Nikon moet een tandje bij gaan zetten

Discussies over ons favoriete merk
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikon moet een tandje bij gaan zetten

Bericht door Marten » zo aug 11 2013 9:11 am

Kritische vragen over de innovatie en strategie van Nikon waar ik mij wel in kan vinden:

bron:
http://www.nikonplanet.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik plaats de integrale tekst omdat er geen deeplink naar is.

Missing links in Nikon lineup and strategy
Posted August 10, 2013 by admin

Recently Nikon is loosing ground, the stock plunged to its lowest level position from last 19 months. This is connected with the news that Nikon changed their future full-year forecast due to disappointing mirrorless cameras (Nikon 1) sales, especially in Europe. From a broader point of view there are several mistakes done by Nikon in the recent years, mistakes that are contributing to the financial results of the company. I’d try to list a few errors of Nikon – the missing links in Nikon lineup that are making people upset.

1. Nikon forget to care about the real needs of its most faithful customers

Nikon most faithful customers are not those who are into compact or mirrorless, nor those spending big bucks on D4, nor even those that are buying entry-level DX bodies. The most faithful customers are those advanced-enthusiasts or professionals that in the previous generation were using D300(s) and D700 cameras. Nikon changed the game moving toward new classes like D7XXX, D6XX and D8XX but they completely forget that people that entered into a system needs their tools to be replaced. They do not need pressure to move to other tools that have their own merits.

The lack of D400 or of a real upgrade of D300(s) is a major mistake from Nikon. They offered D7000 and then D7100 that are very capable cameras. But most D300 owners are unhappy with D7XXX. They are complaining of the build quality, of the major change in controls, about the downgrade to SD cards, about the lower frame rate and most about the unacceptable low buffer. I know that Nikon wanted to push gently people toward FX, D600 being a very capable camera… but still it is not the logical step up of a typical shooter of D300. So D300 users, some of the most faithful Nikon customers, are still talking about D400. But Nikon is deaf.

Also, another huge category of faithful Nikonistas are unhappy because they did not received a real upgrade of D700. D700 is a camera that belongs to advanced amateurs, hobbyists and professionals, especially wedding and other kind of event shooters. These people invested hard in Nikon glass and they deserve a real upgrade of their loved tool. Nor D600 or D800 is a replacement of D700. Some people, tired to wait anymore migrated to one or the other. But D600 is a downgrade from many points of view and D800 is giving bigger files for the taste of many people. Why Nikon did not offer a D3s sensor in a D700 like body… or even a D600 sensor in a D700 body seem to be hard to be understood.

So, once entering in a system, part of the people want to go up when other people want to receive proper replacements for their tools. Someone who’s buying a D3200 will look later for a D7200 but those using D300 and D700 need something in the same class… they do not need and do not want to migrate to other class. Big mistake from Nikon.

2. Nikon is ignoring the major RETRO trend

There are smaller companies like Olympus that are succeeding offering nice retro looking cameras. At this time there are so little differences between the output of most compact camera or between the most mirrorless camera… people are renouncing to their stuff not because is not anymore capable but because is not enough trendy… and a huge hit at the moment is recorded by camera with a retro look and feel. On various forums I met for years requests of Nikon lovers that are waiting for something like a Digital version of FM3A. Is Nikon capable to produce such as camera? Of course! But again, Nikon is deaf to its most faithful customers. Ignoring the trends is not a wise way to do business.

3. Nikon came late to the mirrorless game and has a childish play

Come on Nikon! These Nikon 1 camera are like toys in comparison with NEX or OM-D. And are very expensive toys. Some people buys into just because they are Nikon… but not many. And a very small segment of people shooting Nikon DSLR’s went on this path. Almost all serious photographers are lusting for a lightweight solution for their family or travel pictures. Most Nikon people I know are singing praise to Sony, Olympus or Panasonic products from this class. This is a big shame Nikon! Let me tell you that you are not building brand fidelity. Not just because Nikon 1 is not in the same league like the other companies products… but you also request a huge price for the FT-1 adapter. Your faithful customers are required to pay a big price if they want to use their lenses on the mirrorless product. That’s even worse. Instead you have to offer for free an adapter to every Nikon DSLR owner that is purchasing a Nikon 1 camera. Encourage not discourage people! With a free adapter I may buy one day a Nikon 1 camera to use it as a teleconverter for long lenses… but at this cost no way. An adapter to Sony NEX, or OM-D or even Samsung NX is much cheaper… and no offence… these are more camera than a pile of Nikon 1.

