Flickr? Imageshack? Picasaweb?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Flickr? Imageshack? Picasaweb?

Bericht door DannySan » di mei 28 2013 9:18 am

Hoi allemaal,

ik probeer mijn 'foto-stroom' wat netter te maken; maar kom er niet uit wat nu te gebruiken als je foto's online wilt delen (na bijvoorbeeld een shoot of evenement) maar ook makkelijk weer kunt linken naar het NCN-forum.
Met behoud - het liefst - van de exif-data natuurlijk; en zonder dat een foto weer vergroot/verkleind wordt en daardoor kwaliteit verliest.

Heeft iemand tips/adviezen?

Ik heb nu een Picasaweg account, een Imageshack account en ook een wordpress-site; het wordt wat veel zo... :?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Flickr? Imageshack? Picasaweb?

Bericht door justme » di mei 28 2013 9:28 am

ik heb laatst een verhaaltje geplaatst over plaatsen van foto's vanuit LR naar Flickr, evt met EXIF data dmv Mogrify.

is dat niet iets voor je?

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... fy#p622011" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di mei 28 2013 9:30 am

wiebeterpstra schreef:ik heb laatst een verhaaltje geplaatst over plaatsen van foto's vanuit LR naar Flickr, evt met EXIF data dmv Mogrify.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... fy#p622011" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi wiebe,

ik vind dit zeker een leuke 'optie'; maar wil niet al mijn foto's standaard "voorzien" van de exif.
Die is in sommige gevallen irrelevant, maar soms heel erg gewenst; dus dat is voor mij - in dit geval - geen oplossing.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 28 2013 9:55 am

DannySan schreef:
wiebeterpstra schreef:ik heb laatst een verhaaltje geplaatst over plaatsen van foto's vanuit LR naar Flickr, evt met EXIF data dmv Mogrify.

Hoi wiebe,

ik vind dit zeker een leuke 'optie'; maar wil niet al mijn foto's standaard "voorzien" van de exif.
Die is in sommige gevallen irrelevant, maar soms heel erg gewenst; dus dat is voor mij - in dit geval - geen oplossing.
Je kunt in Lightroom evt. een export Preset aanmaken met behoud van Exif en een zonder Exif.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 28 2013 10:03 am

Precies! je kunt je helemaal suf presetten in Lightroom! :)

Kroontje

Bericht door Kroontje » di mei 28 2013 10:11 am

Nogmaals ;) je kan toch ook de ruimte benutten die je van de provider krijgt! Hoef je niks in te stellen om ze hier te tonen ;)

MauritsD
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » di mei 28 2013 10:56 am

Hoi Danny,

Ik gebruik voor het forum een folder 'ncn' op picasaweb. Daarin zet ik alle foto's die ik op het forum post in resolutie 1024 of 1280.
Dit werkt makkelijk, behoudt automatisch alle exif en blijft mooi gescheiden van m'n andere foto's waardoor later niet per ongeluk 'dode links' ontstaan.

Daarnaast post ik mijn foto-albums voor familie en vrienden op mijn eigen website

En ik ben nu net deze week begonnen al mijn jpeg's en filmpjes te uploaden naar flickr als een soort gratis backup-store op internet. :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di mei 28 2013 11:01 am

Bij flickr krijg je gewoon een terrabyte aan ruimte. Gratis. Dus je superfoto's met exif ergens en al je andere foto's op flickr.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di mei 28 2013 12:10 pm

Bedankt allen voor jullie reacties!
Ik beantwoord ze even in een 'verzamel-reactie':

@wiebe: wat jij dus bedoeld is dat ik Flickr zou kunnen gebruiken voor foto's mét exif (maar dan in de border) voor het forum; en zónder exif voor bijvoorbeeld een "klant"?

@Kroontje: mijn provider Ziggo geeft mij - gezien mijn internet-abbo "maar" 100 mb schijfruimte en dat is niet uitbreidbaar o.i.d. dus daar kom ik niet verder mee helaas
(ik heb wel een wordpress site als 'eigen site' maar dat is nog de gratis versie en de foto's die daar geplaatst worden wil ik gewoon weer linken vanuit... Flickr?

