Hoe fotograferen jullie? sRGB of adobeRGB

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Hoe fotograferen jullie? sRGB of adobeRGB

Bericht door Patrick » vr feb 28 2014 8:23 pm

Omdat ik uiteindelijk de meeste foto's toch in sRGB wil hebben staat mijn camera op sRGB. Niet dat het uitmaakt; ik schiet toch altijd NEFs. En Lightroom doet er niets mee. Maar met Capture NX vind ik het meestal handiger het direct te kiezen. Wil ik toch AdobeRGB, dan is het zo aangepast.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » vr feb 28 2014 8:31 pm

Patrick schreef: Wil ik toch AdobeRGB, dan is het zo aangepast.

Nu ben ik geen expert op dit gebied, maar ik denk dat dit niet mogelijk is omdat Adobe Rgb een grotere kleurruimte heeft dan Srgb. En van iets meer kun je wel wat minder maken, maar andersom niet.......denk ik zo.

Groet Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 28 2014 9:07 pm

Ik schiet in RAW Willem. Je mist mijn hele punt... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » vr feb 28 2014 9:26 pm

Patrick schreef:Ik schiet in RAW Willem. Je mist mijn hele punt... :wink:

Ik denk toch echt dat dat er los van staat Patrick, in het opnamenmenu moet je instellen welke kleurruimte je wilt gebruiken S rgb of Adobe Rgb, en van iets minder kleur kun je ook in Raw niet meer kleur maken. Althans.....dat denk ik toch.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 28 2014 9:47 pm

Dan heb je het inderdaad niet goed begrepen. Bij RAW is die kleurruimte instelling op de vastgelegde data feitelijk van geen enkel belang. De camera neemt de kleurwaarden op zoals het maximaal binnen de technische eigenschappen van de opgedampte kleurfilters voor elke pixel kan worden vastgelegd, onafhankelijk van een ingestelde "geprofileerde" kleurruimte. Pas bij conversie wordt er een kleurruimte aangehangen. Die kun je daarom desgewenst veranderen in hetgeen je wilt. Grotere of kleinere kleurruimte. Het bereik van die ruwe data gaat verder dan Adobe RGB of sRGB, vandaar dat je het daarna zonder problemen kunt converteren naar een van die kleurruimten.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 28 2014 9:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Genster » vr feb 28 2014 9:51 pm

99% van mijn foto's is voor digitaal gebruik. Begrijp ik het dan goed dat ik mijn camera dan het beste op sRGB in kan stellen en als ik dan een keer een goede print wil laten maken deze in cnx2 om kan zetten in AdobeRGB? Mits in RAW geschoten.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » vr feb 28 2014 9:55 pm

Nou, dan is dat bij deze ook bij mij helder. En ben ik inderdaad op het verkeerde been gezet ooit.

Bedankt voor de heldere uitleg Leon !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 28 2014 10:01 pm

Genster schreef:99% van mijn foto's is voor digitaal gebruik. Begrijp ik het dan goed dat ik mijn camera dan het beste op sRGB in kan stellen en als ik dan een keer een goede print wil laten maken deze in cnx2 om kan zetten in AdobeRGB? Mits in RAW geschoten.
Zolang NX2 blijft werken (gezien de discussie over NX-D) kun je dat NEF-bestand alsnog in het juiste kleurprofiel zetten. Wel even nalopen wat de histogrammen doen en controle op clipping. Dat kan dan namelijk in een ander profiel net wat anders liggen. De eventuele correcties in de bewerkingslijst moet je dan net even fractioneel bijstellen.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » vr feb 28 2014 10:07 pm

Bedankt Leon.
Uit jouw bericht krijg ik de indruk dat het profiel niet is om te zetten met view nx of met dat nieuwe programma. Klopt dit?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr feb 28 2014 10:32 pm

Voor ViewNX en dat nieuwe programma gelden dezelfde voorwaarden. Daar kun je het ook naderhand anders instellen, maar dat heeft in dat geval mogelijk grotere consequenties. Ga je het achteraf namelijk alsnog afstemmen op Adobe RGB kan ook daar de eerder gemaakte bewerking in sRGB fractioneel net even niet meer lekker zitten. Dat zou je dan alsnog moeten bijregelen. Met Nikon View NX zijn de instellingen van Capture NX2 niet alsnog anders in te stellen. Bij NX-D betekent het in feite ook weer teruggrijpen naar een "oudere basis". Omdat bij dat programma plaatselijke bewerkingen niet mogelijk zijn, en je erna dat alsnog bijv. in Photoshop hebt gedaan, moet je vanaf het punt van conversie heel wat extra werk verzetten. Vandaar de algemene trend om in de bestanden in Adobe RGB te bewerken, en pas op het eind te kiezen of je eventueel teruggaat naar sRGB. Dat heeft namelijk de minste consequenties in de workflow en kost het minste werk en energie.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr feb 28 2014 11:17 pm

