nieuw: ViewNX en Nikon Transfer
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
nieuw: ViewNX en Nikon Transfer
Vanaf heden zijn de programma's NXView en Nikon Transfer als download beschikbaar op de site van Nikon Nederland http://www.nikon.nl/home/nl_NL/homepage/broad/site.html (onder Support).
Deze programma's vervangen Nikon View 6.2.7, waarbij de transfer- en browser functies zijn gescheiden. NXView is verder volledig compatible met Capture NX. Het oude Nikon View 6.2.7 zou niet meer met de nieuwe camera's D3 en D300 gebruikt kunnen worden.
Ik heb de programma's nog maar net geïnstalleerd en heb dus nog geen volledig beeld van de kwaliteit en de mogelijkheden, maar de eerste indruk is gunstig.
Deze programma's vervangen Nikon View 6.2.7, waarbij de transfer- en browser functies zijn gescheiden. NXView is verder volledig compatible met Capture NX. Het oude Nikon View 6.2.7 zou niet meer met de nieuwe camera's D3 en D300 gebruikt kunnen worden.
Ik heb de programma's nog maar net geïnstalleerd en heb dus nog geen volledig beeld van de kwaliteit en de mogelijkheden, maar de eerste indruk is gunstig.
Jur
-
- Forumlid
De D3 en de D300 komen (nog) niet op het lijstje met ondersteunende camera's voor
Ondersteunde camera's:
SLR D1 / D1H / D1X / D100 / D2H / D2Hs / D2x / D2Xs / D200 / D40 / D40x / D50 / D70 / D70s / D80
COOLPIX 8800 / 8700 / 8400 / 7900 / 7600 / 5900 / 5700 / 5600 / 5400 / 5200 / 5000 / 4800 / 4600 / 4500 / 4300 / 4200 / 4100 / 3700 / 3500 / 3200 / 3100 / 2500 / 2200 / 2100 / 2000 / 995 / 885 / 775 / L1 / L101 / L2 / L3 / L4 / L5 / L6 / L10 / L11 / L12 / L14 / L15 / P1 / P2 / P3 / P4 / P50 / P5000 / P5100 / S1 / S2 / S3 / S4 / S5 / S6 / S7c / S9 / S10 / S50c / S51 / S51c / S200 / S500 / S510 / S700 / SQ.
Ondersteunde camera's:
SLR D1 / D1H / D1X / D100 / D2H / D2Hs / D2x / D2Xs / D200 / D40 / D40x / D50 / D70 / D70s / D80
COOLPIX 8800 / 8700 / 8400 / 7900 / 7600 / 5900 / 5700 / 5600 / 5400 / 5200 / 5000 / 4800 / 4600 / 4500 / 4300 / 4200 / 4100 / 3700 / 3500 / 3200 / 3100 / 2500 / 2200 / 2100 / 2000 / 995 / 885 / 775 / L1 / L101 / L2 / L3 / L4 / L5 / L6 / L10 / L11 / L12 / L14 / L15 / P1 / P2 / P3 / P4 / P50 / P5000 / P5100 / S1 / S2 / S3 / S4 / S5 / S6 / S7c / S9 / S10 / S50c / S51 / S51c / S200 / S500 / S510 / S700 / SQ.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
De informatie dat View 6.2.7 niet meer compatible zal zijn met de D3 en D300 heb ik van de Nikonians site. De D3 en D300 zullen tzt ongetwijfeld worden toegevoegd aan het lijstje met ondersteunde camera's voor NXView en Nikon Transfer.Marten schreef:De D3 en de D300 komen (nog) niet op het lijstje met ondersteunende camera's voor
Jur
-
- Forumlid
Ik heb het geïnstalleerd.
Eerste indruk: ERG snel en loepzuivere weergave van je NEF's, al dan niet bewerkt (in CNX)
Weergave zowel 1 beeld als diashow, beeldvullend.
Wat ik mij dan ook afvraag is of het daarmee niet tevens het huidige Picture Project vervangt. Dat gebruikte ik voor de diashow van mijn NEF's.
Maar dit NXView kan dat ook allemaal.
Wie?
Eerste indruk: ERG snel en loepzuivere weergave van je NEF's, al dan niet bewerkt (in CNX)
Weergave zowel 1 beeld als diashow, beeldvullend.
Wat ik mij dan ook afvraag is of het daarmee niet tevens het huidige Picture Project vervangt. Dat gebruikte ik voor de diashow van mijn NEF's.
Maar dit NXView kan dat ook allemaal.
Wie?
Net even gekeken, en een goede eertste indruk, zoals Marten al omschreef.
Voor mij zal View inderdaad Picture Project vervangen vanwege zijn betere snelheid en mogelijkheden. Ik gebruikte het tot nu toe voornamelijk vanwege de importmogelijkheden, maar die zijn bij Transfer weer een stuk beter, zo te zien.
Wat mij betreft gaat PictureProject (na nog wat tests met Transfer) er af. En ik ben er niet echt rouwig om.
Groet
Voor mij zal View inderdaad Picture Project vervangen vanwege zijn betere snelheid en mogelijkheden. Ik gebruikte het tot nu toe voornamelijk vanwege de importmogelijkheden, maar die zijn bij Transfer weer een stuk beter, zo te zien.
Wat mij betreft gaat PictureProject (na nog wat tests met Transfer) er af. En ik ben er niet echt rouwig om.
Groet
-
- Forumlid
Ja, zo denk ik er ook over.
Dat onnodige "importeren" wat je in Picture Project moest doen om je bestanden op je compu in PP in te lezen is gelukkig ook vervallen.
Maar een mogelijkheid waarbij automatisch je camera wordt gedetecteerd en je bestanden van je kaart kunnen worden overgezet (zoals bij PictureProject Transfer waarbij zelfs je type camera werd getoond) heb ik nog niet gevonden.
Dat onnodige "importeren" wat je in Picture Project moest doen om je bestanden op je compu in PP in te lezen is gelukkig ook vervallen.
Maar een mogelijkheid waarbij automatisch je camera wordt gedetecteerd en je bestanden van je kaart kunnen worden overgezet (zoals bij PictureProject Transfer waarbij zelfs je type camera werd getoond) heb ik nog niet gevonden.
Laatst gewijzigd door Marten op wo sep 12 2007 4:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
@Marten,
Het is fijn om iets lomps weg te, eh, flickr'en.
En in het kader, een mens moet altijd wel iets aan te merken hebben, jammer dat de diashow alleen een automatische transitie van beeld naar beeld heeft.
Het ontbreken van een 1-toets handmatige mogelijkheid is jammer. Nu kan ik niet met een groot vel papier en pen in de hand zo makkelijk mijn NEF's snel ordenen.
En ja het kan, door op de pauze toets te klikken, en om door te gaan weer. Noem me een zeur, maar die extra handeling kan ik wel missen in mijn huidige workflow.
Toch een hele verbetering is mijn mening!
Groet
Het is fijn om iets lomps weg te, eh, flickr'en.
En in het kader, een mens moet altijd wel iets aan te merken hebben, jammer dat de diashow alleen een automatische transitie van beeld naar beeld heeft.
Het ontbreken van een 1-toets handmatige mogelijkheid is jammer. Nu kan ik niet met een groot vel papier en pen in de hand zo makkelijk mijn NEF's snel ordenen.
En ja het kan, door op de pauze toets te klikken, en om door te gaan weer. Noem me een zeur, maar die extra handeling kan ik wel missen in mijn huidige workflow.
Toch een hele verbetering is mijn mening!
Groet
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Bedoel je ordenen om te selecteren? Ik importeer de rits NEF's in Photoshop Elements, bekijk ze, geef ze een waardering waarbij 1 staat voor mislukt, 3 t/m 5 voor waard om na te bewerken en selecteer aan het einde alle 1-foto's en mik ze weg.Maerlant schreef: Nu kan ik niet met een groot vel papier en pen in de hand zo makkelijk mijn NEF's snel ordenen.
Daarna open ik in 1 slag de 3 t/m 5 NEF's vanuit PSE met NX. PSE maakt dan automatisch kopieën aan, makkelijk hoor, werkt perfect.
Maar misschien bedoel je wel wat heel anders

