Wet Zweden: verbod privéfotografie zonder toestemming

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wet Zweden: verbod privéfotografie zonder toestemming

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 3:00 pm

Léon Obers schreef:Het persbericht geeft aan het "heimelijk fotograferen of filmen van personen."
Als je dus in vol ornaat met camera's om je nek niets ontziend breeduit iemand fotografeert is er niks aan de hand. Van "heimelijk" is dan namelijk geen sprake. :lol:
Waar staat dat? :shock:

De link werkte trouwens niet meer. Die heb ik gecorrigeerd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 30 2013 3:01 pm

http://www.nu.nl/media/3487894/zweden-v ... mming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meteen bovenaan de tekst onder de titel.

EDIT:

Vreemd ik krijg nu een andere tekst van nu.nl
Alsof het bericht is aangepast. Ik zal een kijken of ik uit mijn cache de eerder versie terug kan halen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 30 2013 3:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 3:01 pm

I AM Kees schreef:Ach weet je Danny, de meesten mensen vinden het alleen maar leuk of denken er niet eens over na als je ze - al dan niet met opzet - fotografeert. 't Is net die enkeling met slechte ervaringen of die een weinig paranoïde is, die amok maakt. En daar ben jij helaas ook tegenaan gelopen.
Ik snap je Kees, komt ook wel goed hoor maar ik pas nu wel éxtra op...
Over 2 weken een shoot in een sportschool, en ik heb met de sportschool nu afgesproken dat zij zorgen voor het inlichten van de mensen dat ik langskom; en het feit dat ze ter plekke kunnen aangeven dat ze liever niet op de foto willen (ga ik per les ook nog vragen).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mei 30 2013 3:02 pm

Léon Obers schreef:http://www.nu.nl/media/3487894/zweden-verbiedt-privefotografie-zonder-toestemming.html
Meteen bovenaan.
Apart. Die hele regel heb ik niet gelezen... :shock: :shock: :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do mei 30 2013 3:02 pm

Léon Obers schreef:http://www.nu.nl/media/3487894/zweden-verbiedt-privefotografie-zonder-toestemming.html
Meteen bovenaan.
?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » do mei 30 2013 3:05 pm

Haha, Leon heeft een eigen versie van nu.nl :mrgreen:

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » do mei 30 2013 3:06 pm

Nu staat het er wel weer:

Zweden verbiedt fotografie zonder toestemming

Zweden verbiedt vanaf 1 juli het heimelijk fotograferen of filmen van personen.

Het maken van beelden of foto's van mensen die hen schade kan berokkenen wordt hiermee strafbaar. Er mogen alleen nog zulke plaatjes worden gemaakt als de mensen in de foto of video vooraf toestemming hebben gegeven.

Dat bevestigde de Zweedse regering donderdag nadat het wetsvoorstel hiervoor door het parlement was bekrachtigd.

Vreemde site....

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do mei 30 2013 3:10 pm

Dit soort absurde regelgeving is idd niet te handhaven...
En ja, we kunnen allemaal voorbeelden aandragen waarom zoiets absurds is.

Wat dacht je van deze:
Binnenkort doet Google Glass z'n intrede.
Dan is iedereen die een 'bril' draagt ineens fotograaf en legt continu de wereld om zich heen vast! Zonder dat we het allemaal beseffen! Gaan we dan mensen met een trendy brilletje op verbieden? :shock:

http://www.google.com/glass/start/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit de toekomst?
Afbeelding

Iedereen roept altijd van alles over privacy en dan roepen we ook nog dat we niks te verbergen hebben... toch? Of toch wel? :twisted:

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » do mei 30 2013 3:22 pm

Léon Obers schreef:Wat betreft straatfotografie doe ik dat bij voorkeur ook niet heimelijk. Ik wil juist het contact met de mens.

