Mag dat?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Mag dat?

Bericht door Léon Obers » do jun 26 2014 2:59 pm

Daniel123 schreef:Ik hoop maar dat ze niet 'toevallig' gestolen zijn uit een huis. Anders heb je nog veel meer uit te leggen of te bewijzen als je ze online hebt gezet.
Wilde fantasieverhalen.
Iemand die erop uit is om iets te stelen, steelt doorgaans iets wat financieel waardevol is en direct verhandelbaar. Een TV, tablet, laptob, e.d.
Maar dia's? Nee, risico's m.b.t. diefstal worden niet genomen om zoiets als "dia's" mee te nemen om ze later op een rommelmarkt te koop te zetten voor die paar grijpstuivers.

En dan nog. Als het gestolen mocht zijn en het ligt te koop op een rommelmarkt treft de TS nog geen blaam.
Die kan niet weten of de spullen op een rommelmarkt gestolen zijn.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jun 26 2014 3:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniel123
Clublid
Clublid

Bericht door Daniel123 » do jun 26 2014 3:28 pm

Léon Obers schreef:Wilde fantasieverhalen.
Iemand die erop uit is om iets te stelen, steelt doorgaans iets wat financieel waardevol is en direct verhandelbaar.
Je zegt het zelf, doorgaans. Maar het gebeurd helaas wel. Dus zulke wilde fantasie zijn het niet.
http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... -1.3694396

Was eigenlijk opzoek naar een zwerver die opgepakt was, die alleen maar foto's mee nam uit huizen in de hoop dat er pikante foto's tussen zaten. Alleen die kan ik zo snel niet vinden met google.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 26 2014 3:33 pm

Maar dan nog treft de TS geen blaam.

Mochten er vragen zijn ligt de bewijslast niet zozeer bij de TS, maar bij degene die zegt dat zijn dia's gestolen zijn. Ten eerste moet er reeds een aangifte bij de politie zijn vastgelegd dat er is ingebroken bij de persoon in kwestie (een aangifte minimaal vorig jaar vastgelegd). Zonder aangifte ook geen claim. De ontvreemde dia's moeten in die aangifte gedocumenteerd beschreven zijn. Dan nog moet degene die bestolen is bij vergelijk aantonen dat bijv. voorkomende personen op die dia's zijn vrouw, kinderen (familie) zijn, met andere foto's uit dezelfde periode die hijzelf kan overleggen. Als na zorgvuldig vergelijk het als bewijs erkend wordt dat de dia's inderdaad aan "de eigenaar toebehoren", zal de politie hooguit een net verzoek doen om het materiaal alsnog weer terug te geven, voor de kosten die de TS heeft gemaakt bij de aankoop van het materiaal. Strafvervolging zit er voor Genster echter niet in. 8) :wink:

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door jantom » do jun 26 2014 4:21 pm

Iets anders maar toch wel enigszins vergelijkbaar:

Ik heb al meer dan 20 jaar een kleurennegatieffilm in bezit waarop foto's van personen die op vacantie zijn in één of ander zonnig oord. Gewone foto's... niets aan de hand.

In die tijd had je geen Facebook of dergelijke - ik had toen nog niet eens Internet.

Ik weet van de mogelijke waarde van de opnamen voor die personen (die ik helaas niet ken) en vond het vervelend dat de film niet in de juiste handen is terechtgekomen. Vanwege privacy heb ik nooit er over gedacht foto's van die opnamen te publiceren en weet niet eens wat de juiste manier is indien ik daartoe alsnog zal overgaan.

Heeft iemand daar goede ideeën over?

Ik ben inmiddels wel voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het ook in het belang van personen kán zijn als een klein deel van hun (verloren gewaande) foto's wordt gepubliceerd.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do jun 26 2014 4:31 pm

Genster liep gisteravond nog gewoon vrij rond in Ridderkerk hoor :D
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 26 2014 4:34 pm

@jantom
Kies enkele "neutrale foto's" uit die reeks en zet er toch een aantal online met het verhaal erbij wat je hier omschrijft. Op een aantal plekken waar veel foto's worden bekeken (Flickr, Picasa?)
Wat uitvoeriger in beschrijving, met periode en vermoedens waar ergens opgenomen, zodat zoekfuncties van zoekmachines het verhaal eerder oppikken.
Kan me niet voorstellen dat mensen die verloren gewaande foto's zouden willen terugzien, ontevreden zouden zijn met een dergelijke actie.

Zie ook eerder bericht met achterliggend verhaal: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38#p651738" onclick="window.open(this.href);return false;

Flandria

Bericht door Flandria » do jun 26 2014 4:53 pm

Al zouden die negatieven gestolen zijn, man, wat zou ik blij zijn ze hier te treffen !

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » do jun 26 2014 6:48 pm

Dank voor de tips.

