Wat zou jij doen, is mijn vraag ?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Wat zou jij doen, is mijn vraag ?

Bericht door jettiny » do okt 11 2012 11:16 pm

Beste mensen.

Wie kent het niet, je wilt een portfolio opbouwen en vraagt mensen te poseren voor noppes.
Je wordt gevraagd voor een shoot;
Wil je onze familie een keer op de foto zetten, ja zeg je , zeg maar wanneer ?
He wil jij mij een keer fotograferen op mijn paard, ja zeg je , zeg maar wanneer ?

Al dit soort vragen beantwoord ik zo snel mogelijk, en zorg dat de spreekwoordelijke'" bal " bij hun komt te liggen.
Na verloop van wat tijd, informeer je weer eens van het nou zit, en krijg je van, o ja, ik kom er zo snel mogelijk op terug, of je hoort van me, even overleggen.

Vervolgens hoor je niets meer en wordt het stil.
Daar wordt ik niet goed van, afspraken niet nakomen, slapjanussen denk ik dan, en denk bij mezelf @#$%!(&^, bekijk het maar.

Nooit trekken aan een dood paard hoorde ik van de week zeggen op TV, en dacht je hebt verdorie gelijk.
Ik ben gekke Henkie niet !!! ( sorry voor alle henken onder ons :lol: )

Hoe gaan jullie hier mee om?
Overkomt dat alleen mij, ben ik een oud vel dat niemand wil ?
Zin de foto's niet origineel genoeg, niet goed genoeg ?
Ik prakkezeer me suf, maar kom er niet uit.

Gelukkig hoef ik er niet van te leven, maar een beetje leuk bezig zijn en een paar spaarcentjes verdienen voor wat nieuw spul is toch altijd leuk, of niet dan !? :D

Graag hoor ik van jullie.

Vrgr
Tiny

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wat zou jij doen, is mijn vraag ?

Bericht door a90 » do okt 11 2012 11:22 pm

Gewoon omdraaien, zelf naar de manege toe om te vragen of je foto's mag maken van wat je daar ziet of tijdens een wedstrijd eens een kijkje nemen met de camera

Vaak zijn dat de momenten dat mensen enthousiast zijn en wel toestemming geven. Stuur ze daarna een paar foto's toe als beloning met de vraag of je de foto's voor je portfolio mag gebruiken.

Komt vast goed.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » do okt 11 2012 11:33 pm

Tiny,
ligt niet aan jou!!
Heel veel mensen hebben het druk en zeggen snel dat ze graag een foto willen (A) maar hebben misschien koud water vrees voor (B), het onbekende. Velen voelen zich niet super op hun gemak voor de camera.

Terug naar mijn ervaring, is nog niet groot maar toch...
Heel vaak heb ik de camera bij me en daag mensen uit, de reacties zijn heel spontaan, met hele leuke plaatsjes tot gevolg maar ook echte snauwen van diegenen die echt niet willen. respect back off!!
Al twee keer heb ik op een kindervakantieweek de fotografie verzorgt, heel leuk en op dag twee kennen ze je en poseren echt, bij elkaar 300 mensen. komt altijd respons van!! :wink2:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do okt 11 2012 11:41 pm

a90 bedankt voor je reactie en tip.
Ik zal hier eens mee aan de gang gaan, daar ben ik in ieder geval niet bang voor. :D

@Midge, ook jij bedankt voor je reactie.
Je hebt het over straatfotografie in eerste instantie?
De tweede is duidelijk.
De boodschap is ook hier weer, erop uit gaan en zien wat er van komt.

Thanks.
Vrgr
Tiny

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » do okt 11 2012 11:52 pm

Tiny,

Mijn ervaring is: niet de bal bij de ander leggen, maar zelf houden. Bellen en gelijk een afspraak maken. Iedereen is met 100 dingen tegelijk bezig tegenwoordig, zijn enthousiast voor jouw ding, maar zijn het vaak binnen 48 uur alweer vergeten. Of daaromtrent.
En het overkomt niet alleen jou inderdaad!
Gr,
Kees

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do okt 11 2012 11:58 pm

Bedankt voor je reactie en tip kees.
Ik neem het mee, het klinkt logisch.

Vrgr
Tiny

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr okt 12 2012 6:21 am

We leven in een 'wat hebben we het toch druk tijd'; dus ik ga mee met 'I am Kees'.
In plaats van "Wil je onze familie een keer op de foto zetten, ja zeg je , zeg maar wanneer ?" zou ik ervan maken:
"Natuurlijk wil ik jullie familie op de foto zetten, hebben jullie binnenkort een speciale dag of evenement? Of schikt volgende week zaterdag om 11:00 uur".

Mijn ervaring is dat pro-actief opstellen tegenwoordig meer werkt, alsof 'de mensen' (gemiddeld genomen) minder makkelijk 'de knoop doorhakken'; en als je al een beetje de knoop voor ze los haalt door ze - in bovenstaand geval - een tweetal opties te geven; werkt het meer.
Maar ik kan me tegelijk je frustratie ook heel goed voorstellen hoor, als je de bal neerlegt en vervolgens gaat zitten wachten.

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, werd gevraagd om foto's te maken voor mijn dochter's turnvereniging; maar zonder duidelijk antwoord.
Dus de keer erop kwam ik met fototas en al mee en men vroeg "owh, kom je foto's maken?", ik: "Owh niets bijzonder hoor, maar ik had toch wat tijd over dus ik dacht ik ga eens kijken of ik wat mooie plaatjes kan schieten."

En tijdens die les een aantal foto's geschoten, verder niets gemeld en een dag later een setje bewerkte foto's die kant op gemaild.
Super enthousiaste reactie terug, en wat een mooie foto's; en wil je volgende keer weerkomen, en als we een evenement hebben mogen we je dan vragen?