Maar ook indertijd een fotograaf als bijv. Ed van der Elsken deed dat ook helemaal niet heimelijk. Juist verre van dat. Die stond echt recht voor je neus, had een opvallend hoofddeksel op met allerlei medailles eraan, en ik dacht zelfs een vogeltje erop. Dan gebaarde die met een glimlach, "Kijk eens naar het vogeltje", en fotografeerde de persoon dan in een spontaan moment in die reactie. Met een vriendelijk gebaar van Ed van der Elsken erachteraan "ik heb het plaatje".
Dat waren andere tijden (Ed van der Elsken)... Ik heb een fotoboek van hem. In die tijd stond men misschien anders tegenover privacy en wilde men juist eens in de publiciteit komen.

Als men oprecht is en geen bijbedoelingen heeft kan er heel wat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 30 2013 3:26 pm

I AM Kees schreef:Haha, Leon heeft een eigen versie van nu.nl :mrgreen:
De pagina is inmiddels door NU.nl verschillende keren aangepast. dat kun je zien aan de publicatiedatum en aanpassing:

Eerdere update
Gepubliceerd: 30 mei 2013 12:41
Laatste update: 30 mei 2013 12:50

Die eerdere versie heb ik vauit mijn cache nog terug kunnen halen. Hier een screendump:
http://fotograaf.cc/ftp/NCN/alg/NU-nl_Z ... wet_1a.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar later is die nogmaals een keer aangepast. met de web-pagina verversen kom je tot de huidige versie.
http://www.nu.nl/media/3487894/zweden-v ... mming.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gepubliceerd: 30 mei 2013 12:41
Laatste update: 30 mei 2013 14:45
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 30 2013 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 30 2013 3:31 pm

DannySan schreef: En dan dus ook geen kans meer voor die 'amateurs' om te leren van shoots die ze anders nooit kúnnen maken?
Die kansen zijn er nog steeds.
Maar een amateur zal dan wat meer tijd moeten investeren en dingen wat beter vooraf moeten regelen, net als een prof.
Iets wat jij na je ervaring nu zelf ook al doet, en als er volgende keer een ouder opduikt die ook foto's maakt, dan hoop je dat hij ook evenveel energie er heeft moeten steken om naast je te staan.

Maar in mijn genoemde voorbeeld kunnen kranten dan niet meer persfotografen ontslaan en zeggen: “We plukken de foto’s wel van facebook of instagram want dan zijn ze gratis”
Want dat is iets wat de laatste tijd meer en meer gebeurt.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op do mei 30 2013 3:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do mei 30 2013 3:33 pm

Gaaf, Vind straat fotografie toch al niks :mrgreen:

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do mei 30 2013 3:34 pm

CaptainHook schreef:allemaal beseffen! Gaan we dan mensen met een trendy brilletje op verbieden? :shock:
Nee, we gaan het brilletje gewoon verbieden.
Grote kans dat dat ding in Duitsland en Frankrijk niet eens op de markt komt, en waarschijnlijk nu in Zweden ook niet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 30 2013 4:18 pm

jantom schreef: Dat waren andere tijden (Ed van der Elsken)... Ik heb een fotoboek van hem. In die tijd stond men misschien anders tegenover privacy en wilde men juist eens in de publiciteit komen.
Dat lijkt tegenwoordig toch niet veel anders te zijn. Ik zie bij nieuwsuitzendingen van bepaalde gelegenheden of evenementen achter een verslaggever mensen dikwijls erg veel moeite doen om toch maar vooral in beeld te komen en op te vallen. Ze willen kost wat kost op TV. :lol:

jwbokx
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jwbokx » do mei 30 2013 4:34 pm

Met facebook vind ik het wel opletten. Als je daar op een foto staat, worden de gezichten gezocht en vergeleken en is het mogelijk dat je er automatisch aan gekoppeld wordt.
Dan weten ze uit de exif info ook waar en wanneer je daar was.
Uiteindelijk om je met reclame te kunnen bestoken van die omgeving omdat je daar kennelijk in geïnteresseerd ben.
Maar ik denk eerder dat ze om dat soort dingen google en facebook aan moeten pakken en niet de fotgraaf van een toevallige voorbijganger.
Nikon D50 als backup, nikon D7000, nikor af-s 18-55 3.5-5.6 ED/DX, nikor af 35-70 3.3-4.5, Tamron af 80-210 4.5-5.6, Sigma dg 150-500 5-6.3 APO HSM OS, flitser SB28DX

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”