
Het lijkt hier toch echt andersom te gaan. TS biedt allerlei mogelijke wegen aan om wel te kunnen betalen. Nikon weigert echter een aantal normaal reguliere betalingsmogelijkheden te accepteren. (zie de eerste en vervolg reacties). Hoe wil je als bedrijf geld ontvangen als men weigert naam en het adres van hun bank en SWIFT-code (vgl. met IBAN) te geven?

@Dushi
Ik neem aan dat je wel een rekening hebt gekregen voor de reparatie (anders zou je de kosten niet weten).
Wat staat er zelf aan bankgegevens op die rekening? Kun je wellicht de SWIFT-code daarvan opvragen bij je eigen bank.
Buiten een organisatie als Paypal geld overmaken naar een onbekend adres wat gekoppeld is aan een onbekend e-mail adres zou ik dus nooit doen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » za sep 15 2012 12:05 pm

Léon Obers schreef:
Jaap_van_Ekris schreef: Van verduistering is zeker geen sprake: ze zijn erg vastberaden om contact op te nemen met de eigenaar om de rekening betaald te krijgen (dat dat niet lukt is buiten dit verhaal).
Het lijkt hier toch echt andersom te gaan. TS biedt allerlei mogelijke wegen aan om wel te kunnen betalen. Nikon weigert echter een aantal normaal reguliere betalingsmogelijkheden te accepteren. (zie de eerste en vervolg reacties). Hoe wil je als bedrijf geld ontvangen als men weigert naam en het adres van hun bank en SWIFT-code (vgl. met IBAN) te geven?
Verduistering is heimelijk wegnemen. Daar is overduidelijk geen sprake van. Technisch gezien is er sprake van gijzeling van goederen, en men is er extreem open over dat deze plaats vindt. Alleen de voorwaarden waaronder deze opgeheven wordt, en het gemak waarmee, dat is een discussiepunt. Maar die discussie heb ik wel vaker met raparatiecentra gehad (vroeger had je nog wel eens partijen die eisen dat je contant geld opstuurt, wat tegen de postwet is).

Je bent als ondernemer niet verplicht buitenlandse betalingen te accepteren. Ze bieden normale betalingsvormen aan voor amerikanen. Dat je dan als buitenlander klem komt te zitten is een beetje je eigen fout. Amazon loopt ook vaak te rommelen met buitenlandse betalingen voor specifieke diensten.
Léon Obers schreef:Ik neem aan dat je wel een rekening hebt gekregen voor de reparatie (anders zou je de kosten niet weten).
Wat staat er zelf aan bankgegevens op die rekening? Kun je wellicht de SWIFT-code daarvan opvragen bij je eigen bank.
Die kun je gewoon opzoeken als je de bank en het filliaal weet. Een enkele Google query levert het volgende op: The SWIFT Codes.

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”