Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
josj
Forumlid
Forumlid

Re: Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?

Bericht door josj » zo sep 01 2013 2:39 pm

Zelden eigenlijk ,zit altijd op standje M .
En natuurlijk na iedere foto histogram bekijken.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MauritsD » zo sep 01 2013 2:45 pm

Sinds de U1 en U2 standen op de D7000 nooit meer gehad, daarvoor des te vaker.
Vroeger zo vaak gehad dat de eerste paar foto's na veranderde lichtomstandigheden verprutst waren: belichtingscorrectie/iso/diafragma/af etc. verander ik aan de lopende band en ja, dan vergeet je snel een van de dingen weer terug te zetten.
Maar met de U1 en U2 zet ik als automatisme bij elke nieuwe 'serie' alles in 1 klik weer terug op de uitgangspositie.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

staal571
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door staal571 » zo sep 01 2013 2:53 pm

Renee, ik gebruik in dit soort situaties als ik de bekende vakantie „”plaatjes”” maar toch wel vaak de auto iso met als basis 100 iso dan heb ik in ieder geval 1 probleem opgelost, verder het ik mijn camera in dat soort gevallen meestal op 5.6 of 8 staan en gebruik de camera dan eigenlijk alsof ik met straat fotografie bezig ben.

Het wordt anders anders als ik bewust een foto van iets wil maken, maar dan neem ik er ook de tijd voor (waar ik wel vaak niet aan toe kom en het niet lukt) omdat de rest van het gezelschap of familie gewoon doorlopen.

Nu vindt ik dat digitaal niet zo erg, die foto kun je meestal nog een keer maken, daar heb je dat schermpje achterop voor, analoog is het even wat anders maar dan ben ik zo wie zo bewuster met fotografie bezig.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo sep 01 2013 3:02 pm

Genster schreef:.... heel wat foto's verprutst omdat ik (met de camera in de A-stand) het diafragma vergeten was terug te zetten (F16). Veel foto's zijn "bewogen" i.v.m. de te lange sluitertijd.
Typisch gevalletje auto-iso .
Je stelt eenmalig de minimale sluitertijd in (bij de laatste modellen automatisch en wel brandpunt-afhankelijk!)
Vergeet je je diafragma goed in te stellen, dan wordt je ISO zo min mogelijk verhoogd, maar blijft je sluitertijd zodanig dat je nooit bewegingsonscherpte krijgt.
Wat mij betreft een uitstekende optie, vooral als het objectief-afhankelijk kan.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » zo sep 01 2013 3:32 pm

Normaal staat mijn diafragma in dit soort situaties op 5.6 (is grootste opening bij max zoom) en de iso-waarde op 200. Dit gaat eigenlijk altijd goed totdat ik (bijvoorbeeld bij weinig of juist veel -tegen-licht) de instellingen verander en vergeet ze weer terug te zetten.

Bedankt voor alle reacties en tips!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » zo sep 01 2013 3:47 pm

Genster schreef:Ik word er gek van... Van de week heb ik in Albanië heel wat foto's verprutst omdat ik (met de camera in de A-stand) het diafragma vergeten was terug te zetten (F16). Veel foto's zijn "bewogen" i.v.m. de te lange sluitertijd.
Vandaag (in Macedonië) ben ik na het verlaten van een kerk vergeten de iso terug te zetten. De foto's daarna zijn (dus) met 30 graden en felle zon geschoten op iso1600 :(
Kletsen en foto's maken gaat bij mij niet samen. Herkenbaar?
Hoi Genster, ik heb er ook wel eens last van gehad, wie niet zou ik zeggen.
Maar ik heb me aangewend om regelmatig mijn LCD schermpje te raadplegen betreffende het resultaat.
Ik weet wel je ziet er niet alles op, maar grove fouten zoals iso 1600 in de volle zon of je diafragma op F16 laten staan in de A stand en dan bewogen foto's dat ga je wel zien.
Dus dit soort fouten zijn bij mij beperkt, maar daarentegen maak ik legio andere fouten :mrgreen:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » zo sep 01 2013 3:53 pm

George Fennes schreef:
Genster schreef:Ik word er gek van... Van de week heb ik in Albanië heel wat foto's verprutst omdat ik (met de camera in de A-stand) het diafragma vergeten was terug te zetten (F16). Veel foto's zijn "bewogen" i.v.m. de te lange sluitertijd.
Vandaag (in Macedonië) ben ik na het verlaten van een kerk vergeten de iso terug te zetten. De foto's daarna zijn (dus) met 30 graden en felle zon geschoten op iso1600 :(
Kletsen en foto's maken gaat bij mij niet samen. Herkenbaar?
Hoi Genster, ik heb er ook wel eens last van gehad, wie niet zou ik zeggen.
Maar ik heb me aangewend om regelmatig mijn LCD schermpje te raadplegen betreffende het resultaat.
Ik weet wel je ziet er niet alles op, maar grove fouten zoals iso 1600 in de volle zon of je diafragma op F16 laten staan in de A stand en dan bewogen foto's dat ga je wel zien.
Dus dit soort fouten zijn bij mij beperkt, maar daarentegen maak ik legio andere fouten :mrgreen:

Groetjes George :D
Zou het door al die koffie komen George? (Zie Facebook) :lol: :lol: :lol:

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » zo sep 01 2013 4:04 pm

Meestal is een verkeerde instelling toch gelijk een 'leermoment ' :D Zelf een enkele keer met de iso instelling gehad.
Leer je het dan nog niet dan moet je maar eens aan de leeftijd gaan denken... :mrgreen:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » zo sep 01 2013 4:06 pm

marcel.b schreef:Meestal is een verkeerde instelling toch gelijk een 'leermoment ' :D Zelf een enkele keer met de iso instelling gehad.
Leer je het dan nog niet dan moet je maar eens aan de leeftijd gaan denken... :mrgreen:
De leeftijd.... dat zal het zijn inderdaad :lol:

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » zo sep 01 2013 4:18 pm

Ik gebruik meestal de À stand. Kijk dan wel naar sluitertijden en slechts nu en dan naar ISO
Soms zou ik achteraf liever mijn ISO wat lager hebben gezet
Nikon D810, Sony RX1R II. 

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » zo sep 01 2013 5:25 pm

Vorig jaar heb ik met mijn D90 een aantal foto's gemaakt niet in de A stand (standaard bij mij), maar in de M stand, omdat de knop verdraaid bleek (waarschijnlijk bij het pakken van de kamera). Gelukkig waren de foto's nog redelijk goed.

Daarom heb ik mij nu aangeleerd om bij het inpakken van de kamera 1) eerst op de infoknop te drukken en te kijken, wat de instellingen zijn (de letters en symbolen zijn zo groot, dat ik ze zonder leesbril net kan lezen) en 2) na de eerste foto's een paar opgenomen beelden te kontroleren op de lcd. John.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 01 2013 6:18 pm

Sorry, maar voor mij niet herkenbaar.

Immers, als je in A werkt, stel je toch bewust zelf een werkbaar diafragma in? Ik bedoel: je zet een camera toch niet klakkeloos en zonder een diafragma te kiezen op Diafragmavoorkeuze?

De weinige keren dat ik in A werk, controleer ik altijd en standaard ook de gekozen sluitertijd in de zoeker.
Ik zou het niet anders kunnen, maar die sluitertijd wordt toch niet voor niets weergegeven, toch?

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » zo sep 01 2013 6:36 pm

@emdeklerck
Je zet je camera op A omdat je met je diafragma je scherpte (diepte) wilt bepalen
Dan kijk je natuurlijk of de sluitertijd acceptabel is
Je ISO heb je op een maximum begrensd maar toch denk ik dan achteraf wel eens, dat ik liever een wat langere tijd en een wat lager ISO zou hebben gekozen als ik beter had opgelet
Nikon D810, Sony RX1R II. 

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 01 2013 7:00 pm

Bijna even onherkenbaar...
Ik zet mijn camera niet altijd speciaal voor de scherptediepte op een bepaalde diafragmawaarde.
Eerder let ik er op dat ik een diafragma kies waarbij ik de optimale kwaliteit heb, dus afhankelijk van het objectief tussen de 4 en de 8. En dan kijk ik uiteraard of ik met een dergelijk diafragma uitkom met de sluitertijd. Zou ik naar binnen gaan zou ik in dat geval het diafragma op 1,4 of 2 zetten, maar dat zou ik nooit vergeten terug te zetten omdat ik me daarvan bewust ben en als ik me daar in een onbewaakt moment niet van bewust zou zijn zou ik het onmiddellijk aan de altijd gemonitorde sluitertijd merken. Ook hier weer: ik zou niet anders kunnen. Het is gewoon een kwestie van bewust fotograferen, klinkt misschien chargerend, maar het is mijns inziens niet anders.

ISO begrenzen? Met andere woorden: die stel je variabel in???
Nee, mijn ISO staat altijd vast op 200, in zeldzame gevallen gaat hij naar 400. Hoger niet.

Mijn opinie: in het door Genster geschetste scenario zou ik sowieso nooit voor A kiezen, maar voor P. Dan weet je redelijk zeker dat je diafragma en sluitertijd geen extreme waarden bereiken. Beetje de huisvrouwenstand, maar goed...

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » zo sep 01 2013 8:41 pm

Ach, 't is mij ook weleens overkomen. Kerkje in >iso 1600. Kerkje uit, vergeten. Heb het tijdens vakantie vaak. Het dirigeren van een kleuter, peuter en baby heeft voorrang op mijn hobby.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”