Genster schreef:99% van mijn foto's is voor digitaal gebruik. Begrijp ik het dan goed dat ik mijn camera dan het beste op sRGB in kan stellen en als ik dan een keer een goede print wil laten maken deze in cnx2 om kan zetten in AdobeRGB? Mits in RAW geschoten.
Op zich correct, maar ik zou het andersom doen. Workflow in Adobe RGB en dan pas aan het eind omzetten naar sRGB. Dat kan prima op het moment dat je een JPEG voor het web aanmaakt. Dan heb je "onderweg" het minste verlies, qua kleurruimte.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 7:04 am

Maar ik zet altijd als eerste stap de kleurwaarde om naar sRGB. Als ik dat als laatste stap doe heb ik een in mijn ogen goede foto die na het omzetten ineens niet meer goed is omdat de kleurtinten anders worden.
Dan kan ik toch beter die enkele foto voor de afdruk opniew doen en beginnen met omzetten van sRGB naar Adobe RGB en de andere bewerkingen uitvoeren?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 8:03 am

Van sRGB omzetten naar Adobe RGB heeft geen zin, omdat sRGB een kleinere kleurruimte is als Adobe RGB.
Het wordt op die manier nooit beter.

Vergelijk het met een hoog resolutie beeldbestand waar je een klein web-plaatje van maakt. Eenmaal dat kleine web-plaatje en vanuit die basis dan weer opblazen naar een groot resolutiebestand heeft ook geen zin. De data die je bij dat web-plaatje hebt wordt nooit beter gedetailleerd dan wat je met dat web-plaatje hebt. Je smeert het alleen over meer pixels uit.

Als je een correctie doet, doe je dat toch ook op het hoge resolutiebestand, en niet pas op het eind bij het kleinere web-bestand? Als je dan eens een fatsoenlijke afdruk wilt maken, moet je in dat geval weer helemaal opnieuw beginnen, vanaf het origineel (kopie van het origineel). Dubbel werk op die manier.

Vandaar ook de insteek om met Adobe RGB te beginnen en dat als basis aan te houden en als zodanig te bewaren. Van daaruit kijk je wat je nodig hebt voor een bepaalde uitvoer.
- Voor het internet? Pas dan (een kopie) verkleinen en het bestand omzetten naar sRGB.
- Printen? Pas dan naar het formaat herschalen wat je voor de print nodig hebt, met het voor printen gevraagde kleurprofiel. Is dat Adobe RGB (Profotonet), mooi want die kunnen daar direct mee overweg.

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mar 01 2014 8:35 am

Nu snap ik het echt niet meer :oops:
Léon Obers schreef:Van sRGB omzetten naar Adobe RGB heeft geen zin
Ik MOET in de camera kiezen voor of sRGB of AdobeRGB en ik fotografeer in RAW. Eerder las ik dat als ik RAW schiet het niet uit maakt wat je kiest en dat je het gekozen profiel later om kan zetten (ook van sRGB naar AdobeRGB). Is dat toch niet het geval dan???
Léon Obers schreef:Als je een correctie doet, doe je dat toch ook op het hoge resolutiebestand, en niet pas op het eind bij het kleinere web-bestand? Als je dan eens een fatsoenlijke afdruk wilt maken, moet je in dat geval weer helemaal opnieuw beginnen, vanaf het origineel (kopie van het origineel). Dubbel werk op die manier.
Maar als ik als laatste pas omzet naar sRGB zie ik de foto (kleuren) op mijn scherm ineens lelijker (anders) worden. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 01 2014 9:25 am

Dat niet snappen is misschien de verwarring die je onbedoeld in je eerdere "te beknopte" reactie legt hoe een omzetting te doen, wat gevolg heeft op vervolgreacties van anderen. :o :wink:

Voor RAW maakt het niet uit, maar eenmaal verder bewerken heeft er mogelijk al een omzetting plaatsgevonden naar een bestandsformaat wat niet meer een RAW-bestand is, maar bijv. een te lezen en te bewerken TIFF-bestand.
Bewerken in Nikon Capture NX2 blijft de bewerking nog wel gekoppeld in het NEF-bestand en daarmee gekoppeld met het RAW-formaat als je het wegschrijft als NEF.
Met de discussie van een nieuwe RAW converter van Nikon - Capture NX-D en het verdwijnen van de support voor Capture NX2, gaan een hoop zaken in bewerkingsmogelijkheden verloren. Andere RAW-converters of bewerking erna met TIFF-bestanden bieden niet meer die integratie met RAW. Alles wat je dan doet zit besloten in die eerste keuze van omzetting naar een "niet RAW-bestand".
Zie ook wat ik er eerder over schreef boven in de draad op deze pagina: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 93#p704493" onclick="window.open(this.href);return false;

Als bij de laatste omzetting de kleuren op je scherm merkbaar "sterk" veranderen heb je iets niet goed gedaan m.b.t. je kleurmanagement.
Waar zie je die kleuren verkeerd? In Photoshop, in Capture NX2, in een webbrowser?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 01 2014 9:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”