BESTOLEN
BESTOLEN
Ongeveer 10 dagen geleden ben ik bestolen in het IBIS hotel te Nice.
In opdracht van een franse uitgever volg ik de Tour De France voor een boek "A Notre Tour" dat handelt over de mensen die, in de schaduw, de TDF mogelijk maken, zij het een gewone technieker tot eeen arts, zij die het 'echte' werk doen, in het kader van 100 TDF.
IN de lobby van het hotel, dat zich op het eerste verdiep bevond, stond al bagage klaar om in de koffer van de auto's geladen te worden. Ik had mijn eerste fototas bij me maar mijn twede fototas, met her rezerve materiaal, stond klaar bij de rest van de bagage. Zelf zat ik in de lobby op 5 m van de bagage te wachten en tegelijkertijd op het scherm van de D800 de foto's na te zien. Op de bewakings video zie je de dief via de lift binnen komen, rustig alle bagage bekijken en dan zijn keuze maken, natuurlijk was dat...
Enkele minuten later is m'n tas teruggevonden op de parking van het hotel, de dief had dan al rustig zijn keuze gemaakt. Wat werd gestolen is: 24 mm AF-D, 105 mm G Micro (als rezerve télé), FB-700 flitser en mijn broodnodige iPad Retina 64 GB, nieuw kost dat allemaal bijna 2500 Euro.
De rest, zoals een externe harde schijf en de radiobediening voor de flitser zat er nog in. Wat hij ook meenam waren de AA accu's en de bijhorende lader voor de flitser en de Photokit voor de iPad (en de lader) en wat filters. Die dief moet heel goed geweten hebben wat bij mekaar hoorde, het lijkt alsof hij ervaring met fotografie had.
Vreemd genoeg wil het IBIS hotel niet tussenkomen (verzekering of wat) nochtans bevond alles niet direct berijkbaar vanaf de straat (eerste verdiep). Heeft imand van jullie ervaring met dergelijke toestanden?
Als ik weer op het internet geraak hoor ik het wel, alvast bedankt voor de tip's!
In opdracht van een franse uitgever volg ik de Tour De France voor een boek "A Notre Tour" dat handelt over de mensen die, in de schaduw, de TDF mogelijk maken, zij het een gewone technieker tot eeen arts, zij die het 'echte' werk doen, in het kader van 100 TDF.
IN de lobby van het hotel, dat zich op het eerste verdiep bevond, stond al bagage klaar om in de koffer van de auto's geladen te worden. Ik had mijn eerste fototas bij me maar mijn twede fototas, met her rezerve materiaal, stond klaar bij de rest van de bagage. Zelf zat ik in de lobby op 5 m van de bagage te wachten en tegelijkertijd op het scherm van de D800 de foto's na te zien. Op de bewakings video zie je de dief via de lift binnen komen, rustig alle bagage bekijken en dan zijn keuze maken, natuurlijk was dat...
Enkele minuten later is m'n tas teruggevonden op de parking van het hotel, de dief had dan al rustig zijn keuze gemaakt. Wat werd gestolen is: 24 mm AF-D, 105 mm G Micro (als rezerve télé), FB-700 flitser en mijn broodnodige iPad Retina 64 GB, nieuw kost dat allemaal bijna 2500 Euro.
De rest, zoals een externe harde schijf en de radiobediening voor de flitser zat er nog in. Wat hij ook meenam waren de AA accu's en de bijhorende lader voor de flitser en de Photokit voor de iPad (en de lader) en wat filters. Die dief moet heel goed geweten hebben wat bij mekaar hoorde, het lijkt alsof hij ervaring met fotografie had.
Vreemd genoeg wil het IBIS hotel niet tussenkomen (verzekering of wat) nochtans bevond alles niet direct berijkbaar vanaf de straat (eerste verdiep). Heeft imand van jullie ervaring met dergelijke toestanden?
Als ik weer op het internet geraak hoor ik het wel, alvast bedankt voor de tip's!
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: BESTOLEN
het is tien dagen geleden; wat heb je in de tussentijd al wel gedaan/bereikt?
is het een optie om "Find my Ipad/Iphone" te bekijken? mits dit kan ( 3G Ipad?? ) mits je dit ook geïnstalleerd had...
is het een optie om "Find my Ipad/Iphone" te bekijken? mits dit kan ( 3G Ipad?? ) mits je dit ook geïnstalleerd had...
