Lontjes? Onbegrip? Conversatiegeweld?!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.
DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Lontjes? Onbegrip? Conversatiegeweld?!

Bericht door DannySan » do dec 19 2013 11:45 am

Dat noem ik in het vakjargon van Danny "lekker in de soep laten lopen"...
En dat is een beetje jammer mijns inziens.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do dec 19 2013 11:56 am

'In de soep laten lopen' en 'in hun eigen sop gaarkoken' Zoiets? :mryellow:

Ik zie op zich veel zinnige reacties en punten van aandacht. Blijft toch lastig, om (vaak) goede bedoelingen via een klapperplankje over te brengen... Wat wel jammer is, dat ik proef dat menig 'oudgediende' snel de handdoek in de ring gooit en dan maar niet meer reageert omdat het goed bedoelde commentaar verkeerd opgevat wordt.
Dat is dan wel de weg van de minste weerstand...snel opgeven. Jammer hoor, want ik had het idee dat mensen die hier lezen en posten een soort van gemeenschappelijk binding hebben, namelijk fotografie producten en wat je daarmee kunt/doet van dat Japanse bedrijf wat begint met een N.

Misschien moeten de oude rotten wennen aan de reactiemodus van nieuwelingen en moeten de newbies wellicht wennen aan de (soms belerende) toon van de oudgedienden. :wink:

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 19 2013 11:57 am

I hear you Captain! :mrgreen:
Goed gesproken :!:

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Willem Focus » do dec 19 2013 12:05 pm

Ik heb het topic niet echt gevolgd hoor, maar wat mij ook bezig houd is het feit dat wanneer ik graag commentaar of opbouwende kritiek WIL krijgen die vaak niet komt terwijl ik er echt behoefte aan heb.

Groet Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 19 2013 12:11 pm

Kom maar op met een topic dan Willem :mryellow:

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » do dec 19 2013 12:34 pm

Wat ons bindt is de keuze voor fotografie met het merk Nikon. Sommigen hebben vooral wat met de techniek, de hardware, en willen vooral daarover kennis met elkaar delen. Zoals sleutelaars aan of verzamelaars van oude of nieuwe auto's die daar zelf niet per se in hoeven te rijden. Prachtige hobby. Anderen willen zich, eenmaal het cameramerk gekozen hebbende, vooral bezighouden met het doel waarvoor de camera is gemaakt: foto's maken. Mensen in deze groep kunnen de focus leggen op een goede techniek met als wens om een technisch goede plaat af te leveren. Anderen hebben minder met technische perfectie en pogen om zoveel mogelijk esthetische meerwaarde te geven aan een beeld. Hiervoor blijken ook hulpmiddelen en regels te bestaan, denk aan de veel genoemde regel der derden en dergelijke. En dan is er nog de categorie die vooral foto´s wil maken op gevoel, (autonome) visie of gewoon voor de fun. Soms met prachtige resultaten, soms is niet iedereen daarvan overtuigd. Ik denk dat veel forumgenoten zichzelf herkennen in een of meerdere categorieën. Een aantal bezit de kunst om een en ander goed te scheiden of, liever nog, te combineren. Zodra techniek en theorie verward worden met visie, gevoel en esthetiek gaat het vaak mis, zie het ´mistige draadje´.
Daarnaast is er nog de vervuiling die niets met het bestaansrecht van dit forum te maken heeft, zoals discussie over taal. Ik begrijp af en toe de insteek, maar die moeite op een taalforum investeren zou zinvoller zijn. Of de ´sociale vervuiling´ die inherent is aan dit soort media. Reageer hier positiefkritisch op of laat het gaan. Maar drijf het niet op de spits, voel aan wanneer je te ver gaat. Zou je denken. Een topvoetballer als Messi is niet voor niets zo populair: een enorm talent gekoppeld aan ongecompliceerd voetbalplezier en bescheidenheid. Een net zo getalenteerde Ronaldo komt heel wat anders over door zijn geheel andere opstelling, arrogantie volgens sommigen. Dat werkt hier ook zo. Ik noem een meester in de flitsresultaten die altijd aardig en bereidwillig anderen helpt met tips en uiteenzettingen. Of een meester in cameratechniek en nabewerking die inspireert met superfijne platen maar die ook zijn visie en vaardigheid op een prettige manier weet te delen. Of zomaar een vreemdeling met prachtige eigen stijl die niet wordt 'begrepen' of gewaardeerd maar toch positief met zijn hobby bezig blijft. Mensen om een voorbeeld aan te nemen. Inhoud en sociale vaardigheden gaan hand in hand, zeker op een forum.
Ondanks (of dankzij :wink: ) alle gekrakeel soms, vind ik dit een forum om te koesteren. Ik leer veel over techniek, bewonder foto´s en vind het prachtig hoe mensen tijd investeren om anderen feedback te geven. Blijkbaar is het forum ooit begonnen voor en door liefhebbers van de techniek. Inmiddels is het enorm in populariteit gegroeid, zie de analyse van Skippy, en wordt het forum bezocht door een ontzettend breed pallet aan fotografieliefhebbers. Als we allemaal nou eens niet alleen onszelf als referentie nemen maar (ook?) uitgaan van respect voor de ander, zijn we al een heel eind. Natuurlijk een naïef idealistische gedachte. Dus, dreigt het dan weer een keer mis te lopen, denk dan eerst na over toonzetting voor je jouw berichtje het forum op slingert. Of reageer via de pb-knop als je gesprekspartner gebaat is bij jouw feedback, maar niet als dat in de openbaarheid gebeurt.

