Cyrus schreef:Het valt mij op dat dit vooral gebeurt in draadjes als er in "Foto-beoordelingen" foto's zijn geplaatst waar veel mensen concluderen dat de foto niet goed is en de TS vervolgens óf alle goedbedoelde feedback negeert en het zelf toch beter weet, of als een klein kind stampvoetend de spreekwoordelijke kamer verlaat (en de foto's vervolgens weghaalt en liefst ook nog alleen de ongewenste bijdragen aan het draadje laat verwijderen).
Zoals ik het zie:
Plaats je foto's, dan vraag je om feedback. Krijg je feedback: doe er iets mee. Leg uit waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, dat helpt bij het relativeren van de feedback (m.a.w.: interpreteer de feedback als zijnde de gevolgen van je keuzes en wat kun je er van leren). Staat de feedback je helemaal niet aan: bedank vriendelijk en negeer het verder. Ga vooral niet proberen je gelijk te halen: de feedbackgever is het niet met je eens en dat zal zo blijven.
Bovenal: blijf vriendelijk en respecteer datgene dat geschreven is en de schrijver daarvan. Tenslotte heeft de feedbackgever alle moeite genomen jouw foto('s) aandachtig te bekijken en daar iets over te schrijven.
Helemaal mee eens.
Overigens niet alleen in de context van foto-beoordelingen, maar in algemene zin. Apple vs. non-Apple, wel-of-niet third party spullen, LightRoom/Photoshop vs. andere fotobewerkingspakketten, analoog vs. digitaal, wel of geen afstandsschaal, etc.. Ik vind die discussies niet erg zolang ze beschaafd blijven. Maar sommigen voeren t.b.v. hun mening bijna een kruistocht... Een al-dan-niet genuanceerde mening is prima, daar is een forum voor. Maar laat elkaar in je waarde.
En om de TS te beantwoorden: Persoonlijk ben ik van mening dat de lontjes hier te kort zijn. De reacties op kritiek zijn soms ronduit emotioneel te noemen (boosheid is ook een emotie). Het zijn maar foto s en meningen, er zijn veel belangrijkere dingen in de wereld.... Want ik moet bekennen dat ik me soms wel eens betrap op de gedacht "wat een stel prima-donna's hier..."