Forumindeling: D600 is toch geen DX?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D600 is toch geen DX?

Bericht door gijs sandberg » ma mar 18 2013 5:21 pm

Eens met Patrick, daarmee kan dit draadje beter op slot en.of in de koffiehoek
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma mar 18 2013 5:25 pm

Op slot ??? Omdat er een discussie is waar jij je blijkbaar niet in kunt vinden? Als dat gebeurt heb ik mijn laatste dag op het forum beleefd!

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 18 2013 5:40 pm

Geen zorgen hoor Remoss. Ik denk er alleen wel over om dit draadje toch maar naar "Nikon Club Nederland" te verhuizen. Daar houden we normaal, met enige regelmaat, dit soort discussies.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » ma mar 18 2013 5:42 pm

emdeklerk schreef:Verbannen?

Nee, gewoon alle FX-camera's bij elkaar en alle DX-camera's bij elkaar.
En dat houdt inderdaad in dat ook de D1 en de D2 bij de DX-camera's horen.

Dat een D1 aanzienlijk minder pixeltjes had dan zelfs de goedkoopste huidige DX-camera maakt toch niet uit?
Binnen iedere sectie (FX of DX) kunnen heel goed de specificaties worden aangegeven.
Het gaat alleen maar om het opnameformaat.

Hoezo, wordt het anders te ingewikkeld of zo :D

Lijkt me veel handiger om camera's te groeperen met dezelfde bediening (zoals nu het geval is), dan kun je tenminste nog een beetje gefundeerde hulp krijgen, ipv een aantal reacties zoals "RTFM" of "kijk maar in het manual"
Groetjes,
Jaap

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mar 18 2013 6:24 pm

JanR schreef:
JaapV schreef:
John'47 schreef:Ik denk dat tussen Nikon en gebruikers wel behoefte is aan dit onderscheid (andere service overeenkomst) maar voor de verhoudingen hier op dit forum zou een verschil tussen FX en DX meer zin hebben. Wellicht is nu nog aanpassen te lastig
(...)
Precies. Het gaat simpelweg om het materiaalniveau waarover Nikon bereid is extra service te verlenen aan de NPS-leden: http://www.iamheretohelp.nl/nps-aanvraag.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Precies,
Nou met een D600 en een D300 voldoe je aan de voorwaarden, het heeft dus niets met het een of ander te maken.
Heb je dan wellicht geen pro lenzen dan heb je er nog niets aan.
Maar goed iedereen die met zijn camera de boterham verdient is professioneel ongeacht de Camera.
En Nikon suggereert dat de NPS leden waardevolle feedback geven.
En met een D90 of D7100 kun je nu eenmaal geen waardevolle feedback geven. Dat kan gewoon niet.
Stelletje sukkels zijn het.
Niet eens een beetje te kort door de bocht.
Het heet "Nikon Professional Services". Dat betekent dus dat Nikon als internationaal bedrijf bereid is extra service te geven aan een beperkte groep klanten. Logisch, want er staat het woordje "extra" voor, dat betekent "meer dan gebruikelijk". Nikon mag dus helemaal zelf uitmaken uit wie die beperkte groep bestaat. Is de manier waarop ze dat (mogen!) invullen dan slecht? Onaardig? Had het uitgebreider gemoeten? "Democratischer"?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mar 18 2013 6:42 pm

Het gigantisch aantal steeds weer terugkerende vragen over DX/FX bewijst mijns inziens dat dit het heikelste punt is voor veel gebruikers. En die vragen komen echt niet alleen van beginners of digibeten, integendeel.
Men mag mij aantonen dat er binnen Nikon groepen camera's zijn waarvan de bediening identiek of vrijwel identiek is, maar dat is van geen belang, omdat men als regel maar één camera heeft.
Wie behoefte heeft aan twee of meer camera's weet denkelijk heus wel wat hij of zij moet aanschaffen.
En ook als men maar één camera heeft vindt menigeen het veel gemakkelijker zijn vraag op dit forum te stellen. En deze stelling wordt constant bewezen door de berichten: velen weigeren consequent de documentatie te lezen of zich zelfs maar enigszins in de materie te verdiepen.
En ik weet dat dat soms best moeilijk is, vandaar dat ook ik heel vaak heel uitgebreide antwoorden probeer te geven.
Maar dat weerhoudt mij er niet van mezelf af en toe achter de oren te krabben, bij sommige vragen.
Ik geef maar geen voorbeelden van alleen vandaag al.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » ma mar 18 2013 6:44 pm

Jaap,

Die voorwaarden geloof ik wel. En die extra service ook wel.
Maar het statement dat alleen NPS leden waardevolle feedback geven is mijns inziens heel erg kort door de bocht
Dat ze een service aanbieden OK, maar ik zie hier een waardeoordeel waarin onderscheid wordt gemaakt tussen groepen gebruikers.
Op zijn zachtst gezegd dubieus. Want daarmeedoe je de gewone gebruiker onrecht aan, terwijl mijn mening daarin is dat die juist ook hele waarde volle feedback kunnen geven, juist omdat ze minder van de materie weten.

