Op donderdag 20 sept. arriveer ik met mijn collega, na een nacht rijden, op circuit Monza in Italië om daar vier dagen te fotograferen voor de Supercar Challenge. Ik heb er heel lang naar uitgekeken omdat dit een circuit is met een rijke historie én die nog steeds zichtbaar is.
Wij plannen die donderdag in om op de oude kombaan, die uit de jaren 1920 dateert, te fotograferen en met de auto op rond te rijden. Onder een stralend zonnetje genieten we van de historie en het plezier. Alleen zou de zon voor mij niet lang meer schijnen.
Voordat we 's-avonds naar het hotel gaan, gaan we eerst eten in een pizzeria die op de route ligt. Mijn auto staat voor de deur geparkeerd. 'Je voelt hem al aan komen.'
We zijn een uur binnen geweest en bij vertrek zie ik dat er twee autoruiten zijn ingeslagen. Ik vrees voor het ergste en dat blijkt terecht te zijn. Alles is uit de auto gestolen, ik bedoel ook écht alles.
Mijn complete trolley met fotospullen, een losse lens en zelfs mijn fotovest is ook weg.
En met alles bedoel ik: 2x D2Xs camera's, 70-200 mm VRI én een 70-200mm VRII, een NIkon 300mm 2.8 lens, 2 groothoeklenzen, flitser, monopod, accu's/batterijen en div. laders van de camera's/batterijen, convertor 1,4x, cf-kaartjes, 250Gb ext. HD, flitserkabels en draadontspanner, div.filters, kleine benodigdheden,fotovest met inhoud,etc,etc, en natuurlijk de Lowe Pro Trolley zelf. Van mijn collega is zijn Canon 300mm IS 2.8 en een convertor gestolen. (hij had de rest vergeten mee te nemen en lag nog op het circuit in de trailer).
Vreemd genoeg waren de deuren nog(of alweer) op slot. Het is mogelijk dat ze mij vanaf het circuit zijn gevolgd of het kan toeval zijn. Volgens de politie is mijn NL kenteken de lokker geweest. De auto is volledig geblindeerd en er staat geen reklame op. Hoe dan ook, dit was voor hun een jackpot.
Nadat de politie was gearriveerd en ik aangifte had gedaan heb ik vol verontwaardiging op een bankje zitten denken: 'Hoe is dit mogelijk voor een volle pizzeria,zonder dat iemand iets heeft gehoord of gezien?'
De volgende dag was er al een rapport opgemaakt op het politiebureau en heb ik ook schriftelijk aangifte gedaan. "Of ik even op drie regels wil invullen wat er is gestolen?" Dat was onmogelijk en heb de agent maar een A4 lijst gegeven waarop alles stond.
De schade is enorm en mijn weekend was al voorbij voordat het überhaupt begonnen was. De verzekering zal er niet blij mee zijn omdat ik dit jaar al een 300mm total-loss had en de 70-200 VRII had ik net terug met ruim 1200 euro schade. Ohja, vorig jaar ook al een auto total-loss buiten mijn schuld.
Ik hoop dat alles vlug en redelijk zal worden opgelost want voorlopig ben ik maar 'rustend clublid' omdat ik niets meer heb om mee te fotograferen.
Ik wil dit even melden omdat dit te bizar voor woorden is.

Gelukkig kon ik van mijn collega tijdelijk een camera met lens gebruiken om toch nog iets te kunnen doen. Maar als je Nikonvingers hebt dan werkt dat niet met een Canon. Maar wel tof omdat hij zelf ook spullen kwijt was.
Groeten Roel.(die niet blij is)