Waarom en met welk doel fotografeer jij?
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Waarom en met welk doel fotografeer jij?
Ik fotografeer omdat dit medium het meest geschikt is om het door mij beoogde doel te bereiken.
Het doel is portretten te maken van mensen zoals ze ken of denk te kennen.
Niet mooier dan ze zijn maar zoals ik dus denk dat ze zijn.
Invloed van vroegere docenten en bevriende fotografen kan ik niet ontkennen.
Ook bestuderen van werk van anderen zal zeker van invloed zijn.
Mijn eigen standplaats in de maatschappij heeft ook een grote invloed op de wijze van vormgeven.
Zozeer dat elk portret ook een beeld weergeeft van de fotograaf.
Verder is voor mijn werk van belang, het op tijd opgemerkte toeval. Meestal teweeg gebracht door het model.
Een portret ontstaat niet in de camera maar ervoor en erachter volgens Edward Steichen
Het is voor mij van groot belang dat aan de foto de maker te herkennen is. Noem het maar de stijl.
Uiteindelijk wil ik met mijn werk tot een bepaald tijdsbeeld komen. De tijd waarin Hasselbox leefde en fotografeerde.
De bedoeling is dat we hier geen kritiek gaan uiten op de inhoud van andere berichten.
Wel is het natuurlijk toegestaan om te vragen om nadere toelichting.
Zeer benieuwd wat hier uitkomt.
Gr Hasselbox
Het doel is portretten te maken van mensen zoals ze ken of denk te kennen.
Niet mooier dan ze zijn maar zoals ik dus denk dat ze zijn.
Invloed van vroegere docenten en bevriende fotografen kan ik niet ontkennen.
Ook bestuderen van werk van anderen zal zeker van invloed zijn.
Mijn eigen standplaats in de maatschappij heeft ook een grote invloed op de wijze van vormgeven.
Zozeer dat elk portret ook een beeld weergeeft van de fotograaf.
Verder is voor mijn werk van belang, het op tijd opgemerkte toeval. Meestal teweeg gebracht door het model.
Een portret ontstaat niet in de camera maar ervoor en erachter volgens Edward Steichen
Het is voor mij van groot belang dat aan de foto de maker te herkennen is. Noem het maar de stijl.
Uiteindelijk wil ik met mijn werk tot een bepaald tijdsbeeld komen. De tijd waarin Hasselbox leefde en fotografeerde.
De bedoeling is dat we hier geen kritiek gaan uiten op de inhoud van andere berichten.
Wel is het natuurlijk toegestaan om te vragen om nadere toelichting.
Zeer benieuwd wat hier uitkomt.
Gr Hasselbox
Laatst gewijzigd door Hasselbox op vr mei 31 2013 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Waarom en met welk doel fotografeer jij?
Ik heb als doel me te richten op straatfotogafie.
Zelf ben ik begonnen als een vakantiekiekjesschieter.
Met mijn foto's probeer ik vooral de mens vast te leggen in de stedelijke omgeving. Maar als doel wel te laten lijken of deze omgeving verlaten lijkt. Veel van mijn straatfoto's zullen dus een stedelijk aspect hebben, waarbij de mens / mensen een ondergeschikte rol.
Ik maak deze foto's opmdat ik ze persoonlijk zelf heel mooi vindt. Mijn doel is, mede door het gebruik van dit forum voor advies, zelf beter te worden hierin. Zelf ben ik vrij streng. Van de recente 175 foto's die er gemaakt zijn door mij, heb ik er uiteindelijk 2 bewaard.
En natuurlijk maak ik ook de standaard verjaardagsfoto's en dergelijke, maar dat is meer bijzaak.
Zelf ben ik begonnen als een vakantiekiekjesschieter.
Met mijn foto's probeer ik vooral de mens vast te leggen in de stedelijke omgeving. Maar als doel wel te laten lijken of deze omgeving verlaten lijkt. Veel van mijn straatfoto's zullen dus een stedelijk aspect hebben, waarbij de mens / mensen een ondergeschikte rol.
Ik maak deze foto's opmdat ik ze persoonlijk zelf heel mooi vindt. Mijn doel is, mede door het gebruik van dit forum voor advies, zelf beter te worden hierin. Zelf ben ik vrij streng. Van de recente 175 foto's die er gemaakt zijn door mij, heb ik er uiteindelijk 2 bewaard.
