Nieuwe sensortechniek: 1000 maal gevoeliger
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Nieuwe sensortechniek: 1000 maal gevoeliger
Met sensoren op basis van grafeen schijnt het allemaal veel beter te gaan. Kunnen we straks schieten op ISO 1.000.000? Zie
hier
hier
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nieuwe sensortechniek: 1000 maal gevoeliger
Ik ken een Nederlands onderzoeker die met grafeen bezig is.
Google maar eens: heel bijzonder spul, maar bijna niet te bewerken.
Google maar eens: heel bijzonder spul, maar bijna niet te bewerken.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Léon Obers
- Forumlid
Mooi als het zover is als het in een camera wordt ingebouwd.
Wordt een stuk handiger. Heb je geen statief meer nodig, ook geen VR functies.
Wordt een stuk handiger. Heb je geen statief meer nodig, ook geen VR functies.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- John'47
- Forumlid
Maar wel een camera die 100% lichtdicht is en niet 99,999%
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Lijkt me wel wat.
Nog wat lightfield technology erbij zodat je achteraf kunt bepalen wat je scherp wilt hebben en 3D beelden kunt maken, een groot dynamisch bereik met 32bit floating point RAW files en nieuwe materialen voor ultracompacte superlenzen. Ik ben bang dat we tot het einde der tijden excuses zullen hebben om nieuwe camera's te blijven kopen :mrgreen:
Nog wat lightfield technology erbij zodat je achteraf kunt bepalen wat je scherp wilt hebben en 3D beelden kunt maken, een groot dynamisch bereik met 32bit floating point RAW files en nieuwe materialen voor ultracompacte superlenzen. Ik ben bang dat we tot het einde der tijden excuses zullen hebben om nieuwe camera's te blijven kopen :mrgreen:
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
"Hear hear!!", zei de uitvinder van de anti-NAS-pilATOR schreef:Lijkt me wel wat.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- PanzerFaustNL
- Forumlid
- Contacteer:
ik wil helemaal niet supercompact, ik wil een hubble in D4 formaat. Ok , dat is supercompact, maar niet kleiner. Het heeft helemaal geen zin om heel erg compact te gaan, je moet het ook nog kunnen hanteren.
1000x lichtgevoeliger, dan is het toch veel handiger dat je op 0.1 iso kan fotograferen alsof het 100 iso is?
1000x lichtgevoeliger, dan is het toch veel handiger dat je op 0.1 iso kan fotograferen alsof het 100 iso is?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Wel leuk als er dan ook een sluiter komt die tot 1/999000 sec gaat en daarbij geen olievlekken op de sensor maakt. :mrgreen:
- Léon Obers
- Forumlid
Maar het heeft mogelijk ook zijn nadelen?
Misschien is de ISO niet laag genoeg meer in te stellen om met redelijk licht nog met grote diafragma-openingen te kunnen fotograferen voor een korte scherptediepte, of langzame sluitertijden te kunnen gebruiken om bewust wat bewegingsonscherpte te kunnen inzetten??
Misschien is de ISO niet laag genoeg meer in te stellen om met redelijk licht nog met grote diafragma-openingen te kunnen fotograferen voor een korte scherptediepte, of langzame sluitertijden te kunnen gebruiken om bewust wat bewegingsonscherpte te kunnen inzetten??
- bjornc
- Forumlid
Makkelijk op te lossen met ingebouwd ND filter.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Het zal nog wel een eeuwigheid duren voordat dit op DSLR formaat te koop is.
Compactjes hebben nu ook al een veel betere sensortechniek dan een DSLR, maar het is veel te duur om die op groot formaat te produceren.
Dit soort technieken zullen dus ook eerst in telefoons en compactjes opduiken.
Compactjes hebben nu ook al een veel betere sensortechniek dan een DSLR, maar het is veel te duur om die op groot formaat te produceren.
Dit soort technieken zullen dus ook eerst in telefoons en compactjes opduiken.
- Léon Obers
- Forumlid
ND-filter aan de hand van omstandigheden in- en uitklappen (voor de sensor), heeft zowel zijn optische nadelen, alsook de ruimte en de mechaniek. Eigenlijk een beetje achterhaalde oplossing tegenover de impact van zo'n sensor.bjornc schreef:Makkelijk op te lossen met ingebouwd ND filter.
Tegen de tijd dat het voor een gewone camera beschikbaar is, heb je mogelijk eerder een oplossing als een soort "duo-sensor". Tussen de "gewone" pixels in krijg je dan nog een verdeling van hooggevoelige pixels.
Een beetje vergelijkbaar wat Fuji eerder heeft gedaan om pixels met verschillend dynamisch bereik te combineren. Door meer of minder van de ene soort pixels, of van de andere soort pixels het signaal af te nemen, krijg je de mogelijkheden om de ISO in een enorm bereik in te stellen. Idem om daarmee een enorm dynamisch bereik te kunnen overbruggen.
- Thor
- Forumlid
- Contacteer:
Volgens mij wil je dat helemaal niet, zo'n spiegelobjectiefje..PanzerFaustNL schreef:ik wil helemaal niet supercompact, ik wil een hubble in D4 formaat. ...knip

met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
- John'47
- Forumlid
Michail Katsnelson heeft de Spinozapremie 2013 van 2,5 miljoen euro ontvangen voor wetenschappelijk onderzoek.
Hij is een van degenen die eerder onderzoek naar grafeen deed. Hij werkt aan de Radbout Universiteit.
Hij is een van degenen die eerder onderzoek naar grafeen deed. Hij werkt aan de Radbout Universiteit.