Lontjes? Onbegrip? Conversatiegeweld?!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
I AM Kees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lontjes? Onbegrip? Conversatiegeweld?!

Bericht door I AM Kees » wo dec 18 2013 6:41 pm

Bespaar je de moeite, de foto is al weg....

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo dec 18 2013 6:42 pm

We hebben allemaal wel eens een kort lontje en willen we meteen ons ongenoegen uiten en onze misprijzende proza in deze digitale Jiskefet storten. Menigmaal moet ik mezelf ook wel eens inhouden voordat je op die [Bevestig] knop wilt rammen. :P

Maar waar ik me hogelijk over verbaas is dat, vooral als er om een mening/reactie/beoordeling gevraagd wordt EN die ook gegeven wordt, de ontvanger dan boos of verongelijkt raakt als de geleverde respons klaarblijkelijk niet in het verwachtingspatroon past. :?: :?:

En tja, wat betreft het nederlandse taalgebruik. Of er ergens een verbindingsstreepje gebruikt is of niet, is niet zo storend. Veel storender (imho) zijn veel grovere fouten, zoals fotograven ipv fotografen of lensen ipv lenzen, leiden of lijden. Klein beetje (al is het maar een klein beetje) aandacht voor wat correct taalgebruik geeft naar mijn idee ook een uiting van zorgvuldigheid van de degene die een berichtje plaatst i.t.t. het achteloos digitaal neerkwakken van een willekeurig samenraapsel van letters en woorden. Dat zal ongetwijfeld als ouderwets en tuttig voorkomen, ik vind het meer een kwestie van aandacht, beleefdheid en detail voor de conversatie waar je op dat moment mee bezig bent. (en ja hoor, daar mag je me gerust op affikken :P )

Als velen zich terugtrekken en niet meer bestand zijn tegen commentaar/kritiek/goed bedoelde aanwijzingen, dan wordt het al snel een saaie boel.
Ik wil dan ook een oproep doen aan menigeen die heeft verkondigd zijn /haar foto's te verwijderen en/of niet meer mee te doen aan 'beoordelingssessies' dit nog eens te overwegen. Alleen maar social media Plus/Likes geneuzel schiet ook niemand wat mee op. Da's zooooo 2013... :D

BTW: een aantal die onder de noemer van de NCN vlag opereert c.q. hier digitaal aanwezig is, zouden toch wel een beetje consideratie kunnen tonen en/of het goede voorbeeld kunnen geven? :idea:

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 18 2013 6:53 pm

Oh... Gewoon het normale Photo-bucket (foto-emmer of foto-geëmmer?) gedoe...
Jammer dat de foto weg is, dan had ik ook nog even kunnen zien van waar tot waar die "DOF'' nou precies lag en of er inderdaad diffractie zichtbaar is op een mistfoto...
En nu heb ik ook de verdekt opgestelde menselijke figuur niet kunnen opsporen...
Heel verhaal met technische gegevens waarover Flandria als immer een houtsnijdende mening heeft...
Nou, ik duik weer in één van de boeken van JeanLoup Sieff of Erwin Blumenfeld of in de Nikon F-trilogie van Uli Koch of zo...

Ben ik weer! Lees nu de tekst van CaptainHook. Inderdaad, het Nederlands is ook niet zoals ik het op de lagere school geleerd heb. Maar daar schijn je hier toch echt niets over te mogen zeggen, ondanks dat dit forum doordrenkt is van belabberd Nederlands...

Maar ik ben al blij als een woord als conversatiegeweld niet met een nodeloze spatie wordt geschreven. Want dat is echt, maar dan ook echt hopeloos hier: die spaties tussen samengestelde woorden... Indien gewenst kan ik wel een paar voorbeelden geven...

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » wo dec 18 2013 7:01 pm

Schrale troost dat het laatste niet alleen op dit forum zo is. Driekwart van Nederland schijnt dyslectisch te zijn tegenwoordig.

iJoost

Bericht door iJoost » wo dec 18 2013 7:02 pm

Nu kun je het natuurlijk ook van de andere kant bekijken. Waarom zou je nog langer je opbouwende kritiek blijven leveren als die overduidelijk niet gewenst is?