@MauritsD: Ik heb het idee dat met Picasaweb er iets met de foto's "gebeurt"; de formaten komen namelijk niet overeen. Als ik namelijk link vanuit Picasaweb kan ik niet kiezen voor 1280 maar alleen voor maximaal "s800" en dan moet ik de code daarna aanpassen. Op die manier heb ik soms wel en soms niet exif; maar wordt de foto ook ongewenst 'verkleind/vergroot'.

@PanzerFaustNL: waar is dat 'ergens' dan voor die superfoto's? Het liefst hou ik het allemaal 'in 1 schil' want ik wordt een beetje tureluurs van al die verschillende accounts...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 28 2013 12:22 pm

M.i. maak je het zelf onnodig moeilijk. Zoals ik al aangaf kun je bij de bron van je export (Lightroom) regelen of je wel of niet de Exif exporteert. Naar welke site/server je het vervolgens upload is dan niet meer van belang. Behoudens dan dat het technisch mogelijk moet zijn een link naar een foto met of zonder Exif data te leggen. Bij Flickr kan dat, van Picasa weet ik het niet.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 28 2013 12:34 pm

DannySan schreef:Bedankt allen voor jullie reacties!

@wiebe: wat jij dus bedoeld is dat ik Flickr zou kunnen gebruiken voor foto's mét exif (maar dan in de border) voor het forum; en zónder exif voor bijvoorbeeld een "klant"?
...
Als je beide output files extern gaat opslaan op een fotosite zoals Flickr, zou ik wanneer je een export maakt voor een klant, ervoor kiezen om deze niet op dezelfde fotosite te plaatsen, maar wellicht zelf hosten, of plaatsen in een Dropbox account.

zodoende houdt je 'werk' en privé gescheiden, en kan je klant niet rondkijken in je flickr hoek waarin je van alles en nogwat tentoonstelt.
Daarnaast is de data in je dropbox-account afgeschermd, en geef je de directe link alleen aan je klant. Veilig voor jou, en veilig voor hem. ( heeft hij niet het gevoel/onzekerheid dat iets publiekelijk tentoon wordt gesteld op bv Flickr.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mei 28 2013 1:27 pm

Wat is dat toch, die angst voor de EXIF data in je foto?
Waarom zou iemand die niet mogen zien? :?:

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 28 2013 1:42 pm

Ik denk eerder dat het andersom is, met name icm het gebruik van mogrify om de exif data op de foto te tonen.

om het expliciet weg te laten, ook uit het bestand is persoonlijk, en volgens mij niet onderdeel van deze discussie, van Danny

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » di mei 28 2013 1:52 pm

wiebeterpstra schreef:
DannySan schreef:Bedankt allen voor jullie reacties!

...
Als je beide output files extern gaat opslaan op een fotosite zoals Flickr, zou ik wanneer je een export maakt voor een klant, ervoor kiezen om deze niet op dezelfde fotosite te plaatsen, maar wellicht zelf hosten, of plaatsen in een Dropbox account.

zodoende houdt je 'werk' en privé gescheiden, en kan je klant niet rondkijken in je flickr hoek waarin je van alles en nogwat tentoonstelt.
Daarnaast is de data in je dropbox-account afgeschermd, en geef je de directe link alleen aan je klant. Veilig voor jou, en veilig voor hem. ( heeft hij niet het gevoel/onzekerheid dat iets publiekelijk tentoon wordt gesteld op bv Flickr.
Goede tip wiebe! (dropbox-account geregeld ondertussen).

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mei 28 2013 1:55 pm

Ik vroeg het me gewoon af hoor, waarom sommigen zo 'geheimzinnig' doen met hun EXIF data... niks meer, niks minder. :wink:

En wat betreft privacy, ook bij flickr kun je instellen of iemand/iedereen/niemand een foto mag/kan zien:
https://www.flickr.com/help/privacy/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind het grote voordeel van flickr nog altijd dat zij eigenlijk geen limieten aan de grootte van je foto stellen, dus ook als je b.v. eens een heel hoge resolutie TIFF met iemand wilt uitwisselen, dan is dat mogelijk.
Plus de onbeperkte hoeveelheid storage (bij mijn Pro account) of de 'beperkte' (1TB) bij een gratis account.

Je kunt natuurlijk wel diverse foto sharings mechanisme gebruiken, maar dan moet je die ook weer allemaal beheren. Dan houd ik het liever bij eentje... :idea:

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”