Ruis met filmen D7000

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.
Plaats reactie
John87
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Ruis met filmen D7000

Bericht door John87 » do jan 23 2014 11:49 pm

Hallo,

Binnenkort +- 6/8 weken wordt onze 2e kindje geboren (dochtertje).
En nu wil ik mooiere filmpjes maken dan destijds bij mijn zoontje zn geboorte (Sony camera 640 x 480 resolutie).

Vandaag heb ik voor het 1e keer met mijn D7000 + 50mm 1.8 en 18-105mm geprobeerd te filmen.
Afgelopen dagen het 1 en andere bekeken op youtube maar t wil niet lukken , of ik verwacht te veel.

Instellingen zijn:
- M mode
- Hoogste kwaliteit film ingesteld
- 50e seconde
- F 5.6
- Picture control een alla movie stand gemaakt (tip via internet)
- Actieve D lighting Automatisch
- Normale ruisonderdrukking
- Iso 100
- Manuele scherpstelling

Situatie was als volgt, ik stond binnen en was buiten het 1 en andere aan het filmen. Zodra ik met mijn camera binnen in huis ging filmen viel me het vele ruis op in de donkere delen.
Ruis was minder met de 50 mm lens met de zelfde F stop, maar door geen stabilisatie in de lens is het beeld schokkerig/bibberig.
Ik las op het net dat het makkelijker was om met bv F5.6 / F11 te filmen dan met F1.8. Je moet dan meer scherpstellen zeggen ze?

Waar gaat het hier fout.
Wie heeft er tips of nuttige links.
Als er vragen zijn dan hoor ik het wel/.

Groeten John
Groeten John

Nikon D7000
Nikkor 18-105 VR
Nikkor 50mm 1.8G

John87
Forumlid
Forumlid

Re: Ruis met filmen D7000

Bericht door John87 » do jan 23 2014 11:51 pm

En met welke lens zou ik beter kunnen filmen in bv het ziekenhuis en in huis?
Groeten John

Nikon D7000
Nikkor 18-105 VR
Nikkor 50mm 1.8G

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door DannySan » vr jan 24 2014 6:49 am

Hoi John,
ik heb niet veel ervaring met filmen, maar kan wel er iets over zeggen. Qua belichting moet je met filmen daar net zoveel over 'nadenken' als met een foto. Als je dus buiten liep met ISO100 en f/5,6 en je loopt naar binnen zonder je instellingen te veranderen kan het - afhankelijk van het licht binnen - nog wel eens flink donkerder overkomen. Dan moet je dus je ISO verhogen.
Manuele focus is aan te bevelen, omdat je anders bij een dSLR het scherpstellen 'in je film' als - storend - geluid hoort.
En omdat je manueel focust is het inderdaad handiger om een wat kleiner diafragma (hoger getal) te kiezen; dan is het gebied waarin het scherptediepte-vlak ligt groter en zit je er dus minder vaak 'naast'.
Als je zelf (of je onderwerp) beweegt bij het filmen, daar moet je echt óf handigheid in krijgen óf speciale apparatuur aanschaffen waarmee je je camera een stuk meer stabiliteit geeft.

Even als voorbeeld onderstaand plaatje:

Afbeelding

Hier zit de camera gemonteerd op een slede, en de camera kan dan met de draaiknop naar voren en achteren worden bewogen; dit gaat een stuk 'soepeler' als stappen.
Ook zit er een oogstukje op zodat je iets relaxter op je scherm kunt kijken; en de slede (tegen je schouder gedrukt) zorgt voor een stabiele ondergrond (minder trillingen).
Denk ook om je witbalans (niet op automatisch laten staan) en ook de ISO niet op automatisch zetten.

Denk ook om het feit dat je met een Nikon dSLR niet je diafragma kunt veranderen tijdens het filmen; dus moet je vooraf bedenken met welk diafragma je blijft schieten; of je maakt stukjes film waarbij je - mocht je het diafragma willen veranderen - stopt met filmen, veranderen en dan weer starten (en achteraf tijdens het monteren het geheel weer netjes in elkaar zetten.

