Mijn erg korte fotoverslag van Bevrijdingspop Haarlem 2014

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Mijn erg korte fotoverslag van Bevrijdingspop Haarlem 2014

Bericht door Patrick » ma mei 05 2014 11:46 pm

Dit zijn de foto's.... allemaal. Ik heb maar niet eens de moeite genomen er meer aan te doen dan een klein stukje rechts wegcroppen.

Afbeelding

Ik mocht er niet in! Ik heb er jaren zonder problemen rondgelopen met mijn boven-gemiddeld-grote spullen, maar nu mocht ik er ineens niet meer in. Te professioneel. De regels zijn zelfs zo dat geen enkele camera met verwisselbare objectieven naar binnen mocht zonder perskaart.

Iemand enig idee waarom dit nodig is? Het geneuzel dat je geen eigen drankjes mee mag, daar ben ik wel aan gewend, maar waar zijn ze bang voor?

Ik baal behoorlijk; ik heb er speciaal een dag voor vrijgenomen. Boos! :(
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Re: Mijn erg korte fotoverslag van Bevrijdingspop Haarlem 20

Bericht door marcel.b » ma mei 05 2014 11:54 pm

Jammer Patrick... te professioneel werd er gezegd ? wat een flauwekul zeg.
De nieuwe regelgeving was vooraf niet bekend gemaakt of ergens te vinden :shock:
Begrijpelijk dat je dan erg teleurgesteld bent....
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » ma mei 05 2014 11:57 pm

Wellicht een bedrijf dat de fotorechten van dit festival heeft gekocht? Foto's tegen betaling te bestellen.
Heb het enige tijd geleden in een theater ervaren waar mijn dochter moest dansen. Mocht niet naar binnen met het toestel ondanks het gekochte kaartje. En dat was dan nog maar een amateurvoorstelling.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 06 2014 12:06 am

Ik had alleen een 24-70 bij me. Wat er op het podium gebeurt boeit me minder; ik wilde wat straatfotografie daar doen. Mensen fotograferen.

Wat ik vooral vreemd vind is het feit dat iedereen tegenwoordig met allerhande telefoons en compactcamera's die steeds beter worden, dus wat maakt mijn setje dan nog uit; foto's worden er toch wel gemaakt! En als ik ik mijn Fuji meegenomen had was ik er denk ik wel ingekomen. En die maakt echt geen mindere foto's dan de meeste DSLR's!

@Marcel: er staat wel wat op de site. Maar ik kom er al jaren, dus dat heb ik niet gedaan. Daarnaast is het meestal in de praktijk om uitwassen te voorkomen. Lastige figuren weren. Iedereen die me kent ziet toch een soort grote knuffelbeer in me, toch? :wink:

@Jan: dat is volgens mij niet het geval. Twee leden van mijn fotoclub hebben een perskaart weten te regelen weet ik, maar dat is vooral leuk als je bij het podium wil fotograferen. Die behoefte heb ik nauwelijks.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

marcel.b
Forumlid
Forumlid

Bericht door marcel.b » di mei 06 2014 12:25 am

Dat van die knuffelbeer klopt wel ja :D :D
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di mei 06 2014 8:48 am

Ik was van plan om naar Rotterdam te gaan. Op de website stond dat professionele (wie bepaalt dat) film- en geluids apparatuur niet toegestaan was. Tevens was het mogelijk dat men gevisiteerd zou kunnen worden en inspectie van alle tassen. Het gehele terrein was afgezet met ondoorzichtige schermen en er waren maar twee toegangen.
Let wel; we spreken hier over een Bevrijdingsfestival!!

Ik ben maar naar Oude Tonge gegaan; daar zou ter herdenking van omgekomen vliegtuigbemanningen een Lancaster bommenwerper ererondjes maken. Heel interessant.
En vrij te bezoeken.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 06 2014 9:04 am

Nederland, land van regeltjes en bemoeizucht. Jammer Patrick, begrijpelijk dat je baalt.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » di mei 06 2014 9:19 am

Absurd dat bevrijdingsfestivals tegenwoordig al zo commercieel worden uitgebuit.
Vrij toegangkelijk met een open karakter, dat zou het moeten zijn. Maar neen, het moet tussen geblindeerde hekken, toegangscontroles, een biertje voor een belachelijke prijs, een broodje kroket voor 5 euro etc

De 'boeven' staan aan de verkeerde kant van het hek.