4. Nikon is too slow upgrading its old glass

There is no FX prime wider than 24 mm that deserve to be purchased. People need something cheaper and lightweight than 14-24mm f/2.8, able to receive filters. A small 16mm f/4 or a 20mm f/2 could be deal breakers for many. There is no any professional 50 mm lens. We are lusting for that 50mm f/1.2 from Canon’s lineup. 135 mm f/2 AF-D DC desperately need to be upgraded to AF-S and VR and 300mm f/4 need VR as well. A couple of more DX primes will show people who Nikon does not consider DX as being dead. Who will invest in a system if rumors says that Nikon consider DX as being dead? Give us some new high quality DX glass to stop these rumors, please! A modern 200mm f/2.8 DX VR prime is a wet dream for many. Are you deaf Nikon?

5. Nikon is ignoring the progress of 3rd party companies

There is a big hit in the market coming from third-party producers. I’ve heard and read more praises for Sigma 35mm f/1.4 and for the new DX zoom Sigma 18-35mm f/1.8 than for any Nikon lens launched in the recent years. Definitely Sigma is changing the game and Tamron is following close. Apart of the huge step in quality and of the innovation involved, these independent producers are offering a very attractive cost. Nikon is ignoring that and is very conservative about its price tag. That’s why I personally own Sigma 35/1.4, 50/1.4 and 85/1.4 for a bit more than the cost of Nikon 85/1.4 for instance. And Sigma glass rulz! Nikon has to learn that a smaller margin will increase dramatic the number of the sold lenses…

6. Nikon charges a lot for an undeveloped product of software

Captures NX2 is the skeleton from Nikon cabinet. Why no more development? Why not a free copy with every DSLR, or at least with every FX camera? Why not a deal to involve the nice plugins that are available for Lightroom? Nik, Topaz, Perfect Photo are only a few examples.

7. Nikon is slow in offering innovative products

Last but not the least… too little innovation lately in Nikon camp. Nikon, we do not want you in a war with Canon. We want you producing more innovating products than Canon. We do not care about the megapixel war. We do not care how many compacts are you selling in comparison with Canon. But we care about innovation. Dare to bring innovative products. You need to step out of your comfort zone and to bring products and features that nobody envisioned yet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nikon moet een tandje bij gaan zetten

Bericht door Léon Obers » zo aug 11 2013 9:37 am

Ik vind de reactie wat overtrokken, van dat hele artikel.
De oorzaak van lagere aandelenkoers etc. zit hem niet zozeer in het gebrek aan innovatieve zaken die genoemd worden, maar is hoofdzakelijk oorzaak van de slechte verkopen van camera's door de economische recessie voor alle camerafabrikanten.

Productie / verkopen zijn voor het eerste half jaar dramatisch gezakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met name voor compactcamera's. -45% / -43% voor alle camerafabrikanten bij elkaar. (Dus ook Canon, Sony, Olympus...... etc.).
http://www.dpreview.com/news/2013/08/01 ... -2013-CIPA" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk dat de aandelenkoersen van de andere merken vergelijkbaar in waarde zijn gedaald (zo niet meer).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo aug 11 2013 9:43 am

Léon, het stuk begint weliswaar met de aandelenkoersen maar gaat m.i. in essentie over onvoldoende innovatie, gericht op waar de consument om vraagt. (titel: Missing links in Nikon lineup and strategy)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo aug 11 2013 9:50 am

Wat sensor DXO waarden betreft staat Nikon voor de camera's betreft toch bovenaan. Dat kan alleen als de innovatie daarin het hoogste is.
Voor objectieven ook, hoewel Sigma daar ook begint te knagen.

Verder denk ik dat er voor Canon-adepten vergelijkbare klaagzangverhaaltjes over hun merk te vinden zijn.
Ik vind het allemaal zwaar overtrokken. Echt een leuk verhaaltje voor de geboren pessimist.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo aug 11 2013 10:10 am

Misschien is de stijl wat prikkelend, de inhoud / analyse vind ik heel herkenbaar.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo aug 11 2013 10:20 am

Léon Obers schreef:Wat sensor DXO waarden betreft staat Nikon voor de camera's betreft toch bovenaan. Dat kan alleen als de innovatie daarin het hoogste is.
Voor objectieven ook, hoewel Sigma daar ook begint te knagen.