Ha Skippy,
Voor sommige dingen heb ik liever een A4 of Legal formaat blad papier waar ik bijvoorbeeld bij een reportage reeksen van bepaalde gebeurtenissen kan opschrijven, aantekeningen kan maken over bewerkingen die ik voor ogen had bij het nemen van een bepaalde opname, etc.
Ik vind dat gewoon overzichtelijker dan sterren, kleuren en kleine tekstfiles bij thumbnails. Dus het beeld zo groot mogelijk op mijn scherm, zonder andere menus en palletes.
En aan de hand van die lijst ga ik bewerken. Andere zaken die er eventueel mee te maken hebben, kan ik erbij schrijven, blablabla
Gewoon een manier van werken, denk ik...
Groet
edit En ik vind het ook erg fijn om niet de hele tijd met een muis te moeten werken
Voor sommige dingen heb ik liever een A4 of Legal formaat blad papier waar ik bijvoorbeeld bij een reportage reeksen van bepaalde gebeurtenissen kan opschrijven, aantekeningen kan maken over bewerkingen die ik voor ogen had bij het nemen van een bepaalde opname, etc.
Ik vind dat gewoon overzichtelijker dan sterren, kleuren en kleine tekstfiles bij thumbnails. Dus het beeld zo groot mogelijk op mijn scherm, zonder andere menus en palletes.
En aan de hand van die lijst ga ik bewerken. Andere zaken die er eventueel mee te maken hebben, kan ik erbij schrijven, blablabla

Gewoon een manier van werken, denk ik...
Groet
edit En ik vind het ook erg fijn om niet de hele tijd met een muis te moeten werken

- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Marten, deze mogelijkheid zit in Transfer, het programma dat je apart kan openen, maar ook vanuit ViewNX.Marten schreef:Maar een mogelijkheid waarbij automatisch je camera wordt gedetecteerd en je bestanden van je kaart kunnen worden overgezet (zoals bij PictureProject Transfer waarbij zelfs je type camera werd getoond) heb ik nog niet gevonden.
Wel even pulldown menu gebruiken.
V.w.b. het ontbreken van de bladerfunktie in de diashow, na het openen van de eerste RAW fullscreen, kun je wel doorbladeren in het tempo dat je zelf wil, voor het sorteren etc.Maerlant schreef: En in het kader, een mens moet altijd wel iets aan te merken hebben, jammer dat de diashow alleen een automatische transitie van beeld naar beeld heeft.
Beelden lopen overigens wel lekker snel door, zelfs op mijn "trage" laptop.
groet,
Marco