Zoals de organisatie op haar website al schrijft: "wat betekent vrijheid voor jou?"

omzet dus :twisted:

Giso
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Giso » di mei 06 2014 9:22 am

Nederland viert de vrijheid, maar tot zover en geen stap verder. ;-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door schippie » di mei 06 2014 9:43 am

Ik begrijp de teleurstelling, maar ik zou graag een andere kant willen laten horen, omdat ik daar zijdelings bij betrokken ben.
De organisatoren worden ,mede door gebeurtenissen zoals in Duisburg en Apeldoorn ,verplicht een maximale beveiliging van het terrein in te zetten, vandaar het afzetten, controle aan de poort enz enz. Dat die beveiliging soms doorschiet en dat er wat ongerijmdheden inzitten als niet fotograferen met " professionele" apparatuur , maar wel met een megapixel telefoon is dan weer doorschieten.
Ik zou ook een brief /mail sturen aan de organisatie daarover , al zijn het weer vaak de artiesten die contractueel vastleggen dat er geen geluids- en filmopnames mogen worden gemaakt met professionele apparatuur met zelfs stevige boeteclausules.
Nogmaals ik begrijp de teleurstelling, maar om dan meteen met kwalificaties als NSB te gaan gooien vind ik wat ver gaan.

Maar we willen met zijn allen een zo veilig mogelijke omgeving (zero-risk) en dat vertaalt zich in soms vergaande regels en regeltjes voor organisatoren, die ook nog eens veel geld kwijt zijn aan beveiliging en inrichting.Dat is jammer, maar Kralingen en Woodstock kunnen niet meer als vroeger worden georganiseerd .
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » di mei 06 2014 9:51 am

Blijkbaar wordt er door de festivalorganisatie een standaard "concert- en festivalprotocol" toegepast, zonder dat nog wordt begrepen waarom bepaalde regels er in staan. Wellicht interessant om een klacht in te dienen? Of op zijn minst een vraag waarom? En dan vastbijten, gemeenten en provincie hebben ook een rol in deze festivals, dus het kan niet bij een standaard afwimpelmailtje van de organisatie blijven.

Mogelijk dat het inderdaad de artiesten zijn die iets over fotografie en filmen in hun (eveneens standaard) conracten hebben staan, maar een festival als dit is veel en veel meer dan alleen de optredens op het podium, dus wellicht dat de organisatie daar dan eens met die artiesten over moet gaan praten.

Dat door allerlei maatregelen mensen worden "gedwongen" versnaperingen op het festivalterrein te kopen, snap ik op zich wel. Het festival moet ergens van betaald worden. Idem voor de beveiligingsmaatregelen, ik kan me de tijd wel herinneren dat er helaas elk jaar wel weer veschtpartijtjes waren, niet zelden door de drank.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » di mei 06 2014 10:39 am

ik weet hoe het er tegenwoordig aan toe gaat op festivals (en andere plekken), en de methodes om te beveiligen gaan in mijn ogen vaak volledig hun doel voorbij. Het enige wat men doet is een illusie van veiligheid creeren, maar werkelijk veiliger is het er niet op geworden.

Ga eens kijken bij een festival, daar lopen de bewakers met hun honden, overals, en legerkistjes langs metershoge hekken, voor onze eigen veiligheid.... waar hebben we dat eerder gezien...

Ieder jaar vieren we de vrijheid, een vrijheid die ieder jaar meer en meer begrenst wordt, zonder dat we het doorhebben, en als we er op gewezen worden willen we het niet zien.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 06 2014 10:56 am

Topic opgeschoond wegens misplaatste reactie. Frustratie is duidelijk!

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » di mei 06 2014 12:02 pm

yzf1kr schreef:Ga eens kijken bij een festival, daar lopen de bewakers met hun honden, overals, en legerkistjes langs metershoge hekken, voor onze eigen veiligheid.... waar hebben we dat eerder gezien...
Naar wat voor festivals ga jij in vredesnaam?
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » di mei 06 2014 12:17 pm

zal in de regel wel honden zijn die of drugs of vuurwerk/explosief materiaal kunnen opsporen. niet ongewoon bij reguliere Ajax wedstrijden ;)

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”