Veel nieuws uit Tokyo

Discussies over ons favoriete merk
Plaats reactie
nikon-nl

Veel nieuws uit Tokyo

Bericht door nikon-nl » di feb 21 2006 9:45 am

Kijk even op de website van Nikon Japan en lees het vele nieuws!! Een macro-objectief met VR!!, weer een heleboel nieuwe Coolpix-jes en nieuwe software. In het volgende clubblad (begin maart) besteden we hier aandacht aan. (www.nikon.co.jp)
Nico

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » di feb 21 2006 10:22 am

Dag Nikon-nl, Forum-vrienden, Nikonvrienden,

Dank je wel voor jouw nieuws, nikon-nl.

Kan iemand mij uitleggen wat VR met Macro te maken heeft. Het antwoord zal ik maar geven: NIETS. Bij Macro fotografie zul je echt een statief nodig hebben.

VR is natuurlijk wel leuk voor een 105 mm objectief, bij het fotograferen van niet-macro onderwerpen.

Amadeus Gould

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

ook in het Nederlands

Bericht door gijs sandberg » di feb 21 2006 10:44 am

Zie www.incabv.nl voor de nederlandstalige versie...

Overgens ben ik van mening dat G-lenzen verbannen moeten worden.

Kane

Bericht door Kane » di feb 21 2006 8:15 pm

@Gijs, waarom vind je dat de G lenzen verbannen moeten worden??
Jan

vanson

Bericht door vanson » di feb 21 2006 8:26 pm

Ik ben het wel eens met Gijs, dat de G-Nikkors een ernstige breuk zijn met de door Nikon zo lang in stand gehouden 'backwards compatibility'. Een AF-G lens kun je dus niet op een F90X of F4 gebruiken, terwijl dat nog veel gebruikte camera's zijn. Voor een AF-G lens moet je minstens een F80 gebruiken, en juist nu de oudere camera's voor een redelijke prijs te koop zijn, zou het leuk zijn om het uitgespaarde geld te besteden aan nieuwe lenzen, een 105mm AFS G bijvoorbeeld. Maar helaas, de Nikon-marketing (die overigens slecht werk levert) prijst liever een rottige D70 aan dan daadwerkelijk met AL har gebruikers mee te denken.

Verder heb ik er geen probleem mee. :lol:

janwerner

Bericht door janwerner » wo feb 22 2006 1:13 am

Volgens een aantal fotografen zijn die 'oude' objectieven optisch beter. Als dat waar is, ik ben goedgelovig, is het verstandiger om die G-objectieven niet aan te schaffen! Probleem opgelost :roll:

janwerner

Bericht door janwerner » wo feb 22 2006 1:17 am

Amadeus Gould schreef:Dag Nikon-nl, Forum-vrienden, Nikonvrienden,

Dank je wel voor jouw nieuws, nikon-nl.

Kan iemand mij uitleggen wat VR met Macro te maken heeft. Het antwoord zal ik maar geven: NIETS. Bij Macro fotografie zul je echt een statief nodig hebben.

VR is natuurlijk wel leuk voor een 105 mm objectief, bij het fotograferen van niet-macro onderwerpen.

Amadeus Gould
Terecht opgemerkt.

vanson

Bericht door vanson » wo feb 22 2006 11:39 am

janwerner schreef:Volgens een aantal fotografen zijn die 'oude' objectieven optisch beter. Als dat waar is, ik ben goedgelovig, is het verstandiger om die G-objectieven niet aan te schaffen! Probleem opgelost :roll:
ik denk dat de nieuwe 105mm f2.8 AFS optisch (net wat) beter kan zijn dan de 'oude' AFD versie, door het gebruik van ED glas en nieuwe coating-technieken.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr feb 24 2006 7:52 am

Dag Marco,

Ik denk dat met 14 elementen waarvan slechts een element van ED glas, in 12 groepen, en een nieuwere coating, het nog maar de vraag is of het een beter objectief is dan de oude met 9 elementen in 8 groepen.

Meer elementen betekent vaak meer CR etc. M.a.w. men moest wel met ED glas komen en nieuwere coating om het nog alleszins dragelijk te houden.

Ik verwacht er geen wonderen van.

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » za mar 18 2006 11:50 pm

vandaar ook dat ik schreef '...kan net wat beter zijn...'

ergens denk ik dat het ook marhetingtechnisch een goede zet is van Nikon om een aantal vast brandpunten opnieuw uit te brengen in een AFS-versie, al dan niet ook in een G-versie.

Of de 'nieuwe' 105mm macro beter is moet nog blijken.
De 200mm/f4 blijft de mooiste macro lens die Nikon gemaakt heeft, misschien dat ze die ook nog als AFS G versie gaan maken, al zullen de meeste mensen aan de AF functie voorbij gaan en handmatig scherpstellen, dus ik hoop wel dat er een fatsoenlijke scherpstelgrip op zit...

harry bul

Bericht door harry bul » di aug 22 2006 6:30 pm

vanson schreef:Ik ben het wel eens met Gijs, dat de G-Nikkors een ernstige breuk zijn met de door Nikon zo lang in stand gehouden 'backwards compatibility'. Een AF-G lens kun je dus niet op een F90X of F4 gebruiken, terwijl dat nog veel gebruikte camera's zijn. Voor een AF-G lens moet je minstens een F80 gebruiken, en juist nu de oudere camera's voor een redelijke prijs te koop zijn, zou het leuk zijn om het uitgespaarde geld te besteden aan nieuwe lenzen, een 105mm AFS G bijvoorbeeld. Maar helaas, de Nikon-marketing (die overigens slecht werk levert) prijst liever een rottige D70 aan dan daadwerkelijk met AL har gebruikers mee te denken.

Verder heb ik er geen probleem mee. :lol:
een rottige D70 wat bedoel je daar nou mee zo rottig is die toch niet voldoet mij anders prima .....

vanson

Bericht door vanson » di aug 22 2006 7:02 pm

/quote mode off

vandaar dus ook de relativering door middel van het lachebekje

ofwel :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Nikon”