Mijn erg korte fotoverslag van Bevrijdingspop Haarlem 2014
- Johan v. V.
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Mijn erg korte fotoverslag van Bevrijdingspop Haarlem 20
Ik vrees dat onze vrijheid niet begrenst wordt door beveiliging, maar door degenen die beveiliging noodzakelijk maken! Ik vind het allemaal nogal kortzichtig om te doen alsof het aan de beveiliging ligt.
BTW, we dwalen af.
BTW, we dwalen af.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Nou, dat weet ik niet hoor, of dat drugshonden zijn.
Toen ik nog op een Spoed Eisende Hulp van een heel groot ziekenhuis werkte
werd er bij grootschalige festivals als Zomercarnaval, Dance Parade (die bestond toen nog) of oudejaarsnacht
altijd een particuliere beveiligingsfirma ingehuurd. De honden waren erg lief, maar alles zag er heel stoer uit.
Intimidatie werkt. Security tegenwoordig is niets meer of minder dan crowd control. Hou de mensen op een kluitje
dan is het te overzien want we zijn heel bang dat het uit de hand loopt. Volgend jaar drones. Misschien wat voor de NCN;
een clubavond fotografie met drones inclusief vliegles
En voor wat betreft de artiesten en opnameverbod; op de line-up in Rotterdam herkende ik alleen Gers Pardoel…
@muggie,
mee oneens.
Sinds 2001 (9-11) is er een significante toename te zien van (doorgeslagen) 'veiligheidsmaatregelen'.
Zelfs in mijn rustige dorp staan bewakingscamera's (en teveel bussluizen en rotondes).
Toen ik nog op een Spoed Eisende Hulp van een heel groot ziekenhuis werkte
werd er bij grootschalige festivals als Zomercarnaval, Dance Parade (die bestond toen nog) of oudejaarsnacht
altijd een particuliere beveiligingsfirma ingehuurd. De honden waren erg lief, maar alles zag er heel stoer uit.
Intimidatie werkt. Security tegenwoordig is niets meer of minder dan crowd control. Hou de mensen op een kluitje
dan is het te overzien want we zijn heel bang dat het uit de hand loopt. Volgend jaar drones. Misschien wat voor de NCN;
een clubavond fotografie met drones inclusief vliegles

En voor wat betreft de artiesten en opnameverbod; op de line-up in Rotterdam herkende ik alleen Gers Pardoel…
@muggie,
mee oneens.
Sinds 2001 (9-11) is er een significante toename te zien van (doorgeslagen) 'veiligheidsmaatregelen'.
Zelfs in mijn rustige dorp staan bewakingscamera's (en teveel bussluizen en rotondes).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Peter
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dan toch even een wedervraag. Door wie wordt die maximale beveiliging dan vereist ?. Door de vergunning verlener ?schippie schreef:Ik begrijp de teleurstelling, maar ik zou graag een andere kant willen laten horen, omdat ik daar zijdelings bij betrokken ben.
De organisatoren worden ,mede door gebeurtenissen zoals in Duisburg en Apeldoorn ,verplicht een maximale beveiliging van het terrein in te zetten, vandaar het afzetten, controle aan de poort enz enz. Dat die beveiliging soms doorschiet en dat er wat ongerijmdheden inzitten als niet fotograferen met " professionele" apparatuur , maar wel met een megapixel telefoon is dan weer doorschieten.
Ik zou ook een brief /mail sturen aan de organisatie daarover , al zijn het weer vaak de artiesten die contractueel vastleggen dat er geen geluids- en filmopnames mogen worden gemaakt met professionele apparatuur met zelfs stevige boeteclausules.
Nogmaals ik begrijp de teleurstelling, maar om dan meteen met kwalificaties als NSB te gaan gooien vind ik wat ver gaan.
