85.000.000 Nikkors

Discussies over ons favoriete merk
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: 85.000.000 Nikkors

Bericht door Hans Braakhuis » zo feb 23 2014 10:03 am

Het bericht van Nikon Nederland is gepubliceerd op 20 februari 2014.
Op diezelfde dag kun je bij Nikon Japan een bestelling plaatsen voor de nieuwe NSR-S630D, een ArF Immersion Scanner:
http://www.nikon.com/news/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het bericht over de 85M was er al op 16 januari: http://www.nikon.com/news/2014/0116_lens_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » zo feb 23 2014 10:42 am

Volgens mij kun je bij Nikon maar over een ding klagen:

Toen Nikon zijn eerste objectief (levensduur 50 jaar) fabriceerde waren de technici op de ontwerpafdeling de baas,
toen ze het 85.000.000ste objectief (levensduur 10 jaar) fabriceerden, waren de marketing-stropdassen de baas.

Aan de plus kant: Nikon maakt kwaliteit.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » zo feb 23 2014 12:37 pm

@jvdme

Wat je aangeeft zal inderdaad zo zijn. Dat is niet alleen bij Nikon zo.
De marges zijn laag en controle is alleen een onkostenpost. Het gaat om die laatste post (en om die niet-productieve kosten omlaag te brengen).
Ik heb vaker het idee dat ik de laatste controlepost vorm maar dan denk ik vooral aan electronica (waar mijn meeste geld aan opgaat).

@Cyrus
toch een hele prestatie (die 85 miljoen). Maar er zijn objectieven te koop (zoals de 24-70mm) die opmerkelijk vaak in het nieuws komen (waar wat mee mis is).
Het filmpje op youtube waarin wordt aangegeven hoe de lens open te maken valt (om de brandpuntsafstandinstelling te smeren) is daarvan een uitstekend voorbeeld. Dit euvel komt vaak voor en ik had daar met mijn objectief ook last van.
Ik vertel niet het gehele verhaal maar uiteindelijk heeft Nikon Beverwijk de lens gerepareerd (onder garantie). De lens is daarna nog driemaal gerepareerd wegens ingekomen stof (door reparatie) en dat leidde uiteindelijk tot veel stof in het lenzenstelsel. Het bewijs ligt hier thuis. Nikon vindt dat kennelijk normaal (zeg maar acceptabel). En dat is het einde van het verhaal.
Maar het zal wel een staartje krijgen want stof weghalen kost (bij Nikon Beverwijk) geld en ik ben daarom van oordeel dat ik door die reparaties schade heb geleden.

Dit objectief is niet mijn eerste. De eerste had een vlekje olie op een niet bereikbare plaats in het lenzenstelsel alsmede een vuiltje (daar heb ik ooit op dit forum over geschreven). CaptainHook heeft een soortgelijke ervaring (met een deeltje in het lenzenstelsel).

Maar -ik weet het- het gaat in deze even om productiegetallen.

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”