over een andere boeg

Discussies over ons favoriete merk
tootles

spelling

Bericht door tootles » za sep 22 2007 3:56 pm

Stel je tekst voor dit forum op in een tekstverwerker met spellingscontrole, laat de spellingscontrole zijn werk doen en je zult zien dat er wel het nodige kan worden gesignaleerd. Daarna zelf interpreteren of het gesignaleerde woord of de gesignaleerde tekst wel of niet op de juiste manier is geschreven. Vervolgens copieer je de hele boel naar je tekstblok op dit forum. De niet zo taalvaardigen onder ons zullen er voordeel van hebben!

GdP

Bericht door GdP » za sep 22 2007 4:13 pm

emdeklerk schreef:1. Beste GdP, ik sluit me toch ook volledig aan bij je stelling dat iedereen zich moet kunnen uiten. Daar wens ik niet op af te dingen.

2. Dus een techneut zou bijna per definitie niet kunnen spellen? Laat me niet lachen...

Hartelijke groet, prettig weekeinde, E.M. de Klerk
Dacht ik toch echt dat het algemeen bekend was dat iemand uit de α-hoek over een betere taalvaardigheid beschikte, dan iemand uit de β-hoek. Komen we toch weer iemand tegen die dat nog niet weet. :(

Met vr. gr.,

Gerrit :)

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 22 2007 4:44 pm

GdP schreef:Komen we toch weer iemand tegen die dat nog niet weet. :(
En dat stoort mij nou... :mrgreen:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za sep 22 2007 5:05 pm

"Komen we toch weer iemand tegen die dat nog niet weet."

Toe maar!

Alsof je taalvaardigheid zou moeten hebben om de simpele regeltjes over d en t te leren... En over jou en jouw, ook zo iets...

Het is natuurlijk waar dat niet iedereen de feeling heeft het intuïtief altijd goed te doen. Die mensen moeten inderdaad de regeltjes leren.
En een "techneut" oftewel een béta-klant zou dat niet kunnen?
Dus de vroegere gymnasium-béta leerlingen zouden meer taalfouten maken dan de gymnasium-alfa's? Ik dacht het toch niet.

Je doet 99% van de béta-mensen groot onrecht.

Maar zullen we het maar eens gaan afronden? Het topic ging ergens anders over... mea culpa.

Groetjes, E.M. de Klerk

BUG322

Bericht door BUG322 » za sep 22 2007 5:06 pm

Bij een psycho/intelligentie test 6 jaar geleden was mijn taalgevoel ondermaats.
Mijn ruimtelijk inzich juist weer vet boven het gemiddelde.

Volgens de psych een standaard beeld uitzonderingen daar gelaten.
Gelukkig hoef ik geen minderwaardigheids complex te projecteren

iedereen is in principe intelligent maar dan op zijn eigengebied.
wat heb je aan iemand die alle regeltjes weet maar bv sociaal onvaardig is.

Gelukkig ben ik nog niemand tegen gekomen die vond dat ik slecht spelde tijdens een gesprek.

En is dit soort zeikerigheid alleeen maar te vinden op forums :)

groetjes
Laatst gewijzigd door BUG322 op za sep 22 2007 5:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 22 2007 5:10 pm

Linker en rechter hersenhelft... en de scheiding daartussen...

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 22 2007 5:12 pm

@emdeklerk,

Laat eens wat foto's zien. Ik ben wel benieuwd hoe de fotokunde is van iemand die andere loopt af te zeiken over taal- en typefouten.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za sep 22 2007 5:18 pm

GdP schreef: dat iemand uit de α-hoek over een betere taalvaardigheid beschikte, dan iemand uit de β-hoek.
Vooroordelen.
Ik zie mezelf toch echt als bèta-georiënteerd, maar ik dacht dat het met mijn taalvaardigheid alleszins meeviel. Verder kwam ik in de vrijetijdssfeer regelmatig maatschappelijk werkers enzo tegen, veel dieper kun je volgens mij niet in de alfa-kant zinken. En dat Nederlands is ook vaak om te huilen, terwijl het daar juist om communicatie gaat.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

BUG322

Bericht door BUG322 » za sep 22 2007 5:28 pm

Mijn nederlands ging echt op een zesje het is ook een enorm saai oninterresant vak

Natuurkunde vond ik al wat spannender dat ging al stukken beter.
ik liever ook een oorzaak en gevolg en dat betekend meteen nuttig en leuk om op te slaan.
allerlei regeltjes in taal is onlogisch ze zijn er dan ook omdat er geen logica is alleen gemaakte logica. Dat wil ik niet begrijpen en vind ik te omslachtig gevolg. Ruimte vrijhouden en niet opslaan.

zoiets bespeur ik daar in die grijse massa.

:)

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za sep 22 2007 5:28 pm

En zo is de originele vraag van william langzamerhand volledig ondergesneeuwd met een totaal ander onderwerp :|

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 22 2007 5:28 pm

Roelof schreef:
GdP schreef: dat iemand uit de α-hoek over een betere taalvaardigheid beschikte, dan iemand uit de β-hoek.
Vooroordelen.
Ik zie mezelf toch echt als bèta-georiënteerd, maar ik dacht dat het met mijn taalvaardigheid alleszins meeviel. Verder kwam ik in de vrijetijdssfeer regelmatig maatschappelijk werkers enzo tegen, veel dieper kun je volgens mij niet in de alfa-kant zinken. En dat Nederlands is ook vaak om te huilen, terwijl het daar juist om communicatie gaat.

Maar je ziet hier ook gewoon typefouten. Je zit in een klein hokje te typen met een klein lettertje en dan kun je best eens iets over het hoofd zien. Of je herschrijft een zin en maakt verbindingsfouten, omdat het gewoon minder goed leesbaar is. Ik edit mijn postings ook wel eens op typefouten, maar als iemand al een nieuwe posting heeft geplaatst dan laat je het maar zoals het is.

We schrijven hier geen literatuur...

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 22 2007 5:34 pm

Maar wat was de vraag ook weer van de topic starter? :idea:

BUG322

Bericht door BUG322 » za sep 22 2007 5:35 pm

Sorry hoor maar we zijn echt wel over een andere boeg gegaan.
:wink:

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » za sep 22 2007 6:43 pm

Taal is bedoeld (ja met een d) om communicatie makkelijker te maken..het heeft echt een functie!

Hier een voorbeeld van hoe het niet moet:
"ik liever ook een oorzaak en gevolg en dat betekend meteen nuttig en leuk om op te slaan. "

Dit is te lezen in een bovenstaande reactie van Bug...
Een typefoutje kan ons allemaal overkomen, maar hier begrijp ik gewoon geen snars van.
Lees eerst eens je zojuist getypte zin na, alvorens het op dit forum te plaatsen, zodat anderen begrijpen waar je het over hebt... heeft ook met respect voor de lezer te maken..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » za sep 22 2007 6:50 pm

Moderator taal

De vraag lijkt beantwoord, gezien het onderwerp volledig verlaten is. Slotje.

Gesloten

Terug naar “Nikon”