Verder denk ik dat er voor Canon-adepten vergelijkbare klaagzangverhaaltjes over hun merk te vinden zijn.
Ik vind het allemaal zwaar overtrokken. Echt een leuk verhaaltje voor de geboren pessimist.
Léon, opvallend dat je verkleinwoorden als klaagzangverhaaltjes en leuk verhaaltje gebruikt om de essentie van het door Marten aangehaalde te bagatelliseren. Daar spreekt ontkenning uit, hoef je geen pessimist voor te zijn.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo aug 11 2013 10:24 am

In eesentie kan ik me wel vinden in het verhaal van Nikonplanet. Jammer dat bij retro Olympus genoemd wordt en niet Fuji, dat lijkt mij logischer.

Flandria

Bericht door Flandria » zo aug 11 2013 11:32 am

We zijn op het punt dat het kind "spoilt" is.
Het product is "af".

Hoe cynisch moeten we het zoeken in (niet virtuele) Musea en fotoboeken. Heerlijk, de winter komt er weer aan.
Nikon kan gaan uitblinken door de prachtige camera's voor de aankomende 20 jaar van een fatsoenlijk service
plan te voorzien. De digitale kleinbeeld is klaar.

Wellicht: Nikon Cola, Nikon sokken, Nikon elektrische auto. De holding is breed genoeg.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 11 2013 11:35 am

Elders was te lezen dat de verkopen van de Nikon One serie in Europa en Noord Amerika behoorlijk tegenvallen. Ook dat was een oorzaak van het koersverlies.
De One serie deed het heel goed in Japan, een markt die wel leuke gadgets gewend is. Voor mij moet je echter wel met wat serieuzers komen dan met een One camera. En als dan de opvolgers van de V1 en de J1 minder presteren, dan houdt het op. Mede gezien de Apple Macintosh prijs die men er voor durft te vragen.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » zo aug 11 2013 11:38 am

Het artikel is misschien enigszins gechargeerd maar ik kan me er op veel punten wel in vinden.

Zeker het ontbreken van een serieuze spiegelloze camera is een gemiste kans van Nikon. Heel veel mensen die bijvoorbeeld een Fuji hebben gekocht, kopen deze naast hun spiegelreflex uitrusting. Als Nikon dan na veel te lange tijd eindelijk komt met J1 en een V1 worden liefhebbers van kwaliteit daar niet vrolijk van en gaan ergens anders kijken.

Ook Canon doet het hier niet goed overigens maar die hebben als basis wel iets waar ze mee verder kunnen.

En hoewel Nikon de eerste was met een filmfunctie op een dslr is Canon hier in duidelijk beter en wordt hun tegenhanger van de D700/D800 de 5D mark II en III door velen alleen al vanwege de filmfunctie gekocht.

De andere kant van het verhaal is natuurlijk dat je van elke fabrikant wel zo'n artikel kan schrijven.

De trend gaat overigens wel naar spiegelloos, er zal een moment komen dat een elektronische zoeker niet meer onder doet voor een optische, het zal sowieso niet lang meer duren voor er een moderne spiegellose FF komt met verwisselbare objectieven, laten we hopen dat Nikon hier tijdig op in speelt.

Groeten Jan

Flandria

Bericht door Flandria » zo aug 11 2013 11:40 am

Hans Braakhuis schreef:Elders was te lezen dat de verkopen van de Nikon One serie in Europa en Noord Amerika behoorlijk tegenvallen. Ook dat was een oorzaak van het koersverlies.
De One serie deed het heel goed in Japan, een markt die wel leuke gadgets gewend is. Voor mij moet je echter wel met wat serieuzers komen dan met een One camera. En als dan de opvolgers van de V1 en de J1 minder presteren, dan houdt het op. Mede gezien de Apple Macintosh prijs die men er voor durft te vragen.

Appels met Peren,

een Mac is een doordacht stuk gereedschap waar men vooraf weet wat de doelgroep is.
Die 1 was vooraf hopeloos stuurloos. Dan kan je de slechte verkoop ook niet veroordelen
zeker in combinatie met de concurrentie.

dogo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door dogo » zo aug 11 2013 12:25 pm

Leuk en interessant artikel met, mijns inziens, heel veel waarheden. Maar ook nu zal Nikon waarschijnlijk doof blijven. Als zelfs grote fotografen z.a. Scott Kelby, Thom Hogan en Ken Rockwell zich de afgelopen jaren kritisch hebben uitgelaten over het beleid en (gebrek aan) visie van Nikon en de Nikon directie hier vervolgens niets aan/mee heeft gedaan, waarom zouden ze nu met een adequate reactie komen?
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

rakker49

Bericht door rakker49 » zo aug 11 2013 1:22 pm

Ik kan me geheel vinden in de tendens van het hier aangehaalde kritische artikel.

