Heb wat gekregen... Agfa ambi Silette (The Poor Man's Leica)

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Heb wat gekregen... Agfa ambi Silette (The Poor Man's Leica)

Bericht door plincky » zo jan 06 2013 1:25 pm

Hoi allemaal,

Ik kreeg 2 weken geleden een toestel in mijn hand geduwd omdat "ik altijd met foto's bezig ben" en daarom maar moest hebben. Weet zelf niet waar hij vandaan komt maar hij is wel oud en helaas met best wel wat gebruiksporen. Alles doet het volgens mij, sluitersysteem, diafragma instellen, spansysteem.....
alleen scherpstellen is een beetje lastig te controleren...? iemand enig idee? volgens mij is dit alleen te zien op foto's toch? moet je de afstand gokken tot je onderwerp? kom zelf uit 1981 en volgens mij bevindingen waren ze in 1961 opgehouden met het maken van deze dingen......( zo ruikt hij ook overigens :mryellow: )
Ik weet echt niet wat ik ermee moet.......Me memory kaarten passen niet, en ook mijn lenzen niet. ook kan ik nergens mijn accu kwijt...... :D
misschien maar eens een rolletje kopen en kijken of ik er een foto uit krijg :D Zijn er nog fanatieke verzamelaars voor dit soort dingen?
Zover ik heb kunnen vinden is het een Agfa Ambi Gilette
hieronder een foto van een complete set.(gevonden op het internet) en daaronder foto's van mijn exemplaar, Ik heb alleen 50mm lens (met redelijke beschadigingen op frontlens :( ).... jammer genoeg. ook is het klepje weg van de voorkant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door plincky op zo jan 06 2013 2:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Heb wat gekregen... Agfa ambi gilette (The Poor Man's Le

Bericht door emdeklerk » zo jan 06 2013 2:11 pm

Het is dus een Agfa Ambi Silette, met een S. Heeft niets met scheermesjes van doen...
Als je uitgelachen bent over het feit dat er geen geheugenkaartjes in gaan, kijk dan even door de zoeker. Het is namelijk een meetzoekercamera. Zou kunnen dat je daar subliem mee kunt scherpstellen, zonder front- of backfocus.

http://www.cameraquest.com/agfambi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/ctg/Agfa-Ambi-Silet ... -/83117918" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/alf_sigaro/747049004/" onclick="window.open(this.href);return false;

enz. enz., bij even Googelen vind je heel wat informatie.

Niet geheel ten onrechte een betaalbare Leica-vervanger. Agfa maakte bij tijd en wijlen uitstekende camera's. Nu meer verzamelwaardige camera's, maar toch...

En er zijn redelijk veel Agfa-verzamelaars. Ook even naar googelen.
Als je er zelf niets mee kunt of wil doen kun je er dus best nog een goede baas voor vinden.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Heb wat gekregen... Agfa ambi Silette (The Poor Man's Le

Bericht door plincky » zo jan 06 2013 2:21 pm

Heb de G even vervangen door de S.... stom van me...

Ik zal nog eens zoeken voor het scherpstellen.
(update..... heb het al gevonden...... in het rondje in het midden zie je het dubbel totdat je scherp heb gesteld. dan is hij precies op elkaar....door het vuil enz kan je het alleen niet meer zo goed zien. Heb wel eens eerder met van die cats eyes matglas gewerkt maar dat was even een stuk duidelijker...)
Laatst gewijzigd door plincky op zo jan 06 2013 2:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo jan 06 2013 2:22 pm

Ach, als de USB maar werkt...
Gewoon via live view alles regelen...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jan 06 2013 2:36 pm

Ik ben toch bang dat je de essentie mist...
Een matglas zoals van Katz Eye met scherpstelwig in een spiegelreflex is iets geheel anders dan een meetzoeker.

Jammer dat de meetzoeker vuil is, dat het klepje er af is en dat de frontlens beschadigd is. Dagwaarde is waarschijnlijk aanzienlijk minder dan de schoonmaak/reparatiekosten.
Meer iets voor een verzamelaar die onderdelen nodig heeft?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 06 2013 4:19 pm

Nou ik beweer niet de Katz Eye het zelfde systeem is..... ik zeg alleen dat het ongeveer het zelfde is om mee te werken. Dat de techniek erachter helemaal verschillend is daar heb ik het niet over.

Wellicht vind ik nog iemand die er erg blij mee is.

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Rik Rollinga » zo jan 06 2013 5:34 pm

Leuk ding (heb zelf een aantal antieke toestellen waar ik af en toe nog foto's mee maak)
Gaat hier 6x6 in?

Ik zou wel foto's met meer scherptediepte plaatsen. Kunstzinnige zwartwit shots met overdreven veel "bokeh" effect is niet echt nuttig als iemand een indruk wil krijgen van het toestel, toch?
Als het niet echt hoeft.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jan 06 2013 6:40 pm

lol, was meer een beetje aan het spelen met me macro lens. had niet echt foto's gemaakt om het op een forum te plaatsen dat kwam later pas in mijn hoofd.
Voordeel is wel dat hij er niet ultra afgeleefd uitziet zo. :D

en er gaat gewoon 36mm film in.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”