Maar we willen met zijn allen een zo veilig mogelijke omgeving (zero-risk) en dat vertaalt zich in soms vergaande regels en regeltjes voor organisatoren, die ook nog eens veel geld kwijt zijn aan beveiliging en inrichting.Dat is jammer, maar Kralingen en Woodstock kunnen niet meer als vroeger worden georganiseerd .
Dan betwijfel ik ten zeerste of de uitvoering dan op deze wijze gestalte moet krijgen.
Er bestaan richtnormen, x security op x aantal bezoekers. X aantal EHBOérs op x aantal bezoekers etc
Beroepshalve ben ik zelf betrokken bij de inzet van hulpdiensten bij grote calamiteiten en de vergunningverlening op dit gebied.
Veiligheid heeft niets te maken met afzethekken, hoge toegangsprijzen etc, laat staan het verbod op camera's.
Veiligheid valt samen met het maken van goede afspraken met de hulpdiensten, vast te leggen in ontruimingsplannen en calamiteitenplannen.
En natuurlijk mag er enige vorm van toegangscontrole zijn, natuurlijk werk je met huisregels, natuurlijk mag je er een paar cent op verdienen.
Maar niet de kreet 'veiligheid' gaan gebruiken om bepaalde handelingen maar goed te praten. Dat zie ik vaak gebeuren op dit soort evenementen.
Zero risk is een uptopie, nimmer haalbaar. Security bedrijven die dat na streven kun je gerust links laten liggen. Het zijn vaak dezelfde bedrijven die hun werknemers op straat sturen met een outfit waar de agressie vanaf straalt. "De escalatie' is het eerste begin van alles. Het frappante is juist dat de agressie al aan de toegangspoort begint bij dit soort 'security' bedrijven.
Ik ken het bedrijf niet wat aan de poort heeft gestaan.., maar bekijk hun werkwijze eens met een kritische blik.
Als de mensen lachend door de toegangspoort gaan ??, pas dan zit je goed
edit
onderwerp verplaatst naar overige discussies
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Het verbod van camera's zoals wij doorgaans gebruiken staat inderdaad in hun regels.
Deze camera's vormen volgens mij geen veiligheidsrisico.
De organisatie doet er goed aan de reden van dit bod te omschrijven en dat verbod niet opnemen in een lijstje van zaken die wel een gevaar kunnen vormen.
Nu gissen we maar wat.
Ik bezoek aan jaaaaarenlang het bevrijdingsfeest in Wageningen.
Zou er niet over denken het massale optreden op de markt met camera op te gaan.
Maar kan als ik zou willen de markt op.
Het gebied waar het festival plaatsvind (gehele binnenstad) is via toegangsluizen waar tassen controle e.d. toegankelijk.
Op diverse podia verspreid over de stad zijn treden een veelvoud van muziekstijlen te zien.
Allemaal met teletoeters en ander gereedschap vast te leggen.
Dus de volgende keer naar Wageningen voor echt feest.
Ook daar zijn enkele podia met hekken afgezet.
Ben daar nooit geweest(trekt me ook niet, zal de leeftijd zijn) mogelijk zijn daar wel beperkingen.
Deze camera's vormen volgens mij geen veiligheidsrisico.
De organisatie doet er goed aan de reden van dit bod te omschrijven en dat verbod niet opnemen in een lijstje van zaken die wel een gevaar kunnen vormen.
Nu gissen we maar wat.
Ik bezoek aan jaaaaarenlang het bevrijdingsfeest in Wageningen.
Zou er niet over denken het massale optreden op de markt met camera op te gaan.
Maar kan als ik zou willen de markt op.
Het gebied waar het festival plaatsvind (gehele binnenstad) is via toegangsluizen waar tassen controle e.d. toegankelijk.
Op diverse podia verspreid over de stad zijn treden een veelvoud van muziekstijlen te zien.
Allemaal met teletoeters en ander gereedschap vast te leggen.
Dus de volgende keer naar Wageningen voor echt feest.
Ook daar zijn enkele podia met hekken afgezet.