Maar de schrijver heeft het over het wat ongelukkige beleid van Nikon waar het gaat om de vervanging van diverse DX-modellen.
Ik ben het daar maar gedeeltelijk mee eens, als je er, zoals ik, vanuit gaat dat Nikon al jaren geleden een belangrijke slag heeft verloren door veel te laat te komen met een FX-camera.
Nikon heeft veel te laat gereageerd op de marktwens van volformaatcamera's, ze hadden zelf in een vroegtijdig stadium de ontwikkeling van eigen FX-sensoren ter hand moeten nemen. Desnoods hadden ze moeten inkopen danwel samen moeten ontwikkelen met Kodak - dat nota bene volformaatcamera's op de markt bracht op Nikon-basis.

De succesvolle lijn F-camera's tot en met de F5 (eventueel de F6) had naadloos moeten overgaan in een professionele lijn digitale volformaatcamera's; met als afgeleiden een lijn betaalbare amateur-volformaatcamera's. De auteur heeft het over de vaak gehoorde roep naar een digitale FM3A, hier hoor je vaak de roep naar een digitale Nikkormat.

Maar nee hoor, Nikon heeft veel en veel te veel energie gestoken in een nu schier onoverzichtelijke lijn overlappende DX-modellen, waar ze zich beter op één of twee goedkope FX-camera's had kunnen richten. Nikon heeft het zelfs gepresteerd als noodmaatregel "professionele" camera's als de D1 en de D2 op de markt te zetten. Jawel, in DX-formaat. Terwijl Canon toen al volformaat-camera's op de markt of in de koker had.

En als we dan ook nog eens kijken naar de optische ontwikkelingen, waarbij je van nota bene Sigma hoogwaardige 1,4/35mm, 1,4/50mm en 1,4/85mm-objectieven hebt voor zowat de prijs van één Nikkor 1,4/85mm... Waar Zeiss zich totaal niet stoort aan de AF-hype en optisch hoogwaardige objectieven laat produceren bij Cosina,.. Waar een onderdeurtje als Samyang bijna even goede MF-objectieven van een uitstekende mechanische kwaliteit produceert voor een fractie van de prijzen die Nikon moet vragen...

De manier waarop Nikon de eigenaren van een collectie AI-, AI-S en AF-objectieven in de kou heeft laten staan is eigenlijk onvoorstelbaar. Zo je die al zou willen gebruiken op een DX-camera heeft het gros van die modellen niet eens de AI-koppeling... Einde verhaal, voor velen.

Hoezeer Nikon de weg kwijt is geraakt is ook goed te zien aan de volmaakt chaotische en kennelijk lukraak gekozen camera-benamingen, wat ook op dit forum al enige keren is aangegeven. De D1 en de D2 hadden professionele volformaatcamera's moeten zijn, als voortzetting van de F tot en met de F6. De DXX (twee cijfers) voor de betere amateurmodellen, de DXXX (drie cijfers) voor de amateurmarkt. En dan hebben ze ook nog DXXXX (vier cijfers)... Waarvoor? Wat is dat voor een zwalkend beleid?

Ik las laatst dat iemand het logisch zou vinden als de D400 een volformaat-camera zou worden. Klinkt mij logisch in de oren: D800, D700, D600 en dan...
Nee, geen weer marginaal verbeterde DX D300 alstublieft....
Laatst gewijzigd door rakker49 op zo aug 11 2013 1:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

rakker49

Bericht door rakker49 » zo aug 11 2013 1:26 pm

Overigens zie ik, in tegenstelling tot Dogo, dhr. Ken Rockwell niet als "een groot fotograaf"...
Over de twee anderen laat ik me, bij gebrek aan voldoende informatie, niet uit.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo aug 11 2013 1:47 pm

De basis van het artikel is anders een hele grote onwaarheid.

De koers van Nikon is zo gezakt omdat de winst van de Precision Equipment en de Instruments takken dramatisch laag is.
De winst van de Imaging (fotografie) tak is juist gestegen van 54 naar 60 miljard Yen! Verkoop is maar liefst een dikke 164 miljard Yen gestegen.

Het gaat hartstikke goed met Nikon Imaging!

"grote fotografen z.a. Scott Kelby, Thom Hogan en Ken Rockwell"
Dit zijn mensen die groot zijn geworden door op internet technische fotografie kennis te verkopen. Dat is heel iets anders dan een grote fotograaf zijn.

De feiten:
http://www.nikon.com/about/ir/managemen ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”