Foto's plaatsen vanuit LR: mbv Mogrify plugin

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
Plaats reactie
justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Foto's plaatsen vanuit LR: mbv Mogrify plugin

Bericht door justme » di mei 14 2013 9:52 pm

Naar aanleiding van dit topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=47879" onclick="window.open(this.href);return false; ben ik in LR gaan duiken met de drijfveer "dit moet kunnen, en gemakkelijk ook"

Ik was reeds in het bezit van Lightroom en de Mogrify plugin, dus dat is wel noodzakelijk voor het volgende :

Exporteren van Foto's naar Flickr met EXIF data op de afbeelding

Lightroom :

- je fotocatalogus beheren, bewerken, en exporteren
- Dankzij de Flickr-plugin, kan je met LR gemakkelijk en snel exporteren ( en zelfs opnieuw publiceren wat ik voor dit topic heb geprobeerd )
- Je kan elke vorm van exporteren opslaan als een preset; dus bv. een aparte export voor je klanten, facebook, Flickr, Mogrify, etc

Mogrify :

Nogmaals bedankt Dannysan voor het attenderen op deze prachtige plugin!

- Met Mogrify kan je een persoonlijke layout, passepartout, en zelfs teksten of afbeeldingen toevoegen aan je foto
- zoals gezegd een mooi plugin, maar ik laat het voor nu bij deze woorden. Wie weet wil iemand anders nog een topic openen over Mogrify ;) ;) :idea:

Zoals gezegd, ik heb beide tools gebruikt om mijn foto's te exporteren.
Ik heb in dit voorbeeld alleen wat EXIF gegevens toegevoegd aan te "Text Annotations" tool binnen Mogrify :

{cameraModel} & {lens} @ {focalLength} {aperture} - {shutterSpeed} - {isoSpeedRating}

Het plaatsen van foto's vanuit Flickr heeft Robin reeds uitgelegd in dit topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 54#p583901" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit geeft het volgende resultaat (opmaak is persoonlijk ingesteld!)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat gelijk opvalt is dat ik geen achtergrond bij m'n tekst heb, dit kan overigens wel, maar ik wilde geen INNER BORDER over mijn foto, waarop ik dan deze tekst plaats. ( Ik zou graag de tekst buiten de foto ( op de OUTER BORDER ) willen plaatsen mbv Mogrify, maar dit wil niet (of kan niet?) lukken vooralsnog

Dat er geen achtergrond achter de tekst is, valt deze bij sommige ( laatste voorbeeld ) dus deels weg. Nogmaals dit is smaakgevoelig, ik ga hier zelf nog mee spelen, en zoals gezegd Mogrify is hier heel krachtig in!

*** Ik zal later nog toevoegen hoe je vanuit Lightroom direct naar je Flickr account kunt exporteren!
Laatst gewijzigd door justme op di mei 14 2013 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

justme
Forumlid
Forumlid

Re: Foto's plaatsen vanuit LR: mbv Mogrify plugin

Bericht door justme » di mei 14 2013 10:08 pm

Bij deze beknopte versie van een online review van Mogrify: http://www.joecolsonphotography.com/wor ... 2-mogrify/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier omschrijf ik hoe je Mogrify kunt gebruiken om EXIF data als tekst op je foto's kunt plaatsen voordat je ze op internet plaatst

Allereerst dien je in Mogrify te installeren:

Deze kan je hier weghalen : http://www.photographers-toolbox.com/pr ... grify2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Even steunen voor 2 euro met Paypal ( :wink2: webshop NCN ) en je hebt de volledige versie ( aanrader )

Als je deze gedownload en geinstalleerd hebt, zal deze in je Plugin manager staan binnen Lightroom.
Afbeelding

In Lightroom, in de Bibliotheek module selecteer je vervolgens een of meerdere fotos die je wilt exporteren.
Klik vervolgens op "Export" ( rechtermuisknop, of File>Export )
Afbeelding

In het volgende voorbeeld is gekozen voor :
- zelfde bestandsnaam
- bestandstype JPEG met sRGB kleurruimte, en kwaliteit op 70
- afmetingen aangepast naar 800 pixels op de langste zijde
- verscherpen voor schermkijken
- aangezien we mbv tekst de EXIF data toe gaan voegen kiezen we voor het minimaliseren van EXIF gegevens toevoegen aan het bestand

Hier is waar het nu allemaal begint, als je Mogrify goed hebt geinstalleerd staat deze nu linksonder in je export venster:
Afbeelding

Hieronder zie je een voorbeeld van instellingen voor de borders en tekst :

Afbeelding

Afbeelding

Doordat we gekozen hebben om eerst de borders te plaatsen, en daarná pas de tekst, zal de tekst in de border geplaatst worden!

Mogrify geeft je toegang tot allerlei TAGS binnen Lightroom, maar we zijn hier uit op de EXIF data
Afbeelding

Samen met deze tags kan je ook nog gewoon allerlei andere teksten, getallen, symbolen of interpunctie tekens gebruiken om je tekst op te maken.