Ook kun je last hebben van het feit dat het geluid dat wordt opgenomen door een dSLR meestal niet zo geweldig is; en bij sommige modellen (ben niet zeker van de D7000) mono is (bij mijn D7100 is het stereo).
Maar voor 'serieus beter geluid' is een externe microfoon mooier.

Bovenstaand verhaal klinkt allemaal heel mooi, maar voor gewoon een leuk filmpje is de D7000 prima geschikt; zet je settings goed passend bij de situatie net als je bij een foto maken zou doen. Dus als je buiten filmt heb je bijvoorbeeld ISO 100 en f/8 omdat het anders overbelicht raakt; maar ga je naar binnen dan stop je bijvoorbeeld je opname; gaat naar f/4 en ISO800 en dan film je verder (als voorbeeld). Maak ook altijd even een klein stukje test opname in je nieuwe situatie (in film is het lastiger nabewerken dan in foto).

Filmen met een zoomlens kán ook natuurlijk; maar bereid je dan voor op 'hard werken' en opletten dat je niet buiten je scherptediepte gebied gaat.
Maar aangezien het nog wel een paar weekjes is, lekker gaan oefenen; zie het verschil met uit de hand filmen of vanaf statief (en luister naar het geluid) check de verschillende settings.
Hierbij een youtube-zoeklink voor een heleboel meer (veelal Engelse) informatie > http://www.youtube.com/results?search_q ... nikon&sm=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes!

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr jan 24 2014 7:25 am

De camera maakt gebruik van contrastdetectie voor het scherpstellen in autofocus modus. Dit werkt langzamer dan scherpstellen via de scherpstelpunten van de camera zelf en is ook afhankelijk van contrast in beeld, in mistige omstandigheden werkt dit minder goed. Schakel dan over naar handmatig scherpstellen.
Ruis
Energieverbruik leidt ook tot een toename van warmte. Als een camerasensor warm wordt loop je meer kans op zichtbare ruis in het beeld, zeker in de donkere delen kan dit goed zichtbaar worden als je in nabewerking het beeld nog wat lichter probeert te maken. Je kunt dit voorkomen door Liveview als je de kans hebt uit te schakelen en de camera even af te laten koelen.

Kijk eens voor een D lens

http://www.youtube.com/watch?v=jqtVQfSZR9Y" onclick="window.open(this.href);return false;

info
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=35042" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 97#p371197" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Ex ... modes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr jan 24 2014 8:16 am

Ik las op het net dat het makkelijker was om met bv F5.6 / F11 te filmen dan met F1.8. Je moet dan meer scherpstellen zeggen ze?
Ik weet niet wie dat zegt, maar waar zij op doelen is denk ik dat je op 50mm F5.6 meer scherp hebt dan op 50mm F1.8, waardoor de autofocus niet zo snel voor de gek gehouden wordt. Op 105mm gaat die vlieger niet meer op, scherpte diepte wordt daar ook kleiner. Dan hadden ze moeten zeggen, zet de camera op 18mm F5.6 en je focus uit. Dan hoef je helemaal niet meer scherp te stellen... maar ik denk dat juist die beperkte scherpte diepte je film gaat verreiken. Ik zou toch trainen in het handmatig focussen, kost even tijd, maar die heb je nog wel, waarbij je dus op F1.8 - F4 gaat filmen met je 50mm lens.

Verder nog een veel gebruikte truck, van buiten naar binnen op vaste ISO, Sluiter en Diafragma... je raad het al, dat gaat niet 1 2 3 werken. Als je echt in M wilt filmen, kun je een Variabel ND Filter aanschaffen. Hierbij kun je het buitenlicht verminderen door 'm donkerder te draaien, waardoor je ook je diafragma meer open kan zetten, naar F1.8 bijvoorbeeld, zonder dat het overbelicht wordt. Voordeel van schieten op 1.8, dat je dan ook je ISO laag kan houden waardoor er minder ruis ontstaat.