Ben daar nooit geweest(trekt me ook niet, zal de leeftijd zijn) mogelijk zijn daar wel beperkingen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het ligt ook helemaal niet aan de beveiliging, die werken slechts in opdracht.
Als de organisator het wenst om twee tot de tanden toe gewapende bataljons op te stellen, heb je alle kans dat die er ook staan.
Het zit hem in de organisatie, die slaan door en willen het grote geld verdienen, en artiesten kennende zullen die ook wel bepalingen hebben.
En geen eigen eten meenemen, tja over doorslaan gesproken. Geldt dat ook voor drinkflesjes van hele jonge kinderen? Vast wel want ordnung muss sein.
Maar nu de context van het evenement, we vieren de duur, met levens en bloed, verkregen vrijheid.
Op 5 mei zijn we met zijn allen blij dat we die vrijheid nog steeds hebben.
Alleen de organisatoren van dit soort festivals geeft daar zijn eigen invulling aan, dat is dan ook weer vrijheid, maar legt dan weer beperkingen op die niets met vrijheid en veiligheid te maken hebben.
En als artiesten bepaalde eisen hebben voor wat betreft fotografie, dan zou ik ze willen adviseren om niet meer op bevrijdingsfeesten te verschijnen, maar gewoon in de achtertuin bij hun zelf op te treden.
Het is triest gesteld met de zgn. vrijheid als je daar op 5 mei geen uitzondering voor wil maken. Dat zou nu wettelijk geregeld moeten worden, wellicht komen ze dan niet, ook weer een keuze in vrijheid.
Kortom de moraal in deze wordt geregeerd door het geld, en een bepaalde machtsstatus als je bekend bent.
Een scholier van het middelbare onderwijs is inderdaad een potentiele terrorist mits in het bezit van een zelf meegebrachte boterham met pindakaas.
Onze jeugd wordt te dik blèren alle instanties + de politiek, nee dan zit je met een verplichte festival hap goed
Zijn nog wel meer voorbeelden, maar dan wordt het wel een heel lang verhaal.
Dus ik snap het niet waarom kunnen zaken gewoon niet gedaan worden, domweg om het feit dat ze leuk zijn en mensen er vrolijk van worden.
Dus Patrick ik leef met je mee.
Als de organisator het wenst om twee tot de tanden toe gewapende bataljons op te stellen, heb je alle kans dat die er ook staan.
Het zit hem in de organisatie, die slaan door en willen het grote geld verdienen, en artiesten kennende zullen die ook wel bepalingen hebben.
En geen eigen eten meenemen, tja over doorslaan gesproken. Geldt dat ook voor drinkflesjes van hele jonge kinderen? Vast wel want ordnung muss sein.
Maar nu de context van het evenement, we vieren de duur, met levens en bloed, verkregen vrijheid.
Op 5 mei zijn we met zijn allen blij dat we die vrijheid nog steeds hebben.
Alleen de organisatoren van dit soort festivals geeft daar zijn eigen invulling aan, dat is dan ook weer vrijheid, maar legt dan weer beperkingen op die niets met vrijheid en veiligheid te maken hebben.
En als artiesten bepaalde eisen hebben voor wat betreft fotografie, dan zou ik ze willen adviseren om niet meer op bevrijdingsfeesten te verschijnen, maar gewoon in de achtertuin bij hun zelf op te treden.
Het is triest gesteld met de zgn. vrijheid als je daar op 5 mei geen uitzondering voor wil maken. Dat zou nu wettelijk geregeld moeten worden, wellicht komen ze dan niet, ook weer een keuze in vrijheid.
Kortom de moraal in deze wordt geregeerd door het geld, en een bepaalde machtsstatus als je bekend bent.
Een scholier van het middelbare onderwijs is inderdaad een potentiele terrorist mits in het bezit van een zelf meegebrachte boterham met pindakaas.
