Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?
Re: Overkomt jullie dat nou ook (vaak)?
Zo te lezen is fotograferen niet je enige hobby...
-
OnlineReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb er zelden last van, zeker niet voor de basisinstellingen (diafragma/sluitertijd/ISO/belichtingscorrectie). Die informatie staat nl. allemaal in mijn zoeker, wanneer dat niet het geval is dan wel als ik de betreffende knop indruk. Dat valt me dus ook direct op (ik check die info altijd). Verder loop ik net als enkele anderen hier na een shoot altijd de instellingen na.
Er is één uitzondering die ik vaak vergeet na het werken op statief: Spiegelvooronstpanning (1 seconde). Maar dat valt direct op.
Er is één uitzondering die ik vaak vergeet na het werken op statief: Spiegelvooronstpanning (1 seconde). Maar dat valt direct op.

Spul waarmee je foto's maakt...
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
Zo zo... daar wordt even een groep weggezet.. Begrijp ook wel dat je dat niet zo letterlijk bedoeld, maar goed: ik gebruik wel graag de P-stand: noem het maar "luie" fotografie. Voor het gros van de foto's prima (wat mij betreft); voor het "serieuze werk" gebruik ik de A of S stand. En daarna gaat het dan weer mis; a la Genster.emdeklerk schreef:
Mijn opinie: in het door Genster geschetste scenario zou ik sowieso nooit voor A kiezen, maar voor P. Dan weet je redelijk zeker dat je diafragma en sluitertijd geen extreme waarden bereiken. Beetje de huisvrouwenstand, maar goed...
Groet Bert
Helaas zijn observaties en constateringen vaak de harde waarheid...
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
En.....wat observeer je dan? De personen of de foto's?
Groet Bert.
Groet Bert.
Groet Bert
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Precies: "wat donker, dat klopt niet...". Inderdaad weer -0.7 

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Beide...
Maar laat iemand maar aantonen dat ik ongelijk heb.
Dan corrigeer ik onmiddellijk, zoals ik dat gewend ben te doen.
Maar laat iemand maar aantonen dat ik ongelijk heb.
Dan corrigeer ik onmiddellijk, zoals ik dat gewend ben te doen.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Die was ik vergeten te melden (is me -ook deze- vakantie- regelmatig overkomen)JaapV schreef:Precies: "wat donker, dat klopt niet...". Inderdaad weer -0.7
-
Onlinegvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
René, ik voel ernstig met je mee! Ik heb er ook last van . Zeker als ik sneller verder moet dan ik zelf zou willen!
Groeten,
Gert
Groeten,
Gert
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Clublid
- Contacteer:
Dat is precies wanneer het fout gaat Gert.gvdnberg schreef:René, ik voel ernstig met je mee! Ik heb er ook last van . Zeker als ik sneller verder moet dan ik zelf zou willen!
Groeten,
Gert
Die ongeduldige vrouwen ook altijd

Het hangt af van de routine: ik moet zeggen dat ik instinctief alle basisinstellingen in mijn zoeker nakijk voordat ik afdruk...Genster schreef:Ik word er gek van... Van de week heb ik in Albanië heel wat foto's verprutst omdat ik (met de camera in de A-stand) het diafragma vergeten was terug te zetten (F16). Veel foto's zijn "bewogen" i.v.m. de te lange sluitertijd.
Vandaag (in Macedonië) ben ik na het verlaten van een kerk vergeten de iso terug te zetten. De foto's daarna zijn (dus) met 30 graden en felle zon geschoten op iso1600
Jaap
Staat me bij dat op de D800 je hem automatisch terug kan laten zetten naar 0 als je hem uitzet (heb body even niet bij de hand), want dat zou dan wel een uitkomst voor jou zijn.iJoost schreef:Een belichtings-correctie laten staan gebeurt me nog wel eens, ja. Maar verder valt het wel mee.
Jaap
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Voor mij ook! Helaas is dat niet zo:Jaap_van_Ekris schreef:Staat me bij dat op de D800 je hem automatisch terug kan laten zetten naar 0 als je hem uitzet (heb body even niet bij de hand), want dat zou dan wel een uitkomst voor jou zijn.
Het gaat wél terug naar nul als je "eenvoudige belichtingscorrectie" instelt op "aan" (daarmee wijzig je de correctie door alleen aan het achterste wieltje te draaien). Dat heb ik een paar dagen geprobeerd, maar helaas draai ik er te vaak onbedoeld aan, wanneer de camera op mijn heup hangt, dus dat heb ik snel weer teniet gedaan: ik kreeg hele series onderbelichte opnamenHandl. D800 schreef:De normale belichting kan worden hersteld door de
belichtingscorrectie in te stellen op ±0,0. De belichtingscorrectie
wordt niet ongedaan gemaakt wanneer de camera wordt
uitgeschakeld.

Groet, Jaap
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
+1. Dan denk ik "waarom is die sluitertijd zo lang? Ooooh ja. K*t". En dan zet je alles weer zoals het hoort.ReneG schreef: Er is één uitzondering die ik vaak vergeet na het werken op statief: Spiegelvooronstpanning (1 seconde). Maar dat valt direct op.