Succes in iedergeval :-)
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

John87
Forumlid
Forumlid

Bericht door John87 » vr jan 24 2014 8:47 am

Danny: Het is niet mijn bedoeling om allerlei attributen aan te schaffen, filmen zou nu en dan een keer plaatsvinden.
Mijn D7000 is hoofdzakelijk bedoeld om mooie plaatjes mee te schieten.

'Als je dus buiten liep met ISO100 en f/5,6 en je loopt naar binnen zonder je instellingen te veranderen kan het - afhankelijk van het licht binnen - nog wel eens flink donkerder overkomen. Dan moet je dus je ISO verhogen'
- Maar voor mijn gevoel is het dan weer tegenstrijdig om de ISO op te schroeven om ruis te voorkomen, begrijp ik dit goed? Want ik kreeg juist ruis in donkere delen met Iso 100

Bart78: Misschien heb ik dit niet goed uitgelegd maar ik heb ook enkel manueel gefocust

'Ik weet niet wie dat zegt, maar waar zij op doelen is denk ik dat je op 50mm F5.6 meer scherp hebt dan op 50mm F1.8, waardoor de autofocus niet zo snel voor de gek gehouden wordt'
- Dit bedoelde ik eigenlijk ook.

A vgastel: 'Energieverbruik leidt ook tot een toename van warmte. Als een camerasensor warm wordt loop je meer kans op zichtbare ruis in het beeld, zeker in de donkere delen kan dit goed zichtbaar worden als je in nabewerking het beeld nog wat lichter probeert te maken'
- Nu heb ik max 1 min clipjes gemaakt en na 3 filmpjes de beelden terug bekeken op mijn laptop. Het lijkt me vreemd dat de sensor er hier al last van heeft?
In totaal heb ik +- 10 clipjes gemaakt.

'Kijk eens voor een D lens'
- Wat is hier de meerwaarde van. Ik heb nu een G lens en focus manueel.

Bedankt voor de hulp

John
Groeten John

Nikon D7000
Nikkor 18-105 VR
Nikkor 50mm 1.8G

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 24 2014 10:02 am

John87 schreef: 'Als je dus buiten liep met ISO100 en f/5,6 en je loopt naar binnen zonder je instellingen te veranderen kan het - afhankelijk van het licht binnen - nog wel eens flink donkerder overkomen. Dan moet je dus je ISO verhogen'
- Maar voor mijn gevoel is het dan weer tegenstrijdig om de ISO op te schroeven om ruis te voorkomen, begrijp ik dit goed? Want ik kreeg juist ruis in donkere delen met Iso 100
Als een beeld binnen is onderbelicht (door de manuele instellingen) neemt de ruis mogelijk meer toe dan bij hogere ISO en correct belicht.
Probeer het eens gewoon, maak wat testjes, dan kun je zelf beoordelen wat er gebeurt.
En ondanks een kleinere scherptediepte zou ik binnen toch echt een grotere diafragma-opening gebruiken.
F4 is al één stop ruimer dan F5.6. Helemaal open is wellicht teveel van het goede.

Hoewel indertijd de filmer "Stanley Kubrick" voor zijn films speciaal lenzen van Zeiss gebruikte die voor NASA waren ontworpen om zijn lichtsterkte, een Zeiss 50mm/F 0.7 en dan bij volle opening filmen bij kaarslicht. http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss ... 50mm_f/0.7" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's van de filmscènes: https://www.google.nl/search?q=Barry+Ly ... 80&bih=770" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

bart78
Forumlid
Forumlid

Bericht door bart78 » vr jan 24 2014 11:46 am

Als een beeld binnen is onderbelicht (door de manuele instellingen) neemt de ruis mogelijk meer toe dan bij hogere ISO en correct belicht.
Ik wilde 'm "Liken" Léon Obers, maar die knop zate er niet ;-) Inderdaad een goed punt
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » vr jan 24 2014 7:33 pm

