Lenzen in revisie?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
MariekeKoudstaal

Lenzen in revisie?

Bericht door MariekeKoudstaal » wo feb 05 2014 9:04 pm

Hai allemaal,
Ik heb hier een prachtige 85mm lens liggen die wat minder scherp dan voorheen lijkt te fotograferen. Ook zie ik wat chromatische abberatie. Ik zou deze lens dus graag willen laten nakijken. Wat is een goed adres? Liefst in omgeving Amersfoort, zodat ik hem niet hoef te verzenden.
Alvast bedankt voor de tips!
Marieke

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lenzen in revisie?

Bericht door Peter » wo feb 05 2014 9:09 pm

beste Marieke

welkom op het forum.
Je hebt je bericht 4x geplaatst, ik heb er dus 3 verwijderd.

eveneens het bericht in de juiste sectie geplaatst van ons forum.

Lees ook even de spelregels door
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=53702" onclick="window.open(this.href);return false;

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » wo feb 05 2014 9:19 pm

Is het een objectief probleem, of wellicht een camera probleem? Welke body gebruik je?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » wo feb 05 2014 9:42 pm

Die vraag was ook de eerste wat bij me op kwam, is het een body of een objectief probleem. Wellicht kun je dat eerst uitsluiten door het objectief eens op een andere body te proberen van iemand die in de buurt woont o.i.d.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo feb 05 2014 10:48 pm

Apart. Mijn eerste vraag is welk objectief het precies is... Er zijn nogal wat 85mm's!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 06 2014 7:40 am

Had ergens op m'n website al die adressen wel staan, maar dit overzicht is beter:
https://sites.google.com/site/vinylivanfotografie/" onclick="window.open(this.href);return false;

In de rechterkolom vindt je meerdere adresmogelijkheden. Het maakt voor glas niet uit of het analoog of digitaal gebruikt wordt.

Heb je aanvullingen, laat het Ivan weten.

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » do feb 06 2014 10:24 am

Roy Kersbergen schreef: Wellicht kun je dat eerst uitsluiten door het objectief eens op een andere body te proberen van iemand die in de buurt woont o.i.d.
Omdat je een adres zocht in de buurt van Amersfoort zal je daar wel ergens wonen. Wanneer je de lens op een andere body wil proberen kun je langs komen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

MariekeKoudstaal

Bericht door MariekeKoudstaal » zo feb 09 2014 8:42 am

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het aan de lens ligt omdat ik er geen last van heb met mn 50mm en 105mm. Het is een 85mm 1.4G en ik heb m nu bijna 5 jaar. Ik heb de D700 body. Maar zal m anders eens testen op mn oude D200

MariekeKoudstaal

Bericht door MariekeKoudstaal » zo feb 09 2014 8:45 am

Maar chromatische abberatie is toch per definitie een lensfout?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » zo feb 09 2014 9:12 am

Chromatische Aberratie wordt ook wel Purple fringing of Kleurschifting genoemd

Je kent misschien het fenomeen dat je een boom fotografeert en dan langs de takjes in de lichte achtergrond allemaal paarse randjes ziet. Het effect kan zo sterk zijn dat de kruin van een boom helemaal een paars/blauwe gloed krijgt. Dit effect noemt men "Purple fringing" of "Kleurschifting", ook wel "Chromatische aberratie" genoemd.

Er is niets met je camera aan de hand, het is een lensfout! En het komt per definitie bij alle lenzen voor. Ook bij de hele dure. Fabrikanten kunnen het effect corrigeren, maar nooit 100%

Waar komt het door?

Als licht door een glazen oppervlak treedt, wordt blauw licht sterker gebroken dan rood licht. Dat komt doordat blauw licht een kortere golflengte heeft dan rood licht. De brekingsindex van een materiaal is niet voor alle kleuren (golflengtes) van het licht hetzelfde. De verschillende kleuren komen daardoor niet in hetzelfde brandpunt bijeen. Onderstaande afbeelding geeft schematisch de verschillen in breking weer:
Afbeelding

Teleobjectieven hebben een veel kleinere beeldhoek, het licht wordt aan de voorkant niet sterk gebogen. Het verschil in breking aan de randen t.o.v. het midden minder is niet zo groot. Maar teleobjectieven hebben achter de voorste lens weer andere lensgroepen die de schifting versterken. Teleobjectieven hebben er daarom ook last van.

info
http://www.dolfing.net/cms/index.php/ha ... ippenlijst" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_aberratie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... &start=435" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

MariekeKoudstaal

Bericht door MariekeKoudstaal » zo feb 09 2014 8:28 pm

Ik ken het verschijnsel Bert. Maar dit is een lensverschijnsel, toch adviseren sommigen me om eerst uit te sluiten of het aan de body ligt. Dat leek mij dus onwaarschijnlijk, maar dacht check het toch even. Dus bedankt voor de bevestiging. Maar volgens mij heb ik nu meer Chrom. Abb. dan voorheen. Dus wellicht dat er intern iets is verschoven? Dat wil ik graag laten checken.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo feb 09 2014 8:50 pm

Je mag de lens ook even uitproberen op mijn D700. In Amersfoort.
Voor de zekerheid. Of mijn 105 DC op jouw body, om te zien of de body misschien wat miskleunt.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

oud0001

Bericht door oud0001 » ma feb 10 2014 2:31 am

Heb je het objectief misschien laten vallen of ergens tegen aangebeukt?

Je zegt dat je het nu meer ziet. Wat is er dan veranderd?
Kan ook zijn dat het je meer opvalt misschien?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 10 2014 4:19 am

a vgastel schreef: Teleobjectieven hebben een veel kleinere beeldhoek, het licht wordt aan de voorkant niet sterk gebogen. Het verschil in breking aan de randen t.o.v. het midden minder is niet zo groot. Maar teleobjectieven hebben achter de voorste lens weer andere lensgroepen die de schifting versterken. Teleobjectieven hebben er daarom ook last van.
Dat het bij tele-objectieven ook wordt opgemerkt komt gewoon door de lange brandpunt.
Hoe langer de brandpunt, hoe sterker "aan het eind" waar de lichtstralen op de sensor bij elkaar komen het verschil tussen de breking van rode groene en blauwe lichtgolven.

Makkelijk te zien bij een testje van een prisma en de lichtbreking van wit licht er doorheen. Hoe verder weg de breking van licht achter het prisma als "regenboog" bekeken hoe meer de stralen daar uiteenlopen / verspreiden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MariekeKoudstaal

Bericht door MariekeKoudstaal » wo feb 12 2014 2:27 pm

Tuihanti schreef:Heb je het objectief misschien laten vallen of ergens tegen aangebeukt?

Je zegt dat je het nu meer ziet. Wat is er dan veranderd?
Kan ook zijn dat het je meer opvalt misschien?
Hij heeft inderdaad wel eens een dreun gehad. Dus zou kunnen dat er inwendig wat verschoven is. Ben dus op zoek naar een goed adres waar ze dat kunnen checken.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”