Tip: K1 extension ring

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Myriad

Tip: K1 extension ring

Bericht door Myriad » zo sep 09 2007 12:34 pm

Heeft er iemand ervaring met de K1 extension ring? Ik lees hier op het forum niets over.
Ik heb er recent een goedkoop op de kop kunnen tikken.
In combinatie met een 35mm f/2 op een D70s kan ik veel dichterbij focussen.
Voorbeeldfoto's, die ik net gemaakt heb, zal ik nog posten. Ik moet nu weg.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo sep 09 2007 12:39 pm

Die objectieven grafiek van je is héél interessant, maar wat staat er op de assen?

Polling

Bericht door Polling » zo sep 09 2007 12:42 pm

mm (horizontaal) en diafragma (verticaal)?
stippen zijn dan primes, strepen zoomobjectieven, en als de strepen horizontaal zijn, is het grootste diafragma over het hele bereik hetzelfde.
Misschien dat de verschillende kleuren ook nog verschillende merken vertegenwoordigen ofzo.

Myriad

Bericht door Myriad » zo sep 09 2007 8:32 pm

Ben weer terug. Dit zijn de voorbeeldfoto's van de Nikkor AF 35mm f/2 zo dicht mogelijk bij (wel manual!) gefocust (op f/2) respectievelijk zonder
Afbeelding

en met K1 extension ring:
Afbeelding

mm (horizontaal) en diafragma (verticaal)?
Juist! Leek me een handig overzicht om in 1 keer al je objectieven te kunnen overzien. Gewoon in Excel gemaakt.
... de verschillende kleuren ...
Zwart: die heb en houd ik
Groen: NAS
Rood: verkopen
De grafiek is niet meer helemaal up-to-date.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 09 2007 10:25 pm

In feite heb je iets gekocht wat niet compleet is. Dat is jammer. Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt.
Het is de eerste ring van de K-ring set, die hoort te bestaan uit vijf delen.
De K-1 is inderdaad wel op zichzelf te gebruiken, en is als zodanig de dunste tussenring in het assortiment. (Dikte 5,8mm)
De K-2 heeft aan een kant een bajonet (mannetje) en aan de andere kant een schroefdraad (vrouwtje) voor de K3, 4 of 5. (Dikte 5,0mm) Zie verder.
De K-3 heeft aan een kant een bajonet (vrouwtje) en aan de andere kant een schroefdraad (mannetje) voor de K2, 4 of 5. (Dikte 5,8mm) Zie verder.
De K-4 en de K-5 hebben aan een kant een schroefdraad (vrouwtje) en aan de andere kant ook een schroefdraad (mannetje), diktes 10 en 20mm.
In combinatie kun je met al deze ringen (totaal 46,6mm) en het 50mm objectief reproductieverhoudingen bereiken van 1/1 tot 1/8,9.
Het voor de ringen gebruikte schroefdraad is 52mm, net als de filters. Heel handig. Echt het ouderwetse Nikon...
Als je ooit een complete set op de kop kunt tikken: gelijk doen. De set is niet automatisch, heeft geen enkele overbrenging, maar om diverse Nikon-dingen te combineren is het geniaal. Let wel: op oudere camera's, ik weet niet of de K-1 ring de moderne contacten kan beschadigen. Per slot van rekening is er niet voor niets ook een BR2-A.

Ik heb heel ver moeten zoeken naar een afbeelding, maar hier is er een:
http://ebay.auction.co.kr/detail.html?i ... cent=100.0

Groet, E.M. de Klerk

Myriad

Bericht door Myriad » zo sep 09 2007 11:20 pm

Ik hoop dat je er niet teveel voor betaald hebt.
Viel mee: $34 (inclusief verzendkosten).
Maar ik zag inderdaad later complete setjes voor minder weggaan.

Ik wil alleen deze tussenring gebruiken met een nog aan te schaffen MF 20mm f/3.5 AIS.

De BR2-A gebruik ik al om de 50mm of 35mm omgekeerd te monteren voor macro.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 09 2007 11:43 pm

Sorry, maar ik vind dat je erg veel betaald hebt. Maar daar was je al achter.

En inderdaad is die dunne K-1 eminent geschikt voor de groothoek.
Ik ga de mijne eens proberen met de 15mm. Maar ik denk dat het onderwerp dan door de frontlens komt.

Met mijn opmerking over de BR2-A bedoel ik dat die voor de moderne camera's geschikt is, in tegenstelling tot de BR2.
Aangezien er geen K-1-A is...

Succes, groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma sep 10 2007 7:43 am

Een hele K set (5 stuks) hoort goedkoper te zijn dan wat je nu voor de K1 hebt betaald.

De K ringen mogen op alle oudere niet AF cameras gebruikt worden.

De K set is later vervangen door PK-1, de PK-2 en de PK-3. Zij zijn bedoeld voor alle A, C, en K objectieven. De productie van de PK-3 eindigde in augustus 1994.

De PK-11, de PK-12 en de PK-13 zijn uitgebracht in 1977 ten tijde van de serie N objectieven. De PK-11 is in 1985 vervangen door de PK-11A. Het verschil is dat het koppelingsvlakje iets is afgeschuind. Deze PK-11A ring kan men dan ook gebruiken bij AF camera's. De elektrische contacten in de objectiefmond worden niet beschadigd.

stukjes uit de recente Nikon Catalogus. (21.12.6 PK-sets)

Myriad

Bericht door Myriad » ma sep 10 2007 8:41 am

De K ringen mogen op alle oudere niet AF cameras gebruikt worden.
en
De elektrische contacten in de objectiefmond worden niet beschadigd.
Waar zit de objectiefmond en welke electrische contacten worden bedoeld? Zijn dat die in de camera of die op het objectief aan de achterkant?

Hebben jullie het zelf wel eens gecontroleerd? Ik ZIE namelijk dat de K1 ring GEEN contact maakt met die in de camera (ze liggen vrij na montage van de ring).

Wel is er mogelijk beschadigend contact tussen de K1 ring en de electrische contacten van het AF objectief (bijv. een AF 35mm f/2).

M.i. kunnen daarom wel MF objectieven, zoals genoemde 20mm f/3.5 AIS met een K1 extension ring gewoon op bijvoorbeeld een D70s gemonteerd worden,
zonder dat er iets beschadigd word. Uiteraard werkt dan alleen manual.

Ik hoor graag als ik iets over het hoofd zie!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma sep 10 2007 9:10 am

Heel eerlijk gezegd zie ik ook niet waarom de K-1 niet met een moderne camera gebruikt zou kunnen worden. Maar het wordt afgeraden, dus doe ik het niet. In ieder geval niet op mijn F90 en F801. Voor de rest heb ik alleen F2's, waar gewoon alles op kan. Makkelijk hoor.

Zo is er ook op internet (dus voor wat dat waard is...) een discussie over het verschil tussen de BR2 en de BR2A. Google maar eens:
difference br2 br2a

Het schijnt dus niet zozeer om de contacten te gaan, maar iets met de AF-overbrenging. In de latere tussenringen is op het contactvlak van de bajonet een miniem verdiept "gootje" ingefreesd. Of dat het verschil is?

Ik durf dus geen uitsluitsel te geven over gebruik van de K-1 met een digitale reflex.

Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”