Als ik ergens in een draadje de bekende kreet "Ja maar, zo had ik het bedoeld, dat heb ik met opzet gedaan!" zie, dan ben ik weg. Overduidelijk weer eens iemand die van zichzelf vindt dat hij/zij kunst met een grote K produceert. Daar valt verder weinig kennis/kunde meer mee uit te wisselen. Dus is dan wat mij betreft verder ook niet interessant meer. Kappen dus... En iets zinnigers gaan doen. ;-)

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo dec 18 2013 7:06 pm

I AM Kees schreef:Bespaar je de moeite, de foto is al weg....
Door ons niet weggehaald ;)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo dec 18 2013 7:08 pm

emdeklerk, blijkbaar heb je het "mist" draadje gelezen. Ik ben het met je eens dat Flandria kennis van zaken heeft, we mogen blij zijn met zijn aanwezigheid hier en zijn bijdragen. In het betreffende draadje (en niet alleen in dit draadje) hebben echter ook andere forumleden met heel veel geduld hun opbouwende mening gegeven. Wellicht leuk om daar ook eens wat positiefs over te melden i.p.v. je constante bewieroken van Flandria.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo dec 18 2013 7:15 pm

Kroontje schreef:
I AM Kees schreef:Bespaar je de moeite, de foto is al weg....
Door ons niet weggehaald ;)
Deze keer niet nee. :wink:

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » wo dec 18 2013 7:22 pm

Straks om 21:30 uur Ned 1: Het groot dictee der Nederlandse taal 2013

Kunnen we vast oefenen met onze taal
Ach ja zolang het begrijpelijk en leesbaar blijft, vind ik een tikvoutje niet zo erg. :wink:

Je hoeft het niet allemaal met elkaar eens te zijn, maar respecteer de reactie van de ander.
Heb je er iets aan, mooi toch! Kun je er niets mee, jammer dan. Een andere lezer kan er misschien wel iets mee en is toch weer geholpen
.
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo dec 18 2013 7:25 pm

Geef toe dat Flandria als regel een hier zeldzame kennis en inzicht heeft in fototechniek en zijn theoretische kennis ook met fantastische foto's onderbouwt. Een constante factor in houtsnijdend commentaar, waar anderen nog wel eens de plank misslaan. Als het benoemen van die constante factor wordt gekenschetst als "constant bewieroken"... Jammer dan.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » wo dec 18 2013 7:30 pm

Zullen we het in deze discussie maar niet over personen hebben !
Dank u allen.

edit
voor de russen onder ons die lopen te spammen hetzelfde

Должны ли мы в этой дискуссии не говорить о людях!
Спасибо всем. :evil:

Dank u eveneens

Flandria

Bericht door Flandria » wo dec 18 2013 8:17 pm

iJoost zegt: Nu kun je het natuurlijk ook van de andere kant bekijken. Waarom zou je nog langer je opbouwende kritiek blijven leveren als die overduidelijk niet gewenst is?

Als ik ergens in een draadje de bekende kreet "Ja maar, zo had ik het bedoeld, dat heb ik met opzet gedaan!" zie, dan ben ik weg. Overduidelijk weer eens iemand die van zichzelf vindt dat hij/zij kunst met een grote K produceert. Daar valt verder weinig kennis/kunde meer mee uit te wisselen. Dus is dan wat mij betreft verder ook niet interessant meer. Kappen dus... En iets zinnigers gaan doen.

Joost, je hebt natuurlijk gelijk. Des te meer zou de waardering dan moeten zijn als iemand
zich er niet makkelijk van af maakt en wel iemand probeert tot andere inzichten te komen.
Een ijdele gedachte, zoals blijkt.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 18 2013 8:21 pm

Nee Flandria, geen ijdele gedachte.
Het is de gedachte die telt, en het vaak de botsende visies op het 'scherm' die het 'm doen (helaas).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Flandria

Bericht door Flandria » wo dec 18 2013 8:28 pm

Dan is het toch een ijdele gedachte?
Als je een foto post en niet kwetsbaar durft op te stellen voor kritiek dan houdt het gewoon op.
Als je als enige overtuigd bent van je tallent en dan zelf ook nog de regels bepaalt om hier op die
wijze erop te reageren, dan houdt het gewoon op. Maar dan ben je niet representatief
voor een forum en moet je gewoon de eer aan jezelf houden en hier stoppen.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo dec 18 2013 8:44 pm

Dan vind ik het nog steeds een goede insteek dat je wél - waar mogelijk - je kennis inbrengt.
Dat iemand - om welke reden ook - niet goed met een commentaar om kan gaan zegt niet automatisch wat over degene die het commentaar inbrengt.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Gesloten

Terug naar “Het Forum”