idee binnen het forum en topics
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: idee binnen het forum en topics
Meer dan jammer, en ik druk me bewust gematigd uit. Proefondervindelijk vind ik dat door deze manier van modereren veel kennis, deskundigheid en inzichten moedwillig de nek om worden gedraaid. Dan heb ik het nog niet over het groot aantal volgers die zich er niet meer aan wagen om iets te plaatsen en/of zinvolle vragen te stellen. Ieder "leermoment" word zo als negatief ervaren. Misschien is dit commentaar als niet clublid wel verboden? :mrgreen:
P.S. Bestaat er een ballotage commissie t.b.v de keuze van mods ???
P.S. Bestaat er een ballotage commissie t.b.v de keuze van mods ???
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is wel eens voorgekomen dat een draadje verwijderd is, maar dat gebeurt zelden. Dus laten we de zaken wel in proporties blijven zien. En het verwijderen is wellicht wel eens een keer op een minder gelukkige manier afgehandeld, maar men doet z'n best het zo netjes mogelijk te doen als op het moment lukt. Je kan natuurlijk in de praktijk natuurlijk niet iedereenaltijd een aparte PB gaan sturen.
Moderators verwijderen trouwens niet om het verwijderen maar doen dat alleen als ze denken dat dat het forum ten goede komt. Wat ze trouwens ook mogen volgens de forumvoorwaarden.
Het zetten van die limiet aangaande hoe lang iemand een bericht van zichzelf nog kan aanpassen is het gevolg van een serie van ongewenste acties. Wij zijn er ook niet gelukkig mee dat we dat toen hebben moeten invoeren, maar het is/was het beste dat we konden doen. Althans, in onze overwegingen en wat er mogelijk is binnen de forumsoftware.
Moderators verwijderen trouwens niet om het verwijderen maar doen dat alleen als ze denken dat dat het forum ten goede komt. Wat ze trouwens ook mogen volgens de forumvoorwaarden.
Het zetten van die limiet aangaande hoe lang iemand een bericht van zichzelf nog kan aanpassen is het gevolg van een serie van ongewenste acties. Wij zijn er ook niet gelukkig mee dat we dat toen hebben moeten invoeren, maar het is/was het beste dat we konden doen. Althans, in onze overwegingen en wat er mogelijk is binnen de forumsoftware.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Waarom zouden we dat commentaar verbieden? Een beetje een rare uitspraak. We verbieden hier zelden wat. Eerlijk gezegd word ik een beetje pissig als ik dit soort zaken lees. Er is volgens mij nooit aanleiding geweest om zoiets te veronderstellen. Ja, er wordt wel eens iets verwijderd. Nee, we doen niet aan censuur en willekeur.Johan1025 schreef:Misschien is dit commentaar als niet clublid wel verboden? :mrgreen:

Ik kijk met Roelof of een kandidaat geschikt overkomt. We vragen ook even aan de zittende moderatoren of ze de persoon kennen en iets te melden hebben over een eventuele geschiktheid. En we monitoren een beginnende moderator de eerste tijd een beetje.Johan1025 schreef:P.S. Bestaat er een ballotage commissie t.b.v de keuze van mods ???
- Léon Obers
- Forumlid
In minder dan een week tijd in de draadjes waar ik alleen mijn aandacht had en er ook schreef, in ieder geval ééntje volledig, een andere draad ook rigoureus in gesneden "omdat het teveel offtopic was". Niet om redenen van persoonlijk aanmatigend gedrag of taalgebruik. Het was juist wel een aardig draadje, maar had dan mogelijk beter afgesplitst kunnen worden naar de Coffee Corner.Patrick schreef:Het is wel eens voorgekomen dat een draadje verwijderd is, maar dat gebeurt zelden.
Maar gewoonweg bot weghalen als voldongen feit met de mededeling "teveel off- topic" gaat IMO echt te ver.
Ik denk dat anderen vergelijkbare ervaring hebben als ik o.a. ook reacties hier lees van o.a. CaptainHook en enkele weken terug met een andere gebruiker via PB waar ik ook contact over heb gehad. Afgelopen januari heb ik het < in een draadje > ook al eens aangehaald. Kennelijk zonder effect. Bedenk dat met het weghalen van het laatste draadje over een logo in foto's, de reacties van pakweg 10-15 verschillende schrijvers gewoonweg aan de kant zijn gezet. Dat vind ik nogal rigoureus.
Je vergoelijkt de zaak teveel IMO. Lees nu eens gewoon de reacties, niet alleen van mij, en neem dat eens gewoon serieus. Het is niet bedoeld om zomaar wat te schoppen, maar om er lering uit te trekken en er hopelijk wat mee te doen.Patrick schreef: Dus laten we de zaken wel in proporties blijven zien. En het verwijderen is wellicht wel eens een keer op een minder gelukkige manier afgehandeld, maar men doet z'n best het zo netjes mogelijk te doen als op het moment lukt. Je kan natuurlijk in de praktijk natuurlijk niet iedereen altijd een aparte PB gaan sturen.