Dit is de eerste keer dat ik tijd heb om op het internet, en dit forum, te geraken. Dezelfde dag had ik al aangifte gedaan bij de politie. Vreemd genog had de politie bewondering voor de dief z'n koelbloedigheid(sic)! Mij vonden ze maar een domme Belg. Alhoewel, doordat het hotel zich op het eerste verdiep van een groor gebouw bevind (luchthaven), was het de afspraak om alle bagage in de lobby, bewaakt door het personeel en camer's, in alle veiligheid daar te verzamelen. Zo was de tijd dat de bagage werd verplaatst en geladen minimaal, maar dat mocht niet baten!
Eigenlijk is IBIS aansprakelijk voor de veiligheid van zijn gasten, zeker dat de lobby niet rechtstreeks vanop de straat berijkt kan worden.
Eigenlijk is IBIS aansprakelijk voor de veiligheid van zijn gasten, zeker dat de lobby niet rechtstreeks vanop de straat berijkt kan worden.
- justme
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
wie heeft die afspraak gemaakt/bepaald = aansprakelijk??philippe schreef:was het de afspraak om alle bagage in de lobby, bewaakt door het personeel en camer's, in alle veiligheid daar te verzamelen.
als ik een koffer ergens in de hal of lobby of gang of trap plaats, en daar zelf niet op let, en deze wordt gestolen,.... klinkt als té gemakkelijk claimen dat het hotel aansprakelijk is, zo op het eerste gezicht...philippe schreef: Eigenlijk is IBIS aansprakelijk voor de veiligheid van zijn gasten, zeker dat de lobby niet rechtstreeks vanop de straat berijkt kan worden.
maar ik lees nergens dat het personeel daadwerkelijk je bagage bewaakte op dat moment.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Hotels hanteren doorgaans specifiek regels dat ze niet aansprakelijk zijn voor zoekraken van spullen van hun cliënten, anders dan bijv. het in een hotelkluis in bewaring geven van spullen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Heel erg vervelend Philippe.
Hoewel ik niet weet hoe de Franse wet op dit punt in elkaar steekt (mijn kennis van het Frans is onvoldoende om dat op te zoeken) denk ik dat je redenering in juridische zin helaas niet opgaat. In het algemeen kun je personen/organisaties alleen aansprakelijk stellen indien deze (in juridische zin) iets verwijtbaars hebben gedaan en daarbij spelen de omstandigheden een belangrijke rol. Dat is in de meeste (Europese) landen zo.
Ik ken de exacte afspraak niet, maar als je met het hotel (mondeling?) afspreekt dat het personeel de goederen in de gaten houdt en met camera's bewaakt, en dat is ook gebeurd (in ieder geval zijn er camera-opnames) dan hebben ze de afgesproken inspanning verricht. Als er dus de hele tijd een personeelslid bij of in de buurt van de bagage heeft gestaan hebben ze daaraan voldaan.
Je kunt misschien beargumenteren dat de inspanning ontoereikend was, maar die redenring gaat waarschijnlijk niet op in een publiek toegankelijke ruimte. Het feit dat de lobby niet vanuit de openbare weg te bereiken is, is waarschijnlijk niet relevant. Tenzij er persoonsgebonden controle is bij de ingang van de Lobby worden deze het algemeen beschouwd als publiek toegankelijke ruimtes (al zijn het geen openbare ruimtes). Daar bestaat meen ik al jurisprudentie over (zeker in NL). Het argument veiligheid is in deze ook niet relevant, je persoonlijke veiligheid is geen moment in het geding geweest.
Een bekend praktijkvoorbeeld zijn garderobes in uitgaansgelegenheden:
-1. Als je je jas afgeeft aan iemand achter een balie en je krijgt een ticket en deze persoon hangt je jas weg in een niet toegankelijke publieke ruimte (deze hoeft niet afgesloten te zijn, maar het moet wel duidelijk zijn dat deze ruimte niet bedoeld is voor publieke toegang) dan is de uitgaangsgelegenheid wel aansprakelijk, óók wanneer ze bordjes hebben hangen dat ze niet aansprakelijk zijn.