Misschien een niet helemaal 'passend' voorbeeld, maar zo gaat het tegenwoordig - helaas soms -wel.
Wat niet werkt is jezelf helemaal :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: maken over die )$%)(*)*(&)$(*&)*&) die weer eens niet terugbellen, allemaal negativiteit en daar heb je - uiteindelijk - alleen maar jezelf mee.
(vind ik dan :oops: )
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr okt 12 2012 7:31 am

jettiny schreef:Beste mensen.

Wie kent het niet, je wilt een portfolio opbouwen en vraagt mensen te poseren voor noppes.
Je wordt gevraagd voor een shoot;
Wil je onze familie een keer op de foto zetten, ja zeg je , zeg maar wanneer ?
He wil jij mij een keer fotograferen op mijn paard, ja zeg je , zeg maar wanneer ?

Al dit soort vragen beantwoord ik zo snel mogelijk, en zorg dat de spreekwoordelijke'" bal " bij hun komt te liggen.
De truck is om dan meteen door de pakken en de boel contreet te maken.
Je agenda trekken en dan meteen een datum plannen

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr okt 12 2012 7:38 am

jettiny schreef:Zin de foto's niet origineel genoeg, niet goed genoeg ?
Aan je foto's kan het niet liggen.

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » vr okt 12 2012 8:32 am

Volgens mij moet je gewoon zelf een datum prikken. Beide de agenda erbij en je hebt een afspraak.
En achteraf even een paar foto's laten afdrukken en aan je model geven werkt wel goed voor je volgende afspraken want die willen ook wel zo'n mooie foto van zichzelf.

Dus niet teveel piekeren maar gewoon handelen lijkt mij.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

John Hoenen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door John Hoenen » vr okt 12 2012 8:36 am

Tiny,

Mijn bescheiden mening en advies:
Zoals Hans al aan geeft, aan jouw foto's ligt het niet.
In de tegenwoordige tijd wordt al snel geroepen dat we het druk hebben en nergens aan toe komen, met die reden krijg ik ook wel eens te maken als weer een afzegging voor een shoot komt.
Vooral de jeugd heeft daar een abonnement op, ik vraag dan altijd: waarom heb je het zo druk. :wink: .

Ik neem dan altijd het voorbeeld van onze interieur verzorgerster op het werk, ze heeft 1,5u de tijd per dag.
Eerst kon ze alleen de toiltetten poetsen en de prullenbakken leegmaken, nu heb ik haar gevraagd om ook nog te stofzuigen op de kantoren.
Ik heb haar zelfs nu zover dat ze ook nog elke dag de koffieautomaat reinigt en de automaat bij doet vullen, zo zie je maar :D

On -topic.

Als je het zelf ook werkelijk wil, vasthouden en direct inplannen, dan wordt het terugkrabbelen een stuk moeilijker.
Wat ik wel eens merk is dat veel (vooral) dames het heel graag willen, maar bij nader inzien toch planken/lampenkoorts krijgen en dan niet meer durven.
Ik stel ze dan gerust door te zeggen dat we het gaan doen zoals zij het willen, en dat ik graag wat input van hun wil hebben.
Eerst gezellig een bak koffie gaan drinken en dan gaan we praten over de foto's en d.m.v. andere foto's of boekjes samen bespreken wat we beide in gedachten hebben.
Als je een onkostenvergoeding vraagt dan direct de prijs afspreken

Nog een tip, ik laat mijn vrouw Yvonne de afspraken maken en ook de kaartjes uitdelen, anders denken ze al snel: kijk heb je weer zo een vies oud menneke.. :D

Succes John.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr okt 12 2012 7:16 pm

Zo wat een reacties allemaal :D , hartelijk dank hiervoor.

@ DannySan, een duidelijk verhaal.
Evenementen fotograferen is niet zo moeilijk voor mij om te regelen.
Ik bel de plaatselijke redactie van een regionale site op, en vraag of ze nog wat leuks hebben.
Meestal kun je hetzelfde weekend nog wat fotograferen, maar alles is natuurlijk voor nop, maar wel goed voor je portfolio.
Het zit hem eigenlijk meer in de portrethoek, en familiefotografie en dergelijke.

@ yzf1kr, duidelijk sneller handelen en resoluut duidelijkheid scheppen.
Moet ik aan werken, is me nu helder. :D

@ Hans, dank voor je compliment, stelt me weer wat gerust.

@Wolf, ook jou verhaal is helder.

@John, bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord.
En je slotzin komt me bekend voor, je ziet gewoon mensen denken als je als oud menneke een mooi jong bloemke vraagt om te mogen fotograferen.
Ik begrijp dat wel, maar is het gek dat als je een mooie vrouw kunt scoren om voor je te poseren, en daar dan mooie foto's van kunt gebruiken voor je portfolio ?
Niks abnormaals lijkt me.
Maar me verplaatsen in andere gedachten lukt vrij aardig.
Als oud ambulancechauffeur heb ik heel veel te maken gehad met argusogen, wanneer je als man vrouwelijke patienten moet behandelen, vastpakken, en zelfs gedeeltelijk moet ontkleden om goede diagnoses te stellen, of levensreddend te handelen.
Je ziet de omstanders gewoon blieken of je geen handelingen verricht die ... blabla.

Tot slot, ja , een vrouw het werk laten doen, contacten en kaartjes, ik vind het goed doordacht.
Helaas heb ik geen vrouw die mijn hobby aanvult, laat staan reclame voor me maakt. :(
Maar wel goei vrouwke hoor. :lol:

Vrgr
tiny

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”