Thor
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Thor » do dec 19 2013 12:39 pm

Ja, weer even een paar uur niet op NCN en weer 6 pagina's gedoe! Ik sla ze maar over, en wens iedereen fijne feestdagen, en laat dan het Forum maar even liggen. Komt allemaal goed.

Een gezond en verdraagzaam 2014! :roll:
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » do dec 19 2013 12:41 pm

DannySan schreef:Dat noem ik in het vakjargon van Danny "lekker in de soep laten lopen"...

Wat wil je dan ?. Dat we alles op een weegschaal gaan leggen.?
Dat moeten we toch niet willen. Discussies mogen best scherp zijn, op het randje en wellicht voor sommigen er net erover heen.

We kunnen niet bij alles ingrijpen, dat willen we ook niet. Tenminste, ik niet.
Moderators kunnen hooguit sturend optreden. Dat een dergelijke sturing bij de secties ‘beoordelingen en presentaties’ voor verbetering vatbaar is dat erken ik gelijk. Daar werken we ook intern aan en op zeer korte termijn zal hierover ook meer duidelijkheid komen. Voor de rest zijn het toch in grote mate de deelnemers aan een discussie die de sfeer bepalen, niet alleen de moderators. Geen enkele moderator zit het werk te doen met de gedachte om het maar ‘lekker in de soep te laten lopen’ .

Ik ben beginnend fotograaf zoals dat in vaktermen blijkbaar heet. Ik leer van de foto’s die ik zie, niet alleen op dit forum maar ook elders. De foto’s die ik zelf mooi vind zet ik primair op mijn eigen blog.

Ik zit niet op een beoordeling te wachten. Het is mijn moment dat is vastgelegd, mijn emotie en gevoel. Dat wil ik delen en niet vergeten. Daarom zet ik ze op mijn blog. Elke foto vertelt mij een verhaal, een verhaal wat ik zelf helemaal heb mogen beleven. Ik heb helemaal geen behoefte om daar technisch over te zwetsen. De foto’s van mij die op dit forum zijn te vinden staan daarom in de sectie presentatie. Gewoon als showcase. Mooie momenten die ik wil delen, that’s all.

Voor een ander ligt dat wellicht ook anders, ook goed. Graag zelfs.
Hij of zij die vakfotograaf is had de foto wellicht beter geschoten, technisch gezien dan. Of wellicht had hij de foto überhaupt niet gemaakt. Puur omdat het moment zelf niet boeiend was.

Onlangs heb ik eens gekeken bij ‘ World Press photo’. De foto’s stralen (voor mij) allemaal een stuk emotie uit. In verschillende gradaties. Daarom boeit het mij. Technisch gezien zal er soms best wat op aan te merken zijn. Het is maar net vanuit welk blikveld je interesse ligt. Ik zie het niet, kijk er ook niet naar

Mijn oom was vroeger vakdocent aan de AKI in Enschede, de oudere garde onder ons kent de opleiding wellicht nog. De man kan prachtig vertellen over fotografie. Als kind vond ik het prachtig. En als docent fotografie zal hij ook de nodige kennis over hebben gebracht aan de studenten. Zijn eigen voorkeur voor fotografie was een absurde. Voor mij dan. Het vastleggen van dode dieren in de natuur, foto’s gemaakt in zwart/wit en met een luguber karakter. Ik vond het verschrikkelijk.

Later, - veel later -, heb ik zijn foto’s nog eens terug gezien. Niet als kind maar als volwassen persoon nu. Ik snap nu zijn gevoel achter het maken van dit soort foto’s. Misschien kan ik het nu ook nog wel enigszins technisch beoordelen, wie weet. Maar ik blijft het niet mijn soort foto’s vinden.