En natuurlijk maak ik ook de standaard verjaardagsfoto's en dergelijke, maar dat is meer bijzaak.
- Cookie1397
- Clublid
Ik fotografeer om dat het voor mij een hobby is. Wel een waar ik vrij veel tijd en energie insteek. Natuurlijk wil ik mijn kennis en inzichten vergroten zodat ik betere foto's. Dit was destijds en is nog steeds de reden dat ik lid ben van zowel het forum als de club. Ik ben namelijk van mening dat door mede met anderen samen te fotograferen (zo af en toe) je van elkaar leert en al wandelend/fotograferend kan zien hoe anderen "kijken" en fotograferen.
Je kan vragen wat voor instellingen zij gebruiken en waarom. Het heeft mij o.a. geleerd eens anders naar voorwerpen te kijken. Ik fotografeer nu veel meer details van onderwerpen waar ik vroeger uitsluitend overzichtsfoto's maakte. Ik fotografeer in andere standpunten dan alleen staand etc. Ik "durf" nu ook anders te fotograferen dan de gebruikelijke kiekjes.
Ben er dus ook al een tijdje achter dat niet de camera maar de fotograaf de foto's maakt, de camera legt het alleen maar voor jou vast. Dit betekend dus ook dat waar ik dacht dat een betere/duurdere camera betere foto's maakt niet per se waar is en mijn "oude" D90 nog wel even mee kan en ik liever investeer in nieuw glas.
Je kan vragen wat voor instellingen zij gebruiken en waarom. Het heeft mij o.a. geleerd eens anders naar voorwerpen te kijken. Ik fotografeer nu veel meer details van onderwerpen waar ik vroeger uitsluitend overzichtsfoto's maakte. Ik fotografeer in andere standpunten dan alleen staand etc. Ik "durf" nu ook anders te fotograferen dan de gebruikelijke kiekjes.
Ben er dus ook al een tijdje achter dat niet de camera maar de fotograaf de foto's maakt, de camera legt het alleen maar voor jou vast. Dit betekend dus ook dat waar ik dacht dat een betere/duurdere camera betere foto's maakt niet per se waar is en mijn "oude" D90 nog wel even mee kan en ik liever investeer in nieuw glas.
Nikon Z Z & de maskers
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Duidelijk een richting die nog volop in ontwikkeling is.Dennis_k schreef:Ik heb als doel me te richten op straatfotogafie.
Wel eens afgevraagd of met de ontwikkeling ook het doel min of meer kan veranderen?
Vindt je dat belangrijk? Wenselijk of juist niet?
-
- Forumlid
Ligt er aan. Het doel van straatfotografie kan veranderen, maar dat betekend niet dat daarmee de vorm waarin ik het interesant vind stopt.
Ik zie het als een persoonlijke stijlontwikkeling. Mogelijk sta ik over een jaar op een ander punt waardoor mijn manier van vastleggen is veranderd in de zin van onderwerp en stijl. Ik weet dit niet. Voorlopig beschouw ik mezelf als lerende, wat, naar mijn idee, nog een lange tijd in beslag zal nemen.
Ook denk ik dat straatfotografie in zijn kern niet gaat veranderen (Het vastleggen van mensen in hun dagelijkse bezigheden). Ik denk dat de grootste onwikkeling gaat zitten in de manier waarop we het gaan vastleggen, denk aan google glas.
Ik vind elke ontwikkeling waardoor iets naar een beter niveau gaat wenselijk.
Ik zie het als een persoonlijke stijlontwikkeling. Mogelijk sta ik over een jaar op een ander punt waardoor mijn manier van vastleggen is veranderd in de zin van onderwerp en stijl. Ik weet dit niet. Voorlopig beschouw ik mezelf als lerende, wat, naar mijn idee, nog een lange tijd in beslag zal nemen.
Ook denk ik dat straatfotografie in zijn kern niet gaat veranderen (Het vastleggen van mensen in hun dagelijkse bezigheden). Ik denk dat de grootste onwikkeling gaat zitten in de manier waarop we het gaan vastleggen, denk aan google glas.
Ik vind elke ontwikkeling waardoor iets naar een beter niveau gaat wenselijk.
- John'47
- Forumlid
1. Ik ben gek op gadgets en techniek; een fototoestel is pure en mooie techniek. Met verschillende lenzen kun je heel bijzondere effecten bereiken.