Onze jeugd wordt te dik blèren alle instanties + de politiek, nee dan zit je met een verplichte festival hap goed

Zijn nog wel meer voorbeelden, maar dan wordt het wel een heel lang verhaal.
Dus ik snap het niet waarom kunnen zaken gewoon niet gedaan worden, domweg om het feit dat ze leuk zijn en mensen er vrolijk van worden.
Dus Patrick ik leef met je mee.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik had me nog zo voorgenomen om me niet in discussies als deze te mengen maar dit moet me wel even van het hart. Wat mij betreft mag iedereen vinden van de bevrijdingsfeesten en de ingehuurde beveiliging wat ze willen.
Maar als er, gekscherend bedoeld of niet, ook maar de minste vergelijking getrokken wordt tussen de Duitse bezetting in de oorlog en de (over-) beveiliging op een hedendaags evenement, dan slaat men de plank wel echt volledig mis...
En alleen maar omdat men geen foto kan maken... Wees blij dat je de vrijheid hebt om gewoon lekker niet te gaan!
Maar als er, gekscherend bedoeld of niet, ook maar de minste vergelijking getrokken wordt tussen de Duitse bezetting in de oorlog en de (over-) beveiliging op een hedendaags evenement, dan slaat men de plank wel echt volledig mis...

En alleen maar omdat men geen foto kan maken... Wees blij dat je de vrijheid hebt om gewoon lekker niet te gaan!
Fin.
- Johan v. V.
- Clublid
Zeer mee eens! Walgelijk!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Johan van Veelen
-
- Forumlid
Nou allereerst ,met boven gemiddeld grote spullen maak je geen betere foto's ,ik vindt die uitspraak zeker op een forum niet gepast.Patrick schreef:Dit zijn de foto's.... allemaal. Ik heb maar niet eens de moeite genomen er meer aan te doen dan een klein stukje rechts wegcroppen.
[ Afbeelding ]
Ik mocht er niet in! Ik heb er jaren zonder problemen rondgelopen met mijn boven-gemiddeld-grote spullen, maar nu mocht ik er ineens niet meer in. Te professioneel. De regels zijn zelfs zo dat geen enkele camera met verwisselbare objectieven naar binnen mocht zonder perskaart.
Iemand enig idee waarom dit nodig is? Het geneuzel dat je geen eigen drankjes mee mag, daar ben ik wel aan gewend, maar waar zijn ze bang voor?
Ik baal behoorlijk; ik heb er speciaal een dag voor vrijgenomen. Boos!
Als ik dan je geplaatste foto zie, gemaakt ,(naar ik aan neem ) met boven gemiddeld grote spullen ,ben ik wel zeer teleurgesteld.
Je mag van me aan nemen dat er veel, ook hobby fotografen zijn die met werkelijk beduidend weiniger of professionelere spullen , een betere foto kunnen maken dan de getoonde van jou.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Sorry Jac, maar wat is dit nou voor een bizarre reactie. Allereerst beweer ik niets van wat jij beweert. En dit is ook geen foto maar even snel richting het hek mikken en afdrukken. Dat lijkt me toch wel duidelijk. Dit is geen fotopresentatiedraadje. Je mist het hele punt als je mijn foto gaat beoordelen.jac49 schreef:Nou allereerst ,met boven gemiddeld grote spullen maak je geen betere foto's ,ik vindt die uitspraak zeker op een forum niet gepast.
Als ik dan je geplaatste foto zie, gemaakt ,(naar ik aan neem ) met boven gemiddeld grote spullen ,ben ik wel zeer teleurgesteld.
Je mag van me aan nemen dat er veel, ook hobby fotografen zijn die met werkelijk beduidend weiniger of professionelere spullen , een betere foto kunnen maken dan de getoonde van jou.

- MartijnM
- Clublid
Maar waarom heb je inderdaad de Fuji niet meegenomen? Lijkt me een veel geschiktere camera voor straatfotografie...
Buy film, not megapixels...