"Why are so many photographers going out of business? "

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: "Why are so many photographers going out of business? "

Bericht door ben42 » vr jul 12 2013 11:40 pm

CaptainHook schreef: Aan de andere kant, wat is nou eigenlijk een professional? Iemand die fotografie als professie uitoefent? M.a.w. als dat iemands broodwinning is?
Een professional is iemand die er voor betaald wordt.
(Eventueel voor een significant deel van zijn inkomen).

Dit heeft meer met leveren te maken, dan met kwaliteit. Een professional moet kunnen leveren wat en wanneer de klant dat vraagt. Dit is veel moeilijker dan als hobbyist mooie foto's te kunnen maken op op het moment dat ons dat uitkomt van een onderwerp dat wij toevallig mooi vinden.
(Het kan goed, goedkoop en snel, kies er twee).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jul 13 2013 8:46 am

Een professional hoeft nog geen professionele foto's af te leveren, alleen zijn de prijzen vaak professioneel. :lol:

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo jul 14 2013 7:57 pm

George Fennes schreef:
Flandria schreef:Fotografie is een vak.
De afhakers zijn de gelukzoekers zonder een vooraf bepaalde visie.
Dat is in elke beroepsgroep van toepassing, handige beunhaas wordt timmerman, enz, enz.
Punt dat ik wil maken is dat er nu minder barrières zijn als je talent hebt.
Dat juich ik alleen maar toe, mooi toch?
Beste Flandria, deze uitspraak ben ik niet geheel met je eens.
Natuurlijk zal dit voor vele afhakers opgaan.
Maar een hele goede fotograaf zie ik als een artiest als een kunstenaar en er zijn maar heel weinig hele goede artiesten/kunstenaars die ook goede zakenlieden zijn.
Gewoon omdat dat facet van hun "bedrijf" hen niet interesseert.
Zij beoefenen het vak fotografie uit passie voor het fotograferen en die passie die ontwikkelen ze en helaas de zakelijke kant wordt vaak vergeten.
Dus met je uitspraak:De afhakers zijn de gelukzoekers zonder een vooraf bepaalde visie. doe je de echte kunstenaars/artiesten toch wel te kort.
En daarvoor is de markt wel erg krap geworden. Prijzen dalen, en er wordt gewoon anders met mensen omgegaan (als je niet NU direct kunt is de klus weg). Voor veel volumewerk, waar vroeger de artiesten nog hun geld mee verdienden tot ze van hun vrije werk konden leven, is nu geen ruimte meer...

Jaap

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank Roelofs » di jul 16 2013 4:36 pm

Regelmatig vraag ik me af waarom ieder die een dslr koopt zich al snel fotograaf noemt. Naar mijn idee is het nog steeds een vak. Helaas is het geen beschermde naam meer, voorheen moest je hier een vakdiploma voor halen. 2 jaar studie voor reportagefotograaf, 3 jaar voor vakfotograaf.
Ik mag mezelf fotograaf noemen, heb de opleiding ooit gedaan, maar omdat ik lang niet meer in dit werk zit noem ik mezelf niet meer zo.

Natuurlijk! Er zijn talenten die het zonder opleiding ook kunnen maar die zijn er niet zo veel.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » di jul 16 2013 5:30 pm

Frank R schreef:Ik mag mezelf fotograaf noemen, heb de opleiding ooit gedaan, maar omdat ik lang niet meer in dit werk zit noem ik mezelf niet meer zo.
Ik noem me al weer tijden "Amateur-fotograaf" en ik ben er stiekum best trots op. Geen lopende meter, geen commerciele druk en totale vrijheid om te schieten wat ik interessant vindt.

In mijn beeld is professioneel fotograaf zijn een totaal andere dimensie aan het fotograferen dan het schieten van plaatjes, net als chef-kok zijn veel minder met goed koken te maken heeft en meer met het runnen van een keuken. Een professioneel fotograaf is (terecht) veel meer bezig met het goed in de markt zetten van zijn vaardigheden en het optimaal uitnutten van zijn tijd. Dat is de kleine (of grote) zelfstandige kant van de fotografie: het is een bedrijf waar aan het eind van de dag mensen salaris nodig hebben om te wonen en eten.

Mensen met een vakopleiding hebben meer inhoudelijke kennis en vaardigheden, maar ik vraag me wel eens af wat de kennis van 20 jaar geleden nu nog waard is sinds het medium totaal op zijn kop is gegaan.

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”