Microfoon voor luid geluid.

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.
Plaats reactie
LorenzovanA

Microfoon voor luid geluid.

Bericht door LorenzovanA » za jul 27 2013 2:04 am

Hallo,

Mijn naam is Lorenzo.

Ik heb nu 2 jaartjes een D7000 en deze bevalt me heerlijk.
Altijd foto's gemaakt van auto's/motoren en hier veel plezier aan gehad,

Nu wil ik eens iets gaan proberen en dit heeft met de filmmodus te maken van de camera.
Ik heb artikeltjes op de site over bepaalde motoren en hun modificaties.
Ik wou hier graag een video bij over desbetreffende uitlaat en dit gaat nou eenmaal moeilijk met de interne microfoon.

Nu zijn de geluiden die ik film zo rond de 100db met hoogste gemeten 126db. Dit is natuurlijk erg luid voor elke microfoon en maakt mijn zoektocht niet makkelijker.
Zoals ik vertelde gebruik ik de microfoon niet zo heel vaak en ben dus niet bereidt om honderden euro's uit te geven aan een professionele microfoon maar snap ik natuurlijk ook dat ik voor 70 euro geen microfoon heb die het af kan.

Kan iemand mij helpen, ik sta open voor alles.
Als U nog vragen heeft of meer info nodig heeft, geef ik deze graag.

MVG, Lorenzo.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Microfoon voor luid geluid.

Bericht door Léon Obers » za jul 27 2013 3:51 am

Hier wat info wat belangrijk kan zijn in het op[nemen van geluid, en de plaatsing van microfoons:
http://www.opnamestudio-techniek.nl/gel ... microfoon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de informatie die erin staat heb je dan een "dynamische microfoon" nodig.
Die heb je in duurdere maar ook in goedkopere modellen. Heb er zelf echter te weinig ervaring in, welke juist erg goed voldoet voor je toepassing. Kijk naar de specs of ze een bereik hebben tot de gewenste Decibel waarden.
http://www.bax-shop.nl/dynamische-zang/ ... &limit=200" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door marcel.b » za jul 27 2013 10:24 am

In de sectie Vraag en Aanbod wordt een externe mic aangeboden voor slechts 20 euro, door forumlid Plincky.
Aanpassen met een schuimrubberen dop o.i.d. om het geluid enigzins te dempen.
Interne microfoon geeft geen goed geluid met filmen is een feit.
Wellicht is dat een alternatief :wink:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za jul 27 2013 11:26 am

Meestal kan de microfoon de geluidsdruk wel hebben, maar is de ingangstrap van de camera het probleem. Bij de camera staat die ingesteld op een gemiddelde waarde. Als de spanning die uit de microfoon komt te hoog is gaat het vervormen. Je moet dus dmv. en verzwakker de gevoeligheid van je ingang lager maken. Dat kost in principe niet veel. Een paar plugjes en wat weerstandjes en het zit zo in elkaar. Dus zie in je omgeving iemand te vinden die iets van elektronica weet en het is zo geregeld.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jul 27 2013 12:20 pm

Warner schreef:Meestal kan de microfoon de geluidsdruk wel hebben,
Dat kan dus erg afhankelijk zijn van het soort microfoon wat je gebruikt.

http://www.opnamestudio-techniek.nl/gel ... microfoon/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Als je een vergelijking maakt wat betreft de gevoeligheid van een condensator microfoon met een dynamische microfoon, dan heeft de condensatormicrofoon een gevoeligheid van bijna 10 keer zoveel als dat van een dynamische microfoon."

Bij dat soort geluiden als waar de TS over spreekt dus in ieder geval niet kiezen voor een condensator-microfoon.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » za jul 27 2013 4:48 pm

Condensatormicrofoon kan ook best wel, in de professionele audiowereld worden maar zelden dynamische microfoons gebruikt. 90 % van de te gebruiken microfoons zijn condensator. Bij de formule 1 in de pit gebruiken we gewoon microfoons die volgens het condensator principe werken. En daar is de geluidsdruk erg hoog kan ik je vertellen. De kwaliteit van de microfoon is bepalend voor de geluidsdruk die ze kunnen verdragen.
Meetmicrofoons die op dB meters zitten zijn ook condensators. Geloof me het gaat mis omdat je de ingangsgevoeligheid van het ontvangende apparaat niet kan aanpassen. Bij professionele camera's die wij gebruiken kan je de ingangsgevoeligheid terugnemen tot 1,55 volt. dat kan er uit een microfoon komen die een zeer sterk signaal ontvangt, bijvoorbeeld in een bassdrum.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

Plaats reactie

Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”