Kwaliteitsverbetering sensoren van Nikon-Canon-Sony

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Kwaliteitsverbetering sensoren van Nikon-Canon-Sony

Bericht door Patrick » vr mei 10 2013 1:09 pm

Aardig linkje. Waar Nikon (en Sony) steeds betere sensoren in z'n bodies weet te stoppen, staat Canon al jaren stil...

http://thenewcamera.com/canon-sensor-im ... d-in-time/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: Kwaliteitsverbetering sensoren van Nikon-Canon-Sony

Bericht door bjornc » vr mei 10 2013 1:22 pm

Grappig.
Gelijk even mijn D300s vergeleken met de 7D van een maat van mij, bijzonder dat de D300s toch de hogere score krijgt :P
Alleen zodra er iso's hoger dan 100 gebruikt worden heeft de 7D het voordeel in dynamisch bereik.

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » do mei 16 2013 12:07 pm

Zelfs mijn "oude" D90 doet het prima.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

funnyname

Bericht door funnyname » do mei 16 2013 6:19 pm

DxoMark schijnt nogal Nikon minded te zijn, de resultaten worden in twijfel getrokken door velen.
Als ik naar sommige scores kijk, bijvoorbeeld de nieuwe D7100 vs D5200 dan zie je inderdaad wel vreemde resultaten. Ook de D600 vs D800 vergelijken opmerkelijk t.o.v. elkaar ..

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 16 2013 7:10 pm

Hoezo vreemde resultaten?

Ja, de scores zijn vreemd, maar ik heb ook al in een ander topic gezegd dat je die moet negeren, en naar de metingen moet kijken.

Die scores zeggen net zo weinig als de sterren van René Mioch.

Als je de meetwaardes bekijkt zit er zo goed als geen verschil tussen de D5200 en de D7100, en dat klopt ook want de sensor is exact het zelfde. Ook de D600, D800 en D4 zijn bijna gelijk, ook niet vreemd want de rek is er uit, en het maakt bij de zelfde afdruk grootte niet uit hoe veel pixels je hebt,

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 16 2013 7:35 pm

funnyname schreef:DxoMark schijnt nogal Nikon minded te zijn, de resultaten worden in twijfel getrokken door velen.
Hoezo dat dan? Ik zie geen enkele reden aan te nemen dat de resultaten niet correct zouden zijn.

Typisch. Als een bepaald merk steeds hoger scoort gaan de andere mekkeren dat het allemaal niet correct kan zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

funnyname

Bericht door funnyname » vr mei 17 2013 3:16 pm

yzf1kr schreef:Hoezo vreemde resultaten?

Ja, de scores zijn vreemd, maar ik heb ook al in een ander topic gezegd dat je die moet negeren, en naar de metingen moet kijken.

Die scores zeggen net zo weinig als de sterren van René Mioch.

Als je de meetwaardes bekijkt zit er zo goed als geen verschil tussen de D5200 en de D7100, en dat klopt ook want de sensor is exact het zelfde. Ook de D600, D800 en D4 zijn bijna gelijk, ook niet vreemd want de rek is er uit, en het maakt bij de zelfde afdruk grootte niet uit hoe veel pixels je hebt,
Ik doelde inderdaad op de scores, die zijn natuurlijk wel een afgeleide van de meetresultaten.
Zoals de D800 en D800E t.o.v. elkaar scoren, zo een zelfde verhouding zou je mogen verwachten tussen de D7100 en D5200 en dat is dus juist andersom ..

funnyname

Bericht door funnyname » vr mei 17 2013 3:20 pm

Patrick schreef:
funnyname schreef:DxoMark schijnt nogal Nikon minded te zijn, de resultaten worden in twijfel getrokken door velen.
Hoezo dat dan? Ik zie geen enkele reden aan te nemen dat de resultaten niet correct zouden zijn.

Typisch. Als een bepaald merk steeds hoger scoort gaan de andere mekkeren dat het allemaal niet correct kan zijn.
Het is bijvoorbeeld opvallend dat de Sony A900 met prima 24 Mp sensor, veeeel lager scoort dan de 24 Mp sensor van de D600, sommige mensen zetten hier hun vraagtekens bij ..

oud0001

Bericht door oud0001 » vr mei 17 2013 3:24 pm

Zijn de scores enkel gebaseerd op de meetresultaten of spelen er nog meer criteria mee? :wink:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 17 2013 3:24 pm

funnyname schreef:
Patrick schreef:

Het is bijvoorbeeld opvallend dat de Sony A900 met prima 24 Mp sensor, veeeel lager scoort dan de 24 Mp sensor van de D600, sommige mensen zetten hier hun vraagtekens bij ..
Nikon staat erom bekend dankzij een goede verwerking van de uitgelezen data op de sensor tot prima beeldresulaten te komen. Dat beïnvloedt waarschijnlijk de score van dezelfde Sony sensor in een Nikon en Sony camera.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”