Ik denk dat voor fotografen hetzelfde opgaat als voor chef-koks. Veel mensen denken dat het zijn van een chef-kok over kwaliteit van een gerecht gaat. Als je een paar keer naar Gordon Ramsey kijkt, zie je dat een chef kok veel meer bezig is met de logistiek in de keuken, goede inkopen doen en aansturen van koks, dan met zelf koken. De mannen die het leuk vonden om te koken zijn meestal al afgebrand voordat ze begonnen.Patrick schreef:Mijn punt was alleen dat jij veel meer uren met fotograferen bezig bent dan vrijwel elke amateur. En er staat ook nog eens druk op. Dat lijkt me een ideale situatie om snel goed te worden in je vak. Je hebt tenslotte weinig keus want je moet ervan eten.
En net zoals in de fotografie zijn er hobby-koks die beter presteren dan de Gordon Ramseys in de wereld. Maar die hebben de hele dag voor een enkel gerecht en worden niet geremd door inkoopsprijzen, geaccepteerde verkoopprijzen, werkinspanning in de keuken en de logistiek daarvan. Dingen waar een professionele keuken wel enorm veel rekening mee moet houden: als je elke dag een restaurant vol mensen moet voeren met goed eten werkt de wereld totaal anders dan dat je een enkel person een avond gelukkig moet maken.
In mijn ervaring is het voor een professioneel fotograaf ook zo: een professional is veel meer bezig met klanten werven, klussen op tijd afronden, rekeningen de deur uit doen, labs in de gaten houden, etc.. Het fotograferen is dan een bedrijfsactiviteit, maar ook niet meer dan dat. Ja men is voor de liefde voor de fotografie het vak ingegaan, maar het is werk. Een camera is dan een stuk gereedschap wat een bepaalde beschikbaarheid moet halen anders draait de bedrijfsactiviteit in de soep en wordt het voor de professional ineens heel erg aantrekkelijk om naar de concurrende camera-leverancier te gaan.
En naar mijn mening is dat het essentiele verschil tussen mensen binnen en buiten NPS: als je lid bent van NPS is de apparatuur je gereedschap voor je werk. Ben je buiten NPS, dan doe je dit niet voor (het overgrote deel van) je werk. Dit zegt niets over de kwaliteit van je foto's: het maakt echt uit of je dagelijks die 7 moet scoren om te kunnen leven of dat je persoonlijk gelukkig wordt van een perfecte 10 eens per jaar. Voor NPS zegt het veel: met gereedschap waar mensen van leven moet je anders omgaan dan de materialen van die hobbyist.
Jaap