Lensrentals. 'Repair data 2012-2013'

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Plaats reactie
CaptainHook

Lensrentals. 'Repair data 2012-2013'

Bericht door CaptainHook » zo aug 11 2013 4:25 pm

Aardig verhaal over de (on)betrouwbaarheid van fotoapparatuur, de reparatiegevoeligheid, de kosten van reparaties, etc.

http://www.lensrentals.com/blog/2013/08 ... -2012-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral de uitspraken over dat alle elektronica (eens) kapot gaat en vooral AFS motoren nog wel eens de geest geven, daar word je niet blij van.
Ook de mening over RokiBowYang objectieven wordt niet onder stoelen of banken gestoken!

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Lensrentals. 'Repair data 2012-2013'

Bericht door Riemke » zo aug 11 2013 4:29 pm

Breek me de bek niet open over defecte AFS-motoren :shock: Genoeg ellende mee gehad.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo aug 11 2013 6:08 pm

Stel dat....een AF-S motor het begeeft.
Als je het het objectief dan op M(anueel) zet en de camera ook, reageert het geheel dan volledig als met een manueel objectief, of laat de kapotte AF-S motor dat niet toe?
Stel dat...

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo aug 11 2013 7:06 pm

@Marten,

Als in een objectief met AF S de aandriving kapot ga.
Dan zal dus de AF niet werken op je body die zelf geen aandriving heb voor de AF.
Maar de AF zal dan dus wel werken als in jouw body een aandriving zit voor de AF.
Ja, dit is dus mijn gedachte gang.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo aug 11 2013 7:22 pm

Ben bang dat ik je reactie op mijn vraag niet begrijp, C56.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo aug 11 2013 7:23 pm

Marten schreef:Stel dat....een AF-S motor het begeeft.
Als je het het objectief dan op M(anueel) zet en de camera ook, reageert het geheel dan volledig als met een manueel objectief, of laat de kapotte AF-S motor dat niet toe?
Stel dat...
Je kan de focus nog steeds manueel bedienen.
Dat is mijn ervaring met een kapotte af-s op de 80-200.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo aug 11 2013 7:28 pm

Duidelijk.
Dank je.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 14 2013 10:41 pm

Casanova56 schreef: Als in een objectief met AF S de aandriving kapot ga.
Dan zal dus de AF niet werken op je body die zelf geen aandriving heb voor de AF.
Maar de AF zal dan dus wel werken als in jouw body een aandriving zit voor de AF.
Ja, dit is dus mijn gedachte gang.
Een verkeerde gedachte, want een AF-S is bouwtechnisch een ander systeem als een "ouderwets" met "draaistiftje" aangedreven AF-objectief.
Is de AF-S motor kapot zal die simpelweg niet scherp stellen op een camera body waar een AF-motor in de camera zit.

Overigens wel een interessant artikel dat van LensRentals.
Als het om betrouwbaarheid gaat, dan dus gaan voor manueel scherp te stellen primes van Zeiss. (De Cine lenstypes, die gevoeliger zijn, komen reeds aan opvallend hoge betrouwbaarheid als "week score").
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 15 2013 9:17 am

Ik ben bang dat ik ook niet helemaal begrijp wat er gebeurt als een AF-S-motor kapot gaat.

Als ik de vraag van Marten goed begrijp, vraagt hij zich af of je met een defecte AF-S-motor nog wel via de scherpstelring met de hand kunt scherpstellen? Of kun je dan helemaal niets meer?

Dat vraag ik me dus ook af, en eerlijk gezegd kan ik dat uit de antwoorden niet goed afleiden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do aug 15 2013 9:38 am

Wat ik begrijp, is de vraag van Marten of een kapot AF-S objectief op enige wijze "blokkeert", ook als je die manueel zou gebruiken.
Omdat er bij een AF-S meestal een schakelaar op het objectief zit manueel/autofocus, zul je het objectief wellicht nog wel kunnen ontkoppelen van de AF-S motor, zodat je het objectief nog wel steeds manueel kunt scherpstellen. (Nog afgezien van de manuele "override" functie, een soort van slipkoppeling, die er ook nog op zit, en ook nog wel zal werken).

Het antwoord van Casanova56 is op een heel andere leest. Van wat ik er uit begrijp, denkt hij dat als de AF-S motor kapot is, dat je de AF nog kunt gebruiken via de camera als die een eigen AF-motortje heeft. Maar dat is dus niet zo.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do aug 15 2013 9:54 am

emdeklerk schreef: Dat vraag ik me dus ook af, en eerlijk gezegd kan ik dat uit de antwoorden niet goed afleiden.
Wat is er onduidelijk aan mijn antwoord dan?
Léon Obers schreef: Omdat er bij een AF-S meestal een schakelaar op het objectief zit manueel/autofocus, zul je het objectief wellicht nog wel kunnen ontkoppelen van de AF-S motor, zodat je het objectief nog wel steeds manueel kunt scherpstellen.
Ontkoppelen is helemaal niet nodig (gaat ook niet, want de schakelaar doet niets mechanisch), bij bijna alle AF-S oblectieven werken volgens het "manual override" principe. Je kan dus altijd manueel focussen, met of zonder autofocus.

Bij het oude AF-D principe moet je inderdaad ontkoppelen, anders draait het hele mechanisme mee.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do aug 15 2013 9:57 am

emdeklerk schreef:Als ik de vraag van Marten goed begrijp, vraagt hij zich af of je met een defecte AF-S-motor nog wel via de scherpstelring met de hand kunt scherpstellen? Of kun je dan helemaal niets meer?...
Dat is precies wat ik bedoelde met mijn vraag. Wellicht wat ongelukkig geformuleerd.
Ik meende uit het antwoord van yz etc. te kunnen afleiden dat met een defecte AF-s motor nog wel via de scherpstelring met de hand kan worden scherpgesteld.
yzf1kr schreef: Je kan dus altijd manueel focussen, met of zonder autofocus.
En dus ook met een defecte AF-s motor, begrijp ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”