2. Geef je jas in handen van een personeelslid en deze wordt uit zijn handen gegrist, dan zijn ze niet aansprakelijk.
3. Hang je je jas aan een 'toegankelijke' kapstok aan de muur en deze wordt gejat, dan is het je eigen verantwoordelijkheid, ook wanneer je iemand hebt gevraagd om op te letten. Wederom zijn ze dan niet aansprakelijk.
Als de afspraak dan ook nog eens niet op papier staat wordt het helemaal een welles-nietes spelletje dat je waarschijnlijk verliest. Het was een heel ander verhaal geweest wanneer de spullen even in een (afgesloten) aparte ruimte zouden zijn geplaatst. (al was het maar achter de balie). Dat doen wij meestal als we met een groep fotografen op reis zijn, we zetten de spullen bij elkaar maar wel in de bagageruimte. Dat het in de lobby stond breekt je waarschijnlijk op. Je kunt misschien nog wel proberen om het over de boeg van de 'morele aansprakelijkheid' te gooien, maar of ze daar gevoelig voor zijn...?
Ik zou je willen adviseren om in ieder geval contact op te nemen met je reisverzekering en rechtsbijstandsverzekering. De reisverzekering zal misschien ook nog wat moeilijk doen omdat e.a. in een publiek toegankelijke ruimte stond. Of je rechtsbijstand bereid is het hotel aansprakelijk te stellen weet ik ook niet (ik betwijfel het). Maar ja, we kennen ook niet de hele situatie en de exacte afspraak. Als het even snel mondeling aan de balie is afgesproken acht ik de kans op succes klein...
Veel succes in ieder geval.
Hoewel ik niet weet hoe de Franse wet op dit punt in elkaar steekt (mijn kennis van het Frans is onvoldoende om dat op te zoeken) denk ik dat je redenering in juridische zin helaas niet opgaat. In het algemeen kun je personen/organisaties alleen aansprakelijk stellen indien deze (in juridische zin) iets verwijtbaars hebben gedaan en daarbij spelen de omstandigheden een belangrijke rol. Dat is in de meeste (Europese) landen zo.
Ik ken de exacte afspraak niet, maar als je met het hotel (mondeling?) afspreekt dat het personeel de goederen in de gaten houdt en met camera's bewaakt, en dat is ook gebeurd (in ieder geval zijn er camera-opnames) dan hebben ze de afgesproken inspanning verricht. Als er dus de hele tijd een personeelslid bij of in de buurt van de bagage heeft gestaan hebben ze daaraan voldaan.
Je kunt misschien beargumenteren dat de inspanning ontoereikend was, maar die redenring gaat waarschijnlijk niet op in een publiek toegankelijke ruimte. Het feit dat de lobby niet vanuit de openbare weg te bereiken is, is waarschijnlijk niet relevant. Tenzij er persoonsgebonden controle is bij de ingang van de Lobby worden deze het algemeen beschouwd als publiek toegankelijke ruimtes (al zijn het geen openbare ruimtes). Daar bestaat meen ik al jurisprudentie over (zeker in NL). Het argument veiligheid is in deze ook niet relevant, je persoonlijke veiligheid is geen moment in het geding geweest.
Een bekend praktijkvoorbeeld zijn garderobes in uitgaansgelegenheden:
-1. Als je je jas afgeeft aan iemand achter een balie en je krijgt een ticket en deze persoon hangt je jas weg in een niet toegankelijke publieke ruimte (deze hoeft niet afgesloten te zijn, maar het moet wel duidelijk zijn dat deze ruimte niet bedoeld is voor publieke toegang) dan is de uitgaangsgelegenheid wel aansprakelijk, óók wanneer ze bordjes hebben hangen dat ze niet aansprakelijk zijn.
2. Geef je jas in handen van een personeelslid en deze wordt uit zijn handen gegrist, dan zijn ze niet aansprakelijk.
3. Hang je je jas aan een 'toegankelijke' kapstok aan de muur en deze wordt gejat, dan is het je eigen verantwoordelijkheid, ook wanneer je iemand hebt gevraagd om op te letten. Wederom zijn ze dan niet aansprakelijk.