Groeten, Jan

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 26 2014 7:45 pm

Dia's stelen ? dat lijkt mij kras.

Ik heb een soortgelijke situatie, ik koop regelmatig dia's via eBay en scan / print / publiceer ik dan voor eigen gebruik.

Van copyright trek ik mij niet zoveel aan, het materiaal wat ik bewerk is allemaal minimaal 40 jaar oud dus dat geloof ik wel. Ik benader het vaak vanuit een historisch perspectief, stadsgezichten, tentoonstellingen etc.

Daarnaast praat je over copyrightschending ten opzichte van het jaar waarin de dia is gemaakt, als dat al te achterhalen is. Bovendien is het maar de vraag welk recht erop van toepassing is als niet duidelijk blijkt uit welk land de dia is.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 26 2014 8:31 pm

a90 schreef: Daarnaast praat je over copyrightschending ten opzichte van het jaar waarin de dia is gemaakt, als dat al te achterhalen is.
Nee, dat is niet zo. De wetgeving in Nederland bepaalt dat het 70 jaar na overlijden is van de maker. Dus als nu iemand van 70 jaar oud op zijn 20-ste dia's heeft gemaakt (50 jaar geleden), en over 2 jaar sterft, is het auteursrecht over 72 jaar verlopen.

Verder geldt in Nederland de Nederlandse wetgeving, dat kan afwijken van landen om ons heen. Over het algemeen is de wetgeving echter vrij unaniem. Zelfs onder druk van die internationale (Europese ??) regelgeving is die termijn in Nederland een aantal jaren terug zelfs opgerekt van 50 tot 70 jaar na overlijden. Dus aangescherpt dan die in Nederland was. Het is wel zo als het dia's betreft van een persoon die ver weg in het buitenland woont, dat hij niet zo snel genegen zal zijn om via dure advocaten hier zijn recht te doen laten gelden (ook al kan die de gemaakte kosten bij de tegenpartij in rekening brengen). Maar zeg nooit nooit. Het kan gewoon voorkomen dat iemand die weg wel bewandelt.

Zie ook eerder draadje met een uitspraak op de TV van "De rijdende rechter" over auteursrecht: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 23&t=54893" onclick="window.open(this.href);return false;

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do jun 26 2014 10:23 pm

Ok, je hebt een punt wat betreft de verjaring. Sommige van mijn dia's zijn wel oud maar ook weer niet zo oud.

Overigens wel een interessant stuk om te lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conventie_van_Bern_(1886" onclick="window.open(this.href);return false;)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » vr jun 27 2014 5:08 am

Zou zeggen plaats die foto,s van de vakantie uit Amerika.Mochten ze zich nog melden dan kunnen ze blij zijn en geef je ze een af druk.
Dit zie je regelmatig liggen in kringloop, en vlooienmarkten. :D

info
http://www.analoogfotoforum.nl/index.ph ... 618.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jun 27 2014 8:27 am

Sterker nog, ik heb een hele serie van wel een stuk of 10 doosjes van een rondreis door de VS uit de jaren 60.

Het begint in de buurt van NY en is bovenlangs de grens met Canada naar het westen toe en dan naar beneden terug via de zuidkant. Prachtig materiaal van de natuur, de steden en het leven in het algemeen. Er zijn zelfs dia's van de kaart met de route daarop. Ook is per doosje aangegeven waar het ongeveer was, je kunt de route als het ware aan elkaar rijgen qua volgorde.

Ik vind dit soort vondsten fascinerend en heb respect voor de inspanning die de maker heeft genomen om deze reis van vele weken vast te leggen. Tegelijkertijd is het zonde dat dit maar in de doos ligt en heb wel eens de neiging om het te publiceren. Ondanks dat ik niet de rechten ed. van het materiaal bezit kan ik mij ook voorstellen dat de makers of de nabestaanden het erg op prijs zouden stellen.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr jun 27 2014 8:37 am

Deze dia heb ik al eens eerder laten zien en komt uit een andere partij. Hij is genomen ergens eind jaren 40 / begin jaren 50 in het Los Angeles Coliseum en is een wedstrijd tussen UCLA (University of California Los Angeles) en USC (University of Southern California).

De rechten heb ik duidelijk niet maar het is toch geweldig dat dit soort beelden er nog gewoon zijn en nog in goede staat ook ! Overigens nog petje af voor de kwaliteit als je kijkt naar de grote scan.

Op een grotere plaat kun je zelfs de score aflezen http://www.midia.nl/diversen/kodachrome/old/image1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jun 27 2014 9:16 am

Het heeft inderdaad iets fascinerends. Niet alleen de kleurstelling, maar de architectuur met dat omhoog stekende scorebord en "torentje". Past in een bepaald tijdsbeeld / historie.

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”