Maar het zijn wel foto’s die je aanzetten tot denken. Dan is een foto voor mij geslaagd.
En of die foto nu met een D4, een Canon of een smart Phone is gemaakt, is voor mij bijzaak.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 19 2013 12:44 pm

Skippy schreef:
a90 schreef:Let wel dat dit een merkenforum is en geen fotografie forum.
Een nuancering van mijn kant. De Nikon Club Nederland is opgericht in 1987, in 2004 waren er nog maar 215 leden! De groei van het aantal leden en de populariteit van dit forum (opgestart in ?) heeft een causaal verband met het doorbreken van digitale fotografie bij het grote publiek én de mogelijkheid tot het op eenvoudige wijze delen van foto's op het internet. Wat eens puur een merkenclub en forum was is inmiddels uitgegroeid tot een club en forum die zich beide richten op het doel (de foto's) en de middelen (de apparatuur). Mijns inziens het gevolg van een logische, historische ontwikkeling.
Uit de forumsoftware:
Forum gestart op: 2004-11-14, 17:31
Ik ben het helemaal met je eens.Wat ooit vrijwel alleen een technisch gebeuren was is uitgegroeid tot iets heel anders. Iets dat veel breder is. En dat is ook logisch.

Het is ook niet zo dat de huidige indeling statisch is. We blijven als team achter het forum de zaken in de gaten houden en denken over mogelijke verbeteringen. Draadjes als dit zijn daarin altijd een bron van inspiratie en geven ons een indruk over wat zich op het forum afspeelt, naast was we zelf constateren natuurlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 19 2013 12:50 pm

djunclesam schreef:Even gechargeerd uiteraard, maar je kunt ook van het positieve uitgaan dat iedereen die uberhaubt de moeite neemt om te reageren in een topic, dat met de beste bedoelingen doet. :wink:
Dat zeg ik ook altijd. Het feit alleen al dat iemand de moeite neemt inhoudelijk op je foto's in te gaan moet je waarderen wat mij betreft. Met dat idee de teksten ook lezen. En haal eruit wat je eruit wil halen. natuurlijk zal niet elke reactie je evenveel aanspreken. Lijkt me niet meer dan logisch.
djunclesam schreef:Dan zou ik liever een oplossing als op Belgium Digital zien waar het onderverdeeld is in Beoordelingen en Showcase. In beiden mag inhoudelijk gereageerd worden, maar in de tweede kan men strengere kritiek en beoordelingen verwachten. Daar verplaatsen de mods ook wel eens topics van de ene naar de andere categorie. Maar over het algemeen gaat het daar prima. :wink:
Dat is toch exact wat we hier ook proberen te doen? We noemen het alleen anders... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » do dec 19 2013 12:53 pm

Frankie schreef:Wat ons bindt ......... openbaarheid gebeurt.
Het is een hele lap tekst.
Maar wel een tekst waar ik me voor 100% bij aansluit, mede door de voortreffelijke voorbeelden van twee van onze leden!
Knap stukkie Frankie!
"Bezint voor men begint...en als men begint vergeet dan niet het "bezint" " :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » do dec 19 2013 3:16 pm

Het is de toon die de muziek maakt.. En in een getypte tekst kan je nou eenmaal geen toon leggen (behalve iets benadrukken door een smiley of zoiets).

Leden die hier, of op een ander forum, in een "conflict" verzeild raken zouden dat IRL (in real life, het echte leven, van man tot man in gesproken woord) veel minder snel overkomen. Op meetings of bijeenkomsten gaat het toch ook goed? Daar is iedereen vriendelijk tegen elkaar en hoor je nooit een onvertogen woord. Daar is het altijd gezellig en delen we dezelfde hobby...

Leg niet op elke slak zout, er is zoveel meer en moois om je heen op de wereld, geniet van alles om je heen, je leven is al zo kort.. doe er wat nuttigs mee!

Tot slot: VREDE OP AARDE!! Het is tenslotte bijna Kerst.. :D
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do dec 19 2013 4:38 pm

Heel goed Arthur.
++

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do dec 19 2013 5:35 pm

Peter schreef:
DannySan schreef:Dat noem ik in het vakjargon van Danny "lekker in de soep laten lopen"...

Wat wil je dan ?. Dat we alles op een weegschaal gaan leggen.?
Dat moeten we toch niet willen. Discussies mogen best scherp zijn, op het randje en wellicht voor sommigen er net erover heen.

We kunnen niet bij alles ingrijpen, dat willen we ook niet. Tenminste, ik niet.
Moderators kunnen hooguit sturend optreden. Dat een dergelijke sturing bij de secties ‘beoordelingen en presentaties’ voor verbetering vatbaar is dat erken ik gelijk. Daar werken we ook intern aan en op zeer korte termijn zal hierover ook meer duidelijkheid komen. Voor de rest zijn het toch in grote mate de deelnemers aan een discussie die de sfeer bepalen, niet alleen de moderators. Geen enkele moderator zit het werk te doen met de gedachte om het maar ‘lekker in de soep te laten lopen’ .