Maar het is slechts mijn mening

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » ma mar 18 2013 7:00 pm

Het is fijn dat het forum zodanig is ingericht dat je gemakkelijk je weg kunt vinden en dat kan ik.
Dat wil niet zeggen dat de ooit gekozen opzet vandaag nog steeds de meest logische is, want dat vind ik zeker niet meer.
Alles aanpassen lijkt me onbegonnen werk, en heel nieuwe indelingen toevoegen lijkt me ook niet verstandig.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 18 2013 7:48 pm

emdeklerk schreef:Het gigantisch aantal steeds weer terugkerende vragen over DX/FX bewijst mijns inziens dat dit het heikelste punt is voor veel gebruikers. En die vragen komen echt niet alleen van beginners of digibeten, integendeel.
Men mag mij aantonen dat er binnen Nikon groepen camera's zijn waarvan de bediening identiek of vrijwel identiek is, maar dat is van geen belang, omdat men als regel maar één camera heeft.
Wie behoefte heeft aan twee of meer camera's weet denkelijk heus wel wat hij of zij moet aanschaffen.
En ook als men maar één camera heeft vindt menigeen het veel gemakkelijker zijn vraag op dit forum te stellen. En deze stelling wordt constant bewezen door de berichten: velen weigeren consequent de documentatie te lezen of zich zelfs maar enigszins in de materie te verdiepen.
En ik weet dat dat soms best moeilijk is, vandaar dat ook ik heel vaak heel uitgebreide antwoorden probeer te geven.
Maar dat weerhoudt mij er niet van mezelf af en toe achter de oren te krabben, bij sommige vragen.
Ik geef maar geen voorbeelden van alleen vandaag al.
En een splitsing FX/DX lost dat op? Dat geloof je toch zelf niet? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » ma mar 18 2013 8:01 pm

Als je alles wegstreept, heb je als goede fotograaf helemaal geen camera nodig om goede foto's te maken. Je hebt een camera alleen nodig om die foto's aan anderen te tonen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma mar 18 2013 8:43 pm

JanR schreef:Jaap,
Die voorwaarden geloof ik wel. En die extra service ook wel.
Maar het statement dat alleen NPS leden waardevolle feedback geven is mijns inziens heel erg kort door de bocht
Dat ze een service aanbieden OK, maar ik zie hier een waardeoordeel waarin onderscheid wordt gemaakt tussen groepen gebruikers.
Op zijn zachtst gezegd dubieus. Want daarmeedoe je de gewone gebruiker onrecht aan, terwijl mijn mening daarin is dat die juist ook hele waarde volle feedback kunnen geven, juist omdat ze minder van de materie weten.
Maar het is slechts mijn mening
Het "statement dat alleen NPS leden waardevolle feedback geven" lees ik nergens. Wat ik er wel uit lees is dat een neveneffect van die NPS service is dat Nikon daar zo af en toe ook nog best wel iets van leert en dat dat dan mooi meegenomen is voor de niet-NPS-leden.

NPS is bedoeld voor een kleine groep grootverbruikers omdat Nikon die uiteraard in de watten wil leggen. Om dat nog enigszins verteerbaar te maken voor de grote meederheid van de klanten heeft Nikon dat verhaal van die feedback erbij gezet. Zoals jij aangeeft werkt dat niet voor iedereen. Ik zit er niet zo mee 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » ma mar 18 2013 10:26 pm

jvdk schreef:
emdeklerk schreef:
Hoezo, wordt het anders te ingewikkeld of zo :D

Lijkt me veel handiger om camera's te groeperen met dezelfde bediening (zoals nu het geval is), dan kun je tenminste nog een beetje gefundeerde hulp krijgen, ipv een aantal reacties zoals "RTFM" of "kijk maar in het manual"
Ik denk dat de gemiddelde d600 koper de rtfm wel voorbij is...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mar 18 2013 11:20 pm

Door deze wijze van citeren worden mensen woorden in de mond gelegd die ze niet hebben geuit.
Ik heb niet de uitlatingen gedaan die in het donkerder gele kader staan.

Sowieso word ik soms niet goed van het vele, vaak herhaald citeren en citeren in het citeren op deze manier, vaak compleet met foto's. Het ware overzichtelijker als men gewoon tekstueel reageerde of hooguit het essentiële gedeelte van een posting er uit lichtte.

Indien nodig citeer ik altijd met Knippen en Plakken, dus met Control C en Control V, waarbij ik aanhalingstekens plaats. Spaart ook wat ruimte.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma mar 18 2013 11:22 pm

Patrick:
"En een splitsing FX/DX lost dat op? Dat geloof je toch zelf niet?"

Ik reageerde op eerdere postings. Lees het even door.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » di mar 19 2013 12:23 am

emdeklerk schreef:(...)
Sowieso word ik soms niet goed van het vele, vaak herhaald citeren en citeren in het citeren op deze manier, vaak compleet met foto's. Het ware overzichtelijker als men gewoon tekstueel reageerde of hooguit het essentiële gedeelte van een posting er uit lichtte.

Indien nodig citeer ik altijd met Knippen en Plakken, dus met Control C en Control V, waarbij ik aanhalingstekens plaats. Spaart ook wat ruimte.
emdeklerk schreef:Patrick:
"En een splitsing FX/DX lost dat op? Dat geloof je toch zelf niet?"

Ik reageerde op eerdere postings. Lees het even door.
Tsja... daar zou een kort citaat dus wel handig geweest zijn :twisted:
Groet, Jaap

Gesloten

Terug naar “Het Forum”