JOHN
Kijk eens voor een D lens'
- Wat is hier de meerwaarde van. Ik heb nu een G lens en focus manueel.
De meer waarde is dat je met live view je diafragma aan kan passen zie het bij geplaatst filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=jqtVQfSZR9Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Zet de dilighting eens uit en gebruik de instellingen eens zo al beschreven in de handleiding.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

John87
Forumlid
Forumlid

Bericht door John87 » wo feb 19 2014 10:46 pm

Probleem is opgelost ik ben eruit. Dmv een youtube filmpje kwam ik erachter dat er in het menu onder het kopje Opnamemenu, filminstellingen staat. En daar stond handmatige filminstellingen op off. Terwijl ik mijn instellingen goed had gezet bepaalde de camera zelf de ISO en sluitertijd en diafragma. Nu zijn mijn filmpjes nagenoeg ruis vrij in een zeer donkere ruimte .
Groeten John

Nikon D7000
Nikkor 18-105 VR
Nikkor 50mm 1.8G

RobertVH
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door RobertVH » di apr 22 2014 9:46 pm

Dank voor de zeer nuttige tips. Ik was een beetje moedeloos aan het worden door de ruis op weinig lichtbeelden met mijn D600.
Dan zie je de mooie ruisloze beelden van een Canon 5D Mark III in het donker en dan denk je: die wil ik ook hebben!

Maar het valt dus mee: Gelukkig was er een gouden tip hier in dit draadje: beter hogere ISO en goed belicht, dan een onderbelichting met lage ISO.
Ik probeerde altijd om de ISO op 160 of 320 te houden, maar dat werkt dus niet, dan krijg je veel ruis in de onderbelichte delen.
Toen zette ik de ISO op 1600 en wat denk je? Veel minder ruis!
:)
Nikon D600
Nikon 20mm 2.8 AF-D
Nikon 35mm f/2 AF
Nikon 24-85mm 3.5 AF-SG
Nikon 50mm 1.4 AF-D
Nikon AF-S 105mm f/2.8G
Nikon 70-300mm 1:4.5 AF-SG
Tokina 11-16mm f/2.8
Benro carbon statief
CamRanger
Rode stereomic
Kamerar Slider/Dolly
Motionnine Slider 34

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di apr 22 2014 10:08 pm

DannySan schreef:
[ Afbeelding ]

Hier zit de camera gemonteerd op een slede, en de camera kan dan met de draaiknop naar voren en achteren worden bewogen; dit gaat een stuk 'soepeler' als stappen.
Groet Danny
De draaiknop is een zogenaamde 'Follow Focus'. Deze grijpt in een getande band om de scherpstelring van het objectief. Hierdoor kan je voortdurend scherpstellen.
De camera verschuift niet.
Sommige Follow Focus inrichtingen zijn voorzien van een koppellng voor een draad. Hiermee kan je op 'afstand' focussen; zgn focus pulling.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di apr 22 2014 10:21 pm

John87 schreef: Instellingen zijn:
- M mode
- Hoogste kwaliteit film ingesteld
- 50e seconde
Nog een tip voor het filmen binnen.
Bij een D7000 is het aantal beelden bij film 24 beelden per seconde. Dus kun je een langzamere tijd kiezen dan 1/50 sec.
Zet je sluitertijd dan op 1/25 sec. Is een stop lichter dan die 1/50 sec.

Vanuit "fotografisch" oogpunt zou dat eigenlijk een te langzame sluitertijd zijn i.v.m. bewegingsonscherpte. Bij film kom je echter toch al aan een soort van beweging in de opeenvolging van filmbeelden, als je de camera niet ondersteunt en geen lens met VR gebruikt. Dus zelfs met een sluitertijd van 1/50 sec. krijg je bij teveel beweging een schokkerig beeld in het verloop tussen het ene beeldje en het andere. Kun je net zo goed die 1/25 sec. aanhouden als sluitertijd, voor een meer vloeiend verloop.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”