2. Het is een uiting van mijn creativiteit die ik (nog) kan hanteren. Ik zie voor me wat ik tekenen wil, maar kan het niet. Ik kan wel fotograferen zoals ik wil.
3. Ik fotografeer al vanaf mijn vijfde of zesde en ben nu 66. Het heeft voor mij vooral de functie van het vastleggen en vasthouden wat ik zie.
4. Ik doe soms mensen een plezier met foto's die ik voor of van hen maak en dat vind ik erg prettig om te doen.
2. Het is een uiting van mijn creativiteit die ik (nog) kan hanteren. Ik zie voor me wat ik tekenen wil, maar kan het niet. Ik kan wel fotograferen zoals ik wil.
3. Ik fotografeer al vanaf mijn vijfde of zesde en ben nu 66. Het heeft voor mij vooral de functie van het vastleggen en vasthouden wat ik zie.
4. Ik doe soms mensen een plezier met foto's die ik voor of van hen maak en dat vind ik erg prettig om te doen.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Waarom? Omdat ik het leuk vind om een beeld wat ik in mijn hoofd heb werkelijkheid te zien worden.
Mijn doel is om geënsceneerde portretten te maken met veel aandacht voor kleding, haar en make-up, in uitgebreide decors met alles erop en eraan wat nodig is om het verhaal te vertellen. Om het te realiseren leun ik sterk op Photoshop en 3D modelling software.
Ik hoop over twee jaar tien foto's te hebben
Mijn doel is om geënsceneerde portretten te maken met veel aandacht voor kleding, haar en make-up, in uitgebreide decors met alles erop en eraan wat nodig is om het verhaal te vertellen. Om het te realiseren leun ik sterk op Photoshop en 3D modelling software.

- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Ik maak foto's omdat ik sommige mooie dingen of situaties aan anderen wil laten zien. Ik wil anderen deelgenoot maken van wat mij boeit en waarvan ik een mooie herinnering heb vastgelegd. Ik hoop dat ik daarmee foto's maak waarvan anderen zeggen dat ik de betreffende situatie of het bepaalde object zeer herkenbaar heb vastgelegd.
Daarnaast geniet ik van de herinnering die bepaalde foto's, door mijzelf gemaakt, bij mij oproepen. Een soort ijkpunt voor mijn geheugen.
Daarnaast geniet ik van de herinnering die bepaalde foto's, door mijzelf gemaakt, bij mij oproepen. Een soort ijkpunt voor mijn geheugen.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Waarom? Omdat ik blijkbaar iets met beeld heb. Olieverf schilder in de familie. Moeder was violiste. Ik denk de genen.
Met welk doel? Ontspanning, plezier, genot en interesse in de wereld om me heen en die willen bevriezen in de tijd.
Met welk doel? Ontspanning, plezier, genot en interesse in de wereld om me heen en die willen bevriezen in de tijd.
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Hier wel eens gekeken?ATOR schreef:Waarom? Omdat ik het leuk vind om een beeld wat ik in mijn hoofd heb werkelijkheid te zien worden.
http://www.peterkemp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt mij interessant voor jou. En voor veel andere studio fotografen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Oorspronkelijk aan de spiegelreflex begonnen om foto's te kunnen maken onder slechte lichtomstandigheden. Mijn dochter en schoonzoon deden op hoog niveau mee aan wedstrijd stijldansen.
Verbaasde me over de complexe techniek en de vele mogelijkheden. Heb me altijd bezig gehouden met techniek in ontwikkeling. Maakte zelf mijn versterkers, tuners en luidsprekerboxen. Maakte in een vroeg stadium zelf mijn computers. Zie bij camera's nog steeds grote ontwikkeling. Verdiep me daarom veel in het gereedschap. Als je dan met zo'n groot apparaat op pad bent moet je ook wel zorgen dat jouw foto's niet onder doen bij de foto's die gemaakt worden met kleine cameras en fototoestellen. Bij goede lichtomstandigheden wordt dat al best een probleem. Dan is het van groot belang dat je de techniek onder de knie hebt. Ken je camera en weet de mogelijkheden ervan te benutten. Ben nu in het stadium dat ik me steeds afvraag wat maakt deze plaat meer dan een gewone die iedereen maakt. Hoop ooit te kunnen spreken van een eigen stijl. Dat je bij een aantal van onze leden een echte eigen stijl kunt herkennen vind ik knap en maakt me jaloers.
