Hoekje Studio fotografie?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Hoekje Studio fotografie?
De eerder voorgestelde nieuwe "verzameldraad" lijkt me praktisch gezien wel de meest makkelijke optie, zonder herindeling van een forum, en sluit ook aan bij de rest wat er al is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Léon Obers schreef:De eerder voorgestelde nieuwe "verzameldraad" lijkt me praktisch gezien wel de meest makkelijke optie, zonder herindeling van een forum, en sluit ook aan bij de rest wat er al is.
Precies wat ik ook dacht!

- Rinaldo Wolvers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Persoonlijk dacht ik meer aan een hoekje (of noem het een subforum) waarin zowel foto's als tips gedeeld kunnen worden.
Een verzameldraadje zou leuk zijn, maar is wel een beetje algemeen en bovendien niet de plaats om ervaringen uit te wisselen.

Een verzameldraadje zou leuk zijn, maar is wel een beetje algemeen en bovendien niet de plaats om ervaringen uit te wisselen.

Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Voor tips hebben we al een hoek : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=35" onclick="window.open(this.href);return false;
Gezien het aantal topics die daar nu staan, lijkt het mijns inziens ( mening ) overbodige luxe om specifiek voor studioflitsen een apart subtopic aan te maken.
Ditzelfde geldt voor hardware specifiek : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij ( mening ) is dan een verzameldraadje in de fotopresentatie-hoek de uitgelezen plek voor dergelijke voorbeelden betreffende studio-strobisten
Gezien het aantal topics die daar nu staan, lijkt het mijns inziens ( mening ) overbodige luxe om specifiek voor studioflitsen een apart subtopic aan te maken.
Ditzelfde geldt voor hardware specifiek : http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=30" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens mij ( mening ) is dan een verzameldraadje in de fotopresentatie-hoek de uitgelezen plek voor dergelijke voorbeelden betreffende studio-strobisten
- Rinaldo Wolvers
- Forumlid
Strobist Fotografie is een ander genre.wiebeterpstra schreef:studio-strobisten

Hiermee sla je trouwens wel de "spijker op z'n kop" Studio fotografie is een andere tak van sport. Net zoals bv strobist dat is of bv. 3D. De onderwerpen zijn ook anders. De apparatuur naast de trotse Nikon is anders en ga zo maar verder....
De NCN leden die bij de Workshop van Frank Doorhof zijn geweest, of zelf eens in een studio aan de bak zijn geweest, zullen dit wellicht onderschrijven.
Het gaat erom dat het beoefenaars van het ene genre het andere niet helemaal begrijpen. Dus reacties en tips meer gefocust zijn op het genre.
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op di nov 12 2013 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor.Rinaldo Wolvers schreef:Persoonlijk dacht ik meer aan een hoekje (of noem het een subforum) waarin zowel foto's als tips gedeeld kunnen worden.
Bijv. echt praktische tips over macro (de techniek m.b.t. omkeerringen, balgen etc.) is ook verspreid over losse draadjes op het forum. Daar moet je echt voor naar zoeken. Het zou makkelijker zijn als het bij een bepaald onderdeel "macro" zou zijn ondergebracht.
Er is in het verleden wel eens een idee geweest voor een op te zetten "knowledge" database. Maar is nooit echt van de grond gekomen omdat mensen daar ieder toch hun eigen vrij specifieke ideeën over hadden in de opzet ervan. Het waren tenslotte vrijwilligers met bij elkaar een ratje toe van totaal verschillende achtergronden en disciplines. Niets ten nadele van die mensen zelf (ik was er o.a. ook bij). Maar met die verschillende achtergronden, insteken en inzichten kwam het uiteindelijk toch niet tot een gemeenschappelijk gedragen uitwerking ervan. Nu ja, dat kan. Daarmee was het experiment afgelopen, en loopt het Forum nu zoals het loopt. En ook daar kun je nog alle kanten mee op.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Hier is toch gewoon ruimte voor in secties als Overige fotoapparatuur, Overig fotografie en Vragen en tips over foto's en fotograferen. Ik zie het probleem niet.
Hier is toch gewoon ruimte voor? Ik denk niet dat we er een aparte sectie voor nodig hebben of zouden moeten willen.

