Hoe kan dit?
Hoe kan dit?
Dit is iets dat me al eerder is opgevallen. Ik plaats hier een foto en die ziet er ineens heel anders uit dan dat hij is. Minder contrastrijk, minder verzadiging en ook de scherpte is minder. Ik heb een schermafbeelding gemaakt van de afbeelding via deze site en ernaast staat de afbeelding voor hij werd ge-upload. Iemand?

Eenvoudige genoegens zijn de laatste hartstocht van ingewikkelde naturen. Oscar Wilde.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Hoe kan dit?
Wellicht verkeerd gebruik van kleurprofielen voor het web.
Werk je in Adobe RGB? Voor het web moet je dan converteren naar sRGB.
Werk je in Adobe RGB? Voor het web moet je dan converteren naar sRGB.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Minder scherpte heeft IMHO niks met kleurprofielen te maken...
En ja, dat is mij ook opgevallen. Maar ja (sorry, het is niet anders) 1K plaatjes stelt natuurlijk ook niet veel voor. En tijdens al dat downsizen wordt het er vaak niet beter op.
En ja, dat is mij ook opgevallen. Maar ja (sorry, het is niet anders) 1K plaatjes stelt natuurlijk ook niet veel voor. En tijdens al dat downsizen wordt het er vaak niet beter op.

Het plaatje rechts is al ge-downsized. Het vreemde is dat als ik de foto in photobucket open trek, hij goed is.
Edit: ik denk niet dat het iets met wel/niet SRGB te maken heeft want de goede foto staat nu ook op het net (anders konden jullie hem niet zien) en die is wél goed.
Edit: ik denk niet dat het iets met wel/niet SRGB te maken heeft want de goede foto staat nu ook op het net (anders konden jullie hem niet zien) en die is wél goed.
Laatst gewijzigd door Robboxxx op vr okt 12 2012 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eenvoudige genoegens zijn de laatste hartstocht van ingewikkelde naturen. Oscar Wilde.
Welke url is dat? Dan zal ik eens ff kijken hoe dat er met IE versus FireFox uitziet.Robboxxx schreef:Het plaatje rechts is al ge-downsized. Het vreemde is dat als ik de foto in photobucket open trek, hij goed is.
http://i196.photobucket.com/albums/aa15 ... SC2895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;CaptainHook schreef:Welke url is dat? Dan zal ik eens ff kijken hoe dat er met IE versus FireFox uitziet.
Sorry, ik was met mijn hoofd ergens anders toen ik vorig bericht schreef. Ik bedoelde: als ik hem op facebook bekijk (waar hij ook staat) is hij wél goed. Mijn fout. kijk maar eens: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... tif_t=like" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Die foto is dus typisch in het Adobe RGB profiel. Als je die in een niet kleur management browser bekijkt zie je verkeerde kleuren. Komt overeen met wat ik direct in het begin al opmerkte. Dat het bij Facebook wel goed in kleur is? Misschien worden plaatjes in Facebook omgezet in het juiste kleurprofiel, of heb je die wel in in de juiste kleurruimte aangeleverd en op Facebook gezet? Er zitten bij het plaatje van Facebook geen EXIF-gegevens bijgesloten om te controleren.remoss schreef:http://i196.photobucket.com/albums/aa15 ... SC2895.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;CaptainHook schreef:Welke url is dat? Dan zal ik eens ff kijken hoe dat er met IE versus FireFox uitziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Geopend via je link in Facebook oogt het plaatje wel een fractie scherper dan wanneer ik 'm in IE of FF open.
De verschillen tussen IE en FF zijn er wel, maar die zijn miniem. Onder FF oogt 'ie ietspietsie contrastrijker.
Maar nogmaals, zo klein is het moeilijk te beoordelen...
De verschillen tussen IE en FF zijn er wel, maar die zijn miniem. Onder FF oogt 'ie ietspietsie contrastrijker.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Je wordt een beetje, hoe zal ik het zeggen, "eentonig"?CaptainHook schreef:(...)

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Je hebt volkomen gelijk! Al die kleine plaatjes worden heel eentonig...JaapV schreef: Je wordt een beetje, hoe zal ik het zeggen, "eentonig"?

Ik bedoelde dat als de TS een grotere versie aanbiedt, via een url ofzo, dat je dan kunt vergelijken of er bij het downsizen iets mis gaat.
Maar nogmaals, je hebt volkomen gelijk! Kleine plaatjes worden steeds eentoniger...