Introductie D3 (FX (FF) en DX), D300 en nieuwe objectieven

Discussies over ons favoriete merk
rik6230

Bericht door rik6230 » do aug 23 2007 11:43 pm

Specificaties van de D300 vs. D200

Als je het zo naast elkaar ziet staan is het toch wel erg indrukwekkend. Nu de eerste foto's nog.

http://www.dpreview.com/previews/nikond300/

Roberto

Bericht door Roberto » do aug 23 2007 11:55 pm

primo... indrukwekkend vergelijk! door de keus van een CMOS sensor ipv een CCD is het "energieprobleem" van de d200 "opgelost"... toch vraag ik me iets af:

Een nadeel van CMOS vs CCD is de "system noise"... (in theorie) meer ruis op hoge iso-waarden.... ai....

mzzl, Robbert
Laatst gewijzigd door Roberto op vr aug 24 2007 1:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » vr aug 24 2007 12:32 am

Ik kan maar een ding melden... was al zéér gecharmeerd van de D200 maar ga nu wel door met sparen.
Daarnaast mijn e-mail contact met Hongsien Kwee maar weer leven in blazen!!! :P

Iedereen wil graag de eerste foto's zien van de D300...waarom?
Denk niet dat deze onder doen t.o.v. de D200.

A believer !!

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Roberto

Bericht door Roberto » vr aug 24 2007 1:04 am

Ik heb Hong Sien al gemaild inzake de D300....hehehehe... mzzl, Robbert

Roberto

Bericht door Roberto » vr aug 24 2007 1:29 am

Arabia schreef:

A believer !!

Groet'n
Lawrence
juist ja: ik vrees echt voor een ruisprobleem op hogere iso, hoor!!! ik zou wel eens willen hoe nikon dit omzeild heeft... mzzl, Robbert

yoyo

Bericht door yoyo » vr aug 24 2007 8:06 am

Roberto schreef:
Arabia schreef:

A believer !!

Groet'n
Lawrence
juist ja: ik vrees echt voor een ruisprobleem op hogere iso, hoor!!! ik zou wel eens willen hoe nikon dit omzeild heeft... mzzl, Robbert
Haal de D3 en D300 niet door elkaar heen. De D300 heeft meer pixels gekregen op DX formaat. Ga er maar vanuit dat deze qua ruis niet (erg veel) beter is geworden. Hooguit iets beter door de CMOS sensor.

Alhoewel de D3 t.o.v. de D2Hs ook iets meer pixels heeft gekregen op DX (van 4,1mp naar 5,1mp) kun je dat niet vergelijken met een D300 die nu 12,3mp heeft op DX. Ga er maar vanuit de D300 een stuk ruisgevoeliger is dan de D3.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr aug 24 2007 8:17 am

yoyo schreef: De D300 heeft meer pixels gekregen op DX formaat. Ga er maar vanuit dat deze qua ruis niet (erg veel) beter is geworden. Hooguit iets beter door de CMOS sensor.
Dat zou dan wat mij betreft een behoorlijke misser zijn. Benieuwd naar de tests.
Waarom de keuze voor die CMOS sensor?

rvdb

Bericht door rvdb » vr aug 24 2007 9:35 am

Aangezien dit een primair bezwaar is voor Nikon neem ik aan dat ze hier veel aandacht hebben besteed. En Canon heeft toch ook CMOS??

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr aug 24 2007 9:56 am

Wat is er zo goed aan CMOS?

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » vr aug 24 2007 10:09 am

http://en.wikipedia.org/wiki/CMOS

CMOS logic on a CMOS process dissipates less energy and is more dense than other implementations of the same functionality.

Another advantage of CMOS over NMOS is that both low-to-high and high-to-low output transitions are fast since the pull-up transistors have low resistance when switched on, unlike the load resistors in NMOS logic. In addition, the output signal swings the full voltage between the low and high rails. This strong, more nearly symmetric response also makes CMOS more resistant to noise.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr aug 24 2007 10:22 am

Ik blijf het jammer vinden dat er nog geen nieuw model a ala Canon 5D is met een FX-sensor in een D200/300-formaat body.

Logisch vanuit Nikon-strategie, en een dergelijk model komt wel t.z.t.

Maar voor mij nu wel definitief de bevestiging dat ik geen DX-objectieven meer koop, ik hecht niet aan het 1,5 x telewerk waar DX wel prima geschikt voor is.

Ik lees trouwens niet veel reactie op de nieuwe lenzen; zo'n 14-24 2.8 is wel héél mooi ...

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr aug 24 2007 10:34 am

Ik heb er ook al naa gekeken Skippy, die 14-24 staat op zeker op mijn lijstje. Het enige is dat de 24-70 er dan eigenlijk bijhoord (ik heb dan een 17-55 te vervangen).

Zijn we weer € 3.500 euri verder :(
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

chattobrian

Bericht door chattobrian » vr aug 24 2007 10:45 am

Heb de camera's gisteren in mijn handen gehad tijdens de persbijeenkomst in Amsterdam. Door de veel snellere beeldbewerking en de inteligente manier waarop de multicam 3500 autofocusmodule en de 1005 pixels RGB sensor samen werken zijn de camera's echt heel bijzonder te noemen.

Heb er wat dingen over geschreven op dslr.nl, zal daar spoedig ook een review van de camera's posten als we ze hebben geleent van Nikon.

paparazzi

Bericht door paparazzi » vr aug 24 2007 10:51 am

Skippy schreef: Ik lees trouwens niet veel reactie op de nieuwe lenzen; zo'n 14-24 2.8 is wel héél mooi ...
dan had ik liever 'n 10-20 gezien...
voor die 3 mm meer groothoek vind ik 14-24 een compleet overbodige lens als je al 'n 17-55 hebt

nee, qua lenzen zit er niets voor me bij; die vaste brandpunten teles zijn ook niet te betalen, dus heb er niet zoveel mee

Ben dus vooral benieuwd naar de noiseprestaties van de D300.

Rogier

Bericht door Rogier » vr aug 24 2007 11:03 am

paparazzi schreef:voor die 3 mm meer groothoek vind ik 14-24 een compleet overbodige lens als je al 'n 17-55 hebt
Je vergeet daarbij even dat de 14-24 een FF lens is en de 17-55 een DX. Op fullframe schijnt de 17-55 pas vanaf zo'n 24 mm bruikbaar te zijn. Voor iemand met een DX camera is deze lens dus niet erg interessant, voor iemand die een D3 gaat kopen des te meer.

Kom maar op met al die tweedehands 17-55's zou ik zeggen! :D

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”