- Rinaldo Wolvers
- Forumlid
@ Leon: Dus de zoekfunctie zou ook beter zijn...
@Patrick: Het forum zou een stuk beter kunnen gaan functioneren. De gebruiker haalt er immers meer uit. Door zoekfunctie, maar ook door gebruikers die elkaar meer gefundeerde feedback, of tips, kunnen geven.
@Patrick: Het forum zou een stuk beter kunnen gaan functioneren. De gebruiker haalt er immers meer uit. Door zoekfunctie, maar ook door gebruikers die elkaar meer gefundeerde feedback, of tips, kunnen geven.
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op di nov 12 2013 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Als je een apart "hoekje" wilt, begin dan gewoon een verzameldraadje. Een aparte sectie zou maar een paar berichtjes per maand (jaar?) bevatten. Dat lijkt me onnodige versnippering. Blijkt het heel populair te zijn, dan kunnen we er altijd nog een apart hoekje voor maken.Rinaldo Wolvers schreef:Dus de zoekfunctie zou ook beter zijn...
- Rinaldo Wolvers
- Forumlid
Draai dit eens om... Of is het niet populair omdat de gebruiker onvoldoende tips/feedback kunnen verkrijgen, doordat alle informatie nodeloos versnipperd is over het hele forum?Patrick schreef:Als je een apart "hoekje" wilt, begin dan gewoon een verzameldraadje. Een aparte sectie zou maar een paar berichtjes per maand (jaar?) bevatten. Dat lijkt me onnodige versnippering. Blijkt het heel populair te zijn, dan kunnen we er altijd nog een apart hoekje voor maken.Rinaldo Wolvers schreef:Dus de zoekfunctie zou ook beter zijn...
Een "gebruiksvriendelijk" forum deelt tegenwoordig z'n disciplines op in genre, of interesses. Weleens gedacht aan het feit dat studio fotografie steeds meer populair aan het worden is?
Het is net als studio fotografie. Vooruitzien...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zeg niet dat zo'n sectie er nooit zal komen, maar de opdeling in verschillende secties is al zo groot. En dan is het inderdaad zo dat dit geen puur fotoforum is en NCN geen fotoclub. Natuurlijk, de meeste mensen maken foto's met hun Nikon spullen. Logisch. En dat ze hun brouwsels willen tonen is ook logisch. Maar door het op te splitsen in heel veel kleine stukjes verlies je meer overzicht dandat je het wint.
De indeling als http://dutchphotozone.com/ vind ik nog wel aardig. Een paar grote brokken hebben ze daar gemaakt. En dat zie je vaker. Hier hebben we het echter op een andere basis gedaan. We hebben een scheiding tussen "gezellig foto's laten zien" en "foto's beoordelen". Daarnaast hebben we de secties over techniek. En natuurlijk heel veel secties over de spulletjes. Aangezien Nikon geen studiospullen maakt hebben we daar dus ook geen aparte afdeling voor maar valt het bij ons onder "overig". Je bent tenslotte wel bij NIKON Club Nederland. Natuurlijk kan je er vragen over stellen en je zal best in veel gevallen het gewenste antwoord krijgen, maar voor ons als club is het geen speerpunt.
Maar zoals hierboven al door een moderator is toegezegd: we gaan het er intern even over hebben. Veel van dit soort draadjes laten we dan even de revue passeren.
De indeling als http://dutchphotozone.com/ vind ik nog wel aardig. Een paar grote brokken hebben ze daar gemaakt. En dat zie je vaker. Hier hebben we het echter op een andere basis gedaan. We hebben een scheiding tussen "gezellig foto's laten zien" en "foto's beoordelen". Daarnaast hebben we de secties over techniek. En natuurlijk heel veel secties over de spulletjes. Aangezien Nikon geen studiospullen maakt hebben we daar dus ook geen aparte afdeling voor maar valt het bij ons onder "overig". Je bent tenslotte wel bij NIKON Club Nederland. Natuurlijk kan je er vragen over stellen en je zal best in veel gevallen het gewenste antwoord krijgen, maar voor ons als club is het geen speerpunt.
Maar zoals hierboven al door een moderator is toegezegd: we gaan het er intern even over hebben. Veel van dit soort draadjes laten we dan even de revue passeren.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Dat vind ik juist voor studiofotografie nauwelijks van toepassing. meer iets voor straat-, sport- en evenementenfotografie.Rinaldo Wolvers schreef:Het is net als studio fotografie. Vooruitzien...

- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
De indeling van het forum is nu gebaseerd op apparatuur: camera, objectief, statief, flitser.
Als je het vanuit fotografie zou doen zou je een indeling krijgen als: macro, sport, straat, portret, architectuur en studio.
Ga je het door elkaar doen dan wordt het nogal onoverzichtelijk.
Wat ik jammer vind is dat de vele kennis op dit forum niet overzichtelijk bewaard wordt. Het gebeurt me regelmatig dat ik me herinner dat er iemand hier een goed stuk geschreven heeft over bijvoorbeeld macrofotografie met een balg maar dat ik het, op het moment dat ik het nodig heb, niet meer terug kan vinden.
Ik zou het geweldig vinden als er supertopics zouden komen met daarin de gebundelde kennis per fotografie tak. Met een eerste post die door meerdere mensen geschreven en up to date gehouden wordt en waar iedereen via reacties aan kan bijdragen.
Dan zou ik, als ik bv. met macro zou beginnen, de eerste post van het macro supertopic lezen en met een degelijke basiskennis aan de slag kunnen gaan.
Als je het vanuit fotografie zou doen zou je een indeling krijgen als: macro, sport, straat, portret, architectuur en studio.
Ga je het door elkaar doen dan wordt het nogal onoverzichtelijk.
Wat ik jammer vind is dat de vele kennis op dit forum niet overzichtelijk bewaard wordt. Het gebeurt me regelmatig dat ik me herinner dat er iemand hier een goed stuk geschreven heeft over bijvoorbeeld macrofotografie met een balg maar dat ik het, op het moment dat ik het nodig heb, niet meer terug kan vinden.
Ik zou het geweldig vinden als er supertopics zouden komen met daarin de gebundelde kennis per fotografie tak. Met een eerste post die door meerdere mensen geschreven en up to date gehouden wordt en waar iedereen via reacties aan kan bijdragen.
Dan zou ik, als ik bv. met macro zou beginnen, de eerste post van het macro supertopic lezen en met een degelijke basiskennis aan de slag kunnen gaan.
- Rinaldo Wolvers
- Forumlid
Ik neem deze even met een dikke knipoog Patrick. hahaha
Goed te lezen dat het e.e.a. onderzocht en besproken word. Lezen we de uitkomst binnenkort?
Goed te lezen dat het e.e.a. onderzocht en besproken word. Lezen we de uitkomst binnenkort?
- Léon Obers
- Forumlid