SD-Kaart

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
koenkuipers

SD-Kaart

Bericht door koenkuipers » di sep 11 2007 1:42 pm

Hé!

Ik gebruik een SD Ultra kaart van 2 GB...

Nu hoorde ik laatst iets over dat het verstandig is om je kaart elke keer nadat je deze geleegd hebt zou moeten formatteren.
Daar heb ik wat vragen over...

Heeft iemand hier ook wel eens van gehoord?

Waarom zou ik dit moeten doen?

Gaan gegevens van mijn camera hierbij verloren? (Telling van aantal foto's e.d.)

Op welke manier zou ik dit moeten doen? (Via mijn pc/cardreader, of op de camera zelf, of maakt dit niet uit?

Graag hoor ik van jullie wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Met vriendelijke groet!

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di sep 11 2007 2:08 pm

Wat ik altijd doe:

Ik download en hernoem mijn foto's met downloader pro, hier zit ook een functie op om na het downloaden de foto's te wissen.

formateer dus zelden mijn kaartjes.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

alfa156

Bericht door alfa156 » di sep 11 2007 2:13 pm

Ik heb nog nooit mijn sd-kaarten geformatteerd behoudens de 1ste keer dan. Voor de gegevens van je camera hoef je je geen zorgen te maken. Dit is informatie wat de camera opslaat en niet je sd-kaart.

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » di sep 11 2007 3:02 pm

Oké, dat van die gegevens van de camera had ik eigenlijk ook wel verwacht..

@ Opgezetfan, kan je me wat meer vertellen over dat programma? Downloader Pro?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di sep 11 2007 3:41 pm

Downloader pro kan je instellen om je naam van je bestanden te wijzigen. Ik gebruik dat, omdat mijn D50 inmiddels over de 20000 foto's heeft gemaakt. Dus ik stel hem in dat hij mijn bestanden hernoemt, zodat ik geen dubbele cijfers heb. Bijv.: DSC_2345.NEF wordt DSC_22345.NEF.

Na het downloaden vanaf mijn kaart kan ik ze via downloader pro ook weer verwijderen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di sep 11 2007 4:31 pm

Nadat ik foto's van mijn SD kaarten heb gedownload, formatteer ik de kaarten altijd in de camera. Waarom? Omdat dit veel sneller is, hooguit enkele seconden. Bij de D80 gaat het overigens een stuk sneller dan bij de D50. Ook al hebben we het over een paar seconden :P

En wat alfa 156 al zei, alle instellingen blijven gewoon behouden.

koenkuipers

Bericht door koenkuipers » di sep 11 2007 4:40 pm

Maar waarom formatteer je je kaarten?

rainbow eyes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door rainbow eyes » di sep 11 2007 4:43 pm

Omdat het gewoon de snelste manier is om ze weer leeg te krijgen. Zeker als je er een stuk of 6 moet leeg maken :twisted:

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di sep 11 2007 4:53 pm

Ik formatteer ook altijd de kaarten in de camera.

Check altijd voor ik op pad ga of er nog afbeeldingen opstaan zo ja, kunnen ze er af? .. format .. zitten er accu's in en zijn ze vol en ik reset de instellingen ...

zonder accu's of CF SD kaart op pad gaan is nooit leuk. Op een mooie zonnige dag met 1600 iso fotograferen is ook nooit leuk.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

harry bul

Bericht door harry bul » di sep 11 2007 5:31 pm

waarom het kaartje steeds formateren? ik zou niet weten waarom en snelste manier om ze leeg te krijgen???? ik gebruik windows commander en als ik het kaarje leeg wil hebben verpaats ik de bestanden gewoon van SD kaartje naar de harde schijf in een Dir. bewerk ze met bibble pro en zet ze op de externe HD ook weer met verplaatsen.
simpel toch.......
Harry

alfa156

Bericht door alfa156 » di sep 11 2007 5:40 pm

Harry,
dat is ook mijn methode.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di sep 11 2007 5:55 pm

In de camera is makkelijk en snel en je hebt gelijk een soort controle of je kaart /camera werkt. Het is een beetje standaard werkwijze. Sommige oudere camera's kunnen ook niet met fat32 geformatteerde kaarten overweg.
Stel dat jij of bijv. iemand anders de kaart in fat32 heeft geformatteerd dan is hij wel leeg maar werkt niet in de camera. Als je de kaart in de camera formatteert kan het niet mis gaan en merk je direct als er iets mis is.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

yoyo

Bericht door yoyo » di sep 11 2007 6:09 pm

Ik formateer ook in de camera.
Je kunt je kaartjes idd ook met sommige imagetanks wissen, maar bij die van mij moet ik dan in een menu gaan graven.
Die 2x twee knoppen indrukken op de camera gaan veel sneller. De kaart is dan binnen 1 à 2 seconden leeg.
Laatst gewijzigd door yoyo op di sep 11 2007 6:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

harry bul

Bericht door harry bul » di sep 11 2007 6:11 pm

Luc ik formateer de kaart niet steeds nog nooit gedaan zie het nut er gewoon niet van. heb het bij de minolta nooit gedaan D70 en D80 ook niet nogmaals ik zie het nut er niet van. maar als een ander dat wel doet vind ik het prima toch..
ik doe het net zoals alfa156 dan is het kaartje direct leeg gewoon verplaatsen.
Harry

yoyo

Bericht door yoyo » di sep 11 2007 6:16 pm

luc schreef:In de camera is makkelijk en snel en je hebt gelijk een soort controle of je kaart /camera werkt. Het is een beetje standaard werkwijze. Sommige oudere camera's kunnen ook niet met fat32 geformatteerde kaarten overweg.
Stel dat jij of bijv. iemand anders de kaart in fat32 heeft geformatteerd dan is hij wel leeg maar werkt niet in de camera. Als je de kaart in de camera formatteert kan het niet mis gaan en merk je direct als er iets mis is.

Luc
Dat geldt omgekeerd niet voor een D2Hs en wellicht ook niet voor andere camera's :
De D2Hs ondersteunt FAT 32, waardoor geheugenkaarten met een capaciteit van meer dan 2 GB kunnen worden gebruikt. FAT 16 wordt gebruikt voor het herformatteren van kaarten die al in FAT werden geformatteerd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”