Nu kan je, als je voorlopig klaar bent, kiezen om te gaan exporteren. Dit gaat vast eerst niet naar je eigen zin, maar na een paar keer heb je je eigen instellingen gevonden, en kan je deze opslaan in een preset
Laatst gewijzigd door justme op di mei 14 2013 10:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di mei 14 2013 10:20 pm

Hoi Wiebe, de tekst in de outer Border plaatsen kun je doen door bijvoorbeeld de onderste marge groter te maken en dan te kiezen bij de tekst opties 'apply before outer Border'. Ik zal morgenvroeg even kijken. En van de tip is graag gedaan hoor; zal ik een verhandeling over Mogrify maken?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di mei 14 2013 10:38 pm

n.m.v.t.
Laatst gewijzigd door remoss op wo mei 15 2013 9:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di mei 14 2013 11:01 pm

Zelf vind ik het jammer dat je niet alle EXIF-data kan zien, alleen wat je op de foto opgenomen hebt.
Ik vind het vaak heel leerzaam om bij bepaalde foto's op het forum de uitgebreide EXIF te bekijken en ook te zien welke belichting-mode, AF-mode, flitsinstellingen etc. gebruikt zijn.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 14 2013 11:28 pm

Afbeelding

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » di mei 14 2013 11:43 pm

Dat is toch maar een fractie van wat er in de EXIF allemaal te zien valt en het wordt ook nog eens beperkt door de (paar) gekozen velden van degene die de foto plaatst.
Ik zie in de complete EXIF van foto's al gauw 20 tot 50 verschillende velden die interessant kunnen zijn.
Als je hier meer als 5 velden aanvinkt staat je foto al behoorlijk vol informatie

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » wo mei 15 2013 8:19 am

MauritsD schreef:Dat is toch maar een fractie van wat er in de EXIF allemaal te zien valt en het wordt ook nog eens beperkt door de (paar) gekozen velden van degene die de foto plaatst.
Ik zie in de complete EXIF van foto's al gauw 20 tot 50 verschillende velden die interessant kunnen zijn.
Als je hier meer als 5 velden aanvinkt staat je foto al behoorlijk vol informatie
Zoveel exif is hier op dit forum niet nodig. En mocht je wel zo'n present willen maken met heel veel exif dan maak je toch een grotere border onderin.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » wo mei 15 2013 9:11 am

Ik vind dat je het nu wel erg aan het omdraaien bent: Omdat je niet makkelijk veel EXIF mee kan nemen, heb je weinig EXIF nodig?

Een belangrijke functie van het forum is volgens mij het leren van anderen en van elkaars foto's.
Soms zie je een foto waarvan je benieuwd bent naar bepaalde instellingen zoals bijvoorbeeld de gebruikte AF-mode, of Noise Reduction, etc.
Soms heeft iemand een probleem met de kwaliteit van de foto en kun je in de EXIF zien dat spotmeting aan stond, of EV+2 of VR uit, of AF-A, etc.

Ik heb eens bij een van mijn foto's hier op het forum gekeken naar potentieel interessante EXIF-data en dat is nog heel wat:

Code: Selecteer alles

Camera:	Nikon D7000
Lens ID	AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED

Exposure Program	Aperture-priority AE
F Number	2.80
Shutter Speed	1/30
ISO	2,800
Metering Mode	Multi-segment
Flash	Off, Did not fire
Shooting Mode	Continuous, Auto ISO
ISO Setting	100

Focus Distance	7.50 m
Focal Length	41.2 mm
Circle Of Confusion	0.020 mm
Depth Of Field	4.21 m (5.94 - 10.15)
Field Of View	33.2 deg (4.48 m)
Focal Length	40.0 mm (35 mm equivalent: 60.0 mm)
Hyperfocal Distance	28.53 m
Auto Focus	On
Focus Mode	AF-S
AF Area Mode: Single Area
Primary AF Point	C6 (Center)
Phase Detect AF	On (39-point)
AF Fine Tune	On (2)
AF Fine Tune Adj	+9

White Balance	Auto1
Quality	RAW
NEF Bit Depth	14

High ISO Noise Reduction	Low
Contrast Detect AF	Off
Vibration Reduction	Off
Active D-Lighting	Off
Noise Reduction	Off
Picture Control Name	Neutral
Sharpness	5
Contrast	Normal
Brightness	Normal
Saturation	Normal

Software	ViewNX 2.7 W

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » do mei 16 2013 11:04 pm

ik snap je punt : ik ben zelf op zoek naar de juiste balans voor vertoning via deze weg : met LR en Mogrify.
Ik wil niet gelijk de hele ratteplan aan EXIF presenteren, maar bij navraag is dit altijd nog te regelen. Als iemand het nodig acht.

ik ben onderhand wezen stoeien met Mogrify, en tot de volgende preset gekomen, die in mijn ogen vooralsnog breed toepasbaar is :

Voor wat EXIF betreft ben ik tot nu toe tevreden, maar ik sta open voor kritiek : wat zou je perse willen zien in de EXIF?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu ik mijn post, voor het plaatsen, teruglees vind ik het storend dat er Nikon D7000 voor staat; ik schiet immers altijd daarmee.... maar goed...

dit is geen foto-beoordelingstopic, mag best maar doe dan maar een pb'tje, dat waardeer ik wel.

Wel sta ik, in dit topic, open voor kritiek op border en de getoone/ontbrekende exif gegevens.

Daarnaast twijfel ik over een beeldmerk/naam, maar vind dat voorlopig niet nodig.

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » do mei 16 2013 11:33 pm

Ik vind het prima hoor Wiebe :)
Je hebt zo wel de belangrijkste gegevens erbij staan.

Pas bij foto's met problemen of foto's waarvan je je afvraagt hoe je die zelf zou kunnen maken is meer info interessant.

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » do mei 16 2013 11:47 pm

Persoonlijk vind ik die border te breed. Ben sowieso geen fan van borders, maar als het moet dan toch smaller en niet zo opvallende kleur.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”