Als de afspraak dan ook nog eens niet op papier staat wordt het helemaal een welles-nietes spelletje dat je waarschijnlijk verliest. Het was een heel ander verhaal geweest wanneer de spullen even in een (afgesloten) aparte ruimte zouden zijn geplaatst. (al was het maar achter de balie). Dat doen wij meestal als we met een groep fotografen op reis zijn, we zetten de spullen bij elkaar maar wel in de bagageruimte. Dat het in de lobby stond breekt je waarschijnlijk op. Je kunt misschien nog wel proberen om het over de boeg van de 'morele aansprakelijkheid' te gooien, maar of ze daar gevoelig voor zijn...?
Ik zou je willen adviseren om in ieder geval contact op te nemen met je reisverzekering en rechtsbijstandsverzekering. De reisverzekering zal misschien ook nog wat moeilijk doen omdat e.a. in een publiek toegankelijke ruimte stond. Of je rechtsbijstand bereid is het hotel aansprakelijk te stellen weet ik ook niet (ik betwijfel het). Maar ja, we kennen ook niet de hele situatie en de exacte afspraak. Als het even snel mondeling aan de balie is afgesproken acht ik de kans op succes klein...
Veel succes in ieder geval.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Blijkt maar weer: Je KAN het echt niet onbeheerd laten staan. Als ik mijn bagage in de lobby van het hotel of appartement neer moet zetten voor vertrek, houd ik t.a.t. mijn fotospullen bij me, wat er ook gebeurt of wat iemand ook zegt. Je kunt gewoonweg het risico niet meer nemen vandaag de dag. Triest, maar helaas waar.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Vervelend allemaal joh.wiebeterpstra schreef:het is tien dagen geleden; wat heb je in de tussentijd al wel gedaan/bereikt?
De iPad kan ook terug gevonden worden zonder 3g, mits je ingesteld hebt dat hij te lokaliseren moet zijn.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dergelijke opmerkingen vind ik altijd een beetje naief overkomen. Het is echt niet alleen van de laatste jaren dat je gewoon goed op je spullen moet letten. Dat was 20 of 30 jaar geleden ook al het geval. Het enige dat veranderd is, is dat de waarde van de bagage tegenwoordig gemiddeld stukken hoger ligt dan vroeger. Daardoor loont het tegenwoordig meer als je succesvol een tas ontvreemd en komt het wellicht ook vaker voor en wordt men brutaler. Denk alleen maar aan de waarde van een gemiddelde fotouitrusting, tablets, laptops, mobieltjes, etc. Maar het insueren dat het stelen van andersmans spullen iets van tegenwoordig is dat is natuurlijk pertinent onjuist!Riemke schreef:Blijkt maar weer: Je KAN het echt niet onbeheerd laten staan. Als ik mijn bagage in de lobby van het hotel of appartement neer moet zetten voor vertrek, houd ik t.a.t. mijn fotospullen bij me, wat er ook gebeurt of wat iemand ook zegt. Je kunt gewoonweg het risico niet meer nemen vandaag de dag. Triest, maar helaas waar.
En ik heb zelf goede ervaringen met onze reisverzekering na diefstal. Maar daarbij werd de auto opengebroken en ik heb even niet paraat wat de voorwaarden zijn indien de spullen uit een publiek toegankelijke ruimte ontvreemd worden.
Fin.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Knap balen ben je in een klap werkeloos, ze kunnen nooit eens met hun poten van andermans duur verdiende spullen afblijven. Het is een wereld van dijn is mijn, beroerd genoeg. Ik ben altijd bang geweest voor overvallen is me gelukkig bespaard gebleven ik heb het gevoel net op tijd gestopt te zijn.
Ik denk dat Riemke het anders bedoeld als dat jij interpreteert . Zoals ik het lees is het juist niet naïef, maar goed gebruik van gezond verstand door het altijd bij je te houden i.p.v. buiten je eigen gezichtsveld ergens neer te zetten.djunclesam schreef:Dergelijke opmerkingen vind ik altijd een beetje naief overkomen.
Gezichtsveld is niet voldoende naar mijn mening. Zelfs binnen handbereik is al een issue: zie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=49350" onclick="window.open(this.href);return false;remoss schreef:maar goed gebruik van gezond verstand door het altijd bij je te houden i.p.v. buiten je eigen gezichtsveld ergens neer te zetten.
Jaap
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
@Remoss: 

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.