Ik ben beginnend fotograaf zoals dat in vaktermen blijkbaar heet. Ik leer van de foto’s die ik zie, niet alleen op dit forum maar ook elders. De foto’s die ik zelf mooi vind zet ik primair op mijn eigen blog.

Ik zit niet op een beoordeling te wachten. Het is mijn moment dat is vastgelegd, mijn emotie en gevoel. Dat wil ik delen en niet vergeten. Daarom zet ik ze op mijn blog. Elke foto vertelt mij een verhaal, een verhaal wat ik zelf helemaal heb mogen beleven. Ik heb helemaal geen behoefte om daar technisch over te zwetsen. De foto’s van mij die op dit forum zijn te vinden staan daarom in de sectie presentatie. Gewoon als showcase. Mooie momenten die ik wil delen, that’s all.

Voor een ander ligt dat wellicht ook anders, ook goed. Graag zelfs.
Hij of zij die vakfotograaf is had de foto wellicht beter geschoten, technisch gezien dan. Of wellicht had hij de foto überhaupt niet gemaakt. Puur omdat het moment zelf niet boeiend was.

Onlangs heb ik eens gekeken bij ‘ World Press photo’. De foto’s stralen (voor mij) allemaal een stuk emotie uit. In verschillende gradaties. Daarom boeit het mij. Technisch gezien zal er soms best wat op aan te merken zijn. Het is maar net vanuit welk blikveld je interesse ligt. Ik zie het niet, kijk er ook niet naar

Mijn oom was vroeger vakdocent aan de AKI in Enschede, de oudere garde onder ons kent de opleiding wellicht nog. De man kan prachtig vertellen over fotografie. Als kind vond ik het prachtig. En als docent fotografie zal hij ook de nodige kennis over hebben gebracht aan de studenten. Zijn eigen voorkeur voor fotografie was een absurde. Voor mij dan. Het vastleggen van dode dieren in de natuur, foto’s gemaakt in zwart/wit en met een luguber karakter. Ik vond het verschrikkelijk.

Later, - veel later -, heb ik zijn foto’s nog eens terug gezien. Niet als kind maar als volwassen persoon nu. Ik snap nu zijn gevoel achter het maken van dit soort foto’s. Misschien kan ik het nu ook nog wel enigszins technisch beoordelen, wie weet. Maar ik blijft het niet mijn soort foto’s vinden.

Maar het zijn wel foto’s die je aanzetten tot denken. Dan is een foto voor mij geslaagd.
En of die foto nu met een D4, een Canon of een smart Phone is gemaakt, is voor mij bijzaak.
Ik snap je uitleg hoor Peter,

en vanzelfsprekend hoeft niet alles op die weegschaal; maar de manier van ingrijpen/modereren is nu niet altijd rechtlijnig.
Topic waarin niet gediscussieerd móest worden worden gesloten, discussies waarin een discussie gaande is die daar niet past ook, sommige draadjes worden gesloten om af te koelen en daarna weer geopend en ik zie niet vaak de oorzaak ván dat conflict aangepakt.
(let wel, ik zeg "zie"; wellicht gebeurt er achter de schermen een heleboel maar dat zie ik dan natuurlijk niet).

Ik ben het eens met de stelling 'niet op alle slakken' en iets met 'zout' maar niet iedereen heeft doet of doet dat; of dat nou een reageerder is of een TS.
En in die gevallen zou een rechtlijniger optreden van de mods als team wellicht gewenst zijn.

Groet Danny

Rinaldo Wolvers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Rinaldo Wolvers » do dec 19 2013 6:31 pm

Ik ga over dit overwerp geen epistel schrijven. Ik gok dat de meesten hier mijn mening wel weten. En diegenen die mijn persoonlijk kennen ook waarom ik die meningen heb.

Enig ingrediënt die ik in de soep zou willen roeren, of eigenlijk uit de soep zou willen halen is de mogelijkheid tot reageren via Tapatalk.
Dit nodigt (qua middel) niet uit tot het geven van een constructieve reactie. Eerder tot een korte reactie... Zonder leestekens etc... En als het dan toch moet. Schakel de Tapatalk melding dan niet uit. Dan weten de anderen ook dat je kortaf via een mobiel apparaat reageert.
Laatst gewijzigd door Rinaldo Wolvers op do dec 19 2013 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.

Gesloten

Terug naar “Het Forum”