Als er teveel mensen bij een draadje betrokken zijn, is een BP naar iedereen wellicht te omslachtig, maar dan kun je als moderator simpel een algemene reactie in de draad zetten, met wat opties en de vraag wat mensen willen. Dan komt er vanzelf een reactie. Maar niet voor de beurt reeds handelen en mensen voor voldongen feiten zetten. Dat is al eerder aangehaald in januari.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 06#p586406" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 27#p586427" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 41#p586441" onclick="window.open(this.href);return false;
Ten goede van het forum of NCN? Wie of wat is het forum? Dat zijn toch de mensen die schrijven, de gebruikers zelf?Patrick schreef: Moderators verwijderen trouwens niet om het verwijderen maar doen dat alleen als ze denken dat dat het forum ten goede komt. Wat ze trouwens ook mogen volgens de forumvoorwaarden.
Bekijk het eens niet vanuit een bestuursfunctie vanaf een ivoren toren, maar wat de gebruikers zelf ervaren. Verplaats je eens in hun positie. Zoals eerder aangegeven, als er aanleiding is van bijsturing, op een normale menselijke wijze, zal iedereen de "sanctie" best accepteren. Maar ik krijg nu echt meer de indruk dat er met volkomen willekeur zaken worden weggehaald.
Dat is in januari ook al aan de orde geweest: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 57#p586457" onclick="window.open(this.href);return false;
Met het draadje van die logo's in foto's, was de laatste reactie van de mod, dat die het draadje tot de ochtend erop op slot zou zetten, konden mensen nog wat afkoelen en een ijsje eten (het was die tropische dag van de week) en dan nog zou kijken hoe verder te gaan. De volgende dag was het draadje weg. Dat is dus een eenzijdig genomen actie.
De kritiek nu sluit nog steeds aan op de kritiek in januari. Er is niets veranderd.:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 76#p586476" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p586590" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb niet alles over die draadjes meegekregen. Ik zal eens informeren wat er aan de hand was in die draadjes.
Weghalen is inderdaad een wel erg rigoureuze actie. Dat is wel het laatste redmiddel.
Weghalen is inderdaad een wel erg rigoureuze actie. Dat is wel het laatste redmiddel.
- John'47
- Forumlid
Ik had mij onlangs voorgenomen dit forum niet meer te bezoeken. Reden: vooral de door Leon aangehaalde zaken.
Toch maar weer eens hier gaan lezen en ik vind het heel bijzonder om deze discussie nu aan te treffen.
Wat Leon nu schrijft geeft mij aanleiding hem hier bij te vallen.
Het forum is van allen die hier schrijven en niet een soort eigendom van enkelingen.
Toch maar weer eens hier gaan lezen en ik vind het heel bijzonder om deze discussie nu aan te treffen.
Wat Leon nu schrijft geeft mij aanleiding hem hier bij te vallen.
Het forum is van allen die hier schrijven en niet een soort eigendom van enkelingen.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- DannySan
- Clublid
Ik sluit mij bij de laatste reacties volledig aan!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als het toch eens zou zijn dat je iedereen maar z'n gang kan laten gaan zonder dat het een zootje wordt...
-
- Forumlid
Beste mod-jes.
Een dikke + voor het bericht van Léon.
Zolang men niet persoonlijk wordt en daarmee bedoel ik bezig zijn een collega forumbezoeker - lid in de grond stampen is er weinig aan de hand.
Afdwalen in een draadje lijkt mij ook geen probleem zolang dat een korte uitstap is.
Als het totaal los gaat en blijft staan van het onderwerp is een sterk aandringen op het openen van een ander draadje een oplossing, hetgeen de laatste tijd ook wel gedaan is.
Een dikke + voor het bericht van Léon.
Zolang men niet persoonlijk wordt en daarmee bedoel ik bezig zijn een collega forumbezoeker - lid in de grond stampen is er weinig aan de hand.
Afdwalen in een draadje lijkt mij ook geen probleem zolang dat een korte uitstap is.
Als het totaal los gaat en blijft staan van het onderwerp is een sterk aandringen op het openen van een ander draadje een oplossing, hetgeen de laatste tijd ook wel gedaan is.
Ok, mijn ervaringen tot nu toe:
Discussies of op- en aanmerkingen op hoe iets gemod werd, werden niet in dank afgenomen, met als uiteindelijk resultaat rücksichtlos DELETE.
Als je dan vraagt waarom, komt het er op neer dat de mod zegt "ik ben mod, en ik mag/kan dat"
En dat is nou juist iets, dat veroorzaakt, voorzichtig uitgedrukt, nogal wat onvrede.
Op suggesties om technisch wat te doen aan b.v. bepaalde beperkingen op dit forum, wordt ook nogal bot gereageerd. Zo in de trant van 'zo doen we het hier nou eenmaal en daar zul je het mee moeten doen'. Zoals anderen al meldden: dit forum is geen privé eigendom van de mods en/of het bestuur, maar van ons allen!
Discussies of op- en aanmerkingen op hoe iets gemod werd, werden niet in dank afgenomen, met als uiteindelijk resultaat rücksichtlos DELETE.