Verbaasde me over de complexe techniek en de vele mogelijkheden. Heb me altijd bezig gehouden met techniek in ontwikkeling. Maakte zelf mijn versterkers, tuners en luidsprekerboxen. Maakte in een vroeg stadium zelf mijn computers. Zie bij camera's nog steeds grote ontwikkeling. Verdiep me daarom veel in het gereedschap. Als je dan met zo'n groot apparaat op pad bent moet je ook wel zorgen dat jouw foto's niet onder doen bij de foto's die gemaakt worden met kleine cameras en fototoestellen. Bij goede lichtomstandigheden wordt dat al best een probleem. Dan is het van groot belang dat je de techniek onder de knie hebt. Ken je camera en weet de mogelijkheden ervan te benutten. Ben nu in het stadium dat ik me steeds afvraag wat maakt deze plaat meer dan een gewone die iedereen maakt. Hoop ooit te kunnen spreken van een eigen stijl. Dat je bij een aantal van onze leden een echte eigen stijl kunt herkennen vind ik knap en maakt me jaloers.
- reneo57
- Clublid
- Contacteer:
Het is wat Tuihanti zegt: ontspanning, plezier, genot en interesse in de wereld om me heen en die willen bevriezen in de tijd.
M.v.g René
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
https://www.flickr.com/photos/reneo57/
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Stijl ontwikkeling begint bij velen als de uitdaging om de techniek onder de knie te krijgen voorbij is en deze dus voldoende wordt beheerst.
Men raakt een beetje uitgekeken op het eigen werk en de eerste (belangrijke) vraag reist op.
Is dit het of is er nog meer?
Soms staat men zelfs voor de tweesprong. Stoppen of verder zoeken?
De kiem voor een eigen stijl is in iedereen wel aanwezig. Van belang is deze te herkennen zodat verdere ontwikkeling mogelijk is.
Onnodig om te zeggen dat het van belang om te weten wat stijl inhoudt.
Die kiem moet je zoeken in jou persoonlijkheid. Die persoonlijkheid is van grootste invloed op de manier hoe je fotografie benaderd.
Daaruit volgt dat een stijl niet is over te nemen. Imiteren kan maar zal nooit resulteren in een eigen stijl
Een leuke test om de verschillende benaderingen door verschillende fotografen in beeld te brengen is:
Kies een eenvoudig onderwerp. Bijvoorbeeld een bankje in een park. Laat er door een zo groot mogelijk aantal fotografen een foto van maken.
Liefst niet allemaal tegelijk zo dat de een niet de ander kan nadoen.
Laat iedere fotograaf zijn beste foto op tafel leggen en vergelijk de resultaten. Het resultaat zal verbluffend zijn
Men raakt een beetje uitgekeken op het eigen werk en de eerste (belangrijke) vraag reist op.
Is dit het of is er nog meer?
Soms staat men zelfs voor de tweesprong. Stoppen of verder zoeken?
De kiem voor een eigen stijl is in iedereen wel aanwezig. Van belang is deze te herkennen zodat verdere ontwikkeling mogelijk is.
Onnodig om te zeggen dat het van belang om te weten wat stijl inhoudt.
Die kiem moet je zoeken in jou persoonlijkheid. Die persoonlijkheid is van grootste invloed op de manier hoe je fotografie benaderd.
Daaruit volgt dat een stijl niet is over te nemen. Imiteren kan maar zal nooit resulteren in een eigen stijl
Een leuke test om de verschillende benaderingen door verschillende fotografen in beeld te brengen is:
Kies een eenvoudig onderwerp. Bijvoorbeeld een bankje in een park. Laat er door een zo groot mogelijk aantal fotografen een foto van maken.
Liefst niet allemaal tegelijk zo dat de een niet de ander kan nadoen.
Laat iedere fotograaf zijn beste foto op tafel leggen en vergelijk de resultaten. Het resultaat zal verbluffend zijn
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Is mij wel bekend, prachtige foto's!Hasselbox schreef:Hier wel eens gekeken?ATOR schreef:Waarom? Omdat ik het leuk vind om een beeld wat ik in mijn hoofd heb werkelijkheid te zien worden.
http://www.peterkemp.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt mij interessant voor jou. En voor veel andere studio fotografen.
Dan krijg je net zo veel verschillende bankjes te zien als er fotografen zijn.