Picasa en het Nikon Forum.

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Picasa en het Nikon Forum.

Bericht door DannySan » di jun 18 2013 11:13 am

En jawel cor: Exif! #dansende emoticon
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Cor Gortzak » di jun 18 2013 11:40 am

DannySan.

Van dit dansen wordt je niet warm. Hij danst namelijk niet.

Kun je zien hoe snel je iets doet waardoor het niet werkt.

:P :P :P :P :P :P

Gegroet,

Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » di jun 18 2013 11:29 pm

Ben ik net deze week in dit draadje anderen aan het helpen hun foto's met exif op picasa te krijgen, loop ik nu toch zelf tegen een onoplosbaar probleem aan:

Ik heb altijd mijn RAW foto's bewerkt in ViewNX en van daar uit ook heel gemakkelijk een 1024 of 1280 brede JPG gegenereerd waar probleemloos alle EXIF in zichtbaar bleef als ik ze op Picasa Web zette.

Sinds dit weekend ben ik echter bezig met Capture NX2 en nu werkt het met Picasa Web allemaal niet meer zo lekker.

Ten eerste vind ik het heel lastig dat ik in CNX niet zo makkelijk een serie foto's in andere resoluties naar JPEG kan converteren en dat dat ook in ViewNX niet meer kan als ik eenmaal in CNX aan de NEF heb gezeten,

Maar het lukt me ook met geen mogelijkheid meer om een JPEG te maken die via Picasa Web op het NCN-forum de EXIF laat zien.
In Picasa Web is alle EXIF wel zichtbaar, maar het lijkt erop dat er iets in de EXIF verandert wordt waardoor de EXIF-viewer van het forum het niet meer kan lezen.

Ik heb de verkleinde JPEG op allerlei verschillende manieren geprobeert te maken:
1. In CNX een resize-variant gemaakt van 1280 breed en met CNX omgezet naar JPEG
2. De met CNX gemaakte full-size JPEG met een windows-resizer-plugin verkleint naar 1280 breed
3. De met CNX gemaakte full-size JPEG met ViewNX ge-converteerd naar 1280 breed
4. De met CNX gemaakte full-size JPEG met Picasa ge-exporteerd naar 1280 breed

In alle gevallen is de uitgebreide EXIF zichtbaar binnen Picasa Web, maar niet in de EXIF-viewer op het NCN-forum :?:

Verder viel het me bij alle varianten op dat de kleuren niet kloppen (veel te verzadigd) ook al niet in Picasa Web zelf. Dit ondanks dat ik naar Nikon sRGB 3.002 converteer/blijf en alle ICC-info meeneem in de JPEG.

Nu dezelfde verkleinde JPEG's (op alle 4 manieren) op Flickr gezet en zowel de kleuren als de EXIF is nu correct..

ra ra ra :?:
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » wo jun 19 2013 12:23 am

Cor Gortzak schreef:Dat wil wel zeggen dat als ik de URL heb overgebracht naar het forum ik nog een heleboel gegevens moet weghalen om tot deze oplossing te komen. Hierin kun je al snel een foutje maken. Is het ook mogelijk om alleen deze gegevens in het bericht te plaatsen.

Ik weet het ik vraag veel maar als het niet vraagt kom je er ook nooit achter.
Cor je kan de hele reutemeteut van Flickr gewoon kopieeren en daarna in het forum plakken. Zolang je Original selecteerd zal je EXIF hier verschijnen.
Dan krijg je een foto zoals Patrick hier laat zien.

Maak het jezelf nou niet moeilijk door dingen weg te halen etc. Kopieeren en plakken meer niet.

Met de tijd krijg je het door en kan je als je daar aan toe bent eventueel alles voor de eerst "[img en na de eerste /img] uit het gekopieerde weghalen. Dan krijg je alleen de foto, zonder die tekst eronder.

Maar mijn advies is ga eerst eens lekker aan de gang en doe later (of helemaal niet :wink2: ) de esthetische zaken.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo jun 19 2013 1:34 am

@Maurits: je kan heel simpel een hele serie een behandeling geven in Capture NX. Je moet alleen even weten hoe. En een verkleinactie kan je daarin gewoon meenemen. Als je het op prijs stelt wil ik wel een actie mailen aan je waardoor je een (serie) foto's kan verkleinen tot een goed formaat en er dan nog een verscherping achteraan gooien.

We hebben dit trouwens wel eens behandeld op het forum. Even zoeken?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Het Forum”