Als je dan vraagt waarom, komt het er op neer dat de mod zegt "ik ben mod, en ik mag/kan dat"
En dat is nou juist iets, dat veroorzaakt, voorzichtig uitgedrukt, nogal wat onvrede.

Op suggesties om technisch wat te doen aan b.v. bepaalde beperkingen op dit forum, wordt ook nogal bot gereageerd. Zo in de trant van 'zo doen we het hier nou eenmaal en daar zul je het mee moeten doen'. Zoals anderen al meldden: dit forum is geen privé eigendom van de mods en/of het bestuur, maar van ons allen!

- John'47
- Forumlid
Als het een zootje wordt, is het wel ons zootje.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Los van de inhoud van sommige reacties.., waar Patrick al op gereageerd heeft, bekruipt mij het gevoel dat de moderators op dit forum weinig tot niets meer goed kunnen in de ogen van sommigen.
Dat is hun goed recht.
Ik heb eens wat in de historie van dit forum gelezen, Het valt me op dat veel punten 'herhalend' zijn. Zaken die zich afspeelden in het verleden keren trouw weer terug. Ligt dat aan alleen de moderatoren ?. Ik, en vele andere mods die nu actief zijn hadden zich toen nog niet eens geregistreerd op het forum
Blijkbaar bepalen alleen de moderatoren de sfeer op het forum, niet de overige schrijvers.
Ik sta open voor elke inhoudelijke discussie over mijn handelen. Stuur me een PB en ik zal inhoudelijk reageren.
Het verbaast me dat ik zelden of nooit een PB krijg met het verzoek om tekst en uitleg,
Dat is jammer, het is tevens jammer dat vervolgens in algemene zin het ongenoegen over het handelen van de moderatoren wordt geuit. Ga dan de discussie aan middels PB of doe je beklag volgens de spelregels die we hierover hebben opgesteld.
Het zelfregulerend vermogen van dit forum wordt niet alleen bepaald door de 'mods' .
Jullie zijn mede bepalend voor de sfeer van dit forum En als ik soms lees wat er allemaal (ook nog anoniem) wordt geschreven over 'die ander' dan heb ik geen reden om te twijfelen aan de nut en noodzaak van een forum met moderators.
Of ik dat nu ben..., of Pietje in de toekomst...., het verleden heeft mij wel duidelijk gemaakt dat dit geen bal uitmaakt
Ik ga er verder niet over in discussie.
Ook ik maak fouten De opmerkingen die gemaakt zijn leg ik niet naast me neer. Ik probeer er wat mee te doen
Samen met de rest van het team. We zullen het nooit altijd eens kunnen zijn. Dat hoeft ook niet.
Dat is hun goed recht.
Ik heb eens wat in de historie van dit forum gelezen, Het valt me op dat veel punten 'herhalend' zijn. Zaken die zich afspeelden in het verleden keren trouw weer terug. Ligt dat aan alleen de moderatoren ?. Ik, en vele andere mods die nu actief zijn hadden zich toen nog niet eens geregistreerd op het forum
Blijkbaar bepalen alleen de moderatoren de sfeer op het forum, niet de overige schrijvers.
Ik sta open voor elke inhoudelijke discussie over mijn handelen. Stuur me een PB en ik zal inhoudelijk reageren.
Het verbaast me dat ik zelden of nooit een PB krijg met het verzoek om tekst en uitleg,
Dat is jammer, het is tevens jammer dat vervolgens in algemene zin het ongenoegen over het handelen van de moderatoren wordt geuit. Ga dan de discussie aan middels PB of doe je beklag volgens de spelregels die we hierover hebben opgesteld.
Het zelfregulerend vermogen van dit forum wordt niet alleen bepaald door de 'mods' .
Jullie zijn mede bepalend voor de sfeer van dit forum En als ik soms lees wat er allemaal (ook nog anoniem) wordt geschreven over 'die ander' dan heb ik geen reden om te twijfelen aan de nut en noodzaak van een forum met moderators.
Of ik dat nu ben..., of Pietje in de toekomst...., het verleden heeft mij wel duidelijk gemaakt dat dit geen bal uitmaakt
Ik ga er verder niet over in discussie.
Ook ik maak fouten De opmerkingen die gemaakt zijn leg ik niet naast me neer. Ik probeer er wat mee te doen
Samen met de rest van het team. We zullen het nooit altijd eens kunnen zijn. Dat hoeft ook niet.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Kan niemand mij in een paar regels uitleggen waar het precies om draait 

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
Wat wordt er nu bedoeld met "anoniem"? Ik las dat eerder ook al in een "gewraakt" topic, maar hoe moet ik dat uitleggen? Wie is hier dan "anoniem" op het forum?Peter schreef:.... als ik soms lees wat er allemaal (ook nog anoniem) wordt geschreven ...
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
George Fennes schreef:Kan niemand mij in een paar regels uitleggen waar het precies om draait
Iedereen houdt de grenzen van zijn eigen gezichtsveld voor de grenzen van de wereld